Nou leuke discussie dus ik heb na dik 2 maanden de slangen maar weer even geragd al viel het vuil wel mee.
De slangen die origineel bij een JBL filter zitten zijn ook al donker. Misschien zeg ik beter; donker-transparant want je kan er nog wel doorzien. Toch maak ook ik die zo'n 2 á 3 keer per jaar die slangen schoon. Dat blijkt voldoende. Overigens doe ik dat dan toch maar liever met een slangenborstel maar dat is persoonlijk. Het lijkt mij dus dat wanneer Ts die slangen zo vaak moet reinigen dat er toch wat meer aan de hand is.Ik snap wa tje schrijft, maar 75% van die slurrie is organisch materiaal dat zuurstof EN licht nodig heeft om te gedijen, neem een van beide weg en je probleem verdwijnt zo goed als. ter vergelijk, mijn bakkie gebruik ik zowel dikke als wat dunnere slangen (meerdere filters) voorheen ( 40 jaar geleden) elke paar dagen dichtgegroeid, veel te veel vissen en teveel levend voer. Na gebruik van isolatietape ( voor elektra) was dat al verminderd naar 1 x schoonmaken in de 2 maanden.
Heden gebruik ik zwarte slangen en zo af en toe , als ik er eens aan denk, ( 2-3 x per jaar) dan BLAAS ik de slangen door. Komt dan wel zooi uit hoor, daar niet van, maar nooit genoeg om de slangen te verstoppen.
Ik doe dat zo:
Filter uit: Aan de filterkant zit bij alle filters een dubbelkraan, daarop plaats ik een andere dubbelkraan als opening niet mooi rondje ( dus niet de "moer"kant). dan plaats ik een dikkere slang over het aanzuigpunt IN de bak en het andere eind in een emmer halfvol met water ( tegen het spatten!!) Ik laat dan mijn liefhebbende echtgenote de dikke slang vasthouden bij het filterinlaatstuk, zodat de dikkere slang er ZEKER NIET afschiet.
Dan filter uitzetten kranen dicht en eraf dan je mond op de kraan plaatsen, kraan openen en BLAZEN. Er komt dan heel wat troep in de emmer water.
Vervolgens plaats je de dikkere slang op de kraan, waarop je eerder hebt geblazen en nu zuig je EVEN heel flink, direct daarna weer de slang in de emmer en ja hoor dan komt het resterende troepje er wel uit. Ben je te laat...Dan merk je net als ik (soms) dat dat spul niet lekker is. De slang stroomt weer goed door. Sluit de kraan, neem de dikkere slang weg en plaats de kraan weer op de filter, en zet de filter weer aan.
Hele proces duurt 10 minuten.
Het lijkt mij dus dat wanneer Ts die slangen zo vaak moet reinigen dat er toch wat meer aan de hand is.
En toch ligt het aan mijn slangen, elke keer als ik die door heb gehaald gaat ie weer als de brandweer 😅
@willem666 Ik heb groen doorzichtige slangen, en haal ze ook elke keer die met zijn koord met borstel
Even een kleine aanvulling op @willem666 ik zou de fijne spons onder het voorfilter van de 902 eruit halen en niet verder teruggaan dan van grof naar medium. Ik heb de laatste tijd ook fouten gemaakt en ben ze ook in stapjes aan het verbeteren.🙂
Ik heb vanaf het begin al geen fijne, enkel filterwatten bovenop.Waarom die fijne eruit dan? Dat had ik ook eerst en vervangen door wat filterwatten maar dat heb ik weer teruggedraaid.
De bovenste bak bestaat uit 2 delen die je in elkaar moet klikken en dan is de bovenste de voorfilter. Daarom had ik als laatste filtering juist wat watten in de onderste bak gedaan. Maar waar heb jij die filterwatten dan gedaan bij de eerste bak die aan elkaar is geklikt?Ik heb vanaf het begin al geen fijne, enkel filterwatten bovenop.
