Filterslangen eens per +/- 2weken 'verstopt'


Nou leuke discussie dus ik heb na dik 2 maanden de slangen maar weer even geragd al viel het vuil wel mee.
 
@willem666 Ik heb groen doorzichtige slangen, en haal ze ook elke keer die met zijn koord met borstel
 
Ik snap wa tje schrijft, maar 75% van die slurrie is organisch materiaal dat zuurstof EN licht nodig heeft om te gedijen, neem een van beide weg en je probleem verdwijnt zo goed als. ter vergelijk, mijn bakkie gebruik ik zowel dikke als wat dunnere slangen (meerdere filters) voorheen ( 40 jaar geleden) elke paar dagen dichtgegroeid, veel te veel vissen en teveel levend voer. Na gebruik van isolatietape ( voor elektra) was dat al verminderd naar 1 x schoonmaken in de 2 maanden.
Heden gebruik ik zwarte slangen en zo af en toe , als ik er eens aan denk, ( 2-3 x per jaar) dan BLAAS ik de slangen door. Komt dan wel zooi uit hoor, daar niet van, maar nooit genoeg om de slangen te verstoppen.

Ik doe dat zo:
Filter uit: Aan de filterkant zit bij alle filters een dubbelkraan, daarop plaats ik een andere dubbelkraan als opening niet mooi rondje ( dus niet de "moer"kant). dan plaats ik een dikkere slang over het aanzuigpunt IN de bak en het andere eind in een emmer halfvol met water ( tegen het spatten!!) Ik laat dan mijn liefhebbende echtgenote de dikke slang vasthouden bij het filterinlaatstuk, zodat de dikkere slang er ZEKER NIET afschiet.
Dan filter uitzetten kranen dicht en eraf dan je mond op de kraan plaatsen, kraan openen en BLAZEN. Er komt dan heel wat troep in de emmer water.
Vervolgens plaats je de dikkere slang op de kraan, waarop je eerder hebt geblazen en nu zuig je EVEN heel flink, direct daarna weer de slang in de emmer en ja hoor dan komt het resterende troepje er wel uit. Ben je te laat...Dan merk je net als ik (soms) dat dat spul niet lekker is. De slang stroomt weer goed door. Sluit de kraan, neem de dikkere slang weg en plaats de kraan weer op de filter, en zet de filter weer aan.
Hele proces duurt 10 minuten.
De slangen die origineel bij een JBL filter zitten zijn ook al donker. Misschien zeg ik beter; donker-transparant want je kan er nog wel doorzien. Toch maak ook ik die zo'n 2 á 3 keer per jaar die slangen schoon. Dat blijkt voldoende. Overigens doe ik dat dan toch maar liever met een slangenborstel maar dat is persoonlijk. Het lijkt mij dus dat wanneer Ts die slangen zo vaak moet reinigen dat er toch wat meer aan de hand is.
 
Het lijkt mij dus dat wanneer Ts die slangen zo vaak moet reinigen dat er toch wat meer aan de hand is.

Het zijn geen originele slangen in ieder geval, wat er voor de rest aan de hand is zou ik niet weten, geen gekke waterwaarden, 3 á 4 keer verversen per week.
Wel hangt mijn inlaat tegen een vallisneria aan, niet helemaal ideaal, maar weet niet of die daar misschien extra rotzooi door binnenkrijgt bv.?
 
En toch ligt het aan mijn slangen, elke keer als ik die door heb gehaald gaat ie weer als de brandweer 😅

En merk je ook een verschil qua vervuiling tussen de inflow en de outflow?
Zijn ze beiden even vuil of zit het vooral in de aanzuigslang?

@willem666 Ik heb groen doorzichtige slangen, en haal ze ook elke keer die met zijn koord met borstel

Dat (groen doorzichtige slangen) zou in principe niet dit probleem mogen geven vind ik ook dus de oorzaak zit elders volgens mij.
De belasting van je bak is effectief wel hoog in vergelijking met je filter dus dat is een mogelijkheid. (edit: Volgens mij is het filter trouwens zwaar ontoereikend voor dergelijke bezetting maar soit, ik ben sowieso voorstander van over-filtratie... ;)))

De opbouw van het filtermateriaal (en de hoeveelheid in de pot) kan er ook voor iets tussen zitten. Zoals @trinakria aangeeft kan het bvb zo zijn dat de doorstroming te laag is (bvb door teveel materiaal in de pot of door de vervuiling) waardoor het vuil in de slangen blijft steken.

Doorstroming van het filter sowieso eens evalueren en zoals ik al zei eens kijken of er verschil merkbaar is tussen mate van vervuiling van inflow en outflow.
Een tweede potfilter is een mogelijke oplossing en in dit geval geen overbodige luxe dus dat zou mijn keuze zijn.
Vervolgens beide filters niet 'te vol' steken met filtermateriaal, desnoods één vullen met biologisch en de andere met mechanisch filtermateriaal.
 
Laatst bewerkt:
@willem666
Ik laat het voor nu even zo, de volgende keer ga ik kijken of er aan 1 kant meer vervuiling zit
 
Even een kleine aanvulling op @willem666 ik zou de fijne spons onder het voorfilter van de 902 eruit halen en niet verder teruggaan dan van grof naar medium. Ik heb de laatste tijd ook fouten gemaakt en ben ze ook in stapjes aan het verbeteren.:)
 
Even een kleine aanvulling op @willem666 ik zou de fijne spons onder het voorfilter van de 902 eruit halen en niet verder teruggaan dan van grof naar medium. Ik heb de laatste tijd ook fouten gemaakt en ben ze ook in stapjes aan het verbeteren.:)

Waarom die fijne eruit dan? Dat had ik ook eerst en vervangen door wat filterwatten maar dat heb ik weer teruggedraaid.
 
Waarom die fijne eruit dan? Dat had ik ook eerst en vervangen door wat filterwatten maar dat heb ik weer teruggedraaid.
Ik heb vanaf het begin al geen fijne, enkel filterwatten bovenop.
 
Ik heb vanaf het begin al geen fijne, enkel filterwatten bovenop.
De bovenste bak bestaat uit 2 delen die je in elkaar moet klikken en dan is de bovenste de voorfilter. Daarom had ik als laatste filtering juist wat watten in de onderste bak gedaan. Maar waar heb jij die filterwatten dan gedaan bij de eerste bak die aan elkaar is geklikt?
 
De bovenste bak bestaat uit 2 delen die je in elkaar moet klikken en dan is de bovenste de voorfilter. Daarom had ik als laatste filtering juist wat watten in de onderste bak gedaan. Maar waar heb jij die filterwatten dan gedaan bij de eerste bak die aan elkaar is geklikt?

Ik heb de filterwatten helemaal bovenop, daaronder actieve kool en daaronder de grove spons en helemaal onderop de keramische ringen
 
Wanneer je een zware belasting hebt in je bak is mijn gedachte dat filterwatten of fijne spons meer weerstand zal geven wat resulteert in een mindere doorstroming. Het is maar een gedachte, de wijsheid zal ergens in het midden liggen.
 
Wanneer je een zware belasting hebt in je bak is mijn gedachte dat filterwatten of fijne spons meer weerstand zal geven wat resulteert in een mindere doorstroming. Het is maar een gedachte, de wijsheid zal ergens in het midden liggen.

Ik verving de watten wel om de week.
 
Actieve kool is eigenlijk on medicijn resten te verwijderen. Die kun je maar tijdelijk gebruiken.
 
Waarom die fijne eruit dan? Dat had ik ook eerst en vervangen door wat filterwatten maar dat heb ik weer teruggedraaid.
Dit is ook bij mij opgekomen.. Waarom die eruit... zie de voordeel er niet in.

Njah wellicht meer siporax bv maar goed zie geen toegevoegde waarde.
 
Nou nee, de poriën van de fijne spons zijn echt veel kleiner dan bij een medium spons. Zolang het vuil maar wordt opgenomen door het filter en de doorstroming in de slangen goed is..Daarom meer sponzen i.p.v. bijvoorbeeld actieve kool.
 
@trinakria ,
Ook zoveel dat je ze elke 2 weken moet doorhalen?
Ik kan het in ieder geval altijd eens proberen natuurlijk :)
Toen ik net turf gebruikte moest dit inderdaad wel zo vaak. Door hoge organische belasting krijg je sneller die smurrie in je slangen volgens mij.
Maak je de filterkop, spraybar en die andere buisjes aan de slangen ook goed schoon?
Wanneer er wat achterblijft groeit het heel makkelijk weer aan op de een of andere manier.

Edit: ik heb ook heldere slangen. Vind het juist fijn om te zien of ze vuil zijn. Merk niet veel verschil.
 
Ik kan mijn slangen niet raggen, omdat deze te lang en te veel bochten bevatten. En ja de (dag) licht factor is wel degelijk van belang bij het al dan niet sneller dichtgroeien van de slangen. Aanzuigen van het water uit de bak is wel nodig als je de slang hebt leeggeblazen. Omdat je dan "tegen de stroom"in blaast, laat er al heel erg veel rommel los en gaat de emmer in. Als je dan weer aanzuigt, dan gaat het water vanuit de bak weer door de slang stromen en neemt de laatste resten van de troep mee. Ik heb geen automatisch aanzuigende pompen.

Gek is wel dat ik NOOIT mijn afvoerslangen vanuit filter naar de bak hoef schoon te maken, echt nooit niet. weet niet waarom.
 
Ik kan mijn slangen niet raggen, omdat deze te lang en te veel bochten bevatten.

Ahzo. Hoe lang zijn ze wel misschien?
En in delen demonteren is geen optie?
Ik vraag het vooral omdat het me al enkele keren is opgevallen dat er verbazend veel vuil kan loskomen door te raggen, zelfs uit slangen die op het zicht niet zo vuil lijken.
Maar wanneer de slangen zichtbaar zwaar vervuild zijn (ik gebruik hoofdzakelijk transparante slangen) is één keer raggen nooit voldoende en komt het meeste vuil pas los na enkele keren over en weer te gaan. Vaak gebruik ik eerst een harde borstel, dan spoelen en dan nog eens met een iets zachtere maar dikkere borstel. Dus meer vuil dan je zou denken en dat hangt bovendien vrij goed vast...

Het is hoegenaamd niet negatief bedoeld maar ik vraag me af hoe efficiënt het doorblazen is, zeker in jouw geval (lange (ondoorzichtige) slangen met veel bochten)?
Ik neem van je aan dat je met je techniek best veel vuil verwijdert maar als je enkel kan uitblazen hou je altijd wel een laagje vuil over zou ik denken?

Wat dan weer zorgt voor snellere vervuiling want zoals @LaLizzerd aangeeft werkt achterblijvend vuil een beetje als een magneet voor nieuwe aangroei.
En in bochtjes krijg je op termijn toch ophopend vuil? Dat zie je snel als je een glazen lilypipe gebruikt: in de bochtjes wordt het altijd wat vuiler en bij het raggen moet je vooral in de bochtjes vrij stevig aandringen. Zoiets 'proper blazen' lijkt me bijna onmogelijk eigenlijk...

Demonteer (of vervang) je alles om de zoveel tijd omdat grondig schoonmaken van de slangen moeilijk is: niet te raggen, veel bochtjes (wat eigenlijk nooit goed is voor de stroming, zelfs propere bochtjes niet) en niet visueel te controleren op aankoekend vuil)?

Gek is wel dat ik NOOIT mijn afvoerslangen vanuit filter naar de bak hoef schoon te maken, echt nooit niet. weet niet waarom.

Dat is inderdaad straf. Je bedoelt de uitstroom van je filter, toch?
Ik maak de slangen niet vaak schoon maar wel steeds tegelijkertijd, misschien dat de outflow iets minder vervuild is maar het verschil is niet echt noemenswaardig.
 
Laatst bewerkt:
Rare is op mijn discus bak heb ik ook geen last van slangen die zeer vuil worden, bij onderhoud maak ik alleen de pompkop/impellor schoon en met een borsteltje door de doorvoer/aanvoer heen komt wel wat uit maar ook niet bizar veel bruine drap.
Het kan zijn met doorzichtige kleur slangen dat licht wel een factor speelt en er ook algen aanslag in de slang gaat komen, maar daar heb ik geen ervaring mee omdat ik altijd donker gekleurde of groene slangen gebruikt..maar of dit wat uitmaakt met aanslag ?
Vroeger op een Trofis van 200liter (1989-1994) had ik er wel last van dat mijn slangen dichtslibte met de Eheim 2215 en zit al te bedenken wat het verschil van bak opbouw was..
Daar zat toen gewoon fijn donker/wit gemengd grind met een Velda voedings bodem in met 2xT8 Philips 830-840 + in de hoeken 2x 25Watt heldere peer gloeilamp, het planten bestand en vissen was niet veel anders dan nu maar elke 3weken zaten de slangen wel dicht.
Heb toen ook nieuwe slangen gekocht maar die waren na paar maanden ook dicht en kreeg ook het zelfde probleem om de c.a 3weken moest ik ze doorhalen met een borsteltje en koord.
Wat daar dan de oorzaak van is of kan zijn geweest heb ik ook geen idee van, filterde niet over turf maar gewoon spons en filtterwatten en de bak deed gewoon zeer goed met vis en planten,
Onderhoud aan de bak zelf was elke 2weken 30% waterwissel en bodem afhevelen aan de voorkant, filter eens in de 2 a 3maanden en helaas de slangen elke 2-3weken kon ik door ragen anders nam het debiet van het filter behoorlijk af.
Dus ik heb er ook geen verklaring voor.
 
