filter media


Ik vraag me inderdaad af wie voor het eerst op het idee kwam om pannensponzen in een filter te gooien. :DD Een beetje ghetto. Ik kwam een keer op youtube een verhaal tegen van een vissenwinkel waar ze bijna alles doe-het-zelf deden. Die hadden hun filters volgestopt met sokken. :ROFLMAO:

Vraag ik me oprecht af of dat voor ons ook kan werken. Al heb ik er een slecht gevoel bij gekregen, nadat ik laatst een doodnormale sok over een filterinlaat trok ("voorfilter"), en die na 2 weken al helemaal aan het verteren was...
 
Zelfde als lava steen in je filter.
Soms moet je er maar op komen..

Maar met sponsjes moet je wel opletten dat ze niet antibacterieel zijn, of vooraf zijn geïmpregneerd met cif oid
 
Ik ben ook niet van plan ze gaan gebruiken, maar vond het een opmerkelijk, dat het werd gebruikt en zelfs in een test werd meegenomen. Zal misschien aan mij liggen, dat ik nog niet van had gehoord.

Als mijn aquarium eenmaal goed draait wil ik eens met een wervelbed filter gaan experimenteren. Alleen, als je zoiets wilt opnemen in de 'closed loop' van een potfilter, is het gebruik van lucht om de K1 in suspensie te houden geen optie. Dat zal toch van het doorstromend water moeten komen. Maar dat zijn zorgen voor later.
 
Lavasteen en vergelijkbare waren de eerste "filterinstallaties" in gebruik als zijnde een zgn trickle filter. We praten dan over ergens rond 1890. Vervuild water sproeide over een berg lavastenen.
Japanse matten en ed werden 30 jaar geleden al toegepast als filtermedium...onbewust. Doelstelling was om fijn zweefvuil af te vangen in kweekbassins. de zgn Japanse matten waren niets anders dan filterdoeken variërende van grof naar fijn in airco units.
Biohome is afgekeken van het filtermedium bacteriahouse 20 jaar geleden, het was het commerciële verhaal van de kweker momotaro in okayama ...destijds had het de naam bacteria house.

Laat ik zo stellen, bacteriën groeien op alles (ze geven wel de voorkeur voor specifieke stoffen) maar uiteindelijk koloniseren ze alles als er maar voedingstoffen zijn en temperatuur.
De voor ons van belang zijnde soorten geven de voorkeur aan een medium dat schoon is en blijft.

kijk naar kreten van oa biohome dan weet ik al genoeg....hobbyisten of kleine ondernemers die denken dat ze kennis in huis hebben maar in feite gewoon anderen napraten.
Biohome schrijft :
Ja, er zijn meerdere factoren die de ontwikkeling van goede bacteriën vertragen of zelfs de bacteriën kan doden.

  • Lage temperatuur Deze opmerking is correct vwb vertragen.
  • Lage PH Niet echt en wat is laag ?? denk eerder dat als je een Ph hanteert waarbij bacteriën niet meer willen dat je vissen en planten dan al zijn vertrokken.
  • Grote waterverversingen met kraanwater Kolder, ga ik niet verder op in, maar kan je zeggen ik en nagenoeg alle discusliefhebbers verversen wekelijks 100%
  • Uitspoelen van het filtermedia met kraanwater Kolder, zie bovenstaand.
  • Een UV-filter welke tijdens het rijpen wordt aan gelaten (je kunt deze het beste 2 – 3 weken uitzetten) Correct als je preparaten toevoegt. Doe je dat niet dan kan die UV aanblijven....voor wat het waard is.

Als ik verhaal lees van zijn tunnels in het filtermedium waardoor daar de anaerobe zone is ga ik lachen.....leuk bedacht om mensen zonder kennis iets wijs te maken of eerder zal het zijn om kennis van 40 jaar geleden te herhalen.
Inmiddels is al 20 jaar bekend dat deze zone gewoon IN een biofilm zich afspeelt die op het filtermedium zit. Maar dat anaeroob verhaaltje hangt nog bij alle winkeliers...en die moeten tenslotte dat spul verkopen en zijn vaak erg terughoudend of ontberen kennis.

