Filtermedium Eheim professionel 4+ 600


G

Gast12

Guest
Hai heb al een hele tijd zitten struinen naar de vele topics op het forum maar kom er echt niet uit.

Ik heb de Eheim professionel 4+ 600 op een 240l bak.
Ik ben niet super enthousiast over de filtering omdat ik vind dat ie toch redelijk snel in stroming afneemt na het schoonmaken.
Tevens werkt het schoonmaken van alleen de filterwatten niet echt omdat er toch best veel shit zit in de onderste mandjes.

Ik heb hem nu origineel dus van beneden naar boven:

1 mandje Eheim mech pro (plastic pijpjes)
1 mandje Eheim mech pro (plastic pijpjes)
1 mandje Eheim biomech (hondenbrokken)
1 mandje Eheim substrat pro (bioballetjes) met daarop het witte Eheim filtervlies
1 voorfilter met daarin de grove blauwe Eheim spons.

Ik zou graag weten wat ik aan de samenstelling kan verbeteren, ik lees veel berichten over siporax bv en ik vraag me af of ik die Eheim mech pro (plastic pijpjes) niet beter kan vervangen voor Eheim mech (kleipijpjes).
Iemand die hier een eenduidig antwoord op heeft want ik zie door de bomen het bos niet meer.
 

Bijlagen

  • eheim-professionel-4-600.jpg
    eheim-professionel-4-600.jpg
    34.2 KB · Weergaven: 123
Ik vind die plastic pijpjes echt een drama en nemen veel te veel ruimte in. Hierdoor heb je weinig biologische filtering. Siporax is voor biologisch en zou je dus niet onderin moeten doen maar juist bovenin, en dan onderin iets mechanisch zoals filterspons van verschillende grofheden. Maar goed, dat helpt je niet bij het snel dichtslibben van je filter want dat zal dan alleen nog maar erger worden. Wel krijg je dan waarschijnlijk helderder water.

Eigenlijk zoals in onderstaande video. Biohome kun je vervangen door Siporax.
 
Ik heb die Mech Pro er zelf uitgegooid omdat ik het ellendig, drijvend rotspul vond. Inmiddels zitten bij mij de onderste 3 bakjes vol Siporax en in de bovenste nog de originele Eheim bolletjes.
 
Ik zou hem zo vullen.
Onder naar boven.
Eheim mech (keramische buisjrs)
Dan de hondenbrokken
Dan 2x siporax (of substrate (pro))
Dan de witte vlies.
Dan voorfilter.

Ik vul mijn filters altijd zo.
 
de pijpjes vervangen door filterspons want je hebt al bio mech en substat pro dus in mijn ogen heeft sipirax niet echt een meerwaarde
 
Hai heb al een hele tijd zitten struinen naar de vele topics op het forum maar kom er echt niet uit.

Ik heb de Eheim professionel 4+ 600 op een 240l bak.
Ik ben niet super enthousiast over de filtering omdat ik vind dat ie toch redelijk snel in stroming afneemt na het schoonmaken.
Tevens werkt het schoonmaken van alleen de filterwatten niet echt omdat er toch best veel shit zit in de onderste mandjes.

Ik heb hem nu origineel dus van beneden naar boven:

1 mandje Eheim mech pro (plastic pijpjes)
1 mandje Eheim mech pro (plastic pijpjes)
1 mandje Eheim biomech (hondenbrokken)
1 mandje Eheim substrat pro (bioballetjes) met daarop het witte Eheim filtervlies
1 voorfilter met daarin de grove blauwe Eheim spons.

Ik zou graag weten wat ik aan de samenstelling kan verbeteren, ik lees veel berichten over siporax bv en ik vraag me af of ik die Eheim mech pro (plastic pijpjes) niet beter kan vervangen voor Eheim mech (kleipijpjes).
Iemand die hier een eenduidig antwoord op heeft want ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik heb ook de 4+ 600 en vandaag pas onderhoud gepleegd na 1.5 maand a 2 maanden. Stroming was goed, maar had de voorfilter even verschoond. En siporax beetje afgespoeld met aquawater.

Ben zelf wel steeds bang dat er lakkage komt met die krengen.
 
wat is jouw indeling dan kwa filtermedium?
 