De bovenste bak bestaat uit 2 delen die je in elkaar moet klikken en dan is de bovenste de voorfilter. Daarom had ik als laatste filtering juist wat watten in de onderste bak gedaan. Maar waar heb jij die filterwatten dan gedaan bij de eerste bak die aan elkaar is geklikt?
Wanneer je een zware belasting hebt in je bak is mijn gedachte dat filterwatten of fijne spons meer weerstand zal geven wat resulteert in een mindere doorstroming. Het is maar een gedachte, de wijsheid zal ergens in het midden liggen.
Dit is ook bij mij opgekomen.. Waarom die eruit... zie de voordeel er niet in.Waarom die fijne eruit dan? Dat had ik ook eerst en vervangen door wat filterwatten maar dat heb ik weer teruggedraaid.
Toen ik net turf gebruikte moest dit inderdaad wel zo vaak. Door hoge organische belasting krijg je sneller die smurrie in je slangen volgens mij.@trinakria ,
Ook zoveel dat je ze elke 2 weken moet doorhalen?
Ik kan het in ieder geval altijd eens proberen natuurlijk 🙂
Ik kan mijn slangen niet raggen, omdat deze te lang en te veel bochten bevatten.
Gek is wel dat ik NOOIT mijn afvoerslangen vanuit filter naar de bak hoef schoon te maken, echt nooit niet. weet niet waarom.
Even een kleine aanvulling op @willem666 ik zou de fijne spons onder het voorfilter van de 902 eruit halen en niet verder teruggaan dan van grof naar medium. Ik heb de laatste tijd ook fouten gemaakt en ben ze ook in stapjes aan het verbeteren.🙂
Waarom die fijne eruit dan? Dat had ik ook eerst en vervangen door wat filterwatten maar dat heb ik weer teruggedraaid.
De bovenste grotere bak over de volle breedte van het filterhuis is het voorfilter met oorspronkelijk een grove spons. Daarin wordt het grove vuil afgevangen. Het kleinere bakje wat eronder is geklikt is de laatste passage voordat het water het filter verlaat naar je bak toe vandaar dus de fijnere spons.Ik heb vanaf het begin al geen fijne, enkel filterwatten bovenop.
Waarom zou je actieve kool in je vóórfilter hebben? Het gebruik van actieve kool is bij een gezond aquarium helemaal niet nodig.Ik heb de filterwatten helemaal bovenop, daaronder actieve kool en daaronder de grove spons en helemaal onderop de keramische ringen
heb je dan niet gigantisch veel overbodig verlies aan debiet?De slangen die ik gebruik liggen in een cluster ACHTER de kast, en bak, en daar kan i kwel bij, maar dan ben ik een halve dag bezig met afbreken en opbouwen.
De lengte van de (naar de filter gaande) slangen is 2.50 tot 3 m1. Daarom ook de blaasmethode. Verder slibben de slangen niet sneller dich tdan bij raggen, als ik dat zo hier op AF lees. Daaruit leid ik dan af dat mijn methode best goed werkt zonder veel gedoe of gedemonteer.
Waarom zou je actieve kool in je vóórfilter hebben? Het gebruik van actieve kool is bij een gezond aquarium helemaal niet nodig.
mijn 3,5 meter lange slangen maak ik schoon met een ontstoppingsveer waar ik een proppje filterwatten aan vast maak.dit werkt prima op mijn 16/22mm slangenIk kan mijn slangen niet raggen, omdat deze te lang en te veel bochten bevatten. En ja de (dag) licht factor is wel degelijk van belang bij het al dan niet sneller dichtgroeien van de slangen. Aanzuigen van het water uit de bak is wel nodig als je de slang hebt leeggeblazen. Omdat je dan "tegen de stroom"in blaast, laat er al heel erg veel rommel los en gaat de emmer in. Als je dan weer aanzuigt, dan gaat het water vanuit de bak weer door de slang stromen en neemt de laatste resten van de troep mee. Ik heb geen automatisch aanzuigende pompen.
Gek is wel dat ik NOOIT mijn afvoerslangen vanuit filter naar de bak hoef schoon te maken, echt nooit niet. weet niet waarom.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.