Toch wel apart dat schuim nog steeds een goed medium zou moeten zijn volgens velen en wil dit ook graag geloven mbt HMF filters
Ik dacht het zelf ook en had mijn in mijn Fluval FX6 de Biohome vervangen voor 30PPI. Echter na 2 maanden geleidelijk vervangen kwam er een slootlucht in mijn woonkamer en een groene tint en algen in slangen van de 901 en 401 en op planten. Toch maar weer de uitgekookte Biohome terug in de FX6 en weer ingedraaid...Water ruikt nu fris en de visjes zijn duidelijker actiever en lijkt een bacterie explosie voorlopig opgelost met identiek WW regime.
Kan dan ook niet zeggen dat Biohome (of elk ander statisch media) slechter is dan schuim. Zou ook kunnen zijn dat de grotere bacteriecolonie in de FX6 veel zuurstof uit het water onttrok met 18L schuim wat ik er in had en dat het probleem was... Een luchtsteen werkte niet fijn omdat de FX6 veel belletjes verzamelde. Het schuim was echter wel heel schoon (met een luchtje) dus geen vuilopslag.
Schuim leek me een fijne oplossing voor een sump bij opschalen als hier, maar dan eerst mechanisch voor filtratie:
http://www.swisstropicals.com/wp_site/wp-content/uploads/Sump-layout.pdf
Echter wat ik dan wel mis is de variatie in stroming wat statische media wel geeft en wat een sump ook beter kan en heb het gevoel dat natuursteen (of verschillende media in een filter) dit wel kunnen maken wat op zich een betere keus kan zijn dan een eenzijdig aanwijzen dat 1 media superieur is.
Bij dynamisch media zie ik zelf tegen het restvuil dat hier vanaf botst en daar ook weer een nafiltratie wenselijk is toch? Nafiltratie lijkt me omslachtiger dan voorfiltratie tenzij het in de opvoerbuis gebouwd wordt.
Denk dat veel aquarianen ook voor een hybride sump kiezen wat op zich begrijpelijk is.