Filtermateriaal zelfbouw filter


P

poecillia

Guest
Ik ben bezig met het maken van een achterwand met geïntegreerd filter voor een 450l liter Malawi bak https://aquaforum.nl/index.php?threads/malawi-in-juwel-vision-450-van-poecillia.167837/#post-2155671

Hieronder twee foto's van de huidige staat van het filter. Het bovenaanzicht met rechts de instroom en links de verwarmingsgoot.

IMG_20200420_151855.jpg


De binnenkant van het filter is nu nog te zien door de zijruit die straks zwart wordt
IMG_20200420_151950.jpg



De wand van het filter wordt nog afgewerkt met epoxy. Het water stroomt op twee posities in het filter: door een overloop aan de bovenkant en door een opvoerbuis. Daarna stroomt het water door het filtermateriaal naar beneden en wordt daar door een Sicce Syncra Silent pomp met capaciteit van 1500 l/h in de L-vormige goot gepompt (filter en buis zijn nog niet gemonteerd). Daar ligt straks een verwarming, waarna het water de goot uit stroomt. De precieze inhoud van het filter is lastig te bepalen door de conische vorm Ik schat dat er ongeveer 2*2*4=16 liter ruimte is voor filtermateriaal. De vraag is hoe ik de filtering opbouw. Door de onregelmatige vorm is het lastig om filtermatten in de juiste vorm te knippen. Mijn idee is daarom om het grootste deel van het filter te vullen met filterwatten en bovenop een grove spons in de juiste vorm te knippen. De pomp onderin kapsel ik in stukken grof filtermateriaal om contactgeluiden te vermijden. Wat zijn jullie adviezen?
 
Je kan filterschuim ook in blokjes bestellen bij filterschuim.eu dacht ik
 
Ik ben bezig met het maken van een achterwand met geïntegreerd filter voor een 450l liter Malawi bak https://aquaforum.nl/index.php?threads/malawi-in-juwel-vision-450-van-poecillia.167837/#post-2155671

Hieronder twee foto's van de huidige staat van het filter. Het bovenaanzicht met rechts de instroom en links de verwarmingsgoot.

Bekijk bijlage 296462

De binnenkant van het filter is nu nog te zien door de zijruit die straks zwart wordt
Bekijk bijlage 296464


De wand van het filter wordt nog afgewerkt met epoxy. Het water stroomt op twee posities in het filter: door een overloop aan de bovenkant en door een opvoerbuis. Daarna stroomt het water door het filtermateriaal naar beneden en wordt daar door een Sicce Syncra Silent pomp met capaciteit van 1500 l/h in de L-vormige goot gepompt (filter en buis zijn nog niet gemonteerd). Daar ligt straks een verwarming, waarna het water de goot uit stroomt. De precieze inhoud van het filter is lastig te bepalen door de conische vorm Ik schat dat er ongeveer 2*2*4=16 liter ruimte is voor filtermateriaal. De vraag is hoe ik de filtering opbouw. Door de onregelmatige vorm is het lastig om filtermatten in de juiste vorm te knippen. Mijn idee is daarom om het grootste deel van het filter te vullen met filterwatten en bovenop een grove spons in de juiste vorm te knippen. De pomp onderin kapsel ik in stukken grof filtermateriaal om contactgeluiden te vermijden. Wat zijn jullie adviezen?
Wat voor biologisch materiaal ga je erin doen?
 
Wat voor biologisch materiaal ga je erin doen?
Ik vraag me af of naast filter watten eigenlijk nog wel biologisch materiaal nodig is.
 
Je kan filterschuim ook in blokjes bestellen bij filterschuim.eu dacht ik
Water zoekt de weg van de minste weerstand, gaat het dan niet tussen de blokjes door?
 
Vind het ook een beetje lastig inschatten wat nu precies de bedoeling moet gaan zijn...?

Maar zou zeker aanraden om biomedia te gebruiken!
een filternet / filternetjes met een bio media daarin (Sera Siporax, Eheim substrat, Biohome ect) moet toch erin te steken zijn :)

Hoe had je verwacht om de ammonia en nitriet gehaltes laag te houden zonder bio media? het klopt dat een bodem op termijn ook biologisch actief wordt maar met gravende Malawi's kan ook dat verstoord worden.
 
Vind het ook een beetje lastig inschatten wat nu precies de bedoeling moet gaan zijn...?

Maar zou zeker aanraden om biomedia te gebruiken!
een filternet / filternetjes met een bio media daarin (Sera Siporax, Eheim substrat, Biohome ect) moet toch erin te steken zijn :)

Hoe had je verwacht om de ammonia en nitriet gehaltes laag te houden zonder bio media? het klopt dat een bodem op termijn ook biologisch actief wordt maar met gravende Malawi's kan ook dat verstoord worden.
Werken die korreltjes en pijpjes beter dan filterwatten als biomedium? Ik heb begrepen dat op filterwatten ook nitrificerende bacteriën hechten.
 
Werken die korreltjes en pijpjes beter dan filterwatten als biomedium? Ik heb begrepen dat op filterwatten ook nitrificerende bacteriën hechten.

even zodat we het over hetzelfde hebben, het fijne witte spul.
https://petsplace.nl/europet-bernin...66AIVmsqyCh1izQbGEAQYBiABEgJBTPD_BwE#300=9078

Beter? kwa nitrificering zullen filterwatten zeker hun ding doen maar er is 1 nadeel: ze verstoppen heel snel! en eigenlijk is er dan nog 1 ding dat je ermee kan doen en dat is weggooien.
dus je gooit telkens je bacteriën weg. Sera Siporax zal niet verstoppen hoeft dus ook nooit te worden vervangen (of grondig te worden schoongemaakt).
 
Behalve dat ik je zeeeeeer sterk wil aanraden om van idee te veranderen, je krijgt straks nooit je filtermedia uit de filter zonder er een kliederboeltje van te maken.
En het lijkt me ook dat straks je verwarmer droog komt te staan als de pomp uitvalt?
Maar als er geen andere optie is... niks filterwatte of mousse of spons. Een grote filterzak (type vijver) vullen met gelijk welke vaste filtermedia (ikzelf gebruik vaak argex, vijversubstraat, gletsjerrock, lavasteentjes ed) en niets anders. Neemt perfect de vorm van het filterhuis aan en kan zeer lang zonder reinigen.
Over fijne filtering hoef je echt geen zorgen te maken. ik heb hier tig bakken staan met enkel zo'n filteropbouw en ze zijn Cristal helder.
 
Je had een beter een intern bioloogje kunnen maken met een glazen wand als je toch perse voor een internfilter gaat , makkelijker te bouwen en je kan 2 kamer maken, 1 voor mechanische en 2e kamer biologische door een glazenruitje als scheidingwand te gebruiken met overloop of onderloop.
Wat nu precies dit filter moet gaan doen wat je bouwd of hoe ingedeeld moet worden is mij een beetje een vraag, je zal nu alles op elkaar moeten leggen wat vaak lastig onderhoud en rommel gaat geven in het water.
Als je Maliwi gaat houden dan is enkel spons of filtterwatten echt no go door hun vervuiling en heb je minstens op 300liter water 2-3kilo/liter biomateriaal nodig omdat je vast geen planten in je aquarium gaat zetten die amonium of amoniak opnemen en je dus via biologische media moet worden afgebroken naar nitriet en dan naar nitraat.

Nog een makkeljkere oplossing dat is 2x een internfilter XL jumbo van Juwel zelf naast elkaar lijmen met een doorvoer zodat je in de 1e kamer mechanische filtert en 2e kamer biologische + je kan daar een staafverwarming in kwijt uit het zicht + je kan de filters beplakken met een achterwand of lijmen met stenen zodat ze niet te veel opvallen.
Zo heb je 2x 6liter filterinhoud dus total 12liter op c.a 350liter wateren inhoud en het biologische deel hoef je nooit te reinigen omdat de 1e kamer al het vuil eruit filtert en opvangt.
Zomaar een idee hoor, 6liter biologische inhoud heb je dan meer dan ruim voldoende capaciteid bij sterke vervuilers !
En biologische materiaal hoeft niet perse siporax te zijn of dure media, lavasteentjes die goedkoop zijn zullen met 6liter ruim volstaan voor biologische werking en + het geeft wat mineralen af aan het water wat ten goeden komt voor de maliwi vissen om het water rijk aan mineralen te houden.
 
Behalve dat ik je zeeeeeer sterk wil aanraden om van idee te veranderen, je krijgt straks nooit je filtermedia uit de filter zonder er een kliederboeltje van te maken.
En het lijkt me ook dat straks je verwarmer droog komt te staan als de pomp uitvalt?
Maar als er geen andere optie is... niks filterwatte of mousse of spons. Een grote filterzak (type vijver) vullen met gelijk welke vaste filtermedia (ikzelf gebruik vaak argex, vijversubstraat, gletsjerrock, lavasteentjes ed) en niets anders. Neemt perfect de vorm van het filterhuis aan en kan zeer lang zonder reinigen.
Over fijne filtering hoef je echt geen zorgen te maken. ik heb hier tig bakken staan met enkel zo'n filteropbouw en ze zijn Cristal helder.
Ok, lijkt me wel wat. Ga ik proberen. Verwarming blijft trouwens onder water als pomp stil valt.
 
Het filter draait inmiddels twee maanden en voldoet goed. Ik heb het vandaag voor het eerst schoon gemaakt. Hieronder de inhoud

IMG_20200726_104642.jpg

Zo ziet het er nu van boven uit
IMG_20200726_104725.jpg


Op zich vind ik het onderhoud makkelijker dan met een potfilter. Dat moet je eerst op je knieen loskoppelen en naar een plaats dragen waar je hem kunt verschonen. Dan moet je hem openen, alles uit elkaar halen en zorgen dat je de bakjes niet te vol doet anders past het niet. Het in elkaar zetten is ook weer een knoeiboel en daarna met het zware ding weer naar het aquarium.

Bij dit filter haal ik de kap eraf en kan ik direct bij de inhoud. De wol bovenop gooi ik zo in een emmer die boven het aquarium hou en kan ik daarin uitspoelen. De lava/siporax trek ik er met het filternet eenvoudig uit. Deze blijkt nauwelijks vervuild te zijn.. Ik heb het vieze water in de fiterbak nog even afgeheveld en bijgevuld. De inhoud van het filter is ruim 20 liter. De pomp onderin ingebouwd in grof filterschuim heb ik gewoon laten zitten. De Jecod is trouwens superstil en zeer krachtig.

Kortom ik kan iedereen aanraden om de loze ruimte van je rotswand te gebruiken als filter.
 

Terug
Bovenaan