Ik heb ook de 4+ 600 en vandaag pas onderhoud gepleegd na 1.5 maand a 2 maanden. Stroming was goed, maar had de voorfilter even verschoond. En siporax beetje afgespoeld met aquawater.

Ben zelf wel steeds bang dat er lakkage komt met die krengen.

Waar zou je dan lekkage verwachten?
 
wat is jouw indeling dan kwa filtermedium?
Onder naar boven.

Onderste heb ik los niet in bak eheim substrat pro een beetje dan eerste mand spons. Dan 2e 3e 4e siporax en dan voorfilter.
 
Je hoort vele enge geluiden over de eheim prof series.
Hij wil wel eens lekken als je na onderhoud opnieuw opstart ja. Gewoon zorgen dat je de mandjes goed in elkaar zet. En wat vaseline aan de kop smeren.
 
Hij wil wel eens lekken als je na onderhoud opnieuw opstart ja. Gewoon zorgen dat je de mandjes goed in elkaar zet. En wat vaseline aan de kop smeren.
Dat ondervond ik ook dus vandaag. Ben als de dood dat het vanacht gaat lekken.

Ik hield hem een beetje schuin en hoorde raar geluid. En ja hoor spoot wat water eruit langs de zijkant. Snel uitgezet en eruit gehaald, mandjes indd goed gezet weer en vaseline op de rubber heen en nu niks maar geen idee. Dit nooit met geen 1 JBL meegemaakt nog gelukkig.
 
Als hij niet meer lekt zit het wel goed, is mijn ervaring ook.
ik heb de 4/600 en de 4/350 draaien op de bak. Mn volgende filter wordt denk ik geen Eheim meer.
alleen gaan ze niet zo snel echt stuk.
 
Ik kan wel tips geven hoe je het beste dit filter kan indelen.

Ik heb zelf ook de eheim Pro 4 600 en kan je vertellen dat de castettehouder waar de slangen op zitten en waarmee je bij schoonmaken kan ontkoppelen na 1 jaar al de geest heeft gegeven en niet meer uit de pompkop is te krijgen.. nu zit er al 2 jaar gewoon eheim kranen tussen dus ook opgelost.

Indeling zoals ik het beste ervaar en maximal dit filter benut.
onderste mandje die als eerste in het filter gaat is het Eheime mech.. de honden brokjes, deze vangen na de grove prefilter nog wat zooi op en breekt de stromin onder in het filter zodat vuil zich daar gaat ophopen..
Die plastic buisje ofwel eheim mech pro eruit gooien dat werkt gewoon niet in een potfilter dus weg ermee.

2e mandje moet medium spons in komen en daar boven op het filtervlies of filter watten (medium spons zal je zelf moeten knippen uit een mat die vrijwel op elke vijver afdeling zijn te krijgen)
3e en 4e mandje die er weer boven op komt vullen met bactorings/siporax maar je kan ook Eheim Substrate pro nemen, zo haal je het maximal rendement uit het filter.
Omdat je nu het filtervlies alleen gebruikt boven op substate pro zal de biomedia gewoon dicht slibben en het filtervlies ook, door in de 2e mandje medium spons te plaatsen en daarop je filtervlies zal het langer gaan duren voordat zijn debiet gaat afnemen.. + je biomedia blijft veel schooner.

Biomech pro doet gewoon weinig en zonder een medium spons slaat je filtervlies dicht na 1 a 2weken omdat die al het vuil voor zijn rekening krijgt.
Door eerst grof(prefilter) naar biomech > mediumspons te gaan worden grove en minder grove deeltjes al opgevangen en hoeft het filtervlies alleen het fijne eruit te filteren.
Het filter draaid al 3 jaar zo met deze indeling en hoeft pas om de 3 a 4maanden te worden gereinigd voordat het debiet gaat afnemen.
Nog een tip.. op je aanzuigbuis zit een korfje daar kan je een ronde spons voor halen met een gat in het midden, deze over de korf schuiven zodat je een extra voorfiltering krijgt en dat scheeld ook aanzienlijk om je filterpot schoner te houden wat betekent minder reinigen van je filter.
Je kan ze ook van eheim zelf kopen met kompleet buis en voorfilter er aan met spons.. alleen deze zal je zeker eens in de 2weken of 3weken moeten reinigen.
Maar je potfilter bijft daardoor stuk schoner dus gaat langer mee voor de onderhoudsbeurt .
 