16275,225x,biofilm_nitrification.jpg
 
Laatst bewerkt:
over japanse matten gesproken, ik heb iets van gelijke strekking besteld: red x filtermat
ik wou het gebruiken als opvul materiaal in een paludarium-achtige setting. Daar gebruikte ik eerdere blauwe sponsen voor maar daar stenen opzetten is niet zo handig.

misschien wel eens een poging waard om een stuk in mijn potfilter te stoppen....?
ik heb nu puimsteen in het filter, maar in de open mandjes is dat niet heel praktisch.
 
@janjdk
Is K1 statisch (in potfilter na mechanische filtering en als chemisch filter materiaal) beter als Siporax?
 
over japanse matten gesproken, ik heb iets van gelijke strekking besteld: red x filtermat
ik wou het gebruiken als opvul materiaal in een paludarium-achtige setting. Daar gebruikte ik eerdere blauwe sponsen voor maar daar stenen opzetten is niet zo handig.

misschien wel eens een poging waard om een stuk in mijn potfilter te stoppen....?
ik heb nu puimsteen in het filter, maar in de open mandjes is dat niet heel praktisch.
Zal ik je vertellen wat die red x filtermat eigenlijk is...ga je lachen....dat is knipbare schuurmat waarmee vloeren worden geschrobt door poetsbedrijven.
De mat is afkomstig uit Amerika, wordt groot ingekocht door een groothandel in poetsspullen en doorverkocht aan de groothandel voor koi en vijverzaken.
 
Laatst bewerkt:
@janjdk
Is K1 statisch (in potfilter na mechanische filtering en als chemisch filter materiaal) beter als Siporax?
Ja en Nee.....de meeste aquaria die potfilter gebruiken hebben vaak geen giga visbezetting waarvoor je veel filteropprvlakte nodig hebt.
Dus staar je dan niet blind op die vierkante meter.
K1 is echt bedoeld en werkt dan top alss het in beweging is, en dan kan ook zelf gemaakt worden als een reactor achter een potfilter en dan laat je het potfilter dat doen wat ze heel goed doen....met schuim het organisch materiaal verwijderen.
 
Er zal wel een leuke winstmarge op die matten zitten...

Jongens ik verkoop mijn oude onderbroeken voor in je filter. Ongewassen, voor een stevige start van je bacteriecultuur! Huidige productiecapaciteit is één onderbroek per dag. 15 euro per stuk, verricht wonderen voor je vissen..... gun ze het beste! Call now.
 
K1 is echt bedoeld en werkt dan top alss het in beweging is,
wat gebeurt er als het stopt me bewegen met flinke bezetting crashed de boel dan?
 
Zal ik je vertellen wat die red x filtermat eigenlijk is...ga je lachen....dat is knipbare schuurmat waarmee vloeren worden geschrobt door poetsbedrijven.
De mat is afkomstig uit Amerika, wordt groot ingekocht door een groothandel in poetsspullen en doorverkocht aan de groothandel voor koi en vijverzaken.
Hahaha, njah wel meer van de aquarium dingen zijn gejat en vervolgens verkocht als een revolutionaire vinding, dus wat dat betreft viel het te verwachten.

maar goed als je er de vloer mee kunt schrobben zal het iig enige duurzaamheid hebben.
 
Even een misschien dom vraagje: potfilter = externe filter en andersom? Al die eheims bijv?
 
Ja en Nee.....de meeste aquaria die potfilter gebruiken hebben vaak geen giga visbezetting waarvoor je veel filteropprvlakte nodig hebt.
Dus staar je dan niet blind op die vierkante meter.
K1 is echt bedoeld en werkt dan top alss het in beweging is, en dan kan ook zelf gemaakt worden als een reactor achter een potfilter en dan laat je het potfilter dat doen wat ze heel goed doen....met schuim het organisch materiaal verwijderen.
Dankjewel! Ik ga het dan toch een keer proberen zo een reactor zelf bouwen. Leuk projectje voor later nadat ik mijn bakken weer in orde heb.
 
Dit topic doet mij meer twijfelen want ik moet nog 1 vak vullen van mijn nieuwe 5 vaks bioloog :rolleyes:
Die dingen kosten eigenlijk zeer veel geld voor wat het is, geen probleem voor mij want elke hobby kost geld maar dan wil je natuurlijk wel dat het werkt en doet wat het beloofd.
 
Ik vraag me inderdaad af wie voor het eerst op het idee kwam om pannensponzen in een filter te gooien. :DD Een beetje ghetto. Ik kwam een keer op youtube een verhaal tegen van een vissenwinkel waar ze bijna alles doe-het-zelf deden. Die hadden hun filters volgestopt met sokken. :ROFLMAO:

Vraag ik me oprecht af of dat voor ons ook kan werken. Al heb ik er een slecht gevoel bij gekregen, nadat ik laatst een doodnormale sok over een filterinlaat trok ("voorfilter"), en die na 2 weken al helemaal aan het verteren was...
Ik heb ooit een website gezien waar diverse media werden vergeleken. En daarbij zaten ook uien / mandarijnen netten.
En ook knikkers werden in de vergelijking meegnomen.

Voordeel van knikkers. Zeer dunne biofilm. Zeer hoge flow. Dus een echte nitraat bom.

Uiteindelijk komt overal een biofilm op. Dus alles werkt filterend.Van het een heb je meer nodig dan van het ander.
Het een geeft meer weerstand dan het ander.
Dus je zult een optimum moeten vinden in doorstroom en filtercapaciteit.
En dan ook wat jezelf prettig vind werken.

Ik vind sponzen te goed werken. De groeien dicht met vuil en of bacterien.
En daardoor neemt je flow snel af. Dus zul je vaker onderhoud moeten plegen.

Dat onderhoud is niet verkeerd. Maar je kunt niet ff snel alle sponzen goed uitspoelen. Dus je zult in fases moeten werken.
Dus je filter moet vaker open.

De harde materialen vagen ook wel vuil, maar die haal je ff op en neer in een emmer water. Of de pot zelf.
En dan plaats je het weer terug. En daarbij kan je alle manden tegelijk doen.

Ik vind wel, dat je de harde materialen wel moet beschermen voor teveel vuil. Dus een voorfilter welke je snel wekelijks even kunt spoelen is een pre. Zonder dat je hele filter open moet. Dus zoals pond guru zegt. Je onderste mandje. Dat is dus echt niet handig.
Moet je hele filter open en leeg. Om erbij te komen.
Beter een los voorfilter naast je pot. Of in je aquarium of als module ingebouwd in je filter.

Sponzen zijn biologisch heel goed. En dat zie je ook in testen. Maar ze zijn nog beter in mechanisch afvangen.
 
voor de liefhebbers, heb hier nog wel een paar liter K1 liggen, mag gratis weg als je maar de verzendkosten betaald.

@biljoenblik inderdaad, bacteriën groeien op alles.
Ik koos voor zo min mogelijk werk, maximale flow, hoogste rendement....en dan kom je uit op een MBBR met K1 en een voorfilter.
Daarnaast heeft K1 nog een groot voordeel, je kunt het simpel uit de reactor of vat halen als je met medicijnen moet behandelen.

Als ik wel eens blijf staan bij bedrijven zoals petsplace, Hornbach, hier opmerkingen lees hoe mensen een aquarium zijn gestart, bezig zijn met algenbestrijding, discussies lees rondom nitrificatie die al 20 jaar geleden werden gevoerd...dan weet ik dat het over 10 jaar nog steeds niets is veranderd, zo niet nog erger wordt.
Ervaren winkeliers zie je niet veel meer, verkopertjes die zich allemaal retail manager noemen afkomstig uit een leersysteem waarbij iedereen slaagt ( want de leerling is een product waar geld mee wordt verdiend) zal de kennis steeds verder dalen.
Het probleem ligt op meerdere fronten, beginnende bij diegene die een aquarium willen.....verdiepen ze zich vooraf ? Welke kennis hebben ze van elementaire biologie ?
Grotendeels is het dus OHHH dat vind ik leuk, en dan is de enigste kennisdrager de winkelier, en grotendeels zullen dat de verkopers zijn bij bovengenoemde zaken.
Ook de echte aquarium zaken lopen achter, om te overleven tegen die grootgruters moeten ze nog meer populaire snel verkopend spullen verkopen....kennis is gratis maar opent ogen en laat de verkoop dalen.
Als je alleen al eens kijkt naar de aantal flesjes, potjes, middeltjes kijkt die op een schap staan....iemand met kennis lacht zich een breuk,.
De beginner koopt echter alles...als er maar een begrijpend, spannend en tot de verbeelding sprekend verhaal bij zit....biohome met sporenelementen die een boost geven vergelijkbaar met snel internet op kantoor. ;) Kijk eens naar de verlichting, Kelvin Spectrum, watts, Par, CRI index, ......heerlijk toch, kun je uren over praten, lezen, nadenken, discussiëren.
Tja dan is het voor mij logisch dat het ergens fout gaat bij die beginner.
 
Ik ga over een maandje mijn eheim experience 250 opstarten 1 van de mandjes zit vol met sponsen, prima. Maar de andere heeft de standaard (niet ronde) Eheim Substrate steentjes erbij... Ik zit zelf dus ook te denken om die te vervangen door k1, maar het is een vrij klein mandje van iets van 10 cm x 10 cm x 5 cm... Is zo een klein mandje wel handig voor k1? Ik heb in ieder geval het gevoel dat de standaard Eheim Substrate de stroom te veel gaat belemmeren (tussen de Pro knikkers kan het water ten minste gemakkelijker stromen).
 
wat gebeurt er als het stopt me bewegen met flinke bezetting crashed de boel dan?
waarom zou dat gebeuren ?????
De beweging is alleen om zorg te dragen dat het filter medium schoon blijft, chemo autotrofen ...de nitrificeerders vinden dat gewoon "fijner" en kunnen dan veel beter hun werk doen.
Crashen vind ik sowieso een raar woord.

Ter info......er zijn duizenden waterzuiveringen over de hele wereld die hiermee het gehele afvalwater van steden zuiveren....daar crasht ook niks.
En bij een juiste dikke biofilm die perfect op een medium als K1 zich ontwikkelt kan jezelf medicijneen gebruiken omdat deze zich hersteeld...in tegenstelling op die dunne die op matten zit.
 
Heeft iemand een goed voorbeeld van een reactor met k1 die in serie kan met een potfilter?
 
Maar de andere heeft de standaard (niet ronde) Eheim Substrate steentjes erbij... Ik zit zelf dus ook te denken om die te vervangen door k1, maar het is een vrij klein mandje van iets van 10 cm x 10 cm x 5 cm... Is zo een klein mandje wel handig voor k1? Ik heb in ieder geval het gevoel dat de standaard Eheim Substrate de stroom te veel gaat belemmeren (tussen de Pro knikkers kan het water ten minste gemakkelijker stromen).
Moet prima kunnen. Nog iets beter qua oppervlak zou het wellicht zijn om K1 micro te gebruiken. Al is dat wel wat duurder. Of K+, die heb ik nog liggen toevallig..?

voor de liefhebbers, heb hier nog wel een paar liter K1 liggen, mag gratis weg als je maar de verzendkosten betaald.
Aardig van je, en ik doe bij deze mee. Heb een keertje K1 binnengekregen via MP terwijl ik iets anders gevraagd had. En heb verder al genoeg media liggen. Nu staat die emmer K1 er maar.
 
maar werken allen filters op bio film dan? en waarom eten garnalen en ander kleine gedierten bio film ik denk dat da ook en manier van filteren is het bio film omzetten in dieren ?
 
maar werken allen filters op bio film dan? en waarom eten garnalen en ander kleine gedierten bio film ik denk dat da ook en manier van filteren is het bio film omzetten in dieren ?
Als die dieren e.e.a. niet linea recta uitpoepen, kun je ze een soort filter noemen. ;-) Al zijn het dan wel lekkende filters, een soort vuilniszakken met gaten erin, want je hebt altijd te maken met de afvalproducten van hun stofwisseling. En die moeten weer worden gegeten/gefilterd door datgene wat die dieren opeten. Biofilm is gewoon de benaming voor het slijmerige stukje "woud" aan micro-organismen dat zich op oppervlakken vestigt. Bij biologische filtering gaat men inderdaad uit van de processen in die biofilm.
 
voor de liefhebbers, heb hier nog wel een paar liter K1 liggen, mag gratis weg als je maar de verzendkosten betaald.

Na alle positieve reacties over K1 ben ik benieuwd of ik ook 1L mag overnemen :) Even verder via persoonlijke berichtjes voor verzendkosten en adresgegevens? (+extra? Vind ik niet erg hoor, jij hebt er aanvankelijk ook voor betaald!)
 
Zeer informatief deze discussie en moet zeggen dat ik dit wel eens wil uitproberen in 1 van mijn potfilters. Per potfilter heb ik 3 gesloten mandtjes en een voorfilter bestaande uit een blauw filter matje. Ik zou hier tevens een klein laagje filter watten bij kunnen plaatsen voor alle filter media. Toekomstige K1 micro, bakjes voor 65-70% gevuld of mogelijk nog wat meer en gaan. Dan mogelijk 1x per mnd alleen ff voorfilter schoonmaken en klaar. Door deze aanpak zou je dus ook meer netto output uit je filter moeten gaan krijgen, zodat er meer water doorheen gaat voor filtering en dicht tegen je bruto output zou moeten gaan zitten. Of heb ik het mis?

Gr. Ed
 
Door deze aanpak zou je dus ook meer netto output uit je filter moeten gaan krijgen, zodat er meer water doorheen gaat voor filtering en dicht tegen je bruto output zou moeten gaan zitten. Of heb ik het mis?
In theorie kan een meer "open" indeling van je media de weerstand op je pomp verminderen ja. Het effect van meer stroming lijkt alleen niet zo heel groot: https://aquariumscience.org/index.php/6-5-water-flow-rate/
 
Ik heb ooit een website gezien waar diverse media werden vergeleken. En daarbij zaten ook uien / mandarijnen netten.
En ook knikkers werden in de vergelijking meegnomen.

Voordeel van knikkers. Zeer dunne biofilm. Zeer hoge flow. Dus een echte nitraat bom.

Uiteindelijk komt overal een biofilm op. Dus alles werkt filterend.Van het een heb je meer nodig dan van het ander.
Het een geeft meer weerstand dan het ander.
Dus je zult een optimum moeten vinden in doorstroom en filtercapaciteit.
En dan ook wat jezelf prettig vind werken.

Ik vind sponzen te goed werken. De groeien dicht met vuil en of bacterien.
En daardoor neemt je flow snel af. Dus zul je vaker onderhoud moeten plegen.

Dat onderhoud is niet verkeerd. Maar je kunt niet ff snel alle sponzen goed uitspoelen. Dus je zult in fases moeten werken.
Dus je filter moet vaker open.

De harde materialen vagen ook wel vuil, maar die haal je ff op en neer in een emmer water. Of de pot zelf.
En dan plaats je het weer terug. En daarbij kan je alle manden tegelijk doen.

Ik vind wel, dat je de harde materialen wel moet beschermen voor teveel vuil. Dus een voorfilter welke je snel wekelijks even kunt spoelen is een pre. Zonder dat je hele filter open moet. Dus zoals pond guru zegt. Je onderste mandje. Dat is dus echt niet handig.
Moet je hele filter open en leeg. Om erbij te komen.
Beter een los voorfilter naast je pot. Of in je aquarium of als module ingebouwd in je filter.

Sponzen zijn biologisch heel goed. En dat zie je ook in testen. Maar ze zijn nog beter in mechanisch afvangen.
Dat is al helemaal niet handig wanneer je de stroming van boven naar beneden gaat en dan vervolgens weer boven komt zoals dit bij JBL filters het geval is. Daarom zit daar het voorfilter altijd bovenin. Waardoor dus het mechanische deel het grovere vuil tegenhoudt wordt alvorens het biologische deel bereikt wordt.
 
In theorie kan een meer "open" indeling van je media de weerstand op je pomp verminderen ja. Het effect van meer stroming lijkt alleen niet zo heel groot: https://aquariumscience.org/index.php/6-5-water-flow-rate/
Dan zou je dus een winst boeken van 5-15% betere filtering, en je stijgt in output van je filter. Zoals ik dat zie is dit eigenlijk een win win situatie 🤔. Mogelijk vooral voor behoorlijke vervuilers uit de cichliden groep.

Tijd voor een test 😊,

Gr. Ed
 
Haha dat klopt ook wel weer!
 
Heeft iemand een goed voorbeeld van een reactor met k1 die in serie kan met een potfilter?
Aqua-medic heeft al jaren een reactor niet met K1 met een vergelijkbaar idee. Maar ik lees vaak dat mensen die balletjes er toch maar weer uithalen...
Aqua-medic reactor..png
 
Aqua-medic heeft al jaren een reactor niet met K1 met een vergelijkbaar idee. Maar ik lees vaak dat mensen die balletjes er toch maar weer uithalen...
Bekijk bijlage 324831
Iets ander principe ben.
De AM1000 is bedoeld om CO2 op te lossen, de bioballen die erin zitten kunnen niet/amper bewegen om zo de CO2 te breken.

Als je zoiets met K1 zou doen is het denk ik het beste dit met een andere opbouw te doen.
Sws moet je reactor veel groter zijn omdat anders de stroming te sterk is
 
Ik vind sponzen te goed werken. De groeien dicht met vuil en of bacterien.
En daardoor neemt je flow snel af. Dus zul je vaker onderhoud moeten plegen.

Dat onderhoud is niet verkeerd. Maar je kunt niet ff snel alle sponzen goed uitspoelen. Dus je zult in fases moeten werken.
Dus je filter moet vaker open.
Is dit in jouw ervaring ook een probleem bij gebruik van een voorfilter? Zodat blaadjes en slakjes e.d. de boel niet komen verstoppen.

M.i. moet het goed mogelijk zijn om met hooguit 4x per jaar onderhoud een potfilter te hebben draaien met enkel spons. Een beetje vermindering van de flow is niet erg. En wil je onderhoud doen dan is het prima als je alle sponzen van een filter tegelijk doet. ALS je maar niet te uitgebreid te werk gaat. Ik zou er niet de hogedrukspuit op zetten. Überhaupt is het altijd meegenomen als je meerdere bronnen van filtratie hebt, zodat het onderhoud om en om kan.

Men zegt vaak dat er enkel zoveel bacteriën in het filter zitten als waar voedsel voor beschikbaar is. Maar dit schijnt niet zo zwart-wit in elkaar te steken. Na het aanvankelijke "indraaien" van een bak blijven de bacteriën zich namelijk nog een tijd voortplanten. Steeds langzamer, dat wel, want het eten raakt een keer op. De voorwaarde voor hun groei is daarbij echter niet: krijgen ze eten binnen voor 100% van hun verwerkingscapaciteit. De voorwaarde is dat er genoeg ammonia in het water zit (kan voor ons onmeetbaar weinig zijn) om celdeling mogelijk te maken. En als die nieuw gevormde bacteriën er eenmaal zitten, raak je ze niet snel meer kwijt. Die kunnen daar op beperkt rantsoen blijven zitten. Op die manier hebben filters na verloop van tijd een buffer aan parate bacteriën.

Waarom dit verhaal: een rijp filter met een stabiele biofilm heeft reservecapaciteit en kan redelijk wat aan misbruik hebben. En dan maakt het al iets minder uit als je een keer een heel filter onderhoudt. Ik blijf het echter wel met PETA eens dat filtersponzen niet te veel mishandeld mogen worden...
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan