Filter benutten


Of kurkkorrels zoals op kunstgras, kunnen we zo afscheppen.
Potgrond is toch weer een voedingsbodem, dan gaan die planten het veelstegoed doen en dan houd de winkel geen klanten meer over.
Eerlijk heb ik er wel wat pokon bij gedaan, ong 1/3 van wat voor kamerplanten staat voorgeschreven op de flacon.
En dat plaatje noch de slakken vertonen zich er niet belast door.
 
Potgrond is wel ff een heeel goed idee. John!
Daarom ga ik zo een aqua40 uit me depot(de doucheruimte dus)halen en met potgrond, water en potjesplanten vullen.
Misschien een waar voedingsbad voor ze.
 
Potgrond is wel ff een heeel goed idee. John!
Daarom ga ik zo een aqua40 uit me depot(de doucheruimte dus)halen en met potgrond, water en potjesplanten vullen.
Misschien een waar voedingsbad voor ze.
Potgrond is helemaal niet zo'n goed idee, er is een reden waarom de glastuinbouw steenwol gebruikt en geen potgrond: in potgrond huizen veel meer schimmels en ziektekiemen en is een heel stuk lastiger dat te doden (doen ze door middel van giftig gas) terwijl steenwol met een stoombad weer gereinigd is en hergebruikt kan worden.
 
Waarom heeft de potgrond,volgens u zo een zieke schimmelige samenstelling overigens, als er rhp opstaat dan zou ergeen rivierslip inzitten en ook voor eigen groenteteelten geschikt moeten' zijn.
Geen moeite ovg om dit zo te beproeven.
Ik dacht om vanwege de oplosbaarheid vd stoffen in potgrond, langzaam te beginnen met doseren, en het gewenste e.c. ibt een optimale resorptie zoveel mogelijk te benaderen.
Ik bezit geen ecmeter, maar ik let op alles wat er zich in me bakjes afspeelt.
En dan probeer ik door observatie te bepalen.

Glastuinbouw is het vanuiteencommerciele richting, en een perfect zelfsamengestelde aquarium bodem mag mij een utopie blijven.
Daar hebben in mijn herinnering wel veel prachtige plantenbakken op gedraait.
 
Wekelijks een portie modderige tubifex erin, dat zal dan ook wel de hoeveelheid van micronutrienten kunnen hebben verhoogd.
Ik ga er er straks een probeerseltje mee opzetten, en wie weet wat er nog meer uit die grond kan komen kruipen.
 
Met verbazing dit topic grotendeels doorgenomen. Reacties van twee uitersten tot vanalles daartussenin.

Wat me wel opvalt, en wat ik ook wel herken als een soort tendens in de hobby, is dat er inderdaad vaak automatisch wordt aangestuurd op high-tech oplossingen. Van vloeibare bemesting, Co2 tot luxe verlichting etc.
Dit zijn overigens vaak ook juiste oplossingen, maar niet perse ook de meest passende oplossing.

Zo heeft TS hier al, indirect, aangegeven juist low-tech te willen blijven. Niet te veel poes pas, maar met minimaal ingrijpen toch van de hobby genieten. En ik denk dat we soms vergeten dat dit ook een reële optie is.

We verliezen de 'old school' of 'low-tech' aquaria (en oplossingen) soms een beetje uit het oog. Ze worden onderbelicht (ja ironie) door de terecht prachtige resultaten die met high-tech aquaria worden behaald.
 
Potgrond is helemaal niet zo'n goed idee, er is een reden waarom de glastuinbouw steenwol gebruikt en geen potgrond: in potgrond huizen veel meer schimmels en ziektekiemen en is een heel stuk lastiger dat te doden (doen ze door middel van giftig gas) terwijl steenwol met een stoombad weer gereinigd is en hergebruikt kan worden.

Zolang de potgrond organisch is, is deze perfect te gebruiken als voedingsbodem. Dit noemt men een 'dirted tank' erg bekend van de Walstad methode.

Zorg wel voor een laag filterzand of kleine kiezel om de voedingsbodem 'af te dekken', anders duurt het erg lang voor het water helder wordt en blijf je ook last hebben van 'stof' zodra je iets aan de bodem veranderd.
 
Niet geheel zonder risico volgens mij:

Ik ben niet zodanig op de hoogte om te beoordelen welke uitspraken in dat topic wel/niet kloppen.
Maar Diana Walstad kan dat wel heel goed in haar boek. Er zijn ook Walstad communities die deze beproefde methode al jaren toepassen.
Voor meer info: http://www.theaquariumwiki.com/wiki...he Walstad Method is a,will fuel them to grow.
 
der zijn veel bakjes te vinden op youtube die met pont grond werken en de planten groeien daar goed.
 
Nou mn opmerking over potgrond was een grapje maar wel stof tot discussie zo te zien.
Nou het zou door jouw grap , zich ook wel eens kunnen gaan ontwikkelen tot aan een ware rage in de aquariumwereld.
Maar den potgrond moesten we eigenlijk vanaf, geziendat t veelal turf afgestoken uit de oosteuropas bevat.
Stel ik voor koemest korrels.
 
Zelf heb ik al heel wat aquariumplantjes gekweekt en ik gebruikte daarvoor: potgrond!! Maar niet zomaar. Potgrond heeft namelijk de eigenschap dat het gaat drijven wanneer je de planten stekken van water tot boven de wortels wil voorzien en dus emers wilt opkweken. Maar gelukkig is daar, net zoals voor de meeste problemen wel een oplossing. Zorg ervoor dat je op de potgrond een bovenlaag van aquarium zand of grind legt, dat verhinderd het drijven en maakt je potgrond prima bruikbaar.
 
Ik ben van plan om het met zand/grind te mengen en dan wachten tot het bezinkt. Dan met de voetjes in het water en knallen met licht. Ik heb straks wel een foto van t moet nog even trekken zonder me geroer nog.
 
Ik ben van plan om het met zand/grind te mengen en dan wachten tot het bezinkt. Dan met de voetjes in het water en knallen met licht. Ik heb straks wel een foto van t moet nog even trekken zonder me geroer nog.
Ik zou het advies van mij en @benvo niet in de wind slaan. Als je het gaat mengen krijg je troebel water, niet alleen de eerste week totdat alles eindelijk begint te zakken, maar ook elke keer wanneer je een plantje aanplant, eruit haalt etc.
 
U en ik zullen zien dat er iets of van komt, ik zal er zo een proto opstelling van tonen,
Eerst nog opstaan en de klooimodus aanzetten.
 
Ik ben van plan om het met zand/grind te mengen en dan wachten tot het bezinkt. Dan met de voetjes in het water en knallen met licht. Ik heb straks wel een foto van t moet nog even trekken zonder me geroer nog.
Mengen werkt niet, de zwarte delen gaan bovenaan drijven, zul je gaan merken. Je kan echt het best potgrond als onderlaag gebruiken en er een laag aquariumzand boven te leggen. Je prikt dan je planten dóór die bovenlaag met de wortels in de potgrond.
 
Potgrond is helemaal niet zo'n goed idee, er is een reden waarom de glastuinbouw steenwol gebruikt en geen potgrond: in potgrond huizen veel meer schimmels en ziektekiemen en is een heel stuk lastiger dat te doden (doen ze door middel van giftig gas) terwijl steenwol met een stoombad weer gereinigd is en hergebruikt kan worden.
1,3 dichloorpropeen. Handelsnaam Telone II

Zeet giftig voor in het water levende organismen.

Krijg die zooi veel op het werk, voor de zuiverheid te bepalen.
 
1,3 dichloorpropeen. Handelsnaam Telone II

Zeet giftig voor in het water levende organismen.

Krijg die zooi veel op het werk, voor de zuiverheid te bepalen.
In mijn jeugd liep ik stage in de glastuinbouw en daar gebruikten ze ook dat gas, moest er toen zonder bescherming doorheen rennen, toen werd mijn paps ietwat bloedjelink op de schoolleiding maar die hielden de hand boven het hoofd van de tuinder, ben toen van de opleiding afgegaan doordat de sfeer verpest was en ben toen een metaalopleiding gaan doen
 
Ben ik niet blij mee, alles potjes verwerken.
Laat we zeggen dat er een miskoop gedaan is,
16490954098921656964243.jpg
giftig spul dus. Dat gas.
Tast het ook wel eens het gezond verstand van mensen aan?
Wedden dat de potgrond hier succes gaat wenden.
 
lekker bezig edwin denk ook wel da het lukt
vroeger wellis een voeding bodem in water gegooit ging ook van alles drijven was veder geen probleem
 
Ik zal wel even voor je verstand een test doen met je voor de zekerheid, want ik ben nog nog veels te groen om jou functie reeds over te nemen.
Geef slechts antwoord op wat vragen en dan kunnen we daaruit bepalen .
Daar gaan we: 1 hoeveel vingers kan ik maximaal achter me rug houden?
2 is hoeveel middelvingers kunnen wij samen opsteken?
Antwoorden zoals ja, nee of weet niet die zijn niet toegestaan.

😂🤣😃😉

Ps het kan ook zijn dat ik zelf teveel aan die plantjes gezeten heb.
Laatste hint,, het antwoord voor de 2 vragen is gelijk!!! Maar jij moet weten hoeveel.
 
1 dat weet ik niet want dat hangt af van het aantal handen dat jij hebt
2 ook dat weet ik niet om dezelfde reden als bij 1

Rekenen is ook niet mn sterkste punt en verder da tot 3 tellen lukt me nog niet maar ik ben wel goed aan het oefenen:pp
 
1649154805568441003779.jpg
tussenstand
Wel hinderlijk om ze van potjes te verlossen.
Volgend plan is om rest vd bodem straks inteplanten met cryptos.
Dat gaat groen worden
 
Cryptos beschoond, erin gezet.
16491600492741689950742.jpg
reist me een vraag die is of planten tegen een nitrietpiek kunnen.
 
Ja daar kunnen ze wel tegen want anders zou je bij de opstart geen planten kunnen plaatsen. Extremen daargelaten maar dit zal niet een probleem zijn.
 
Ik ben positief verrast!

Wat een transformatie. Ik hoop echt dat het deze keer goed gaat komen.
Je hebt een mooi pakket planten gekocht! En misschien zullen sommigen het niet doen. Maar dat is geen probleem.
Niet alles groeit overal.

Als je het low tech wilt houden, dan moet je zorgen dat je licht niet te fel is. Dus misschien kun je het licht dimmen.

Bij erg fel (intens) licht, is de vraag naar voeding erg groot. Ook de vraag naar co2.
Dat is de keerzjde van een hoop licht.

Maar veel moeilijke planten houden van veel licht. Dus beetje een afweging maken.

Maar goed, hulp en tips zijn hier genoeg.
 
Moge, ik ben hier zelf ook enthousiast door vanochtend!
1649229588712984424767.jpg

Ik wil wel goed onderhouden nu, dus zoals de uitstroom is, vindt er wel wat gasuitwisseling plaats.
Echter in de filterunit zou ik misschien een bruissteentje kunnen plaatsen zodat de planten dan verzekerd zijn van een bepaald co2 minimum uit de buitenlucht.
 
Ik denk dat een bruissteentje weinig toevoegt want je hebt al natturlijke gasuitwisseling. Uitstroom zorgt ook vaak al wel voor een lichte beweging van het oppervlak.
 

Terug
Bovenaan