Qua kleur lijken ze daar meer op ja 😉
Op youtube zag ik een filmpje dat als je door je keramische pijpje blaast en je vinger op het uiteinde houdt je er wel lucht door moet kunnen blazen. Dan neemt het ook beter de bacteriën op. Bij die van Tetra kan ik blazen wat ik wil haha Zo dicht als wat.
Goedkoop blijkt weer duurkoop te zijn 🙂
Keramische pijpjes zijn precies dat, van klei en gebakken. Ze zijn dus niet of nauwelijks poreus. Daarom zijn ze inderdaad minder geschikt voor biologische filtering, omdat ze in totaal minder oppervlak hebben voor bacterien om zich te nestelen.
Wat veel voor biologische filtering wordt gebruikt is gesinterd glas. Glas gesinterd met zoutkorrels er in van een bepaalde grootte. De zoutkorrels worden weg gespoeld en je houdt een soort poreus glas over.
Dat is het soort pijpje waar je doorheen kan blazen.
Er worden tegenwoordig verschillende soorten van aangeboden. In een normaal filter in een normale bak zal ik altijd sera siporax gebruiken. Dat is waar ik goede ervaringen mee heb en waar ik door hun informatie vertrouwen in heb. Andere mensen hebben weer andere voorkeuren.
Ik hou er zelf van me te houden aan de aanbeveling van sera zelf vwb de te gebruiken hoeveelheid. Ik gebruik ongeveer 5dl siporax per 100ltr aquariumwater. Eerder gebruikte ik meer maar dat bleek zinloos.
Tegenwoordig stoppen wij het filter vol met spons voor mechanische filtratie, met daarboven een afgepaste hoeveelheid siporax voor de biologische filtratie. Door de grotere hoeveelheid spons die we daardoor kunnen gebruiken dan eerder houden we ons aquarium goed schoon, en de siporax ook. Daar mag liefst geen vuil doorheen stromen omdat de werkzaamheid dan afneemt. De kleine poriën raken daardoor verstopt met vuil.
Ik zie zelf niet het nut in of het voordeel van de grote hoeveelheden biologisch materiaal zoals in de video wordt aanbevolen, wanneer veel minder ruim voldoende is voor een goede en flexibele biologische filtratie.