Filterzand spoelen.


Hans Maks

Well-known member
Lid geworden
13 december 2018
Berichten
230
Leeftijd
71
Locatie
Westerbork
Ik wil het grind van de bak verwijderen en opnieuw bedekken met filterzand. Ik weet dat ik het filterzand moet spoelen, maar wat is een goede manier om het de spoelen? Ik heb zo’n 50 kg zand nodig.
 
Ik lees hier wel eens dat je filterzand niet hoeft te spoelen. Toch heb ik in mijn ervaring gezien dat er echt nog een hoop af komt.

Het is even werk maar de werkwijze:

Gooi een emmer voor 30-40% vol met zand en zet hem onder de kraan tot de emmer 80% vol is. Daarna met je hand flink het zand 'roeren' en het water zal troebel worden, laat het even een paar tellen bezinken en giet dan al het water weg. Daarna doe je dit opnieuw tot het water wat je weg giet er helder uit ziet. Dit herhaal je voor al je 50kg filterzand.
 
Gewoon in de tuin met een tuinslang verder zoals Daniel beschrijft.
Geeft zo'n zooi in de keuken.

Ik heb 100kg te gaan.
En ja ook filterzand vind ik moet gespoeld worden.
 
Haha, dat wordt in de tuin dus. Dank Voor de snelle reactie’s.
 
Ik zet er doorgaans gewoon de slang op met harde straal zodat het zand goed doorwoelt (emmer voor 1/3e met zand gevuld). Emmer zo vullen met water...als de emmer vol is water verwijderen totdat het water helder blijft. Herhalen totdat je al het zand hebt gedaan.

edit:....met dit weer met je handen in het water is niet fijn.....vandaar de harde straal uit de slang...ik gebruik een sproeier die ook een straal kan geven.
 
Ik heb een paar weken terug ongeveer 60 kilo zand gewassen buiten, slang vanuit binnen met iets warm water erin.
met deze kou ga je anders helemaal stuk met je handen in zo'n ijsbak water :D

how I do it:

ik pak een emmer, ik pak een platte steen.
ik plaats de emmer (20l emmer 1/2 gevuld met zand) zo op de steen dat deze iets gekanteld staat.

ik gooi die tuinslang erin, en draaien maar.
zand lekker om laten woelen door de straal en af en toe ff goed van onder omscheppen met je handen.
als de emmer vol raakt stroomt deze over aan de gekantelde kant, lekker zo laten gaan!
zeker de 1e paar spoelingen zijn erg mistig, dan kantel ik de emmer zelf nog even om zodat er ineens heel veel zooi uitloopt.

De emmer die ik hiervoor gebruik is een grote, stevige en dus ook wat duurdere emmer van Welkoop (eigenlijk "aangeboden" voor boeren gebruik). zelfs als deze vol met zand zitten vervormen ze amper, zelfs als je ze optilt. dat werkt een stuk lekkerder dan een cheapass emmer van de action m.i.
 
Ik heb een paar weken terug ongeveer 60 kilo zand gewassen buiten, slang vanuit binnen met iets warm water erin.
met deze kou ga je anders helemaal stuk met je handen in zo'n ijsbak water :D
Haha welke kou jong sissypants:D
 
Haha welke kou jong sissypants:D

Haha ja ja I know know ik ben een watje :juggle:

Heel eerlijk: heb t vorig jaar gedaan met t zand voor de huiskamerbak, met koud water.
handen in t water, eruit, kou & wind erop.. op ten duur was mijn huid letterlijk open aan t breken.

sindsdien iets warm watertje erdoor in de winter :juggle:

mijn voorkeur gaat overigens uit naar spoelen in de zomer, maarja om nu telkens te wachten op warm weer alvorens je wat gaat doen :D
 
Haha ja ja I know know ik ben een watje :juggle:

Heel eerlijk: heb t vorig jaar gedaan met t zand voor de huiskamerbak, met koud water.
handen in t water, eruit, kou & wind erop.. op ten duur was mijn huid letterlijk open aan t breken.

sindsdien iets warm watertje erdoor in de winter :juggle:

mijn voorkeur gaat overigens uit naar spoelen in de zomer, maarja om nu telkens te wachten op warm weer alvorens je wat gaat doen :D
haha ja snap ik en in de winter krijgt de hobby net even wat meer aandacht, althans dat is hier zo
 
In een emmer in de badkuip. Lekker warm water dan kan je goed roeren zonder dat je koude handen krijgt
 
Hygiëne bij sommige ver te zoeken
 
Gewoon in de tuin met een tuinslang verder zoals Daniel beschrijft.
Geeft zo'n zooi in de keuken.

