Wat is er nieuw

Filter uitstroom te sterk?

AquaElv

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2025
Leeftijd
35
Website
www.huisdiertekening.nl
Hallo, beginneling hier!

Ik heb een 60 liter aquarium. Een Superfish Aquarium Start 70 Tropical Kit.
Deze is standaard geleverd met een Superfish Aquaflow 200 binnenfilter. Op de handleiding van het aquarium stond temperatuur links en filter rechts, dus dat heb ik gedaan.
Ik heb hem al afgeschaald naar het laagst wat hij kan qua stroming.
Ik heb de spraybar er opzitten, maar de stroming lijkt nog steeds te hard voor mijn vissen (10 blauwe neons) en stuk of 30 vuurgarnalen.
De stroming gaat naar de voorkant van het aquarium, maar de visjes lijken niet graag aan die kant te komen.

Hoe kan ik dit oplossen?
Ik zat te denken om een Aquaflow 100 (geschikt voor 50-100 liter) te kopen. Op de verpakking van de 200 staat namelijk dit:
  • Superfish Aqua-Flow 200, binnenfiter voor 100-200 liter
maar kan ik dit zomaar vervangen in plaats van de aquaflow 200?
Ik heb wel bacto start.

De bak draait nu 6 weken, garnalen en visjes zitten er een week in.

1736846636230-png.383756

1736846764364.png

Bijlagen

• 1736846636230.png
    1736846636230.png
    2.2 MB · Weergaven: 260
Laatst bewerkt:
kan je hem niet een beetje knijpen? vaak zit er een draai knopje waarmee je wat kan stellen. je kan de spraybar ook langs de korte kant doen, zodat het water langs de lange zijde gaat. als je begrijpt wat ik bedoel..

Ik zou geen kleinere filter plaatsen in ieder geval. Je kun wat spelen met de uitstroom ten opzichte van het wateroppervlak en de richting van de uitstroom.
Als je de uitstroom iets naar boven haalt en ook wat naar het oppervlak richt zou kunnen schelen,
wat ook scheelt is de gaatjes in de spraybar wat groter boren.

Op google las ik inderdaad dat mensen de gaatjes wat groter maken.
Ik zal dat wel uittesten en dan steeds iets groter maken.
En ik zal het filter wat meer naar boven plaatsen.

1) Zo'n soort soort pompje heb ik ook gehad. Ik heb hem toen wat lager gehangen, en de straaltjes schuin richting het oppervlak gericht. Toen ging het prima (behalve dat de drijfplanten wel een héél dynamisch leven kregen 😉.
2) Je bewoners zitten er een week in, zei je. Dat vind ik nog niet zo lang. Zou best kunnen dat ze er nog aan gaan wennen. Ik zou in elk geval niet te snel te veel veranderen.

En welkom, trouwens! :DD

De garnaaltjes die vinden de stroming volgens mij wel leuk.
Ik zie ze steeds op de stroming afgaan en dan laten ze zich weer naar beneden 'surfen', grappig gezicht (ze kunnen wel gewoon naar de andere kant toe zwemmen, dus het lijkt alsof ze het expres doen 😆).

Handig die berekening website, maakt het wat makkelijker om te zien wat dat doet inderdaad

Je kan inderdaad wat spelen met de gaatjes of de uitstroom. Moet wel zeggen dat ik ajren op diverse bakken van 60cm de Aquaflow 100 heb gebruikt en met een gemiddelde belasting kan dat prima werken.

Met het schuifje aan de voorzijde zou je de stroming wat zachter moeten kunnen instellen.
Dat dus. En als filter wat smeriger wordt van binnen wordt de stroming ook minder.

Hij heeft in de oorspronkelijke post al aangegeven dat hij het schuifje op de laagste stand had.
Zelf heb ik ook teveel flow gehad. Voor mij was de oplossing bij een Oase Filtosmart (ipv een ander filter gebruiken) om wat grove spons over de spraybar heen te knuppen met tiewraps. Als je die voor de gaatjes hebt, wordt de flow echt beduidend minder. Je koopt zo een stuk spons bij de lokale vissenwinkel voor een paar centen. Ook handig om de sponsen in je filter te vervangen zonder extra veel te betalen voor "merk" sponzen. Wel ietsje meer onderhoud, maar dat is alleen maar goed.

kan je hem niet een beetje knijpen? vaak zit er een draai knopje waarmee je wat kan stellen. je kan de spraybar ook langs de korte kant doen, zodat het water langs de lange zijde gaat. als je begrijpt wat ik bedoel..
@quistero ik las over een draai knopje. Daarom schreef ik over een schuifje.

