voor de liefhebbers, heb hier nog wel een paar liter K1 liggen, mag gratis weg als je maar de verzendkosten betaald.
@biljoenblik inderdaad, bacteriën groeien op alles.
Ik koos voor zo min mogelijk werk, maximale flow, hoogste rendement....en dan kom je uit op een MBBR met K1 en een voorfilter.
Daarnaast heeft K1 nog een groot voordeel, je kunt het simpel uit de reactor of vat halen als je met medicijnen moet behandelen.
Als ik wel eens blijf staan bij bedrijven zoals petsplace, Hornbach, hier opmerkingen lees hoe mensen een aquarium zijn gestart, bezig zijn met algenbestrijding, discussies lees rondom nitrificatie die al 20 jaar geleden werden gevoerd...dan weet ik dat het over 10 jaar nog steeds niets is veranderd, zo niet nog erger wordt.
Ervaren winkeliers zie je niet veel meer, verkopertjes die zich allemaal retail manager noemen afkomstig uit een leersysteem waarbij iedereen slaagt ( want de leerling is een product waar geld mee wordt verdiend) zal de kennis steeds verder dalen.
Het probleem ligt op meerdere fronten, beginnende bij diegene die een aquarium willen.....verdiepen ze zich vooraf ? Welke kennis hebben ze van elementaire biologie ?
Grotendeels is het dus OHHH dat vind ik leuk, en dan is de enigste kennisdrager de winkelier, en grotendeels zullen dat de verkopers zijn bij bovengenoemde zaken.
Ook de echte aquarium zaken lopen achter, om te overleven tegen die grootgruters moeten ze nog meer populaire snel verkopend spullen verkopen....kennis is gratis maar opent ogen en laat de verkoop dalen.
Als je alleen al eens kijkt naar de aantal flesjes, potjes, middeltjes kijkt die op een schap staan....iemand met kennis lacht zich een breuk,.
De beginner koopt echter alles...als er maar een begrijpend, spannend en tot de verbeelding sprekend verhaal bij zit....biohome met sporenelementen die een boost geven vergelijkbaar met snel internet op kantoor.
😉 Kijk eens naar de verlichting, Kelvin Spectrum, watts, Par, CRI index, ......heerlijk toch, kun je uren over praten, lezen, nadenken, discussiëren.
Tja dan is het voor mij logisch dat het ergens fout gaat bij die beginner.