Ik heb 100kg te gaan.
En ja ook filterzand vind ik moet gespoeld worden.
Dan heb je het verkeerde zand, in Almere buiten heb je een gespeciaalde zand groothandel die filterzand verkoopt welke ook verhit is deze gooi ik zonder te spoelen in de bak en vanaf eerste moment glashelder.
 
Dan heb je het verkeerde zand, in Almere buiten heb je een gespeciaalde zand groothandel die filterzand verkoopt welke ook verhit is deze gooi ik zonder te spoelen in de bak en vanaf eerste moment glashelder.
Kijk, is een idee. Met die artrose handen van mijn kan ik spoelen vergeten. Zeker in de winter in de tuin. Wel bedrijf is dat?
 
Dan heb je het verkeerde zand, in Almere buiten heb je een gespeciaalde zand groothandel die filterzand verkoopt welke ook verhit is deze gooi ik zonder te spoelen in de bak en vanaf eerste moment glashelder.
Heb je toevallig een naam van dit bedrijf? Ben wel benieuwd!
 
Dan heb je het verkeerde zand, in Almere buiten heb je een gespeciaalde zand groothandel die filterzand verkoopt welke ook verhit is deze gooi ik zonder te spoelen in de bak en vanaf eerste moment glashelder.

Ander zand, niet het verkeerde zand :)
 
Op internet vind in multiquartz in Lelystad.
 
Op internet vind in multiquartz in Lelystad.
[/QUOT
gevraagd aan het bedrijf leert me, Multiquarts Aqariumzand 04/08 mm. of 08/1,4 mm. van zuivere kwarts, is gewassen, vuurgedroogd en nauwkeurig gezeefd zijn. alleen een mate van stof.
 
Laatst bewerkt:

Hier haal ik het filterzand.
Niet spoelen en zo in de bak, scheelt een pak werk en glashelder.
ff tegen de verkoper zeggen dat het voor je aquarium is en hij weet wat je hebben moet
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het filterzand vd Wildkamp ook niet grondig gespoeld voor ik het in mn bak mikte.
 
Ik heb het filterzand vd Wildkamp ook niet grondig gespoeld voor ik het in mn bak mikte.
Misschien hetzelfde zand, alhoewel ik vaak hoorde dat het wildkamp zand echt gespoeld moest worden, zelf heb ik geen ervaring met het wildkamp zand.
 
Ik heb zowel filterzand van Wildkamp gehad als bij het adres van Jos in Almere. Dat is een heel groot verschil. Zand van Wildkamp moet je echt goed spoelen helaas. Zand uit Almere kan zo in de bak.
 
Ik heb zowel filterzand van Wildkamp gehad als bij het adres van Jos in Almere. Dat is een heel groot verschil. Zand van Wildkamp moet je echt goed spoelen helaas. Zand uit Almere kan zo in de bak.
Wat vond je van het uiterlijk tussen deze twee soorten zand? Ik vind het verschil tussen de kleinste 0.2 en de grootste 0.8 korrel wat groot bij de groothandel in Almere. En ziet het er ook zo natuurlijk uit als het zand van WIldkamp?
 
Ik vond het zand uit Almere behoorlijk geel. Ook kan je bij Wildkamp verschillende maten korrels nemen en dat mengen, dat lijkt wel zo natuurlijk. Nadeel is alleen dat je dus wel moet spoelen.
 
Waar ik heb gekeken zijn er 6 korrels maten. Tussen 1.3 mm tot 2 mm. en er tussen in. Het moet zo in de bak kunnen zeggen ze daar.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een paar weken terug ongeveer 60 kilo zand gewassen buiten, slang vanuit binnen met iets warm water erin.
met deze kou ga je anders helemaal stuk met je handen in zo'n ijsbak water :D
Ik gooide de tuinslang in een pvc buis en ging daarmee het zand omwoelen. Werkt prima en je hoeft je handen niet nat te maken :p
 
Er zijn 3 korrel mogelijkheden, wat de geelheid betreft? Kijk naar mijn filmpje in het topic “ toch weer discus “

filterzand 0.2-0.8
filterzand 0.5-1
filterzand 0.8-1.2
 
Ik mik op 0,4-0,8 mm. En verzenden, ik mijn geval is dat goedkoper dan zelf ophalen.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan