Filtermaterialen, verlies van doorstroming l/h?


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,847
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Zou het kunnen dat ik een schijf courgette te lang in de bak heb liggen +/- 24 uur, en er een te zware belasting zou kunnen ontstaan? Geven filterwatten een groot verlies aan doorstroming - l/h ?
Ik heb in een mandje waar 2 laagjes sponzen in liggen 1 spons eruit gehaald en dat aangevuld met filterwatten. Extern filter JBL Cristalprofi 902

Zou Siporax en sponzen beter zijn quacapaciteit?
 
Ik heb in de bovenste mand ook onder de voorfilter wat filterwatten om zo het water te ontdoen van fijn spul als het weer de bak ingaat. Ik denk dat dit niet veel weerstand geeft als je dat met regelmaat vervangt.
 
In de 902 van JBL zit een rondje in het vak van het voorfilter, amper mazen. Zou het veilig zijn om in het bakje onder het voorfilter filterwatten te doen voor de pomp? *Edit* Ik maak even een foto, dat praat gemakkelijker.:)
 
Ik heb in het onderste deel van de bovenste bak zeg maar de spons verwijderd voor filterwatten. Dat is dat deel dat je moet losklikken van het bovenste deel.
 
Aha, dat wil ik ook gaan doen. Was alleen bang dat er watten in het pomphuis kunnen komen.
 
Wij laten courgette rustig 2 dagen in de bak liggen, tot het op is.

En hoe fijner/strakker je filtermateriaal, hoe meer de flow belemmerd kan worden lijkt me.
 
Aha, dat wil ik ook gaan doen. Was alleen bang dat er watten in het pomphuis kunnen komen.

Nou volgens mij kan dat niet maar ja dat is een aanname want ik ga de filter nu niet openmaken :DD :DD
 
Courgette krijgt hier de kans niet eens om er twee dagen in te liggen
 
Even in het kort vertellen. Filterwatten onder voorfilter valt tegen. Ik had ze er in gelegd zonder eerst uit elkaar te trekken. Volgende keer probeer ik dat wat beter. Zou dat verschil maken? Er kwam amper een stroming waardig te noemen.

Correctie, ik doe het nu. Filterwatten wat meer uit elkaar trekken, meer volume. Als ik me eenmaal ergens in vastgebeten heb...............:unsure::)
 
Ben benieuwd en ik heb wel een vrij dunne laag moet ik zeggen. Men gebruikt ook vaak die filterwatten in de oude potten van Eheim en dan hoor ik ook niks over veel afname van de uitstroom. Ik heb dat ook altijd gehad in de 2213 en de 2211.
 
Courgette krijgt hier de kans niet eens om er twee dagen in te liggen
Ligt er aan hoe grote courgette je erin plomp. Bij mij is het na 24 uur gewoon gedaan. En gooi ongeveer en cm of 10 15 erin
 

Terug
Bovenaan