Hoi!
Leuk om te lezen dat je een voor het eerst gaat beginnen. Zo’n stroming in een nieuwe bak kan vaak in het begin hard gaan, ook omdat de spons in het filter nog schoon is. Tzt zal de stroming langzamer worden als je spons wat begint te vullen met bacteriën.

Goede combinatie van neon tetra’s en garnalen. Als je garnalen wilt houden zou ik geen grotere vissen nemen dan neon tetras.

Zulke waterpest plantjes vind ik vaak veel onderhoud. Ook die je rechts voor hebt. Zorg voor wat sterke planten. Een Anubis op hout bv is ontzettend fijn en krijgt zelfs bloemen. Drijf planten zijn ook altijd fijn want daar houden de garnaaltjes van.

Ik zet de stroming meestal tegen het water aan zodat er ook wat bubbeltjes ontaan.

Trouwens het is best een leuk onderwerp..stroming. Er zijn sommige vissen die helemaal niet van stroming houden en sommige juist wel.

Er staat in de gebruiksaanwijzing van het filter, dat ik om de maand het filtercassette moet vervangen met een nieuwe.​
Wat vinden jullie daarvan? Er staat ook elke week afspoelen onder schoonkraanwater.​
Ik ben een zij trouwens 😉 Ik heb nog niet echt tijd gehad om de gaatjes groter te maken, maar dit wil ik morgen of zaterdag gaan proberen als ik het water ook wil gaan verversen 🙂
Anubis had ik inderdaad ook al naar gekeken. De drijfplantjes (amazone kikkerbeet heb ik voorgekozen) zijnde garnaaltjes erg fan van.​
Ik heb wat extra tetras gehaald, en ze zwemmen nu met zijn allen samen (er zat er steeds 1tje alleen).​

Er staat in de gebruiksaanwijzing van het filter, dat ik om de maand het filtercassette moet vervangen met een nieuwe.Wat vinden jullie daarvan? Er staat ook elke week afspoelen onder schoonkraanwater.
Pas vervangen als het vergaat en dat kan maanden tot jaren duren. Dat adviseren ze voor de eigen winst.
Als je 1 spons hebt dan zou ik die spoelen in emmer met aquariumwater. Ik spoel wel onder kraan, maar nooit alles tegelijk en ik heb 7 afzonderlijke sponzen in mijn filter.

Ik meen dat in de spons in de cartridge nog wat vanbinnen zit, actieve kool. Dat zou ik er wel uithalen.

Ik zou zeggen kijk het eerst wat aan zoals eerder is geschreven. Doordat je de vissen voert komt er ook ontlasting is het water en dus in het filter.
De stroming wordt daardoor geleidelijk minder, spons raakt voller.

Er staat inderdaad op dat er actieve kool in zit en denk dat het daarom elke maand vervangen zou moeten worden.
Ik zal morgen eens kijken hoe ik de cartridge open krijg omdat kool eruit te halen 😳

Edit: Stukje uit handleiding:
1737064097925.png

De cartridge neem je uit het filter. Het deksel aan de onderzijde verwijderen dan kun je bij de spons een stukje eruit halen. Daarachter zit de actieve kool.

De spons licht spoelen in aquariumwater wanneer de doorstroming minder wordt, daarna weer terugplaatsen. De bacteriën zorgen voor gezond water naast de waterwissels.

Ik heb dat filter in mijn axolotl aquarium zitten, ik heb hem tegen de achterwand geplakt met de spraybar aan de korte zijde zodat ik overal stroming heb en de stroming word dan ook minder omdat het meer moet afleggen en je hele bak blijft beter in beweging, misschien is dat nog een idee?

Nice! En dat terwijl het weekend nog moet beginnen 🙂
Altijd spannend iets nieuws proberen. Het blijven toch levende beestjes waar ik rekening mee probeer te houden. 😛
Benieuwd hoe ik me ga voelen als ze opeens spontaan het loodje leggen, hoorde verhalen van andere mensen waar dat soms gebeurde.

Er was vanochtend voor het aanpassen van de filter een blauwe neon doodgegaan, maar ik denk dat dat degene was die steeds alleen zwom (die was nog heel klein ook in vergelijking met de rest).
De garnalen hebben het al opgeruimd, dat gaat echt snel. 😳

Benieuwd hoe ik me ga voelen als ze opeens spontaan het loodje leggen, hoorde verhalen van andere mensen waar dat soms gebeurde.
Geen mens is gelijk en een vis verliezen is nooit leuk maar mijn ervaring is dat het bij kleinere visjes heel erg meevalt maar bij de grotere zoals bv een Maanvis of Sluier dat het dan heel anders aanvoelt. Maar hoed het hoort bij de hobby.

Altijd spannend iets nieuws proberen. Het blijven toch levende beestjes waar ik rekening mee probeer te houden. 😛

Er was vanochtend voor het aanpassen van de filter een blauwe neon doodgegaan, maar ik denk dat dat degene was die steeds alleen zwom (die was nog heel klein ook in vergelijking met de rest).
De garnalen hebben het al opgeruimd, dat gaat echt snel. 😳
Het is erg vervelend om dode dieren te hebben. Als oud agrariër heb ik dat ook meegemaakt door een ziekte onder de dieren. Het enige wat je kunt doen is meteen ook het belangrijkste.

De moed niet opgeven ook al is het soms moeilijk met problemen. Zodra het zich herstelt begin je aan een nieuw hoofdstuk, een nieuwe start.

Het is erg vervelend om dode dieren te hebben. Als oud agrariër heb ik dat ook meegemaakt door een ziekte onder de dieren. Het enige wat je kunt doen is meteen ook het belangrijkste.

De moed niet opgeven ook al is het soms moeilijk met problemen. Zodra het zich herstelt begin je aan een nieuw hoofdstuk, een nieuwe start.
Was helaas vanochtend nog twee visjes dood. 😕
Ik heb het water getest met die tetra test strips, maar dat leek gewoon goed.
Ik heb water meegenomen naar de winkel, maar uit hun verschillende tests bleek dat de waarden gewoon goed zijn.
De vissen zagen er ook niet ziek uit, hadden gewoon de kleuren en grootte die ze moeten zijn.
Misschien heb ik gewoon pech en was het een slechte batch.
Heb wel twee nieuwe visjes meegekregen.

Aan de garnaaltjes merk ik tot nu toe niks, volgens mij heb ik daar geen doden, maar ze eten zo snel dingen op dat mij dat misschien is ontglipt.
Maar even afwachten de komende dagen of er meer dood gaan of dat het zich hersteld.
En anders kom ik wel weer terug hier voor advies.

Geen mens is gelijk en een vis verliezen is nooit leuk maar mijn ervaring is dat het bij kleinere visjes heel erg meevalt maar bij de grotere zoals bv een Maanvis of Sluier dat het dan heel anders aanvoelt. Maar hoed het hoort bij de hobby.
Ik ging er ook niet vanuit dat alles in één keer zou lukken.
Met grotere vissen kan ik me voorstellen dat dat anders aanvoelt.

Dit voelt nu meer als een `pech´ hebben, na de tests meerdere keren te hebben gedaan en advies bij de winkel gevraagd te hebben.

Ik zou als tip geven de teststrips vergeten en elke dag een waterwissel van 70% door water af te hevelen met een slang. Doe dat maar eens een week lang bijvoorbeeld.
Met druppeltesten werkt fijner dan teststrips.

En kijken naar een filter met meer filtervolume, bijvoorbeeld een JBL e402/e702.
Kijk maar eens op de site van Hornbach.nl bijvoorbeeld. Daar staan zowel binnenfilters en buitenfilters.

Laatst bewerkt:
Ik zit nog ff naar de foto's te kijken. Wat ik zou doen is de spraybar verwijderen. Als het filter rechts hangt, de stroming heeft dan komt het water weer terug langs links en heb je een circulerende beweging. Plaats je de spraybar zoals eerder aangegeven met de stroming op de lange zijde krijg je ook meer circulatie.

https://planted-box.com/blog/opstar...lqYx6iTDVu70OSt6yoTtKxO5pWfW-AJb4XkzAeJFsS9LS

Ik zit nog ff naar de foto's te kijken. Wat ik zou doen is de spraybar verwijderen. Als het filter rechts hangt, de stroming heeft dan komt het water weer terug langs links en heb je een circulerende beweging. Plaats je de spraybar zoals eerder aangegeven met de stroming op de lange zijde krijg je ook meer circulatie.

https://planted-box.com/blog/opstar...lqYx6iTDVu70OSt6yoTtKxO5pWfW-AJb4XkzAeJFsS9LS
Ik weet niet of ik het goed begrijp.

Ik heb een tekening gemaakt 😛 van wat ik denk dat je wil dat ik doe.

1737310172626.png

Eenvoudig gezegd... Wanneer je ervoor zorgt dat het water circuleert dan komen de afvalstoffen van de vissen beter in het filter is mijn suggestie om in overweging te nemen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan