Teveel hangt men nog in het verleden, velen zien bacteriën als mensen ....als ze 2 dagen geen voeding krijgen verhongeren ze....flauwekul natuurlijk.
Zo ook zien velen nog dat aantal vierkante meters bepalend zijn, ook dat klopt maar gedeeltelijk.
In mijn tuin ligt een vijver van 25.000 liter, daar draait al 15 jaar een Nexus MBBR met daarin 40 liter K1. totaal gaat er per seizoen ! ongeveer 20 kilo voer in met een eiwitpercentage van 40%.
Vergelijk dat maar eens met wat er in menig bioloog onder een aquarium staat.
Voor het nitrificatieproces is het van belang dat de aantal vierkante meters voor de juiste bacteriën beschikbaar is.
De grootstee "concurrent " zijn nl heterotrofen bacteriën in zijn algemeenheid ...deze delen zich veel sneller en nemen dus veel meer plaats in tov de bacteriën die ammonium selectief "verwerken".
maw, als je veel oppervlakte hebt waarin vuil zich verzamelt zal daar een bacteriecultuur zich vestigen en domineren die dat organisch materiaal "verwerkt.
En aangezien die anderen ( chemo autotrofen) zich veel langzamer delen zal er snel een ruimtegebrek, en op biofilmnivo een zuurstof gebrek kunnen komen.
Kom ik terug op die MBBR filter van mijn vijver, ja....op de K1 zit niks nul nadda nopes organisch materiaal, dit komt omdat het beweegt.
Al mijn organisch vuil wordt vooraf verwijderd, hier staan oa een spleetzeef voor die zelfs een haar uit het water tilt.
Ter info, doorstroomsnelheid Nexus bedraagt 15.000 liter per uur....1 x per 2 uur gaat dus de hele vijverinhoud er doorheen.
Bij mijn aquarium idem, ik heb maar zeer weinig filtermateriaal, iets van 250 ml K1 en iets van 300 ml syporax.
Echter, al mijn water wordt vooraf gefilterd met een vliesfilter, 80 micron....dat haar vind ik daar ook terug.
Doorstroomsnelheid aquarium /bioloog is netto 4 tot 5 x per uur.
Daarnaast is er ook nog zoiets als planten, ook die nemen weer ammonium op, en algen al zeker.
Is de doorstroomsnelheid te laag zullen de algen en planten veel ammonium snoepen, het filtermateriaal zal dan grotendeels de rol vervullen van afvangen organisch materiaal.
Is er een goede balans tussen hoeveelheid vissen/ voer, planten en doorstroming zie je een prima en mooi aquarium...en die mensen roepen dan vaak dat hun filter prima werkt.
Zijn er problemen kijkt men altijd eerst naar filtermediums, ik zou eerder kijken naar doorstroming en "reinheid".
Het is niet alleen een kwestie van aantal vierkante meters.
Voor mij is het belangrijkste
Doorstroomsnelheid minimaal 4 x per uur.
Reinheid.
vierkante meters schoon filtermateriaal.
Juist voer en hoeveelheid.
Waterverversing bij grote vissen.