Filterslangen eens per +/- 2weken 'verstopt'


Ramson

Well-known member
Lid geworden
22 mei 2020
Berichten
231
Leeftijd
28
Nog maar eens een vraag:sorry:

Mijn JBL cristal profi e902 filter doet het prima, maar toch moet ik toch zeker eens per 2 weken de slangen doorhalen met een koord met borstel, omdat de stroming aanzienlijk minder wordt steeds.. lijkt mij niet helemaal de bedoeling?

Weet iemand waardoor dit misschien zou kunnen komen? Ik dacht juist mooi aan een extern filter te beginnen zodat het onderhoud maar eens in de zoveel tijd hoeft 😂
 
Slangen slibben altijd wel dich na een poosje, maar na 2weken is wel snel.

Wat voor aquarium staat hij op te draaien + welke vis en de inhoud van het aquarium + van het filter aan biomedia/spons.
2weken dicht slibben is een behoorlijk biofilm aanslag waar ook behoorlijk veel bioload en bacteriedruk in het water moet zitten.
 
Misschien eens een dikkere slang nemen?
 
Als er 12/16 op zit kan daar toch ook een 16/22 op.
Die aansluitingen op het filter lopen toch taps af?
 
Als er 12/16 op zit kan daar toch ook een 16/22 op.
Die aansluitingen op het filter lopen toch taps af?
Nee de slangen worden met een ring op het schroefdraad klem gezet dus kleiner maat past niet en grotere maat slang schuif je hem tot aan de aanschroef ring die dan ook te klein is om nog over een slang heen te schuiven om hem te klemmen.
Dus dat gaat niet werken.

+ als zou je met slangenklemmen gaan prutsen dan sluit de slang 16/22 niet goed aan op een 12/16 aansluiting omdat je de slang indeukt op spruitstuk en zo strak moet gaan aandraaien dat je zelfs het kunststof spruitstuk kapot drukt en barst..
 
Laatst bewerkt:
Ik kan mij niet voorstellen dat de slangen binnen 2 weken zodanig een aanslag vertonen dat de doorstroming sterk verminderd.
 
Je gaat er nu van uit dat je slangen verstopt raken, maar hoe staat het met de inhoud van het filter? Heb je fijne sponzen of filterwatten die wellicht verzadigd raken met vuil?

Moeilijk voor te stellen inderdaad dat het puur de slangen zijn die verstopt raken. Ik neem aan dat je de intake niet door de bak haalt om je overbodige plantjes mee te snoeien en op te zuigen of zoiets. :)
 
Je gaat er nu van uit dat je slangen verstopt raken, maar hoe staat het met de inhoud van het filter? Heb je fijne sponzen of filterwatten die wellicht verzadigd raken met vuil?

Sorry, antwoord even snel, heb niet veel tijd op het moment namelijk.

Ik heb onderin het filter keramische ringen, dan een grove filterspons, actieve kool, en bovenop filterwatten.
Dit is op advies van de zaak waar ik ook mijn vissen vandaan haalt, die heeft zelf een discusbak.
En toch ligt het aan mijn slangen, elke keer als ik die door heb gehaald gaat ie weer als de brandweer 😅
 
Slangen slibben altijd wel dich na een poosje, maar na 2weken is wel snel.

Wat voor aquarium staat hij op te draaien + welke vis en de inhoud van het aquarium + van het filter aan biomedia/spons.
2weken dicht slibben is een behoorlijk biofilm aanslag waar ook behoorlijk veel bioload en bacteriedruk in het water moet zitten.

Het is ongeveer een 230 liter bak, 85x50x55(wh)
Op dit moment ben ik 7 jonge discussen aan het groottrekken, met nog een koppeltje ramirezi, een paar kardinaaltjes en 7 corydoras sterbai. Deze gaan over een tijdje allemaal over naar een grotere bak.

En daarbij ververs ik doordeweeks om de dag minimaal 30%, en elk weekend 1x minimaal 50%
 
Lijkt me niet een geschikt filter voor het optrekken van discus. Belasting is te groot.
Eigenlijk zou je discus in een kale bak moeten doen die je dagelijks flink ververst.
HMF is dan veel fijner.
 
  • Leuk
Waarderingen: DM
Lijkt me niet een geschikt filter voor het optrekken van discus. Belasting is te groot.
Eigenlijk zou je discus in een kale bak moeten doen die je dagelijks flink ververst.
HMF is dan veel fijner.

