Filter benutten


hun filterend vermogen tebenutten om eens een keertje ook wat fatsoenlijke plantjes er algvrij in te kunnen laten groeien.
Ik denk dat je heel simpel algen kan voorkomen met regelmatig onderhoudt en voldoende voeding voor de planten. Algen worden veroorzaakt door tekorten.
Of garnalen hier een bijdrage aan kunnen leveren dat betwijfel ik een beetje. Het zijn goede opruimers maar ook deze poepen weer waardoor je bak belast wordt.
 
Juist dus, wat ik wens te bekomen dat is een bak die floreerd dmv de uitwerpselen vd bewoners.
Dat gaat of ging al jaren goed.
En zo naargelang de garnalen het omzetten ten goede vd planten.
Dat is de uiteindelijke bedoeling.
Biodiversieve oplossing
 
Enof algen komen door tekorten dat vind ik persoonlijk enigzins vreemde stellingname
Zou ze verwijten kunnen aan omstandigheden .
Moet er zo wat moeten toegevoegt, ken ik nog wel een gat in de markt die heet dan ,kant en klaar aquariumwater, wekelijks verschonen is genoeg, geen toevoegingen nodig meer, wekelijks een nieuwe tank, waterkwalitijd gegarandeerd.

Naast gaat het ook over mbt low maintainance, en dan is het heus niet zo raar om opruimers te kombineren met vervuilers, het betreft hier een vorm van evenwicht ,als het uberhaupt begrepen kan worden.
Houden jullie water of visjes zou me opa waarschijnlijk gezegd hebben.
Onderhoud is zeker geen verstoring maar een welbewuste handeling.
En laat ik het nou eens op ze beloop willen laten gaan.
Ik zal er maar beter dan geen beelden dan meer van opsturen,
Doucheput en kaamlagen, op dat soort opmerkingen zat ik uiteraard niet op te wachten.
 
Moet er zo wat moeten toegevoegt, ken ik nog wel een gat in de markt die heet dan ,kant en klaar aquariumwater, wekelijks verschonen is genoeg, geen toevoegingen nodig meer, wekelijks een nieuwe tank, waterkwalitijd gegarandeerd.
Soms kan een bak zonder toevoegingen maar dan moet je weinig licht aanbieden en makkelijke planten hebben. Baardalg zie je met een onstabiele co2 of tekort en puntalgen met te weinig co2 of po4 en draadalg is een co2 tekort om zomaar een paar voorbeelden te noemen.
Teveel vervuiling kan ook problemen geven omdat nh3/4 een boost is voor algen.
 
Soms kan een bak zonder toevoegingen maar dan moet je weinig licht aanbieden en makkelijke planten hebben. Baardalg zie je met een onstabiele co2 of tekort en puntalgen met te weinig co2 of po4 en draadalg is een co2 tekort om zomaar een paar voorbeelden te noemen.
Teveel vervuiling kan ook problemen geven omdat nh3/4 een boost is voor algen.

Ik snap wel waar het idee van altijd een tekort vandaan komt, maar ik blijf het ook onzin vinden. Wat mij betreft een poging om iets te simplificeren waar dat niet in alle gevallen handig is.

Stel je hebt een bak met water, een paar anubiassen, een paar visjes en een forse lamp er boven. En de voorkeur voor low-tech, daarom ook alleen anubiassen.
Maar door teveel verlichting krijg je oa baardalg.
Is er dan sprake van een tekort? Moet je dan plantenvoeding en co2 gaan toepassen omdat alg altijd een tekort is? Of moet je de bak en de hoeveelheid water meer maken?

Volgens mij is het eenvoudiger de verlichting aan te passen.

Nu dezelfde situatie, maar staan er ok nog wat leuke rode plantjes bij.
Volgens de geldende theorie moet je dan alles aanpassen aan die planten. Dus ondanks een uitgesproken voorkeur voor low-tech en uit onwetendheid aangeschafde rode planten, zou hier het advies zijn co2, plantenvoeding etc. Want, voor de planten tekorten.
Mijns insziens kan je dan ook uitleggen dat je ook kan kiezen voor een andere plant ipv de veel licht vragende rode plant, en het advies geven de verlichtng aan te passen.