Laatst bewerkt:
Als hij niet meer lekt zit het wel goed, is mijn ervaring ook.
ik heb de 4/600 en de 4/350 draaien op de bak. Mn volgende filter wordt denk ik geen Eheim meer.
alleen gaan ze niet zo snel echt stuk.
Waarom geen eheim als ik vragen mag?
 
Dat ondervond ik ook dus vandaag. Ben als de dood dat het vanacht gaat lekken.

Ik hield hem een beetje schuin en hoorde raar geluid. En ja hoor spoot wat water eruit langs de zijkant. Snel uitgezet en eruit gehaald, mandjes indd goed gezet weer en vaseline op de rubber heen en nu niks maar geen idee. Dit nooit met geen 1 JBL meegemaakt nog gelukkig.
Dit herken ik idd wel, heb ik ook gehad en ik zit er nog door in de verbouwing... Dus gewoon heel goed opletten dat alles goed zit, maar dat zal bij een ander filter toch niet anders zijn? Als hij niet goed afsluit gaat hij lekken.
 
Dit herken ik idd wel, heb ik ook gehad en ik zit er nog door in de verbouwing... Dus gewoon heel goed opletten dat alles goed zit, maar dat zal bij een ander filter toch niet anders zijn? Als hij niet goed afsluit gaat hij lekken.
Ja naja ik heb begrepen altijd als je de hendels zonder te veel kracht dicht krijgt zoals het hoort dat het goed zit, maar enige nadeel van die 4/600 thans de prof versies zijn die narige driehoekjes. Breken altijd lekker snel.
 
Ik heb hem gevuld zoals de pond goeroe dat doet, alleen niet met bio home maar met siporax.
Slibt niet meer dicht en veel helderder water
 
Ik heb net nog eens even die video van Pondguru bekeken en ik vind hem wel heel erg negatief. Dat je op moet letten bij het in elkaar zetten zodat je die driehoekjes niet beschadigt ben ik het mee eens, maar verder vind ik het net zo'n degelijk filter als de JBL en Fluval die ik ook heb draaien. Ik heb ook nog geen enkel afbrekend driehoekje gehad.
 
Haha als je ziet hoe hij aan het klooien is om dit bakjes weer recht in het filter te plaatsen begrijp ik zijn frustratie wel. Het filter wat testte had natuurlijk al een van die plastic hoekjes die lam was waardoor het extra lastig was. Als bij jou al die hoekjes nog goed zijn en je voorzichtig bent dan zal het inderdaad wel mee vallen. Toch vind ik dat ze het wel iets beter hadden kunnen ontwerpen helemaal voor een filter in die prijsklasse.
 
nah ik heb echt totaal geen last om die mandjes netjes op te stapelen, echt prima systeem.
Je moet alleen we opletten hoe je ze erin zet, er zit een nokje in een van de hoeken van de behuizing.

Zit nog steeds te twijfelen wat ik aan mn filter ga doen, zie zoveel meningen en adviezen.
Ik vind dat idee van de PondGuru zeker interessant maar voor nu ff te rigoreus.
Wat als ik nou bv om te beginnen die Mech Pro is verwissel voor Eheim Mech??
Heb een slecht gevoel over die plastic dingen, geen idee waarom maar ik vind dat drijven ook bijzonder irritant.
Heeft dit dan nadelige gevolgen voor mn huidige indeling of moet ik dan ook wat anders veranderen.
De plastic Mech Pro doet voor de rest zn ding wel want daar zit altijd een gezonde zwarte shit laag in.
 
Mech kan, Siporax kan, maakt op zich niet zoveel uit wat je er in stopt. Het gaat er om dat het mechanisch filtert en dat doet de gewone Mech ook prima.
 
ik heb me nog is wat verder ingelezen, ik neig er toch naar om de indeling van Edje is te proberen of bv zoals de PondGuru.
Als ik onderin begin met die sponzen, slibben die sponzen dan niet dicht in een week? 1X per maand schoonmaken vind ik prima maar elke week vind ik to much..
Iemand ervaring met de opstelling zoals bv PondGuru?
 
Ik draai met mijn Hydor's ook ala PondGuru, oftewel mechanisch grof naar fijn, biologisch en evt. chemisch.

Ik kan ze probleemloos een maand of 3 dicht laten, dus maandelijks moet je makkelijk halen, maar zou liever de interval nog groter maken.
 
ah dat klinkt veel belovend!
En gebruik je dan dat biohome ultimate of siporax ofzo
 
Ik heb wat uigeprobeerd en bij de start van mijn filter met bio home wekelijks mijn filter open gehad en nu ben ik zover dat ik om het halfjaar mijn filteropen maak.
Niet overdreven veel vuil onderin. Ik heb wel in mijn aquarium een Eheim voorfilter geplaatst wat hier natuurlijk ook aan heeft mee gewerkt. Het voorfilter bekijk ik wekelijks
 
en dat is dan met de 3 sponzen onderin en dan alles afgevuld met biohome of Siporax?
Ik vind het echt bizar, ik moet hem echt elke maand opentrekken omdat mn uitstroom verminderd...

Ik ga die filtermatten bestellen op de Biohome site, die zet ik dan in het onderste mandje ipv de mech pro, 2 mandje kan ik al vast Siporax of Biohome indoen.
De rest moet ik dan stapsgewijs wissellen maar ik kan dan ook even testen of die filtermatten bij mij niet te snel vervuilen.

Moet ik dan voor Siporax of Biohome gaan?
 
en dat is dan met de 3 sponzen onderin en dan alles afgevuld met biohome of Siporax?
Ik vind het echt bizar, ik moet hem echt elke maand opentrekken omdat mn uitstroom verminderd...
Het is juist die 'speciale' opbouw van het mechanische gedeelte die er voor zorgt dat de doorstroming lang goed blijft. Door eerst grof te filteren vang je grote stukken vuil. Daarna komt gemiddeld en vang je gemiddelde stukken vuil en daarna pas de fijne spons waarmee je fijne vuildeeltjes vangt. Het vuil wordt netjes over die drie sponsen verspreid. Stel je zou als eerste fijne filterspons plaatsen dan worden de grove en medium vuilstukken daar ook opgevangen en slib je 3x sneller dicht.

Moet ik dan voor Siporax of Biohome gaan?
Zelf zou ik voor biohome gaan maar ik kan niet in je portemonnee kijken. Siporax is goedkoper, al hoef je biohome ook weer niet perse in de 1kg per 100L water verhouding te gebruiken. Tenminste, als je niet de full-cycle nastreeft is een kilotje voor 240L aquarium ook wel voldoende. En dan stop je die Substrat pro (wat ook prima spul is!) er ook nog in. Lijkt mij een prima vulling dan.
 
Lid @GCJ heeft ooit eens een vergelijking gemaakt tussen Biohome en Siporax. Misschien vind jij dat onderwerp ook nog interessant.


Daar zal je ook lezen dat de meeste mensen het niet zoveel uitmaakt wat je gebruikt. Je hebt namelijk vaak toch genoeg biologische oppervlakte om genoeg nitrificatie te krijgen om de boel gezond te houden.
 
Ja die had ik al gelezen, maar zoveel mensen zoveel meningen..
Blijft lastig

Ok prima bestel ik wel de filtermatten en een kilo Biohome.
Kan ik inderdaad die substrat erbij inhouden, kan hem later altijd nog afvullen met Biohome of Siporax.
Ik zal het van het weekend bestellen, ik hou jullie op de hoogte.

Lees btw wel op verschillende plekken dat de biohome wel is uit elkaar valt, klopt dit?

Verslavend dit forum, ik wou eerst alleen de mech pro vervangen ;)
 
Ik heb sponzen en Biohome besteld en ga voor de PondGuru opzet, ik heb wat hulp van een paar forumleden.
Ik ga het proberen en ik hou jullie op de hoogte over mijn bevindingen
 
Eh toch nog ff een vraagje, ik kan zeker niet die witte pads van Eheim in het onderste mandje doen, daar zit volgens mij een gat in...
Wordt zelf knippen elke keer zeker :(
 
gewoon een zak filterwatten halen
 

Terug
Bovenaan