Dus zelfs na 2 bladzijde nog geen antwoord op zijn vraag. Steentjes, ballen, pijpjes. Is het nuttig?Oh, nee, zo bedoelde ik het niet hoor! Ik maakte maar een willekeurige opsomming van bekende filtermaterialen. Het is niet per se wat de TS heeft. ^^
ik heb laatst 2 bakjes op gestart met spons filter en daar onder een gedeelte voor seachem al de 2 bakken zijn groen getrokken 😆
ja haha me ppm ging ook naar beneden door dat water heb toevalig net al die shrimps over gezet naar anderen bak vol met jong en eiren heel mooie blauwen garnalen 🙂Niets mis mee toch 😉 Sommige bewoners zullen er erg blij mee wezen.
Ja en nee. Wanneer men het heeft over het "indraaien" van een bak wordt enkel van de basisfunctie van een filter uitgegaan, en dat is het reguleren van de stikstofcyclus. Na een maand of zo indraaien heeft je bak dat te pakken. En dan kunnen er officieel vissen in.Als je in een goed opgestart aquarium altijd 0 mg/liter nitriet meet, dan kan je toch spreken van een goed functionerend filter?
Het is moeilijk op de foto te zien van welk merk de specifieke spullen zijn. De witte bolletjes lijken op JBL micromec. De keramische pijpjes zouden van fluval kunnen zijn of (ander) Chinees spul. De oranje bolletjes zijn ook keramisch (eheim substrat pro?) maar dan met een ruwer oppervlak. Linksboven is op mijn scherm onduidelijk; kan eheim substrat zijn, witte steentjes, matrix, puimsteen, I dunno.Dus zelfs na 2 bladzijde nog geen antwoord op zijn vraag. Steentjes, ballen, pijpjes. Is het nuttig?
Wat is het? Zodat hij kan googlen op de producten en zelf kan kijken wat het nut is en eventueel diepgaander onderzoek wil doen?
Er bestaat geen goed of fout.
Net zoals er geen grof vuil bestaat.
Dat komt zowizo je filter niet in. En wat er wel in komt is binnen enkele uren afgebroken tot fijn vuil.
Grof vuil bestaat niet? Een relatief begrip, zou ik zo zeggen. 't Is maar wat je als grof beschouwd. Een vóórfilter blijft voor mij zinvol. Het draagt er mede zorg voor dat ik mijn filter eens per jaar, als ik dat al haal, reinig. Mijn vóórfilter spons en filter doek reinig ik wanneer het debiet zichtbaar terugloopt wat in praktijk eens in de paar maanden is. Voor de duidelijkheid moet er opgemerkt worden dat ik geen "vervuilende" vissen heb. (Ook trouwens weer een relatief begrip...) Het biologische deel bevat Siporax en van die Micromec bolletjes, niets bijzonders dus maar het werkt perfect.Zoveel mensen, zoveel manieren van filteren aanvliegen. Of nouja, bijna. ;-)
Pondguru heeft er wel een punt mee dat het goed is om een voorfilter te gebruiken, om de rest van het filter qua vuil te ontlasten. Maar wat jij al zegt: als je een (fijn) voorfilter in de pot zelf hebt zitten, moet je die pot redelijk vaak openmaken om dichtslibben / onnodig vies worden te voorkomen. Wat veel mensen doen, is op de buis die het water aanzuigt (in je aquarium) een filterspons plaatsen. Dus een stuk spons/filterschuim met een gat erin. Dan kan die de ergste shit opvangen, en kun je de rest van het filter wat onbezorgder inrichten.
@Vis&versa moet ik het zo opvatten dat jij gewoon de aanzuigbuis gebruikt zoals die bij het filter zit, en niet specifiek doet aan vuil apart opvangen?
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.