Dus nee, altijd een tekort is wat mij betreft niet altijd correct, en ook niet in lijn met wat mensen soms als wens uitspreken.
 
Maar door teveel verlichting krijg je oa baardalg.
Is er dan sprake van een tekort?
Ja ik denk het wel want je hebt teveel licht met een bepaalde hoeveelheid co2 en door het vele licht krijg je baardalg. Dan kun je zeggen ik breng het licht terug en dan kun je met dezelfde hoeveelheid co2 wel een bak houden zonder baardalg. Voor de aangeboden hoeveelheid licht heb je dus een tekort aan co2. Ook kun je zeggen je hebt een teveel aan licht maar goed dat is maar net hoe je het wil bekijken.

Het is in je voorbeeld inderdaad makkelijker om de verlichting terug te schroeven maar dat neemt niet weg dat de baardalg is ontstaan door een tekort aan co2.
Ik heb veel kleinere bakjes gehad met geen co2 toevoeging en zonder alg maar goed daar was het licht dan ook op afgestemd, oftewel weinig licht.
 
Enof algen komen door tekorten dat vind ik persoonlijk enigzins vreemde stellingname
Zou ze verwijten kunnen aan omstandigheden .
Moet er zo wat moeten toegevoegt, ken ik nog wel een gat in de markt die heet dan ,kant en klaar aquariumwater, wekelijks verschonen is genoeg, geen toevoegingen nodig meer, wekelijks een nieuwe tank, waterkwalitijd gegarandeerd.

Naast gaat het ook over mbt low maintainance, en dan is het heus niet zo raar om opruimers te kombineren met vervuilers, het betreft hier een vorm van evenwicht ,als het uberhaupt begrepen kan worden.
Houden jullie water of visjes zou me opa waarschijnlijk gezegd hebben.
Onderhoud is zeker geen verstoring maar een welbewuste handeling.
En laat ik het nou eens op ze beloop willen laten gaan.
Ik zal er maar beter dan geen beelden dan meer van opsturen,
Doucheput en kaamlagen, op dat soort opmerkingen zat ik uiteraard niet op te wachten.

Er werd onlangs in een topic van gpatton, ik dacht door @biljoenblik , een pagina gelinkt van de site aquainfo.
Naast dat er voor mij veel informatie op stond, stond er bijna onderaan ook een stukje van de schrijver over hoe je zoveel mogelijk van de voedingsstoffen binnen de bak kan houden. Misschien interessant?
 
Ja ik denk het wel want je hebt teveel licht met een bepaalde hoeveelheid co2 en door het vele licht krijg je baardalg. Dan kun je zeggen ik breng het licht terug en dan kun je met dezelfde hoeveelheid co2 wel een bak houden zonder baardalg. Voor de aangeboden hoeveelheid licht heb je dus een tekort aan co2. Ook kun je zeggen je hebt een teveel aan licht maar goed dat is maar net hoe je het wil bekijken.

In de situatie die ik schetste was er geen tekort aan co2, want anubiassen hebben geen hogere co2 nodig dan standaard in het water zit. En de hoge verlichting hebben ze ook niet nodig. Dus nee, volgens mij geen tekort, alleen een in deze situatie teveel aan licht.
 
In de situatie die ik schetste was er geen tekort aan co2, want anubiassen hebben geen hogere co2 nodig dan standaard in het water zit. En de hoge verlichting hebben ze ook niet nodig. Dus nee, volgens mij geen tekort, alleen een in deze situatie teveel aan licht.
Dat is met die planten heel goed mogelijk inderdaad omdat die met veel licht niet genoeg voeding kunnen opnemen en het blad niet kunnen beschermen waardoor het blad stuk gaat en gaat lekken. Daar heb je gelijk in maar mijn post en ook de eerdere was meer in het algemeen bedoeld en niet op een bepaalde plant die toevallig slecht tegen veel licht kan.
Een Anubia met teveel licht kan inderdaad algen krijgen en kapot gaan aan teveel licht. Maar in de meeste planten hebben daar niet snel last van en krijgen algen door tekorten en dat zie je vaak nog sneller op stenen en de achterwand ontstaan ook al is er voldoende voor planten die niet veel co2 vragen. Dan blijft de plant algvrij maar op de dode dingen zie je wel baardalg komen.
Ook een piek aan nh3/4 is geen voedingstekort en kan algen geven omdat dit een boost/trigger is voor algen maar in het algemeen kun je wel stellen dat tekorten in elk geval tot algen leiden.
 
Dat is met die planten heel goed mogelijk inderdaad omdat die met veel licht niet genoeg voeding kunnen opnemen en het blad niet kunnen beschermen waardoor het blad stuk gaat en gaat lekken. Daar heb je gelijk in maar mijn post en ook de eerdere was meer in het algemeen bedoeld en niet op een bepaalde plant die toevallig slecht tegen veel licht kan.
Een Anubia met teveel licht kan inderdaad algen krijgen en kapot gaan aan teveel licht. Maar in de meeste planten hebben daar niet snel last van en krijgen algen door tekorten en dat zie je vaak nog sneller op stenen en de achterwand ontstaan ook al is er voldoende voor planten die niet veel co2 vragen. Dan blijft de plant algvrij maar op de dode dingen zie je wel baardalg komen.
Ook een piek aan nh3/4 is geen voedingstekort en kan algen geven omdat dit een boost/trigger is voor algen maar in het algemeen kun je wel stellen dat tekorten in elk geval tot algen leiden.

Ik denk dat er bijna ontelbare combinaties te bedenken zijn waarbij er verschillende opties, mogelijkheden en oplossingen zijn.

Het enige wat ik zei is dat de zin: "het is altijd een tekort", een niet kloppende simplificatie is waarmee mensen die beginnend zijn en/of gericht op low-tech, niet altijd goed gediend zijn.

In een aantal gevallen is een aanpassing in planten of verlichting mogelijk de betere keuze. En ik denk dat je met, het is altijd een tekort, die keuze eigenlijk niet voldoende zichtbaar maakt.
 
Ik snap wel waar het idee van altijd een tekort vandaan komt, maar ik blijf het ook onzin vinden. Wat mij betreft een poging om iets te simplificeren waar dat niet in alle gevallen handig is.

Stel je hebt een bak met water, een paar anubiassen, een paar visjes en een forse lamp er boven. En de voorkeur voor low-tech, daarom ook alleen anubiassen.
Maar door teveel verlichting krijg je oa baardalg.
Is er dan sprake van een tekort? Moet je dan plantenvoeding en co2 gaan toepassen omdat alg altijd een tekort is? Of moet je de bak en de hoeveelheid water meer maken?

Volgens mij is het eenvoudiger de verlichting aan te passen.

Nu dezelfde situatie, maar staan er ok nog wat leuke rode plantjes bij.
Volgens de geldende theorie moet je dan alles aanpassen aan die planten. Dus ondanks een uitgesproken voorkeur voor low-tech en uit onwetendheid aangeschafde rode planten, zou hier het advies zijn co2, plantenvoeding etc. Want, voor de planten tekorten.
Mijns insziens kan je dan ook uitleggen dat je ook kan kiezen voor een andere plant ipv de veel licht vragende rode plant, en het advies geven de verlichtng aan te passen.

Dus nee, altijd een tekort is wat mij betreft niet altijd correct, en ook niet in lijn met wat mensen soms als wens uitspreken.
Dat komt omdat er niet gedacht wordt in een juiste volgorde. Wanneer je praat over teveel licht dan je heb je niet voldaan aan de eerste levensbehoefte van een plant namelijk het aanbieden van de juiste lichtsterkte en dit gedurende minimaal 8 uur, exclusief eventuele dimtijden. Wanneer dit wél op orde is weet je zeker dat er sprake is van een tekort bij problemen. Neem je voorbeeld van rode planten. In de natuur zal je in elk geval geen rode planten vinden daar waar de lichtsterkte niet toereikend is voor deze planten. Daar waar die lichtsterkte er wél is betekend dit nog niet dat er rode planten zijn. Want de afgeleide van die genoemde lichtsterkte is bemesting. Wanneer er een tekort is aan bemesting geschikt voor die plant zal ze dus ook niet verschijnen. Dat is dus de theorie van de tekorten. Een Anubias verschijnt niet in een felverlichte omgeving ze heeft geen kans tot overleving. Ze wil groeien in een sterk beschaduwde plek waar de vochtigheid en de mogelijkheid tot het vinden van voeding voldoende is. Dat kan dus zelfs boven water in de schaduw op de oever van een rivier bijvoorbeeld. Als de vochtigheids graad maar hoog genoeg is. Wanneer er baardalg verschijnt is er een tekort aan CO2 ten opzichte van de lichtsterkte!!
 
Dat komt omdat er niet gedacht wordt in een juiste volgorde. Wanneer je praat over teveel licht dan je heb je niet voldaan aan de eerste levensbehoefte van een plant namelijk het aanbieden van de juiste lichtsterkte en dit gedurende minimaal 8 uur, exclusief eventuele dimtijden. Wanneer dit wél op orde is weet je zeker dat er sprake is van een tekort bij problemen. Neem je voorbeeld van rode planten. In de natuur zal je in elk geval geen rode planten vinden daar waar de lichtsterkte niet toereikend is voor deze planten. Daar waar die lichtsterkte er wél is betekend dit nog niet dat er rode planten zijn. Want de afgeleide van die genoemde lichtsterkte is bemesting. Wanneer er een tekort is aan bemesting geschikt voor die plant zal ze dus ook niet verschijnen. Dat is dus de theorie van de tekorten. Een Anubias verschijnt niet in een felverlichte omgeving ze heeft geen kans tot overleving. Ze wil groeien in een sterk beschaduwde plek waar de vochtigheid en de mogelijkheid tot het vinden van voeding voldoende is. Dat kan dus zelfs boven water in de schaduw op de oever van een rivier bijvoorbeeld. Als de vochtigheids graad maar hoog genoeg is. Wanneer er baardalg verschijnt is er een tekort aan CO2 ten opzichte van de lichtsterkte!!

Maar onze bakken zijn niet de natuur.

We kiezen zelf planten. En de meeste mensen doen dat lang voordat ze ook maar iets weten van de verhoudingen tussen licht en planten en co2.

En dan zetten mensen een rode plant, of een andere "high maintenance" plant in hun bak. Geen bewuste keuze. Vaak zijn het mensen die uitspreken een eenvoudig aquarium te willen, zonder of met nauwelijks plantenvoeding, en zeker geen co2.

Jij geeft zelf altijd aan, je begint bij de plant. Dat is je uitgangspunt en de rest moet je daar op anpassen.
En dat klinkt mooi en zal in veel gevallen ook opgaan. Maar een bijverschijnsel van die dwingende uitspraak, samen met, er zijn altijd alleen maar tekorten, iedereen die het anders ziet heeft ongelijk, is dat mensen soms ongewild eindigen met een bak met co2 etc. Omdat dat volgens de commentaren hoort bij die plant. En soms moet zelfs licht aangepast worden. Er is volgens een aantal mensen hier geen andere keuze wanneer je het goed wil doen.

Dat is niet goed vind ik.

Iemand die gewoon een simpele bak wil met een paar leuke plantjes en vissen of weet ik veel, die help je soms meer wanneer je leest wat ze zeggen, en door ze dan bijvoorbeeld een keuze te geven.

Vaak vind ik je uitleg beregoed, heus, maar het is niet altijd voor iedereen geschikt. Een aantal mensen is er mijns insziens veel meer bij gebaat meerdere opties voorgeschoteld te krijgen. Zoals bijvoorbeeld de optie om wat andere planten te kiezen, en in sommige gevallen het licht te dimmen.

Voor wat betreft je laatste zin. Een tekort aan co2 tov de lichtsterkte zegt het goed.
Dat is niet een tekort aan co2, het is dat, of een teveel aan licht. En ja, in sommige gevallen moet je daarvoor je plantenbestand aanpassen. Over het algemeen is een paar nieuwe, beter gekozen planten een stuk goedkoper dan een co2-set.
 
