Filter JBL e 902


O

Odin

Guest
Bij mij gekochte aquarium zat deze filter die hij al gevuld had voor mij. (Heel lief)

Maar die zwarte pijpjes verander ik in die keramische pijpjes.

Op youtube zag ik een filmpje van een man die geluidsisolatie gebruikt als Filterwatten. Dus die zal ik er ook in verwerken.

Ik vraag me alleen af wat die ronde bolletjes zijnšŸ¤”šŸ˜Š Ze zijn ongebruikt.
20200917_155702.jpg


Wie o wie!
 
Bolletjes zullen JBL micromec zijn gok ik:
prima spul voor de biologische filtering.

hoe ik je filter op zou bouwen vanaf onder:

Blauwe mat
Sera Siporax (ipv de zwarte Eheim mech pro)
JBL micromec
Voorfilter
 
  • Leuk
Waarderingen: Odin
Bolletjes zullen JBL micromec zijn gok ik:
prima spul voor de biologische filtering.

hoe ik je filter op zou bouwen vanaf onder:

Blauwe mat
Sera Siporax (ipv de zwarte Eheim mech pro)
JBL micromec
Voorfilter

Ik wou het gaan doen als deze man het wat zegt.



Ik zal nog even de sera siporax aanschaffen. Had van Tetra gekocht maar heb al gezien dat die niet zo goed waren.
 
Bolletjes zullen JBL micromec zijn gok ik:

Ik denk eerder Eheim Pro Substrate als ik de kleur zo zie. Ook prima spul.
Op aanraden van forumleden heb ik voor mijn JBL e702 ook Sera Siporax gebruikt, trouwens. Heb geen vergelijk met andere media maar lijkt prima te gaan. Ik gebruikte de mini variant al in mijn interne filters en dat ging prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: Odin
Ik denk eerder Eheim Pro Substrate als ik de kleur zo zie. Ook prima spul.
Op aanraden van forumleden heb ik voor mijn JBL e702 ook Sera Siporax gebruikt, trouwens. Heb geen vergelijk met andere media maar lijkt prima te gaan. Ik gebruikte de mini variant al in mijn interne filters en dat ging prima.
Qua kleur lijken ze daar meer op ja ;)

Op youtube zag ik een filmpje dat als je door je keramische pijpje blaast en je vinger op het uiteinde houdt je er wel lucht door moet kunnen blazen. Dan neemt het ook beter de bacteriƫn op. Bij die van Tetra kan ik blazen wat ik wil haha Zo dicht als wat.
Goedkoop blijkt weer duurkoop te zijn :)
 
Qua kleur lijken ze daar meer op ja ;)

Op youtube zag ik een filmpje dat als je door je keramische pijpje blaast en je vinger op het uiteinde houdt je er wel lucht door moet kunnen blazen. Dan neemt het ook beter de bacteriƫn op. Bij die van Tetra kan ik blazen wat ik wil haha Zo dicht als wat.
Goedkoop blijkt weer duurkoop te zijn :)

Keramische pijpjes zijn precies dat, van klei en gebakken. Ze zijn dus niet of nauwelijks poreus. Daarom zijn ze inderdaad minder geschikt voor biologische filtering, omdat ze in totaal minder oppervlak hebben voor bacterien om zich te nestelen.

Wat veel voor biologische filtering wordt gebruikt is gesinterd glas. Glas gesinterd met zoutkorrels er in van een bepaalde grootte. De zoutkorrels worden weg gespoeld en je houdt een soort poreus glas over.

Dat is het soort pijpje waar je doorheen kan blazen.

Er worden tegenwoordig verschillende soorten van aangeboden. In een normaal filter in een normale bak zal ik altijd sera siporax gebruiken. Dat is waar ik goede ervaringen mee heb en waar ik door hun informatie vertrouwen in heb. Andere mensen hebben weer andere voorkeuren.

Ik hou er zelf van me te houden aan de aanbeveling van sera zelf vwb de te gebruiken hoeveelheid. Ik gebruik ongeveer 5dl siporax per 100ltr aquariumwater. Eerder gebruikte ik meer maar dat bleek zinloos.
Tegenwoordig stoppen wij het filter vol met spons voor mechanische filtratie, met daarboven een afgepaste hoeveelheid siporax voor de biologische filtratie. Door de grotere hoeveelheid spons die we daardoor kunnen gebruiken dan eerder houden we ons aquarium goed schoon, en de siporax ook. Daar mag liefst geen vuil doorheen stromen omdat de werkzaamheid dan afneemt. De kleine poriƫn raken daardoor verstopt met vuil.

Ik zie zelf niet het nut in of het voordeel van de grote hoeveelheden biologisch materiaal zoals in de video wordt aanbevolen, wanneer veel minder ruim voldoende is voor een goede en flexibele biologische filtratie.
 
Ik heb dus gewoon die volle liter in een mandje gestopt want precies pas. Beter ga ik daar een spons nog onder leggen?
 
Ik heb dus gewoon die volle liter in een mandje gestopt want precies pas. Beter ga ik daar een spons nog onder leggen?

Dat is iets wat je best voorzichtig kan doen. Jouw bak begint net in te draaien. De bacteriƫn die je nodig hebt zullen nu grotendeels in je filter zitten, laten we daar in elk geval veiligheidshalve vanuit gaan.

Pak je nu de helft van het biologisch materiaal uit je filter, dan halveer je ook (bijna) de capaciteit voor nitrificatie.

Je hebt in een stabiele situatie niet of nauwelijks meer bacteriƫn dan waar je voeding (nh3/4 en no2) voor hebt. En wat je hebt zal verdeeld zitten door het materiaal.
 
Ik zou dit niet doen want je weet niet wat erin is verwerkt.

Wanneer je stukken spons wil knippen voor in je mandjes, kan het soms helpen filter matten voor vijvers te kopen.

Die zijn vaak rond de 50x50cm ongeveer, zoiets, en een cm of 3 dik? Dat zijn degene die ze bij onze aquariumzaak verkopen, er zal vast meer zijn. Wij bewaren zelfs de kleinste afknipsels van die matten en gebruiken die voor talloze dingen in onze bakken.

Ik ken ze in blauw (medium grof) en zwart (meer grof).

Hoe fijner, hoe meer vuil de spons zal tegen houden, maar ook hoe eerder het dicht zal slibben waardoor onderhoud noodzakelijk is.

Aanvulling, had ik onder ander bericht moeten zetten :) Sorry
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedoel je zoiets?

Klik

Dit zal hij inderdaad gebruiken in zijn filter. (hij van youtube)

Ik ga nu gewoon maar de filtermatten gebruiken die erbij zaten. Had ook blauwe nieuwe gekocht.

Het geluidsisolatie komt in de kast ;)
 
Vaak kun je bij de lfs en in elk geval bij de Hornbach vrij voordelig matten kopen die je zelf dan op maat kan knippen. Kant en klare filtersponzen zijn altijd veel duurder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Odin

Terug
Bovenaan