filter media


De ammoniumchloride gaat een stuk harder dan ik van tevoren dacht. Ik mag groot gaan inslaan. :p
Als het goed is komt er straks 3 kilo salmiak binnen. Zelfs dat zal misschien onvoldoende zijn om de hele testperiode mee uit te zitten. Maar ik moet er heel even genoeg aan hebben. 😅

Zojuist 100 (!) ppm gedoseerd bij een filtermassa van 1,175 L op 44 L water. Dat zal dan na +- 1,5 dag weg zijn gok ik....

Nou.... voorlopig geen topic over dit experiment want ik voel me gedwongen om ermee te stoppen. Of in ieder geval: met de huidige opzet/omvang.

Er is óf iets fout gegaan in de metingen, want ik geloof gewoon haast niet hoe hard die nitrificatie loopt..... óf het gaat daadwerkelijk heel snel en ik kan het gewoon niet bijhouden.

Mijn laatste toevoeging van ammoniumchloride was 180 gram... per bakje van 44 liter.... met een redelijk normale filterinhoud... Dat komt neer op grofweg 1300 ppm NH3/NH4 als ik goed heb gerekend. Als de metingen van zowel Colombo als API kloppen, werd dat in nog geen anderhalve dag opgevreten........

Ik vond de testvloeistof er de laatste week gek uitzien; in eerste instantie behoort de vloeistof gelig te kleuren, om daarna (afh. van de hoeveelheid ammonia) verder te verkleuren naar groentinten. Maar met water uit de testbakken bleef de test in eerste instantie spierwit, heel gek. Als ik vervolgens die ammoniatesten deed met puur kraanwater, werden ze wel gewoon geel. Haast alsof die eerste kleuring (en mogelijk dan ook: de hele kleurovergang) afhankelijk is van bepaalde stoffen in het water. Waar dan niets over in de bijsluiters staat.....

Gisteren na 3 weken draaien (het proces was met 1 week goed op gang) toch maar eens de pH en de KH gecheckt van de bakken: de pH was eerst 8+ en is nu met <6 (het minimum waarop API meet) "onmeetbaar" laag, en de KH is gegaan van aanvankelijk 15, naar nog maar nauwelijks boven 0. Die bakken zijn dus totaal uitgeput. :oopss:

Ik ga het er nog even over hebben met die man van aquariumscience.org, of ik niet dingen verkeerd of in verkeerde verhoudingen heb gedaan of zo. En of tussentijdse waterverversingen niet toch een goed idee zijn... Als mijn schatting van het huidige niveau van nitrificatie klopt (gebaseerd op metingen die ik haast niet kan geloven, zo extreem) dan zal ik tientallen kilo's ammoniumchloride moeten kopen om de test met 5 bakken af te maken...... not gonna happen.

Dus interessant allemaal maar ook erg frustrerend. Ik ga even goed uitzoeken wat er nu precies gebeurd is.... Het is sowieso al ingewikkelde materie voor een leek, ook als de dingen wél enigszins voorspelbaar verlopen. :)
 
theoretisch daalt de KH met 0,4 voor elke mg/l ammoniak die omgezet wordt. je KH was dus na een paar dagen op, en ws werkt de test gewoon niet bij hele lage pH waarden.
 
Daar zeg je wat: de pH kan wellicht na een tijd die testen beïnvloed of onbruikbaar gemaakt hebben.

En er is inderdaad een vaste verhouding waarin de KH verdwijnt als gevolg van de omzetting van ammonia. Wellicht is e.e.a. dan zo gelopen, doordat ik enerzijds de werkwijze van de oorspronkelijke tester gevolgd heb (de hele 3 maanden van testen geen water verversen) en er anderzijds van afgeweken ben door op een andere manier de ammonia op te bouwen.

Ik snap dan alleen niet hoe híj duidelijke testresultaten kreeg bij (naar ik dan aanneem) veel lagere ammoniawaarden dan ik bereikt heb. Ik begon op een gegeven moment wel wat verschillen tussen de bakken te zien, maar het was al heel gauw daarna dat de extreme resultaten kwamen en de tests (waarschijnlijk) al niet goed meer werkten. Hoe kan er bij mij dan een groeisnelheid zijn geweest van +- 50% per dag terwijl hij zijn tests 3 maanden heeft kunnen uitzingen.... Mijn gedachte is steeds geweest om te meten + doseren zolang er in alle bakken nog iets van ammonia te meten valt...
 
Waarschijnlijk heeft hij met minder ammonia gewerkt, niet telkens op hetzelfde nivo gehouden zegmaar.
 
Daar zeg je wat: de pH kan wellicht na een tijd die testen beïnvloed of onbruikbaar gemaakt hebben.

En er is inderdaad een vaste verhouding waarin de KH verdwijnt als gevolg van de omzetting van ammonia. Wellicht is e.e.a. dan zo gelopen, doordat ik enerzijds de werkwijze van de oorspronkelijke tester gevolgd heb (de hele 3 maanden van testen geen water verversen) en er anderzijds van afgeweken ben door op een andere manier de ammonia op te bouwen.

Ik snap dan alleen niet hoe híj duidelijke testresultaten kreeg bij (naar ik dan aanneem) veel lagere ammoniawaarden dan ik bereikt heb. Ik begon op een gegeven moment wel wat verschillen tussen de bakken te zien, maar het was al heel gauw daarna dat de extreme resultaten kwamen en de tests (waarschijnlijk) al niet goed meer werkten. Hoe kan er bij mij dan een groeisnelheid zijn geweest van +- 50% per dag terwijl hij zijn tests 3 maanden heeft kunnen uitzingen.... Mijn gedachte is steeds geweest om te meten + doseren zolang er in alle bakken nog iets van ammonia te meten valt...

Misschien heeft deze guru het uberhaupt niet getest in de praktijk
 
test het anders gewoon met vissen is tog veel handiger
 
Maar niet betrouwbaarder
ligt eraan wat je test en hoe je het test.

de meest interessante test is imo nog steeds het functioneren van filtermateriaal in een aquariumsetting, waar stikstof in verschillende vormen langskomt, concurrentie is met heterotrofe bact. etc.

dus in laten draaien op een normaal functionerend aquarium. en dan verplaatsen naar een testsetting om the checken hoesnel ze ammonia omzetten, nitriet omzetten etc.
 
Ik had het die man even voorgelegd en hij zegt:

Hmm interesting. You have a very large amount of media and a very small tank. That obviously can be a problem. I would try to keep the pH above 6.5 with water changes and addition of baking soda. And I could see where a high acidity would take the dye in the test to a colorless solution. I never have seen it but the reaction would be prussiate to ferricyanide. From a strongly colored compound to a very lightly colored compound. At the concentration used in the test the ferricyanide would appear colorless.

Ik was er al een beetje bang voor dat ik t.o.v. de hoeveelheid water nogal veel media gebruikt heb. Dit deed ik natuurlijk om de variabele "filtermedia" uit te vergroten, maar het nadeel is dat er erg veel belasting op een kleine hoeveelheid water komt. Als je dat dan niet telkens bijwerkt om te compenseren voor de opgemaakte stoffen, kan je in een paar weken tijd het water volledig leegtrekken zeg maar. En vervolgens (zoals @Akwarium dus ook al zei) verpest de extreme pH je ammoniatesten, waardoor je geen goed zicht meer hebt op wat de bakken doen. Dan denk je dat de ammonia opgevreten wordt terwijl in werkelijkheid de kleuren in de testvloeistof het niet goed doen, en die bacteriën weinig meer kunnen.

Achteraf is het allemaal logisch. Maar je ziet dus, ook als je denkt overal bij stil te hebben gestaan, dat een foutje er zo insluipt en grote gevolgen kan hebben.

Even kijken en berekenen hoeveel moeite het me gaat kosten om telkens de KH en de fosfaat en zo bij te doseren, en hoe vaak ik waterwissels zou moeten doen. Die media gaan hoe dan ook getest worden, verdorie! :p

Misschien heeft deze guru het uberhaupt niet getest in de praktijk
Die gedachte is natuurlijk in me opgekomen, maar uiteindelijk zie ik geen reden om te twijfelen aan zijn testen. Ik heb het zelf gewoon anders aangepakt, en had dan meer rekening moeten houden met de gevolgen, en de ingrepen die er dan gedaan moesten worden.

test het anders gewoon met vissen is tog veel handiger
Je kunt met vissen wel bepaalde testen doen, dat klopt. Maar puur gericht op ammonia is er weinig mogelijk. ;-) Te veel variabelen, en meetbare concentraties zijn al gauw schadelijk...
 
ligt eraan wat je test en hoe je het test.

de meest interessante test is imo nog steeds het functioneren van filtermateriaal in een aquariumsetting, waar stikstof in verschillende vormen langskomt, concurrentie is met heterotrofe bact. etc.

dus in laten draaien op een normaal functionerend aquarium. en dan verplaatsen naar een testsetting om the checken hoesnel ze ammonia omzetten, nitriet omzetten etc.
Dan zou je dus een bekende concentratie eiwitten (ongegeten voeding en uitscheiding van vissen) moeten doseren die afgebroken gaat worden naar ammonia.
En een bekende concentratie aan ammonia om het uitgescheide ammonia van de vissen te simuleren.

Zomaar voer afwegen en dat voeren aan x aantal vissen verdelen heb je alsnog ongecontroleerde variabelen als ongegeten voedsel
 
Dan zou je dus een bekende concentratie eiwitten (ongegeten voeding en uitscheiding van vissen) moeten doseren die afgebroken gaat worden naar ammonia.
En een bekende concentratie aan ammonia om het uitgescheide ammonia van de vissen te simuleren.

Zomaar voer afwegen en dat voeren aan x aantal vissen verdelen heb je alsnog ongecontroleerde variabelen als ongegeten voedsel

Nee

ik bedoel dat je een aquarium normaal opstart, met een of meerdere filter(tje)s met verschillende materialen. Na een tijdje vis erin, en dan nog een tijdje laten draaien.

Dan pas zet je de fitlermaterialen over op individuele test opstellingen met bijvoorbeeld 4 ppm ammonia en kijk je hoelang het duurt voor de verschillende filtermaterialen die hoeveelheid omgezet hebben. en of je geeft x nitriet en kijkt hoe snel dat weg is, of wat dan ook maar.

Op die manier test je niet hoeveel nitrificerende bact er maximaal op het medium passen. Maar hoeveel bact er daadwerkelijk op een medium groeien in een echte aquariumsituatie.
 
Weer eens een controversieel medium ter discussie brengen:
5kg Biohome Ultra op 500L+7 Ryukins.
Wel een extra JBL901 met zand/vuil afscheider en afzuigklok erbij in gebruik om het meeste mechanische vuil regelmatig uit de waterkolom te verwijderen.

Advies is 10kg voor mijn bestand om ook voldoende bacteriecultuur te krijgen dus een stabielere bak echter voor de "full cycle" mag ik niet klagen.
Wellicht dat dit ook de doorslag gaat geven voor meer Biohome ipv Siporax oid. Natuursteen heeft wat meer volume nodig dan dat ik in een sump kan geven.

Dus voor de amoniak cyclus heb je idd niet erg veel media nodig. boven verwachting...

mvg, Erik
 

Bijlagen

  • 20210609_164150.jpg
    20210609_164150.jpg
    285.2 KB · Weergaven: 101
  • 20210612_202907.jpg
    20210612_202907.jpg
    389.4 KB · Weergaven: 99
  • 20210420_154915.jpg
    20210420_154915.jpg
    357.4 KB · Weergaven: 101
Ehhh ja, maar jij ververst zo ontzettend veel dat die nitraatreductie niet zo gek is. 🙃 Voor de stikstofcyclus alléén is inderdaad niet zoveel medium nodig.

Ik zou met dat verversbeleid echter over die stikstofjes geen moment inzitten...
 
Andere vraag:
Sinds dat mijn bak weg is zitten alle vissen nu in een vat met een Eheim potfilter op, we hebben 2L Siporax hierin gedaan en wat witte filtermatten en ik doe zoals altijd wekelijks een 40% waterverversing.

20210614_090256.jpg


Nu wou ik gisteren mijn nitraat eens meten want ik ging er vanuit dat deze hoger zou zijn dan mijn oude bak (kleinere filter, minder water en 3 extra vissen) en wat zie ik nitraat 0 ???

Met mijn oude bak en bioloog en zelfs met 4L nitraathars kreeg ik het nooit of nooit onder de 10mg/l, in mijn bioloog zat iets van een 8Kg Siporax, wat blauwe matten en witte filtermatten.

Hoe komt dit nu, ik snap er niets meer van?
 
alles gaat de filter in en woord verwerkt denk veel beter als met bodem en dergelijke?
 
Ik had het die man even voorgelegd en hij zegt:



Ik was er al een beetje bang voor dat ik t.o.v. de hoeveelheid water nogal veel media gebruikt heb. Dit deed ik natuurlijk om de variabele "filtermedia" uit te vergroten, maar het nadeel is dat er erg veel belasting op een kleine hoeveelheid water komt. Als je dat dan niet telkens bijwerkt om te compenseren voor de opgemaakte stoffen, kan je in een paar weken tijd het water volledig leegtrekken zeg maar. En vervolgens (zoals @Akwarium dus ook al zei) verpest de extreme pH je ammoniatesten, waardoor je geen goed zicht meer hebt op wat de bakken doen. Dan denk je dat de ammonia opgevreten wordt terwijl in werkelijkheid de kleuren in de testvloeistof het niet goed doen, en die bacteriën weinig meer kunnen.

Achteraf is het allemaal logisch. Maar je ziet dus, ook als je denkt overal bij stil te hebben gestaan, dat een foutje er zo insluipt en grote gevolgen kan hebben.

Even kijken en berekenen hoeveel moeite het me gaat kosten om telkens de KH en de fosfaat en zo bij te doseren, en hoe vaak ik waterwissels zou moeten doen. Die media gaan hoe dan ook getest worden, verdorie! :p


Die gedachte is natuurlijk in me opgekomen, maar uiteindelijk zie ik geen reden om te twijfelen aan zijn testen. Ik heb het zelf gewoon anders aangepakt, en had dan meer rekening moeten houden met de gevolgen, en de ingrepen die er dan gedaan moesten worden.


Je kunt met vissen wel bepaalde testen doen, dat klopt. Maar puur gericht op ammonia is er weinig mogelijk. ;-) Te veel variabelen, en meetbare concentraties zijn al gauw schadelijk...
Inmiddels al begonnen aan een nieuwe opstelling?
 
Inmiddels al begonnen aan een nieuwe opstelling?
Neen. De bakken draaien nog altijd met hun oude water. Was er even klaar mee. ^^'

Maarrrrr. De belastingteruggave is binnen. Dat motiveert om een nieuwe uitgavenronde te doen en de boel te herstarten. Ben benieuwd wat er over is van de bacties.

Thanks voor je bericht, dat helpt het weer op de agenda te zetten.
 
Inmiddels al begonnen aan een nieuwe opstelling?

Het heeft even mogen duren maar ik ga weer verder. :) Ik maak een herstart met deze simpele filters:


20210715_231246.jpg

Ik presenteer u met trots: de SuperFish Aqua-flow 100!!! 😂(y)

Niet uit armoe voor gekozen hoor. Maar meer omdat ik de vorige keer gewoon veel te veel media gebruikte. Het is op een kleine bak water dan moeilijk om de zaken in goede banen te leiden. Met deze filtertjes is er nu maar 1/8e van de hoeveelheid media en de helft van de stroming.

Dus deze dingetjes maar even volgooien met de oude media. Om zeker te zijn dat alle media straks weer op hetzelfde niveau opereren, laat ik de boel eerst proefdraaien bij een lage belasting.

