Wat is er nieuw

Filter media

• Onderwerp starter Onderwerp starter Holynoise1977
  • Startdatum Startdatum
Ze deze gast op YouTube kwa uitleg over de filter media's en de opbouw daarvan!
Denk dat hij wel meer met een verkoop praatje bezig is, maar oke er zitten dingen in die best wat kunnen betekenen!
[video]https://www.youtube.com/watch?v=SOE9tpX-yoA&feature=youtube_gdata_player[/video]

Mondeo zei:
http://www.pondlibrary.com/filters/artikel/81/biologische-filtermaterialen.htm
Hmmmm misschien moet ik dan toch ��k maar is overstappen op siporax

Bbbart zei:
Maar de sponzen kun je gerust uitspoelen hoor als je ze maar niet allemaal tegelijkertijd uitspoeld dan heb je ook geen siporax nodig maar dat zijn mijn ondervindingen.

Natuurlijk kun je sponzen gewoon uitspoelen maar hoeft door keramisch materiaal bv minder vaak omdat dit het groffe vuil opvangt.
Dus het filtert het groffe vuil zodat de sponzen niet zo snel dichtslibben en bevat ook bacteri�n om het groffe vuil af te breken.

Prima toch?

Seabait zei:
Natuurlijk kun je sponzen gewoon uitspoelen maar hoeft door keramisch materiaal bv minder vaak omdat dit het groffe vuil opvangt.
Dus het filtert het groffe vuil zodat de sponzen niet zo snel dichtslibben en bevat ook bacteri�n om het groffe vuil af te breken.

Prima toch?

Dat was idd wat ik bedoelde, stond er wat scheef.

Dat snapte ik wel maar die gozer uit Goes weer niet natuurlijk! 😉

Hhhhmmm word gezellig, ga door! 😀 :thumbs:

Inderdaad taal ik weet het niet, maar de test die ze doen geeft heel goed aan hoe de opname is van de verschillende media's .......
AND THE WINNER IS.........SIPORAX!
is zeg die test is geweldig!
En dezulken heus we nog andere zijn! Maar je zien is geloven! Denk ik

Alles wat bacterie op kan nemen,en vasthouden.

Kijk nou in Vijverfilters, daar zitten allemaal kunststof pijpjes in.en dat werkt ook.
Of bio ballen.

Seabait zei:
Dat snapte ik wel maar die gozer uit Goes weer niet natuurlijk! 😉
Bbbart zei:
Mondeo zei:
http://www.pondlibrary.com/filters/artikel/81/biologische-filtermaterialen.htm
Hmmmm misschien moet ik dan toch ��k maar is overstappen op siporax
Nou ik snapte het juist w�l en bij mijn nieuwe aquarium ( 1m 😀 ) komt in de filter waarschijnlijk w�l siporax ( or sh*t like that)

Dan zeg je niet Waarschijnlijk, zeg je,Ja, ik DOE het er ook in.
Want het Hoort erin.

Oke dan zeg ik: JA IK doe HET ERIN.

😀 zal ik het doen of zal ik het niet doen? 😀
JA IK DOE HET!
🙂 😀 🙂 😀 🙂 :thumbs:

Nee even serieus, ik ben dank zij deze discussie echt wel wat wijzer geworden.
Toppie heren and THX!

Holynoise1977 zei:
😀 zal ik het doen of zal ik het niet doen? 😀
JA IK DOE HET!
🙂 😀 🙂 😀 🙂 :thumbs:

Nee even serieus, ik ben dank zij deze discussie echt wel wat wijzer geworden.
Toppie heren and THX!
Pfjioe ben ik toch nog ergens goed voor geweest 😀

Ja,voor jezelf dan,he. 😉

Ik verkies ook nog altijd als hoofdfiltering de blauwe fijne filtermatten in een aquarium .
Heb je in principe ook geen witte watten meer nodig .
Ik gebruik ook de siporax en poreuze materialen , maar kan niet bevestigen dat dit nu beter filtert .
Blauwe matten zijn makkelijk in gebruik , in elke vorm te knippen , goedkoop , weinig kwetsbaar voor uitspoelen (zelfs met onder de kraan)

Bbbart zei:
Bertus zei:
Ja,voor jezelf dan,he. 😉
Dat ook maar zonder mij was die discussie er niet geweest

Dacht eerst dat je een geintje maakte Bart,jij bent de ts toch niet? jij haakte in met een bepaalde opmerking waar je nu anders over denkt maar ging uiteindelijk al over verschillende filtermaterialen 😉

erwin2 zei:
Ik verkies ook nog altijd als hoofdfiltering de blauwe fijne filtermatten in een aquarium .
Ik gebruik ook de siporax en poreuze materialen , maar kan niet bevestigen dat dit nu beter filtert .
Blauwe matten zijn makkelijk in gebruik , in elke vorm te knippen , goedkoop , weinig kwetsbaar voor uitspoelen (zelfs met onder de kraan)

Jaja, die gebruik ik ook. 100 x50 cm.
Bij het tuincentrum vandaan.
Kunnen er een hoop uit.

Bertus zei:
erwin2 zei:

Jaja, die gebruik ik ook. 100 x50 cm.
Bij het tuincentrum vandaan.
Kunnen er een hoop uit.
Kosten �6,95

Nou,denk wel wat meer,hoor. Bartje.

