Filter benutten


Hoi goedemorgen.
De bodem, ik heb nog zat basaltsplit maar dat is niet corydoras vriendelijk plus dat ik vind dat je er alles op ziet, geen optie dus.
Hiernaast kan ik wel wat fijn grind uit de malawi bak nemen ik denk een korrelgrootte 2 a3 mm
1648708076396153844152.jpg

Maar als ik deze foto zie dan vind ik het toch te wittig.
Dan kan ik liever wat nieuws erin kopen, er is vaak best veel keuze.
Gekleurde steentjes zullen het helaas niet kunnen gaan worden want daar is geen grootverpakking van, grijs of bruing lijkt me wel aangename contrastwerking kunnen bieden.
Wel inert overigens, roestigespijker, schoolbordkrijtje, kleibolletje daar wil ik me misschien aan wagen.
Ik weet al iemand die een plantenpakket per post met me wil bestellen, dat lijkt me goedkoper en door die onlinewinkel ook wel vertrouwt.
 
Goeie , de hornbach is hier aan de andere kant vd stad.
Ik denk ik er eind mei met zgn vakantiegeld een kijk wil nemen.
Maar nu nog niet, helaas.
Maar wat is dan een leuke korrelgrootte, of gaat het erom dat de korrels rondgeslepen zijn.
Aquasand, misschien kan dat ook wel op bestelling thuisgebracht.
 
Het is een mooi formaat en het zijn mooi afgeronde korrels die erg geschikt zijn voor de bodembewoners. Zover ik weet bezorgd de Hornbach maar ja dan krijg je vast weer porto erbij.
 
Maar dan kan ik morgen toch een zakje bruin of grijs meekopen toch, zal me de kop niet kosten.
Ik ben vanaf zojuist ook forumdonateur hoor, ga ik morgen in de tuinwinkel straith 50% uit ze trekken, snappen ze toch niet altijd goed wat ze afrekenen,
Ik claim gewoon van het forum te zijn. morgen wel plantenpakketje ontvangen ga ik hopelijk heel blij mee worden 30 soorten van 123plant en een restpakje, wellicht anubiasafgekeurd spul java etc zit op66 plant +16 rest, en de 60x30 compleet met verwarming en alles 105.
Tjoe ik ben verbaast van mezelf zo, zal wel door de gezelligheid van dit forum komen.
 
Dolenthousiast plantenpakket ontvangen, maar nou denk,, blijven jullie maar ff in de potjes voorlopig.
Ik verwachtte cellofaan geseald op strypopor, nooit gedacht dat er in die zware doos voornamelijk potjes in verpakt zijn
1648908174265209297625.jpg
 
Ben ik niet content mee, volgende stap word dan ik ga proberen om al die potjes uittezetten in me rest van me aquas, totdat eriets uitgroeit om dan meeteplukken
 

Bijlagen

  • 1648909493822670437342.jpg
    1648909493822670437342.jpg
    601.6 KB · Weergaven: 65
Ik bedoel, veel potje en weinig plant.
Dat ben ik niet van plan om eraf te gaan peuteren
 
Ik zou wel ze uit de potjes halen hoor zodat de wortels de vrije weg hebben en het lijkt ook mooier toch.
Dat wol is ook niet bevorderlijk voor de bewoners lijkt me.
 
Maar dan kan ik morgen toch een zakje bruin of grijs meekopen toch, zal me de kop niet kosten.
Ik ben vanaf zojuist ook forumdonateur hoor, ga ik morgen in de tuinwinkel straith 50% uit ze trekken, snappen ze toch niet altijd goed wat ze afrekenen,
Ik claim gewoon van het forum te zijn. morgen wel plantenpakketje ontvangen ga ik hopelijk heel blij mee worden 30 soorten van 123plant en een restpakje, wellicht anubiasafgekeurd spul java etc zit op66 plant +16 rest, en de 60x30 compleet met verwarming en alles 105.
Tjoe ik ben verbaast van mezelf zo, zal wel door de gezelligheid van dit forum komen.
50% uit ze trekken door het claimen van het forum te zijn?? Dit zou niet bij mijn denkwijze passen...
 
Ja en als erelid zijn ze nog tot veel meer hand en spandiensten toebereid.
Zonder gekheid,
1648923357363509838585.jpg

Wel met steenwol enpastic potjes, maar kijk als dat spul nou echt zo schadelijk is, dan mag de keuringsdienst van waarde daar voor mij wel eens een aflevering aan wijden.
 
Ja ja ik ga vandaag wel beginnen met het uit pluizen
16489656587451629964535.jpg

Zie jij potjes? Ik had ze zo zorgvuldig mogelijk ingegraven
 
Ja en als erelid zijn ze nog tot veel meer hand en spandiensten toebereid.
Zonder gekheid,Bekijk bijlage 341766
Wel met steenwol enpastic potjes, maar kijk als dat spul nou echt zo schadelijk is, dan mag de keuringsdienst van waarde daar voor mij wel eens een aflevering aan wijden.
Yoghurt is ook slecht wanneer je het inspuit, daar waarschuwen ze nooit voor. Maar dat hoeft ook niet, een normaal mens doet zoiets ook niet. En zo gaat het ook met die steenwol in die potjes. Het is niet de bedoeling dat je dit in je bak gebruikt. Het is alleen van nut voor de kweker, veel planten worden alleen met de voeten in het water gekweekt op steenwol waar voedingsstoffen inzit. Dieren die we in onze bak houden kunnen er aan gaan knabbelen wat zeker niet bevordelijk voor ze is. Veel belangrijker nog, maar het kan er ook voor zorgdragen dat die stoffen gebruikt worden voor algen en misschien zelfs voor diertjes die je niet in je bak wilt.
 
Laatst bewerkt:
Okay dat zijn dan bestrijdingsmiddelen met plantengroeistoffen als dat goed begrijp?
John kijk,
1648973813643703814406.jpg
ik ga staks wat afpellen waar het makkelijk bij gaat, maar eleocharis/naaldgras. Die zie ik nog niet zo gauw geschoond met mijn vaardigheid.
Zijn daar dan soms wat tips voor?
 
Ik gebruik er meestal een gebaksvorkje voor en haal die rustig tussen de wortels door.
 
Okay dat zijn dan bestrijdingsmiddelen met plantengroeistoffen als dat goed begrijp?
John kijk,Bekijk bijlage 341779ik ga staks wat afpellen waar het makkelijk bij gaat, maar eleocharis/naaldgras. Die zie ik nog niet zo gauw geschoond met mijn vaardigheid.
Zijn daar dan soms wat tips voor?
Het naaldgras vasthouden aan het gras zelf en onder een licht stromende kraan al spoelend de steenwol weghalen. Vervolgens de grashoeveelheid na het inkorten in meerdere plukjes opdelen en planten op lichtvangende plekken. Eleocharis vraagt namelijk een hoge lichtsterkte.
 
Een buur vertelde me net zijn relaas, nml dat hij bij het droog verwerken van steenwol bij oa isolatietechniek, huid irritatie overvanhield.
Zelf weet ik uit een stukje tuinbouw dat het liever'nat verwerkt of toegepast zal worden.
Ahw droog regelrecht de longen in evt gelijk asbest correct me if im wrong😀
Dit product zal ook evt vreselijke geschiedenissen kunnen gaan veroorzaken.
In de kiewen van vissen, en zodoende gaat ik heus wel die rockwool uit deze systemen verwijderen.
Honderd procent tot zover me microscopisch zicht raakt.
Echt als dit zo een ongewenst goedje is, waarom in het riool lozen
 
Ik heb een overschot van de'potjes vanaf gisteravond in met andere bakken ahw ondergebracht,
1648978573574120671335.jpg

Gaat ik aannemen dat de rockwool splinters vanaf hier verspreid gaan worden, naartoe van aquariumwater in de vijver lozen en alle rest van de ecos hieromheen .
Je ziet hier koolmezen die het voor hun nestje rapen.
Maar als ik dat zelfde spulletje nou eens niet uitpluis en die enigzins best wel aan het oog ontrokken potjes hier een beetje eruit ga laten groeien en dan pas afsnoei voor in een andere situatie.
Dan zou het evt na dat er wat vanaf geplukt is geworden, deze restbakjes naar het depot kunnen gaan, in aalsmeer spoelen ze vast geen rockding naar het riool toe af.
 
Drijfbladvaren ceratop iets in gepakt geworden in de potjes waar alles wel of niet in voorzien is
16489830936291027692486.jpg
dode wortels dus na stock.
1648983177307709312714.jpg

Dit is vanwaar ik weet vroeger wel hopenlijk goeddoen bodembedekker
1648983177307709312714.jpg

Bij het verplaatsen hebben de meeste vissen er al aan gesnackt
16489843690271806074887.jpg
 
Een buur vertelde me net zijn relaas, nml dat hij bij het droog verwerken van steenwol bij oa isolatietechniek, huid irritatie overvanhield.
Zelf weet ik uit een stukje tuinbouw dat het liever'nat verwerkt of toegepast zal worden.
Ahw droog regelrecht de longen in evt gelijk asbest correct me if im wrong😀
Dit product zal ook evt vreselijke geschiedenissen kunnen gaan veroorzaken.
In de kiewen van vissen, en zodoende gaat ik heus wel die rockwool uit deze systemen verwijderen.
Honderd procent tot zover me microscopisch zicht raakt.
Echt als dit zo een ongewenst goedje is, waarom in het riool lozen
Steenwol kan onder water op zich geen kwaad. Het is vrij inert spul; voor je vissen en planten is het in die zin vergelijkbaar met glas of steen.

Dat je zoiets niet moet inademen kan wel kloppen, want je lichaam kan er niet goed vanaf komen. Maar het werkt in je aquarium niet als gif of zo. :) Al zal het inderdaad wel de ontwikkeling van je plantenwortels remmen, en het moeilijker maken om voeding bij de wortels te stoppen, als je dat van plan zou zijn te doen.
 
, Dankje ik was ff nieuwsgierig naar een medeoptie ibt steenwol.
Sommige planten van dit pakket, die groeien uit allekanten de rockwool uit.
Die zal ik ff verder aan laten slaan en vervolgens dmv snoeisel verder planten
 
Dan is dat in ze buik wellicht ook in de kieuwen niet zo storend, mag ik aannemen.
Sporen van steenwol zijn er dus gewoon, overal.
 
En als er kleine stukjes af zouden raken en een vis dit inslikt dan?
Nouja ik ben geen visdarmkundige, maar je mag ervan uitgaan dat als vissen iets inslikken wat niet verteerd wordt, ze het weer uitpoepen. Hopelijk hebben ze hun lesje dan geleerd en eten ze de uitgepoepte steenwol niet gelijk weer op. :deal:

Dan is dat in ze buik wellicht ook in de kieuwen niet zo storend, mag ik aannemen.
Denk het ook. Vissen krijgen de grootst mogelijke troep in/langs hun kieuwen dus ze zullen er wel mee weten om te gaan.
 
En zolang we het zelf niet droog gaan inademen moest het maar gewoon eens even kunnen, op deze van micropalletsplastic vergeven aardding.
Dus dan kan ik me potjes tot moederplantenpotten laten zijn.
Worden er ook geen tere worteltjes beplukt.
Ook daar het me niet direct stoort om niet alles tiptop in orde te hebben,
16490035406071275175104.jpg
1649003699601577137468.jpg
1649003396500108783947.jpg
 

Bijlagen

  • 1649003493361819426418.jpg
    1649003493361819426418.jpg
    388.4 KB · Weergaven: 64
Ik heb het vermoeden dat je bak te dicht bevolkt is.
Ben je niet bang dat dit problemen in de vorm van ziektes en algen gaat opleveren?
Het is beter om een net aangeplant aquarium op te starten zonder vis omdat je zeer waarschijnlijk te maken gaat krijgen met een nitriet piek.
Nitriet is dodelijk voor je vissen!
 
Ik heb het vermoeden dat je bak te dicht bevolkt is.
Ben je niet bang dat dit problemen in de vorm van ziektes en algen gaat opleveren?
Het is beter om een net aangeplant aquarium op te starten zonder vis omdat je zeer waarschijnlijk te maken gaat krijgen met een nitriet piek.
Nitriet is dodelijk voor je vissen!
De bak met zwarte bodem is een overbevolkte rio400, daar staan de planten tijdelijk in om te zien wat het doet en om er soms een van schoontemaken.
16490542172911932940622.jpg
dit de nieuwe 60x30 met een zwanger plaatje en een stuk of 100 torenslakken.
Ik had een plantenpakket dat volgens de webshop voor een aqua van120 bestemd is om er er een beetje mee te kunnen schuiven, vandaar.

Maar zal het geen schadelijke stoffen bevatten voor de vissen?
Nou de steenwol is inert dwz het is niet oplosbaar het is van steen.
Vaak als isolatiemateriaal,ik zie er koolmezen het meenemen voor hun nesten.
Misschien wel een maas in de wet. dat het spul op andere wijze schade toeberokkend is dan nog niet volledig onderzocht.
Eigenlijk zou ik de leverancier er eens over moeten benaderen.
 
Ja ik weet het ook niet Edwin maar lees altijd dat je dat spul goed moet verwijderen en dat zal toch wel een reden hebben denk ik dan want anders zou wat restjes aan de wortels weinig/geen kwaad kunnen.
De kwekers kunnen beter potgrond gebruiken want dat spoelt er makkelijker vanaf:pp
 

Terug
Bovenaan