Het gekke is dat ik de eerste tijd gewoon met een intern standaard filter van Juwel heb gedaan (uit noodzaak, dat wel) maar dat ging verrassend goed. De Juwel was overigens ook mijn vorige bak.
 
Eigenlijk zou je discus in een kale bak moeten doen die je dagelijks flink ververst

Klopt, maarja, het oog wil ook wat 😉 en een kale bak vind ik ook weer net niks.
Heb trouwens de eerste paar weken wel elke dag 50% ververst, heb het nu geleidelijk aan een beetje afgebouwd
 
Gebruik je toevallig ook turf in het filter?

Zijn het nieuwe slangen? Oude slangen kunnen mogelijk beschadigd zijn van binnen (stroef geworden) waardoor er makkelijker vuil kan hechten..
 
Probleem van de filterslangen is heel eenvoudig op te lossen. Ga naar een zaak waar ze tuinspullen verkopen en koop daar ONDOORZICHTIGE zwarte slangen in de juiste maat.
Einde probleem! Goedkopere oplossing: Omwikkel de slangen (buiten het water) met zwarte tape.
 
@LaLizzerd zijn nieuwe slangen, paar weken oud nu.
En ik gebruik geen turf trouwens
 
@BigSmoke Ja hier heb ik ook aan gedacht, maar het is het perse dat er iets 'groeit' aan de binnenkant van de slangen, het blijft een beetje een smurrie. Wel al minder dan aan het begin, maar toch. Weet niet of dat er ook tegen helpt ?
 
Wat ook goed werkt : een stuk binnenband over je slangen schuiven
 
Ik snap wa tje schrijft, maar 75% van die slurrie is organisch materiaal dat zuurstof EN licht nodig heeft om te gedijen, neem een van beide weg en je probleem verdwijnt zo goed als. ter vergelijk, mijn bakkie gebruik ik zowel dikke als wat dunnere slangen (meerdere filters) voorheen ( 40 jaar geleden) elke paar dagen dichtgegroeid, veel te veel vissen en teveel levend voer. Na gebruik van isolatietape ( voor elektra) was dat al verminderd naar 1 x schoonmaken in de 2 maanden.
Heden gebruik ik zwarte slangen en zo af en toe , als ik er eens aan denk, ( 2-3 x per jaar) dan BLAAS ik de slangen door. Komt dan wel zooi uit hoor, daar niet van, maar nooit genoeg om de slangen te verstoppen.

Ik doe dat zo:
Filter uit: Aan de filterkant zit bij alle filters een dubbelkraan, daarop plaats ik een andere dubbelkraan als opening niet mooi rondje ( dus niet de "moer"kant). dan plaats ik een dikkere slang over het aanzuigpunt IN de bak en het andere eind in een emmer halfvol met water ( tegen het spatten!!) Ik laat dan mijn liefhebbende echtgenote de dikke slang vasthouden bij het filterinlaatstuk, zodat de dikkere slang er ZEKER NIET afschiet.
Dan filter uitzetten kranen dicht en eraf dan je mond op de kraan plaatsen, kraan openen en BLAZEN. Er komt dan heel wat troep in de emmer water.
Vervolgens plaats je de dikkere slang op de kraan, waarop je eerder hebt geblazen en nu zuig je EVEN heel flink, direct daarna weer de slang in de emmer en ja hoor dan komt het resterende troepje er wel uit. Ben je te laat...Dan merk je net als ik (soms) dat dat spul niet lekker is. De slang stroomt weer goed door. Sluit de kraan, neem de dikkere slang weg en plaats de kraan weer op de filter, en zet de filter weer aan.
Hele proces duurt 10 minuten.
 
@BigSmoke
Ik ga sowieso maar eens beginnen aan de niet doorzichtige slangen, en met de rest van de tips ga ik ook zeker wat doen, bedankt!👌👌
 
Slurrie die licht nodig heeft? Dat heb ik zelf nog nooit gezien. Dat zou betekenen dat het algen zijn?
volgens mij zijn het gewoon bacteriën, die prima zonder licht kunnen.
In mijn (compleet verduisterde) slangen zit ook gewoon aanslag.
 