Even een kleine aanvulling op @willem666 ik zou de fijne spons onder het voorfilter van de 902 eruit halen en niet verder teruggaan dan van grof naar medium. Ik heb de laatste tijd ook fouten gemaakt en ben ze ook in stapjes aan het verbeteren.:)
Waarom die fijne eruit dan? Dat had ik ook eerst en vervangen door wat filterwatten maar dat heb ik weer teruggedraaid.
Ik heb vanaf het begin al geen fijne, enkel filterwatten bovenop.
De bovenste grotere bak over de volle breedte van het filterhuis is het voorfilter met oorspronkelijk een grove spons. Daarin wordt het grove vuil afgevangen. Het kleinere bakje wat eronder is geklikt is de laatste passage voordat het water het filter verlaat naar je bak toe vandaar dus de fijnere spons.
 
Ik heb de filterwatten helemaal bovenop, daaronder actieve kool en daaronder de grove spons en helemaal onderop de keramische ringen
Waarom zou je actieve kool in je vóórfilter hebben? Het gebruik van actieve kool is bij een gezond aquarium helemaal niet nodig.
 
De slangen die ik gebruik liggen in een cluster ACHTER de kast, en bak, en daar kan i kwel bij, maar dan ben ik een halve dag bezig met afbreken en opbouwen.
De lengte van de (naar de filter gaande) slangen is 2.50 tot 3 m1. Daarom ook de blaasmethode. Verder slibben de slangen niet sneller dich tdan bij raggen, als ik dat zo hier op AF lees. Daaruit leid ik dan af dat mijn methode best goed werkt zonder veel gedoe of gedemonteer.
 
De slangen die ik gebruik liggen in een cluster ACHTER de kast, en bak, en daar kan i kwel bij, maar dan ben ik een halve dag bezig met afbreken en opbouwen.
De lengte van de (naar de filter gaande) slangen is 2.50 tot 3 m1. Daarom ook de blaasmethode. Verder slibben de slangen niet sneller dich tdan bij raggen, als ik dat zo hier op AF lees. Daaruit leid ik dan af dat mijn methode best goed werkt zonder veel gedoe of gedemonteer.
heb je dan niet gigantisch veel overbodig verlies aan debiet?
ik heb altijd geleerd dat gelijk welke soort waterslang/buis/leiding altijd zo kort en zo recht mogelijk moet zijn om zo veel als mogelijk de wrijvingsverliezen te beperken.
 
Waarom zou je actieve kool in je vóórfilter hebben? Het gebruik van actieve kool is bij een gezond aquarium helemaal niet nodig.

Ik heb een tijdje geleden ontwormt + ik had toen nogal laat van zwerfvuil, een kennis van mij, eigenaar van een dierenspeciaalzaak adviseerde mij dit, dit gaat er binnenkort weer uit. Dit werkt tot nu toe aardig goed, maar dit heeft niks te maken met het dichtslibben van mijn slangen 😅
 
Ik vermoed dat je een verkeerde conclusie hebt getrokken. Het kan best zijn dat het debiet na het schoonmaken van de slangen wat hoger is dan er voor, maar wellicht heeft dat een andere reden. Bijvoorbeeld dat je filter heeft stil gestaan en dat vervuiling in je filtermedia wat is losgekomen. Na een aantal dagen / weken is dat weer als vanouds en loopt het debiet weer terug. Ik zou eerder eens kijken naar de inhoud van het filter dan het om de week schoonmaken van de slangen. Dat 'hoor' je eigenlijk elke 6 tot 12 maanden pas te doen.
 
Ik kan mijn slangen niet raggen, omdat deze te lang en te veel bochten bevatten. En ja de (dag) licht factor is wel degelijk van belang bij het al dan niet sneller dichtgroeien van de slangen. Aanzuigen van het water uit de bak is wel nodig als je de slang hebt leeggeblazen. Omdat je dan "tegen de stroom"in blaast, laat er al heel erg veel rommel los en gaat de emmer in. Als je dan weer aanzuigt, dan gaat het water vanuit de bak weer door de slang stromen en neemt de laatste resten van de troep mee. Ik heb geen automatisch aanzuigende pompen.

Gek is wel dat ik NOOIT mijn afvoerslangen vanuit filter naar de bak hoef schoon te maken, echt nooit niet. weet niet waarom.
mijn 3,5 meter lange slangen maak ik schoon met een ontstoppingsveer waar ik een proppje filterwatten aan vast maak.dit werkt prima op mijn 16/22mm slangen
 
En zo blijkt maar weer dat er vele wegen naar Rome leiden!! Hoofdzaak is toch dat je een methode hebt die voor jou werkt!
Omdat het debiet van filters door vervuiling van slangen en de filtermedia terug loopt met wel 40-50 %, heb ik op mijn 300 liter bakje 3 filters staan tandakken.
 

Terug
Bovenaan