Ik wil geen co2 en ook geen onderwaterpokon.
De verlichting is hier niet te dimmen, t zijn leds in tlbuisvorm.
Standaard bij dit model, daar kan ik niet echt iets aan doen.
t8 zou ik veel fijner vinden , 8 uurtjeslicht dat is 16 uur donker, oftewel staat het licht te lang aan bij me thuis.
Ik ben niet blij met leds in het algemeen.
 
Misschien kun je dimmen met drijvers want helemaal niks toevoegen wil alleen als je zeer beperkt licht hebt Edwin. Waarom ben je ook zo tegen plantenvoeding als ik vragen mag?
 
De vissen vervuilen het water dus ik ververs geregeld, ikwil dat dat genoeg is voor alle planten, snel of langzaamgroeiend.
Makkelijk of moeilijk mag dan ook wel bij de verkoopadviesen van de planten worden gegeven.
Eendekroos groeit nieteens goed onder dat licht
 
De vissen vervuilen het water dus ik ververs geregeld, ikwil dat dat genoeg is voor alle planten, snel of langzaamgroeiend.
Makkelijk of moeilijk mag dan ook wel bij de verkoopadviesen van de planten worden gegeven.
Eendekroos groeit nieteens goed onder dat licht

Wanneer eendekroos niet groeit heeft dat vaak te maken met voeding. Drijfplanten in het algemeen lusten een aardige slok aan plantenvoeding. Ze worden niet beperkt door een co2-gebrek omdat ze dat uit de lucht kunnen halen. Of dat voor allemaal geldt of voor de meeste durf ik niet te zeggen.

Een 2e punt is dat de drijfplanten dan wel schaduw geven, maar wanneer je geen voeding wil toevoegen denk ik dat het ook directe voedselconcurrenten worden voor de planten onderin de bak.

Veel aquaria tegenwoordig, vooral bakken als van Juwel, hebben erg fel led-licht. Zelfs met co2 en plantenvoeding is dat vaak nog lastig onder controle te houden.

Ik heb gelezen dat mensen resultaten behaalden met het plaatsen van ringen pvc op gelijkmatige afstand, of indien gewenst natuurlijk meer plaatselijk boven bepaalde planten.

Heel ver gezocht en zoiets moet bij je bewoners passen denk ik, maar er zijn mensen die hun water wat kleuren met een thee? Ik ken de details niet sorry. Maar dat zou ook licht tegenhouden denk ik.

Ik ben benieuwd naar wat andere mensen zeggen over mogelijkheden om het licht wat te dimmen, en over mogelijkheden (geen eigen ervaring, alleen gelezen) die ik hiervoor noemde.
 
Voor het dimmen gebruikt men inderdaad vaak ringen van pvc of bakpapier wat hittebestendig is. Op een kleine led van een nano heb ik wel met een stukje karton een deel van de ledjes afgedekt en met tape vastgeplakt om zo licht te dimmen.
 
Maar onze bakken zijn niet de natuur.

We kiezen zelf planten. En de meeste mensen doen dat lang voordat ze ook maar iets weten van de verhoudingen tussen licht en planten en co2.

En dan zetten mensen een rode plant, of een andere "high maintenance" plant in hun bak. Geen bewuste keuze. Vaak zijn het mensen die uitspreken een eenvoudig aquarium te willen, zonder of met nauwelijks plantenvoeding, en zeker geen co2.

Jij geeft zelf altijd aan, je begint bij de plant. Dat is je uitgangspunt en de rest moet je daar op anpassen.
En dat klinkt mooi en zal in veel gevallen ook opgaan. Maar een bijverschijnsel van die dwingende uitspraak, samen met, er zijn altijd alleen maar tekorten, iedereen die het anders ziet heeft ongelijk, is dat mensen soms ongewild eindigen met een bak met co2 etc. Omdat dat volgens de commentaren hoort bij die plant. En soms moet zelfs licht aangepast worden. Er is volgens een aantal mensen hier geen andere keuze wanneer je het goed wil doen.

Dat is niet goed vind ik.

Iemand die gewoon een simpele bak wil met een paar leuke plantjes en vissen of weet ik veel, die help je soms meer wanneer je leest wat ze zeggen, en door ze dan bijvoorbeeld een keuze te geven.

Vaak vind ik je uitleg beregoed, heus, maar het is niet altijd voor iedereen geschikt. Een aantal mensen is er mijns insziens veel meer bij gebaat meerdere opties voorgeschoteld te krijgen. Zoals bijvoorbeeld de optie om wat andere planten te kiezen, en in sommige gevallen het licht te dimmen.

Voor wat betreft je laatste zin. Een tekort aan co2 tov de lichtsterkte zegt het goed.
Dat is niet een tekort aan co2, het is dat, of een teveel aan licht. En ja, in sommige gevallen moet je daarvoor je plantenbestand aanpassen. Over het algemeen is een paar nieuwe, beter gekozen planten een stuk goedkoper dan een co2-set.
Mijn uitsprakend zijn niet dwingend. Of je mijn adviezen al of niet wilt opvolgen is helemaal aan de lezer(es). Mijn advies is mijn mening maar wel ergens op gebaseerd. Waarop? Dat heb ik al vaak uitgelegd in die genoemde adviezen. Wat mijn laatste zin betreft: Er is inderdaad maar één element in de verhoudingen in een aquarium waar er problemen kunnen ontstaan wanneer er teveel van is en dat is het licht! Planten gaan nooit dood doordat er iets teveel is van iets anders in de bemestingsvormen. Algen ontstaan ook nooit doordat er teveel is in bemestingen, wel kan er weer teveel licht zijn. Nog een keer de grond dus dat het licht, met name de lichtsterkte bepalend is, en dat juist deze precies ingesteld moet worden op de lichtsterkte vraag van de planten, en dat de bemestingsvormen afgeleides zijn daarvan. Dit, de theorie van de tekorten, is overigens geen uitvinding van mij maar is al veel vaker uitgelegd door anderen. Nogmaals het staat een ieder geheel vrij om er een andere mening op na te houden!!
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik wil geen co2 en ook geen onderwaterpokon.
De verlichting is hier niet te dimmen, t zijn leds in tlbuisvorm.
Standaard bij dit model, daar kan ik niet echt iets aan doen.
t8 zou ik veel fijner vinden , 8 uurtjeslicht dat is 16 uur donker, oftewel staat het licht te lang aan bij me thuis.
Ik ben niet blij met leds in het algemeen.
Kun je er achter komen welke lamp je precies hebt? Wellicht dat er (als alternatief voor het genoemde afdekken met bakfolie o.i.d.) toch nog een apparaatje voor bestaat waarmee je hem kunt dimmen.

Laat je hem voluit branden, dan zou het wel eens lastig kunnen worden om een fijn, stabiel evenwicht te vinden waarbij de planten doen wat jij wilt en algen de boel niet overnemen. Benvo laat hierboven mooi de driehoek zien van plantenvoeding; die "hoeken" moeten enigszins op elkaar afgestemd zijn.

Ik hou zelf ook van simpele bakken waar je weinig aan hoeft te doen. Algen van de ruiten krabben hoef ik bijv bijna nooit. De "prijs" die je daarvoor betaalt is dat de verlichting op een lage stand moet blijven.

Ik wilde dit keer proberen of het aquarium zelf meekan doen aan de omzetting van de stikstofcyclus. En dan bij deze flinke bezetting en sponsbinnenfilter uitvinden hoe dat gaat omdat de bodem op deze wijze verschillende doorstroom snelheden krijgt dan dacht ik dat er zo ook meerdere denitrificatie processen kunnen plaatsvinden.
Het gaat hier voor mij in dit onderwerp hierom dat de inhoud vh aquarium medefunctioneerdt als filtermedium ahw en zodoende met een kleine input er veelvuldig welgewenste output door te verkrijgen, .
Ik snap dat je dit wilt. Voor alleen wat stikstofjes omzetten kan een goede stroming in je bak zeker voldoende zijn. Maar als je de beste resultaten wilt behalen kun je het beter niet zo aanpakken. De bacteriën en andere microscopische beesten in je bak hebben redelijk wat ruimte nodig, want ze breken naast stikstofproducten ook allerlei andere stoffen af. Voor gezond, helder water is goede filtratie nodig en dat betekent oppervlak i.c.m. stroming. In een filter is de waterstroom veel beter dan langs de bodem, en qua filtermateriaal is filterspons (grof) op zijn beurt veel beter dan de steentjes die jij nu op je bodem hebt liggen. Spons heeft de ideale verhouding tussen oppervlak en doorlaatbaarheid voor water. Steentjes (ook poreuze) krijgen alleen aan de buitenkant voldoende stroming om bacteriën de voeding te geven die ze nodig hebben. De hele binnenkant van steentjes is verspilde ruimte.

Bijkomend nadeel van jouw huidige bodem is dat hij vrij grof is en daardoor deeltjes vasthoudt (voedsel, blaadjes etc) die daar gaan liggen rotten en de waterkwaliteit omlaag brengen. Ik zou je echt willen adviseren om nog eens te kijken of je dit niet wilt aanpassen.
 
Ik wil iets uitvinden bij vooropgestelde manier en absoluut niets aanpassen onder geen beding overigens.
Advies mijnuitzijde is om eens te stoppen met de zgn wondermiddeltjes en weer eens gewoon terug naar de hobby te vergeven .
Dat puntjevoordeel bij deze bodem was er nou net ingelegen dat het resorptief vermogen ertoebijdraagd
 
Der gaat dus niks rotten
Maarja ik ben deze bak ahw zodoende best wel ziek geworden.
Het is lelijk en dat zal ze waarschijnlijk ook altijd al hebben moeten blijven, zonder co en de rest van de pulp.
Rest nog ze naar de malawi als voer voor tussenstap
16482407329081146039988.jpg

De bak kan eigenlijk weg, want het zal er nooit leuk uit komen te zien.
Juwel200 ben ik klaar mee.
 
Morgen gaat ie der lekker uit bij het grofvuil, geen kringloop of gezeur meer.
Vooral dat co2 gedoe in combinatie met die lampen, is echt geen hobby zo.
 
Dat puntjevoordeel bij deze bodem was er nou net ingelegen dat het resorptief vermogen ertoebijdraagd
Der gaat dus niks rotten
Ik bedoelde met vasthouden meer dat dingen tussen de stenen blijven liggen. De ervaring leert dat zo'n bodem meer onderhoud vergt (stofzuigen) en een groter risico meebrengt op ziektes.

Morgen gaat ie der lekker uit bij het grofvuil, geen kringloop of gezeur meer.
Vooral dat co2 gedoe in combinatie met die lampen, is echt geen hobby zo.
Joh, dat zou jammer zijn. Ben je het echt zo zat? Er is nog zoveel wat je kunt proberen met deze bak. :) Ga je wel door met de hobby?
 
Ik zeg toch, dat de hobby me zo vergaan is.
En zo is het aldus.
Vooral de vgl van dit ding met een doucheputje als eerder geuit in dit topic, dat deed me wel realiseren dat zon aqua gewoon een stinkding is dat ruimte inneemt met een hoop geklooi erbij.
Daar ben ik niet voor op de wereld gezet, de biologie heeft me volledige interesse, maar de hedendaagse aquariologie is me persoonlijk niets nakkes nada.
Er ontbreekt me diepte, alles lijkt er wel een beetje vercommencialiseert
 
Ik zeg toch, dat de hobby me zo vergaan is.
En zo is het aldus.
Vooral de vgl van dit ding met een doucheputje als eerder geuit in dit topic, dat deed me wel realiseren dat zon aqua gewoon een stinkding is dat ruimte inneemt met een hoop geklooi erbij.
Daar ben ik niet voor op de wereld gezet, de biologie heeft me volledige interesse, maar de hedendaagse aquariologie is me persoonlijk niets nakkes nada.
Er ontbreekt me diepte, alles lijkt er wel een beetje vercommencialiseert
Maar je bepaalt toch helemaal zelf in hoeverre je daar in mee gaat. Ik wil niet zeggen dat het allemaal heel simpel is, maar je hebt wel enigszins invloed op hoe complex je het maakt. Er zijn zat mensen die geen co2 toevoegen of complexe techniek gebruiken en toch een prima uitziend aquarium met niet al te veel onderhoud hebben. En stinken herken ik ook absoluut niet. Wel zal je altijd een bepaalde vorm van onderhoud moeten uitvoeren en je enigszins moeten verdiepen in welke planten wel of niet werken in jouw aquarium. Wat heb je met de guppen gedaan?
 
Ik zeg toch, dat de hobby me zo vergaan is.
En zo is het aldus.
Vooral de vgl van dit ding met een doucheputje als eerder geuit in dit topic, dat deed me wel realiseren dat zon aqua gewoon een stinkding is dat ruimte inneemt met een hoop geklooi erbij.
Daar ben ik niet voor op de wereld gezet, de biologie heeft me volledige interesse, maar de hedendaagse aquariologie is me persoonlijk niets nakkes nada.
Er ontbreekt me diepte, alles lijkt er wel een beetje vercommencialiseert
Je moet natuurlijk doen waar je je goed bij voelt. :) (y)
 
Morgen gaat ie der lekker uit bij het grofvuil, geen kringloop of gezeur meer.
Vooral dat co2 gedoe in combinatie met die lampen, is echt geen hobby zo.
Beetje jammer want met wat gedimd licht en ik denk toch wat plantenvoeding kun je vaak wel een eind komen maar het is jouw besluit natuurlijk.
 
Is zo een reply nou wenselijk of bijdragend.
Ik ken jou wel wat terug zeggen, maar dat gaat wellicht je adremheid te veel gevraagd worden zient je pover en minne remark.
Ik wil het hier liever wel over dit topic hebben met de liefhebbers op het forum.
Ik vind dit persoonlijk een beetje dom afzeiken met de kaamlaag van guppen , want dat draagt nergens toebij
Niet alles zo serieus nemen edwin.
Ondanks al het gemopper dan toch maar een adviesje:
  • Maak je bak helemaal leeg en schoon
  • Gooi er een zak filterzand van Wildkamp in
  • Gebruik je Eheim 2217 weer (of als je alles binnen de bak wil houden koop een JBL i-Serie filter, deze zijn modulair dus makkelijk uit te breiden).
  • Zet je licht op max. 8 uur
  • Regel wat Vallisneria spiralis, waterpest en Cryptocoryne Parva
En je hoeft verder niks toe te voegen. Alleen maar genieten.
 
De j200 is de deur uit, voor guppen is de vijver te koud uiteraard dus die hebben de malawies gekregen.
Ik ben wel blij dattie weg is uit me huis, alleen maar problemen.
En het malawigebeuren is,,,,tja,,,, .akva stabil, iets moeilijker te verplaatsen 200x60x60.
Eerlijk ook geen lol meer aan.
Smerige ruiten precies, en die vissen happen niet eens meer op de rotsen. Slechts evt dagen heen en weer zwemmen voor wat korrels/pallets.
Ik heb gelukkig een hulp erbij, die de boel metme oplift, ik beken maar eerlijk dat ik niet zo van het onderhoud ben.
En het is gewoon zo dat ik wel vissen kan houden, maar dat het uiteindelijk geheel niet om aantezien is.
 
Wel heb ik enigzins gezien hoe die guppen zich veretaleerden, mja der was mij betreft geen boenen meer aan, meeste licht kwam op de ruiten terecht.
Me hulp mocht m smaschen naast de glasbak opdat we ons ellende niet verder spreiden.
En daar ben ik wel blij mee ook.
 
Als je niet zo van het onderhoud bent kan je beter geen aquarium nemen/houden. Het hoeft echt niet zoveel werk te zijn maar je moet de boel niet laten verpieteren. Sneu voor je guppen dat het zo is geëindigd. Met wat werk had je er best iets moois van kunnen maken.
 

Terug
Bovenaan