@trinakria ,
Ook zoveel dat je ze elke 2 weken moet doorhalen?
Ik kan het in ieder geval altijd eens proberen natuurlijk :)
 
@trinakria ,
Ook zoveel dat je ze elke 2 weken moet doorhalen?
Ik kan het in ieder geval altijd eens proberen natuurlijk :)
Nee dat absoluut niet. Ik vervang de slangen eens per 3 jaar ofzo. En ik maak ze verder nooit schoon. Maar ik denk niet dat dit iets met licht te maken heeft. Mijn slangen die wel in het licht staan raken ook nooit 'dicht'
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook meteen PVC toepassen en alleen het stukje van pomp naar PVC voorzien van siliconen slang. Netjes, strak, stil, en weinig tot geen problemen met aanslag, is mijn persoonlijke ervaring.
 
Eigenlijk een beetje een apart iets. De JBL slangen zijn al niet echt doorzichtig maar bruin. Vanaf de JBL 1502 (1500) zijn ze 16/22. Elke 2 weken vuil lijkt me teveel, ook nooit gehad. Een beetje aanslag kan idd.
 
Ik schrijf enkel vanuit mijn ervaringen die ik dus zelf ( en door een tiental mee"schrijvers") heb meegemaakt. Samen met deze aquarioten spreek je over dik 350 jaar aqua ervaringen. Heeft BigSmoke dan de wijsheid in pacht? Nou nee, nooit niet. Alles verandert en wij veranderen, soms schoorvoetend en soms ook heel snel mee.
Ervaringen die je deelt zijn waar gebeurde zaken die direct met onze hobby te maken hebben. Soms gaan die heel diep technisch in op bepaalde zaken en soms is het iets wat we gewoon "on the flow" hebben ervaren.

We proberen vragen van mensen hier op AF en op andere fora te voorzien van mogelijke antwoorden en oplossingen voor gerezen problemen.
En daarbij staat het iedereen vrij om er iets of helemaal niets mee te doen. Roeptoeteren werp ik verre van mij, daarbij is niemand gebaat.
Ik probeer ook altijd aan te geven hoe we tot een bepaalde oplossing zijn gekomen en ook de mislukkingen worden gewoon gemeld, het wiel hoeft immers niet opnieuw uitgevonden te worden, maar die het eens proberen wil die mag!

Voor de rest....Lees mijn wapenspreuk hieronder!!
 
Sorry wanneer ik even weer inbreek op dit topic maar ik onderschat jullie waardevolle vakkennis beslist niet. Maar elke situatie is weer anders en door te vragen vergaar je ook informatie. Mijn zwager heeft een 260 liter vision van juwel met o.a. flinke joekels van clownbotia en nog andere grote vissen zoals haaien en volgens mij puntius... nog wat.

I.i.g. die heeft de slangen van JBL CRISTALPROFI 1500 achter de achterwand lopen. Filter blijft vaker 3 maanden werken zonder onderhoud. De bruine slangen helpen algen voorkomen ...
@BigSmoke met alle respect voor jouw en andermans vakkennis de vraag even.

Maar als de slangen van de TS achter de achterwand bijvoorbeeld lopen is de lichtfactor dan minder doorslaggevend wat betreft diens probleem met vervuiling?

De XXX2 serie heeft een groter voorfilter spons volume. Ik vraag me dan ook af hoe vuil dat is bij de TS.

Sorry dat ik een beetje lang van stof ben.
 
Waarom denk je dat er sprake is van een lichtfactor? Wat zou daar het idee achter zijn?
 
Ik snap wa tje schrijft, maar 75% van die slurrie is organisch materiaal dat zuurstof EN licht nodig heeft om te gedijen, neem een van beide weg en je probleem verdwijnt zo goed als. ter vergelijk, mijn bakkie gebruik ik zowel dikke als wat dunnere slangen (meerdere filters) voorheen ( 40 jaar geleden) elke paar dagen dichtgegroeid, veel te veel vissen en teveel levend voer. Na gebruik van isolatietape ( voor elektra) was dat al verminderd naar 1 x schoonmaken in de 2 maanden.
Heden gebruik ik zwarte slangen en zo af en toe , als ik er eens aan denk, ( 2-3 x per jaar) dan BLAAS ik de slangen door. Komt dan wel zooi uit hoor, daar niet van, maar nooit genoeg om de slangen te verstoppen.