Ja, Dat kan.
Ik gebruik 2 en 5 cm.
Iets duurder.

Hier bij de groenarm kosten die van 2cm dik �6,95 hoor bertusje

Groenarm??? Oke.
Dan weet jij dat ook weer.

Openingstijden Groenrijk Schiedam - opentot.nl

Geen reclame.!!

Ik bedoel natuurlijk groenrij*

Ik heb ook de E901 en heb eerst die 2 kleine voorfilters erin zitten dan in 3 mandjes van onder naar boven siporax met bio ballen en in het laatste mandje de 2 fijne sponzen van jbl zelf.

Grtz.

Oke , en kan je ook toelichten wat en waarom je het zo doe?

THX
:thumbs:

Ja hoor, als ik ooit het filter schoonmaak kan ik zo 1 bakje schoonmaken zonder problemen met de bacteriecultuur te krijgen. Op Siporax hechten veel baccies vandaar dat ik hiervoor heb gekozen, de bioballen valt mij op dat ze veel wat groffer vuil nog tegen houden en de rest wordt eruit gefilterd door als laatste de fijne spons. Heb hier nog nooit problemen gehad en water is altijd helder.

Iedereen zal zo zijn eigen manier hebben om een filter te vullen en voor mij werkt dit heel goed🙂

Grtz.

Ja cool!
Ja door deze post kom je er achter dat het best uit een loopt kwa indeling maar je ziet toch ook veel dingen die terug komen en dus zeker wel goed werken zoals Siporax!
Praktisch ieder��n heeft het er wel over gehad en na het ziet van dat YouTube filmpje met de testjes moet ook ik zeggen dat het gewoon goed spul is en zeker de moeite waard!
Bedankt voor je toelichting!

Groetjes

Ik pak ook de 5cm .
Dacht iets van 15 euro kost hier voor 100x50 .

Seabait zei:
webhond zei:
Watten worden gewisseld als ze echt vuil blijven na uitspoelen.

Is wel wat duurder maar probeer eens om elke keer nieuw watten te doen ipv uitspoelen want zweefvuil is mega fijn en vraag me af of je dit wel uit de watten krijgt met spoelen...

Om hier nog even op terug te komen. Heb gisteren nieuwe watten erin gedaan. Had de hoop dat 20 uur later de bak toch wel helder zou zijn, ik kan niet echt zeggen dat ik een verschil zie. Het blijft "sneeuwen".

Weet nu niet meer wat aan te passen. Heb de uitstoom al zo vaak veranderd, van spraybar naar enkele straal. Van aan de zijwand tot tegen de achterwand. De aanzuig verplaatst onder de uitstroom. Ik zie niet echt iets wat hier veranderd.

Misschien ben ik het wel en is dit normaal, maar als mensen praten over helder water, dan is het helder, en zie je niet 1000-en miniscule deeltjes zweven???

Als ik dan de meeste foto's bekijk dan ben ik niet de enigste, want ik zie overal wel iets op, en das nog groter dan ik heb.

Ligt het nu aan mij of doe ik iets goed verkeerd.

Nogmaals, mijn filter is dusdanig opgebouwd:

Onderin: Niks ( past ook geen mandje )
2e mandje : Siporax
1e mandje : Blauwe grove schuim en daarom een laag watten.

Uitstroom staat nu links boven in de hoek gericht op de vooruit. Dus een spraybar van 30 cm tegen de achterwand.

De aanzuig zit rechts in de hoek 10 cm boven de bodem ( verwerkt in de achterwand )

Er is een duidelijke stroming te zien door heel de bak, planten bewegen zachtjes op en neer en ook de planten dicht bij de bodem zie je bewegen. Je ziet ook dat de deeltjes van de een naar de andere kant gaan. Dus meer dan voldoende stroming?

Any ideas?

Echt 100% vrij van zwevende deeltjes is volgens mij idd geen enkele bak en is het bij jou niet anders dan anders misschien maar omdat je het als "sneeuw" omschrijft klinkt het erger dan daadwerkelijk zal zijn bv.
Opbouw van je filter is gewoon prima volgens mij.

webhond zei:
Uitstroom staat nu links boven in de hoek gericht op de vooruit. Dus een spraybar van 30 cm tegen de achterwand.

De aanzuig zit rechts in de hoek 10 cm boven de bodem ( verwerkt in de achterwand )

Misschien een optie als je dat nog niet geprobeerd hebt om de spraybar van de rechter zijruit naar links over de lengte van de bak te laten stromen aan het oppervlak zodat de rondstroming met alles via de linkerzijkant word omgebogen en zo naar rechts je aanzuiging in gaat.

Zet eens een zakje op je uitstroom, een stofzakje.

misschien zit het wel gewoon in je water.

Enne.
Onderin: Niks ( past ook geen mandje )
2e mandje : Siporax
1e mandje : Blauwe grove schuim !!! Oke, en waar is de Fijne schuim???? Nu vliegt het door het blauwe, en door de watten.

Doe de blauwe schuim op de Siporax,
Dan de fijne schuim en watten in het 1 ste bakje,

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan