Flappie00's bakkie


Flappie00

Well-known member
Lid geworden
26 september 2019
Berichten
265
Leeftijd
37
In deze topic wil ik de vooruitgang if veranderingen van mijn bakkie laten zien.


Dit is hie ik mijn bak de eerste keer had ingericht maar ik kon t er niet mee eens worden
IMG_20190927_125032.jpg



Al snal heb ik de plantjes verplaatst. Ik vond mijn bak te leeg dus besloot om meer hout en plantjes te kopen.
IMG_20190929_185506.jpg


Meer hou en meer plantjes.
Van meerdere kreeg ik te horen dat de planten links voor geen aquarium planten zijn.
Dus meer planten besteld en afwachten tot ze gelevers worden
IMG_20191001_123014.jpg


Dit is tot nu toe de eindstand...
Al zie ik wel weer dingen die ik weer anders zou kunnen doen. Voor nu laat ik de bak lekker met rust.
IMG_20191005_154613.jpg
 
Wat een verschil Flappie, ik vind het er erg leuk uitzien.

En steeds nieuwe dingen blijven zien die je wil veranderen dat klinkt wel bekend :)
 
Wat een verschil Flappie, ik vind het er erg leuk uitzien.

En steeds nieuwe dingen blijven zien die je wil veranderen dat klinkt wel bekend :)
Dank je wel.
 
Wat een mooi begin Flappie.
 
Ziet er goed uit. Zou wellicht alleen overwegen het stuk hout rechtsvoor vanuit een van de achterste hoeken te laten komen, om mee diepte te creëren
 
@Killerfish vanuit de hoek van de filter bedoel je?
 
Gister was ik er klaar mee. De bodem lag doorelkaar. De een voedingsbodem, zwart grind en zwart zand. Ik vind het geen gezicht. Gister nieuw grind gekocht en vandaag zou ik wel ff de boel vervangen.
Nou laat dat ff maar achterwegen. Van smorgens tot savonds bezig geweest wat een bende is dat voedingsbodem zeg! Nadat ik dacht alles eruit te hebben was mijn bak een sloot geworden. Nu na tig waterwissel en wt extra filterwatten in mijn filter lijkt 't weer enig sinds wat te worden. Morgen maar al het nieuwe grind wassen en dan hopelijk de boel weer opnieuw inrichten. Zonder voedingsbodem met alleen grind ja en planten.
 

Bijlagen

  • IMG_20191014_140533.jpg
    IMG_20191014_140533.jpg
    13 KB · Weergaven: 172
Nou een hele operatie dus en veel succes met het opnieuw inrichten Flappie.
 
Dank je. Wat een crime zeg dat spul.
 
Ik houd 't bij grind en dan neem ik garnaaltjes ipv bodemvissen.
Tuincentrum waar ik grind heb gekocht geeft geel geld terug en heb er geen filterzand zien liggen. Al moet ik zeggen dat ik blijf twijfelen hoor...
 
Goed plan om die voedingsbodem eruit te gooien. Wat een ontzettende troep is dat toch. En onnodig. In een draaiende bak komt vanzelf humus in de bodem terecht door plantenbladeren etc., zeker met grind. Voor de opstart kan je beter wortelsticks gebruiken, en wat vloebare plantenvoeding. Daar kom je een heel eind mee, en het is een stuk gebruiksvriendelijker. Als je ooit Amano-achtige ambities hebt, is het tijd genoeg voor voedingsbodem :)

Filterzand: als de bouwmarkt of tuincentrum (nog) een zwembadafdeling heeft, kijk daar eens. Het wordt namelijk gebruikt in zwembadfilters :)
 
Ik gebruik nu een bodem met een korrel van 1-2 mm van Dennerle.
 
Filterzand is inderdaad heel fijn, zeker als je later besluit om toch bodembewoners te nemen. Maar als je alleen garnalen wil, is het grind wat je nu hebt ook prima. Beiden hebben hun voor- en nadelen en als het de bewoners niet uitmaakt gaat het erom wat jij fijner en mooier vindt.
 
We zijn op de goede weg! Eindelijk. Dacht dat er geen eind aan kwam, maar we zijn gestart met de herinrichting. Grind ligt er in hout licht op zijn (voorlopige) plek en de eerste plantjes staan er ook weer in.
IMG_20191015_134531.jpg
 
Ziet er goed uit! Al een stuk helderder dan met die voedingsbodem ;)
 
IMG_20191015_230701.jpg

Nou dit is hem dan. Mijn bakkie. Al vind ik hem nog steeds niet "goed"
Ik denk dat ik te perfectionistisch ben en te veel naar mooie aquascape heb zitten kijken. Hopelijk gaat de cryptocoryne wendtii green nog wel groeien want nu zijn 't echt zielige stengektjes die rijp lijken voor de vuilnisbak.
Morgen komt als 't goed is wat mos binnen en kan ik het helemaal afmaken.

Tijden 't verhevelen kwam ik 2 poelslakjes tegen. Ik heb ze niet meer gezien. Ben benieuw of ik ze nog eens tegen kom.

Als ik jullie bakken zie is het water kraak helder. Zo is het hier nog niet geweest. Komt dat vanzelf?
 
Toch nog goedgekomen Flap! Mooie bak al zo. :)

Als ik jullie bakken zie is het water kraak helder. Zo is het hier nog niet geweest. Komt dat vanzelf?
In het begin zul je mogelijk nog wat afgifte hebben van de nieuwe materialen. En het water wil wel eens wit uitslaat door bacteriebloei. Gaat vanzelf weer weg.
 
Vandaag weer een update van 't bakkie.
Omdat ik dus mijn hele bak heb omgegooid was ik benieuwd naar de waardes. Die logen er niet om met als voltreffer de amoniak van 5mg/l. Dat verklaarde de geur ook.
Van de week heb ik het mis binnen gekregen van @Nicolientje-W bedankt nog!
Daar ben ik mee aan de slag geweest. Het garnalen verstop plekje heeft nu mos en 1 van de houtblokken is nu ook lekker bekleed.
De eerste bewoonster heeft inmiddels plaats genomen in de bak.
Mag ik jullie voorstellen slakkie 't slakje
IMG_20191017_215655.jpg

Ze is nog piep klein vandaar de foto er niet ziet. Zo hebben jullie toch een idee. :D
Dit is hie de bak er nu uitziet
IMG_20191017_222508.jpg
 
Bedankt voor het reageren allemaal. Vind ik erg leuk.
Zodra ik weer wat heb gedaan oid zal ik weer een update plaatsen. Soort van logbook idee
 
Flappie is blij blij blij.

Weer een meting gedaan en dit is de uitslag
inCollage_20191026_120615068.jpg
 
Netjes en alleen de po4 mag wel omhoog.
 
Hoe krijg je de po4 omhoog dan?
Nu gaat er dagelijks een beetje mini granulaat in.
 
Je hebt nog geen vissen in je bak. Die waarden kunnen gaan veranderen wanneer je vissen en andere bewoners in je bak krijgt.

Ik heb geen idee of je met jouw planten naast de capsules in de bodem ook nog vloeibare voeding moet geven.
 
Sinds zaterdag zijn de waterwaardes van de bak goed! Helemaal blij. Sinds gister besloten om de garnaaltjes bij een hobbiekweker te kopen en niet op vivarium omdat het best een hoop geld scheelt.

Wat zijn ze leuk!!
 
Erg leuk Flappie en veel plezier van je nieuwe aanwinsten.
 
Wat een leuk filmpje Flappie :) En je bak begint al mooi beplant te raken.

Heel veel plezier alvast met je garnaaltjes :) En de slakjes natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan