filter materiaal


Als je in een goed opgestart aquarium altijd 0 mg/liter nitriet meet, dan kan je toch spreken van een goed functionerend filter?
 
Oh, nee, zo bedoelde ik het niet hoor! Ik maakte maar een willekeurige opsomming van bekende filtermaterialen. Het is niet per se wat de TS heeft. ^^
:DD Dus zelfs na 2 bladzijde nog geen antwoord op zijn vraag. Steentjes, ballen, pijpjes. Is het nuttig?

Wat is het? Zodat hij kan googlen op de producten en zelf kan kijken wat het nut is en eventueel diepgaander onderzoek wil doen?
 
ik heb laatst 2 bakjes op gestart met spons filter en daar onder een gedeelte voor seachem al de 2 bakken zijn groen getrokken :LOL:

Niets mis mee toch ;) Sommige bewoners zullen er erg blij mee wezen.
 
Niets mis mee toch ;) Sommige bewoners zullen er erg blij mee wezen.
ja haha me ppm ging ook naar beneden door dat water heb toevalig net al die shrimps over gezet naar anderen bak vol met jong en eiren heel mooie blauwen garnalen :)
 

Als je in een goed opgestart aquarium altijd 0 mg/liter nitriet meet, dan kan je toch spreken van een goed functionerend filter?
Ja en nee. Wanneer men het heeft over het "indraaien" van een bak wordt enkel van de basisfunctie van een filter uitgegaan, en dat is het reguleren van de stikstofcyclus. Na een maand of zo indraaien heeft je bak dat te pakken. En dan kunnen er officieel vissen in.

Het is een belangrijke stap. Maar een volledige filterwerking komt pas na verloop van maanden goed op gang. En die wordt gevormd door talloze soorten bacteriën en andere micro-organismen die een bak gaan koloniseren. Zij verwerken behalve de stikstofverbindingen ook allerlei andere organische producten.

Een voorbeeld van hoe je zulke organismen aan het werk kunt zien, is als je een nieuwe bak naast een bak zet van (+-) een half jaar oud, en in beide bakken vissen plaatst. In de nieuwe bak zul je doorgaans al gauw drollen en andere troep zien opstapelen als het ware, en dan krijg je de neiging om er met een bodemstofzuiger overheen te gaan. In de rijpere bak daarentegen lijkt het vuilnis haast als vanzelf uit elkaar te vallen en op te lossen. Zodra daar voedsel tevoorschijn komt (poep, dode blaadjes, vissenvoer, whatever), komt er namelijk een leger van elkaar aanvullende organismen in actie die het gaan opruimen. In een bak die nog maar net draait, moet zoiets nog goed op gang komen. En zo zijn er ook op de filtermaterialen groepen organismen actief, die de tijd nodig hebben om hun kolonies te ontwikkelen.

Waarom is dit nu van belang: behalve voor "goede" micro-organismen vormt organisch afval ook een voedingsbodem voor een aantal opportunistische ziekteverwekkers. Wanneer die onvoldoende tegenwicht krijgen (wanneer de "infrastructuur" van stoffenverwerking onvoldoende is) gaan mensen op dit forum posts plaatsen over hun "onverklaarbaar" zieke vissen...

Het is dus van belang om voldoende (efficiënt) filtermateriaal te hebben draaien en de bodem en andere materialen niet al te veel te verstoren. En vooral ook: om alles de tijd te geven. "Seasoned tank time," noemt de meneer van Aquarium Co-op het.

:DD Dus zelfs na 2 bladzijde nog geen antwoord op zijn vraag. Steentjes, ballen, pijpjes. Is het nuttig?

Wat is het? Zodat hij kan googlen op de producten en zelf kan kijken wat het nut is en eventueel diepgaander onderzoek wil doen?
Het is moeilijk op de foto te zien van welk merk de specifieke spullen zijn. De witte bolletjes lijken op JBL micromec. De keramische pijpjes zouden van fluval kunnen zijn of (ander) Chinees spul. De oranje bolletjes zijn ook keramisch (eheim substrat pro?) maar dan met een ruwer oppervlak. Linksboven is op mijn scherm onduidelijk; kan eheim substrat zijn, witte steentjes, matrix, puimsteen, I dunno.

Voor alle vier geldt (en dat is het belangrijkst om te weten) dat er nauwelijks bacteriën in eventuele poriën passen en dat er geen water door het materiaal heen stroomt, maar er omheen. De weg van de minste weerstand. Daar gaat de filterwerking van al die geclaimde vierkante meters.

Je kunt dus bijna net zo goed knikkers in je filter gooien. Je had vroeger van die kleine, soort van aardewerk (?) knikkers met allerlei kleurtjes. Ik zou dan zoiets proberen...

De keramische pijpjes hebben door de opening in het midden nog iets meer oppervlak. Dat lijkt me beter dan de andere drie opties.

Ik herhaal maar even dat het in principe allemaal bruikbaar is. Het is maar net hoe hoog je de lat wilt leggen.
 
Laatst bewerkt:
Dus wat zou uiteindelijk jouw biologische filter media zijn gino?
 
Spons/filterschuim en kunststof filtermedium.

Bij potfilters is de tactiek:
- Over de aanzuigbuis een spons als voorfilter (middelgrof)
- De eerste laag van het filter nog een keer zulke medium spons -- dit is vooral om de boel af te dekken
- De rest van het filter vul ik met een kunststof filtermedium. Ik gebruik zelf K1 Micro of K+.

Het hele filter vol met spons knallen kan ook. Doe ik zelf liever niet, aangezien die kunststof dingetjes makkelijker in het onderhoud zijn.

Dit is waarmee ik het doe, maar er zijn meer goede media. 👍
 
Laatst bewerkt:
Er bestaat geen goed of fout.
Net zoals er geen grof vuil bestaat.
Dat komt zowizo je filter niet in. En wat er wel in komt is binnen enkele uren afgebroken tot fijn vuil.
Zoveel mensen, zoveel manieren van filteren aanvliegen. Of nouja, bijna. ;-)
Pondguru heeft er wel een punt mee dat het goed is om een voorfilter te gebruiken, om de rest van het filter qua vuil te ontlasten. Maar wat jij al zegt: als je een (fijn) voorfilter in de pot zelf hebt zitten, moet je die pot redelijk vaak openmaken om dichtslibben / onnodig vies worden te voorkomen. Wat veel mensen doen, is op de buis die het water aanzuigt (in je aquarium) een filterspons plaatsen. Dus een stuk spons/filterschuim met een gat erin. Dan kan die de ergste shit opvangen, en kun je de rest van het filter wat onbezorgder inrichten.

@Vis&versa moet ik het zo opvatten dat jij gewoon de aanzuigbuis gebruikt zoals die bij het filter zit, en niet specifiek doet aan vuil apart opvangen?
Grof vuil bestaat niet? Een relatief begrip, zou ik zo zeggen. 't Is maar wat je als grof beschouwd. Een vóórfilter blijft voor mij zinvol. Het draagt er mede zorg voor dat ik mijn filter eens per jaar, als ik dat al haal, reinig. Mijn vóórfilter spons en filter doek reinig ik wanneer het debiet zichtbaar terugloopt wat in praktijk eens in de paar maanden is. Voor de duidelijkheid moet er opgemerkt worden dat ik geen "vervuilende" vissen heb. (Ook trouwens weer een relatief begrip...) Het biologische deel bevat Siporax en van die Micromec bolletjes, niets bijzonders dus maar het werkt perfect.
 
Laatst bewerkt:
vind dat ook nog steets maf ja hoe de drollen gewoon heel snel verwerkt woorden door het water en je eigelijk niks ziet met bloten oog
 
Ik heb bij Ali maar eens wat filter materiaal besteld.
€ 0,95 48%OFF | Aquarium Accessoires Biochemische Katoen Filter Praktische Aquarium Vijver Schuim Spons Filter Zwart Meerdere Maat 15 25 35 50PPI

Eens kijken hoe het bevalt. Bijzondere vertaling weer bij Ali: biochemische katoen filter
 

Terug
Bovenaan