Ik doe dat zo:
Filter uit: Aan de filterkant zit bij alle filters een dubbelkraan, daarop plaats ik een andere dubbelkraan als opening niet mooi rondje ( dus niet de "moer"kant). dan plaats ik een dikkere slang over het aanzuigpunt IN de bak en het andere eind in een emmer halfvol met water ( tegen het spatten!!) Ik laat dan mijn liefhebbende echtgenote de dikke slang vasthouden bij het filterinlaatstuk, zodat de dikkere slang er ZEKER NIET afschiet.
Dan filter uitzetten kranen dicht en eraf dan je mond op de kraan plaatsen, kraan openen en BLAZEN. Er komt dan heel wat troep in de emmer water.
Vervolgens plaats je de dikkere slang op de kraan, waarop je eerder hebt geblazen en nu zuig je EVEN heel flink, direct daarna weer de slang in de emmer en ja hoor dan komt het resterende troepje er wel uit. Ben je te laat...Dan merk je net als ik (soms) dat dat spul niet lekker is. De slang stroomt weer goed door. Sluit de kraan, neem de dikkere slang weg en plaats de kraan weer op de filter, en zet de filter weer aan.
Hele proces duurt 10 minuten.
Bij deze reactie lees ik daarover.
 
Dan filter uitzetten kranen dicht en eraf dan je mond op de kraan plaatsen, kraan openen en BLAZEN. Er komt dan heel wat troep in de emmer water.
Vervolgens plaats je de dikkere slang op de kraan, waarop je eerder hebt geblazen en nu zuig je EVEN heel flink, direct daarna weer de slang in de emmer en ja hoor dan komt het resterende troepje er wel uit. Ben je te laat...Dan merk je net als ik (soms) dat dat spul niet lekker is.

:oops:
Mja, beetje omslachtige techniek vind ik maar vooral eens zuigen aan een slang vol troep vind ik niet zo aanlokkelijk.... Waarom zou je dat gaan doen?
Ik hoef het niet te proeven om te weten dat het niet lekker is en mijn mond aan een slangeinde vol bacteriën, liever niet eigenlijk. :sick:

Waarom gebruik je geen slangborstel om ze proper te maken/houden?
Dat is toch veel makkelijker dan blazen en je loopt geen risico op het opzuigen van een extra maaltijd! :DD :DD
Maar vooral: met zo'n borstel maak je de slangen ECHT PROPER!!
Iets dat je onmogelijk voor elkaar krijgt door enkel te blazen (of te zuigen) imo.

https://www.azaqua.nl/reiniging/slangborstel-twin-155cm
 
Laatst bewerkt:
Geef je veel plantaardig voer?
Het is mijn ervaring dat in aquaria waar veel plantaardig voer (in mijn geval was dat een kweekbak met enkele honderd sturisoma in) de slangen veel sneller verstoppen (ze bleven hier dan geen 2 weken open) dan in dezelfde setup maar dan met enkele honderden carnivoren.
 
En niet voor het één of het ander maar ik gebruik op een bak 4 glazen lilypipes (2 x inflow, 2 x outflow) icm heldere slangen.
De lilipipes hangen knal in het licht.
Ik merk effectief dat de bochtjes (net onder de lamp) iets sneller aanslag krijgen dan de rest van het glaswerk/de slangen (deels omdat het nu eenmaal bochtjes zijn waar vuil sneller hecht) maar goed: er zit wel iets in dat licht (een beperkte) invloed heeft op de aanslag in de slangen.

Maar dan nog: ik hoef de lily's maar om de paar maanden eens door te halen, echt dichtslibben zal niet zo snel gebeuren, zelfs niet in het volle licht.
De heldere slangen (hangen buiten de kast dus ondervinden ook invloed van daglicht en verlichting) worden eigenlijk amper vuil...
Op termijn wel een beetje maar het is niet zo dat ze dichtslibben of vol algen groeien.
Als ik ze éénmaal per jaar schoonmaak is dat ruim voldoende om ze doorzichtig en proper te houden dus ik ben niet akkoord dat heldere slangen per se sneller zouden dichtslibben (door licht of whatever) aangezien ik het hier al jaren goed zie gaan...

Het voordeel van heldere slangen is dan weer het volgende: je ziet tenminste hoe vuil (of verstopt) ze zijn én je ziet ook wat je doet als je ze schoonmaakt. De properheid van een zwarte slang heb je het raden naar, zeker als je ze gewoon door blaast... Dan moet je ofwel wachten tot ze niet meer doorstroomt ofwel moet je op het gevoel beslissen wanneer het tijd is om ze schoon te maken. :sorry:
 
Laatst bewerkt:
Ik denk eigenlijk eerder dat het andersom zit. De doorstroming wordt minder en daardoor blijft de aanslag in je slangen zitten terwijl bij flinke stroming dit niet of minder gebeurt, of af en toe laten delen los.
 

Terug
Bovenaan