Geen idee of de bacteriën nog leven. In theorie zouden ze lange tijd zonder voedsel moeten kunnen, maar ik heb het hele zaakje in de tussentijd gewoon laten doordraaien in die verzuurde bakken zonder ernaar om te kijken. :p Ik kan er wel om lachen, het kon toch niet veel erger meer qua kosten en gedoe.

Overigens vreemd dat die Superfishjes willekeurig worden geleverd met een grove spons of een fijne. Die laatste met veel afgesloten cellen... Hier op het AF zijn wij beter gewend van dit merk, geloof ik. 😏

20210715_231442.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het heeft even mogen duren maar ik ga weer verder. :) Ik maak een herstart met deze simpele filters:


Bekijk bijlage 328459

Ik presenteer u met trots: de SuperFish Aqua-flow 100!!! 😂(y)

Niet uit armoe voor gekozen hoor. Maar meer omdat ik de vorige keer gewoon veel te veel media gebruikte. Het is op een kleine bak water dan moeilijk om de zaken in goede banen te leiden. Met deze filtertjes is er nu maar 1/8e van de hoeveelheid media en de helft van de stroming.

Dus deze dingetjes maar even volgooien met de oude media. Om zeker te zijn dat alle media straks weer op hetzelfde niveau opereren, laat ik de boel eerst proefdraaien bij een lage belasting.

Geen idee of de bacteriën nog leven. In theorie zouden ze lange tijd zonder voedsel moeten kunnen, maar ik heb het hele zaakje in de tussentijd gewoon laten doordraaien in die verzuurde bakken zonder ernaar om te kijken. :p Ik kan er wel om lachen, het kon toch niet veel erger meer qua kosten en gedoe.

Overigens vreemd dat die Superfishjes willekeurig worden geleverd met een grove spons of een fijne. Die laatste met veel afgesloten cellen... Hier op het AF zijn wij beter gewend van dit merk, geloof ik. 😏

Bekijk bijlage 328460
Zijn er inmiddels resultaten bekend?
En komt het een beetje overeen met de eerste test met teveel media?
 
Zijn er inmiddels resultaten bekend?
En komt het een beetje overeen met de eerste test met teveel media?
Na mijn vorige post ben ik DIRECT verder gegaan..... met uitstellen.... omdat ik even andere dingen te doen had. Ik kom hier zeer zeker over een aantal maanden op terug. :ROFLMAO: 👍 (Komt sowieso goed; dit moet en zal gebeuren!)
 
Na mijn vorige post ben ik DIRECT verder gegaan..... met uitstellen.... omdat ik even andere dingen te doen had. Ik kom hier zeer zeker over een aantal maanden op terug. :ROFLMAO: 👍 (Komt sowieso goed; dit moet en zal gebeuren!)
Maanden ook echt 🤣🤣
 
Daniël had dit wel leuk gevonden ja... waar zou hij uithangen.
Met dank aan Michelle heb ik 'm toch nog gevonden. Leuk inderdaad, helemaal juist omdat jij met de materie van aquariumscience aan de gang gaat. Jammer dat het niet helemaal gelukt lijkt te zijn. Als ik het goed begrijp was het probleem uiteindelijk dat alle filters te goed hun werk deden waardoor je maar salmiak moest blijven doseren? Ongeacht het filtermedium? Ik ben zelf ook voornemens om met 3 bakken een soortgelijke test te doen. Vermoed jij dat de 'overdosis' aan filtermedia heeft bijgedragen aan de problemen van te goed nitrificeren?
 
Met dank aan Michelle heb ik 'm toch nog gevonden. Leuk inderdaad, helemaal juist omdat jij met de materie van aquariumscience aan de gang gaat. Jammer dat het niet helemaal gelukt lijkt te zijn. Als ik het goed begrijp was het probleem uiteindelijk dat alle filters te goed hun werk deden waardoor je maar salmiak moest blijven doseren? Ongeacht het filtermedium? Ik ben zelf ook voornemens om met 3 bakken een soortgelijke test te doen. Vermoed jij dat de 'overdosis' aan filtermedia heeft bijgedragen aan de problemen van te goed nitrificeren?
Tof dat jij ook aan de slag gaat met een test. ^^

Het probleem bij mij was dat het aantal liters water te klein was t.o.v. de hoeveelheid filtermedia. Je moet dan flinke hoeveelheden ammonia toevoegen per liter water om het filtermateriaal goed te belasten. Dit verstoort al gauw de chemische balans van het water waardoor de nitrificatie stil komt te liggen. Het is dus, zo blijkt, geen goed idee om erg veel filtermateriaal te gebruiken, want dan vertroebelen de meetbare verschillen / ben je constant bezig met verversingen en poedertjes om het water stabiel te houden. Ik ben dus maar overgegaan op minifiltertjes. ;)
 
Tof dat jij ook aan de slag gaat met een test. ^^

Het probleem bij mij was dat het aantal liters water te klein was t.o.v. de hoeveelheid filtermedia. Je moet dan flinke hoeveelheden ammonia toevoegen per liter water om het filtermateriaal goed te belasten. Dit verstoort al gauw de chemische balans van het water waardoor de nitrificatie stil komt te liggen. Het is dus, zo blijkt, geen goed idee om erg veel filtermateriaal te gebruiken, want dan vertroebelen de meetbare verschillen / ben je constant bezig met verversingen en poedertjes om het water stabiel te houden. Ik ben dus maar overgegaan op minifiltertjes. ;)
Top, dan ga ik zorgen dat ik voor elk filtermedium de aanbevolen hoeveelheid voor het aantal liters aan hou. Ga jij ook weer starten? Zou leuk zijn om wat resultaten te vergelijken en wellicht zelfs wat overlap maar ook wat andere filtermedium te kiezen.
 
Top, dan ga ik zorgen dat ik voor elk filtermedium de aanbevolen hoeveelheid voor het aantal liters aan hou. Ga jij ook weer starten? Zou leuk zijn om wat resultaten te vergelijken en wellicht zelfs wat overlap maar ook wat andere filtermedium te kiezen.
Wat bedoel je met de aanbevolen hoeveelheid? 🙃 Ik ben zelf uitgegaan van een vaste volumehoeveelheid, in mijn geval het volume van 1 kg biohome (1,175 L) en dat dan voor alle media. Zoals gezegd was dat op mijn bakjes (à 42 L) veuuuul te veel. Uit mijn hoofd ga ik nu met de superfish-filtertjes naar 1/8e deel daarvan bij de helft van de stroming.

Ik ben nog steeds niet gestart met testpoging twee. Heb even genoeg andere bezigheden om nu dat testen erbij te willen hebben. 😅 Komt gauw genoeg. Welke media gebruik jij ook alweer? Ik heb zelf biohome, matrix, siporax, 30 ppi spons en K+ (een soort K1). Achteraf gezien had ik die laatste liever vervangen met K1 Micro, maar ik had al zoveel geld in alles gestoken dat ik het wel best vond.
 
Wat bedoel je met de aanbevolen hoeveelheid? 🙃 Ik ben zelf uitgegaan van een vaste volumehoeveelheid,
Ik bedoel wat de fabrikant opgeeft per liter water. Bij Biohome zou dat bijvoorbeeld 1kg per 100L water zijn dus 350 gram zijn voor 35 liter voor de 'FULL CYCLE' ;)
Zo heeft Siporax op de doos ook staan hoeveel nodig is voor 100L water, die gegevens ben ik van plan aan te gaan houden en op die manier overdosering van filtermedia te voorkomen.

Welke media gebruik jij ook alweer?
Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Het plan lijkt nu te zijn 1x sponsfilter. 1x filter met biogravel en 1x filter met lavastenen. Later kan ik dit experiment natuurlijk herhalen met andere filtermedia maar dit zou een mooi beeld geven tussen verschillende media met ruim uiteenlopende budgetten.
 

Terug
Bovenaan