Foto-album Juwel 240 van Angelawiersma17


Ik heb nu alleen nog de valisneria, lotus stekjes en een andere plant waar ik de naam niet van weet. De rest van de planten heb ik er uit gehaald want deze groeiden niet goed.
(zie een stukje terug in mijn foto album over de sprieten)

De lotus blijft laag en ik heb hem nog niet 1 keer hoeven snoeien. Groeit dus zeer langzaam.

Hier een aantal foto's

totaal overzicht
262425_0_82_14012704_1242175742522595_575438267_o.jpg



1 van de lotus stekjes
721433_0_82_14012565_1242175772522592_1086363772_o.jpg


valisneria rechts voorin de hoek
215462_0_82_14037805_1242175755855927_1555465274_o.jpg


Onbekende plant
591892_0_82_14012968_1242175782522591_1418171263_o.jpg
 
of fosfaat toevoegen je plantengroei veel gaat verbeteren weet ik niet, kwaad kan het iig niet.

misschien dat iemand anders verder toelichting heeft op je plantengroei.
 
Fosfaat toevoegen is zeker aan te bevelen. Maar zelf ben ik niet zo scheutig. Dus langzaam opbouwen is mijn advies.
Zelf houd ik voor Fosfaat max 0.5 mg/L aan. Nitraat max 20 mg/L
Planten voeding eerst beginnen met normaal.
Planten moeten nog wennen.

Zelf steek ik graag deze PowerTabs capsules bij nieuw aangeplante planten.
Dit omdat ze bij de kweker ook royaal bemest zijn. In deze capsules zit alles NPK en sporen. Het geeft de planten echt een kick start.

Daarnaast zet ik bij de Lotus en Echinodorus ook 1x per jaar deze JBL 7 balletjes hierin zit ijzer en mest stof.
Daarnaast heeft deze klei (�berhaupt alle klei) ion bindend vermogen. Als de klei is uitgeput kan het weer mest stoffen binden als je vloeibaar bemest.
 
Fosfaat en nitraat zou ik samen toevoegen wel met minimale dosering dat doe ik zelf ook omdat me bak nog moet verder rijpen en altijd eerst testen voordat je iets toevoeg en wat marcel zegt kwa mg zou ik me niet afwijken ,,, je verlichting zie ik ook dat je met orginele juwel buizen werkt deze lampen vindt ik persoonlijk voor goede planten groei niet okee ik heb deze het aankoop van me aquarium gelijk vervangen door dennerle buizen t5 amazone day en special plant en altijd prachtige planten gehad , draadalg is vaak oorzaak van schommeling co2 (teweinig) dit is mijn ervaring

Btw je bak ziet er verder leuk uit en je heb zeker ver verstand van inrichten :) mag ik je 1 tip geven je meubel is onwijs mooi ik zou zelf de rand boven ook bekleden zodat het 1 geheel wordt omdat je de onder rand ook heb weg gewerkt

Gr rick
 
Bedankt voor de informatie en tips betreft de plantenvoeding! Ik moet dus op zoek naar fosfaat en nitraat plantenvoeding als ik het goed heb begrepen.


Bedankt voor je complimenten Rik! Mijn man heeft het meubel gemaakt, ben er ook super blij mee! Wellicht is het nog een idee om aan de bovenkant ook steigerhout te doen alleen dan denk ik dat het dan in de vorm van een folie wordt. De steigerhouten planken zijn nogal dik en dan wordt het zo'n lompe rand ben ik bang.

Zou je me het verschil nog kunnen toelichten m.b.t. De verlichting van juwel en dennerle? Ik heb deze lampen nog niet zo lang en het wordt een beetje een duur grapje als ik ze nu weer moet vervangen :p als het echt veel beter is dan wil ik dat wel doen maar als het niet noodzakelijk is dan laat ik deze liever even zitten. Ze hebben beide 54 watt toch?

De schommeling betreft de Co2 zou kunnen omdat hij nu op auto PH staat. Hij gaat aan wanneer de ph te hoog wordt en als hij de juiste ph heeft bereikt stopt hij weer. Is het dan beter om constant co2 bubbels te geven? Ook snachts?
 
Ik volg ook de EI en voeg wekelijks dus 2,g po4 toe en 20mg no3. Dat komt over wat nog in het water zit als restant heen en dan kom ik uit rond de 30/3mg.
Dat is absoluut niet giftig. Het is belangrijk dat je voldoende no3 en po4 en co2 met plantenvoeding in de bak hebt voor een goede groei.
Jouw bak is niet sterk beplant nog dus dan kom je al een eind als je 1mg po4 en 15mg nitraat zou hebben.

Wat je kan overwegen is om lid Backplay een pb te sturen want die verkoopt ook alles in 1 voeding zeg maar voor een schappelijke prijs. Daarnaast kan hij je heel goed individueel een advies geven qua voeding.
Als je met een ph comtroller werkt dan klopt het dat hij op een bepaald ogenblik aan en uitslaat natuurlijk.
Ik zou niet constant co2 doseren omdat tijdens de nacht "niks" wordt verbruikt. Ik werk ook met co2 en gebruik een tijdklok waardoor de co2 een uur voor het uitgaan van de lampen ook afslaat en in de morgen aangaat een uur voordat de verlichting gaat branden.

Maar de zogenaamde All in one voeding zou voor jou best een uitkomst kunnen zijn.
Dit is wat Backplay dus verkoopt (het is maar een tip natuurlijk) en er zijn meer merken die dit ook verkopen:
Complete: 1 Liter = 9 euro
Samenstelling:
Nitraat, Kalium, Fosfaat, Magnesium, Ijzer, Mangaan, Boor, Zink, Koper, Molybdenum,
Kobalt, DTPA, Ascorbinezuur, Kaliumsorbaat.
Dosering:
2 x per week 10ml per 100L.
10ml op 100L:
NO3 = 6,1 ppm
K = 4,7 ppm
PO4 = 0,4 ppm
Mg = 0,4 ppm
Fe = 0,12 ppm
Mn = 0,040 ppm
B = 0,026 ppm
Cu = 0,003 ppm
Zn = 0,003 ppm
Mo = 0,002 ppm
Co =
 
Leuke bak hoor, oogt lekker fris.
Maar ik zie dat je CO2 toevoegt en je hebt eigenlijk alleen nog Valisneria staan, terwijl deze liever geen CO2 heeft want dan kunnen de bladeren gaan verslijmen (ook uit eigen ervaring meegemaakt). Zou je niet liever de CO2 vervangen door dagelijks Easy Carbo toe te voegen? Is in verhouding veel goedkoper. Draadalg krijg je als je water kwaliteit top is, dus dat is eigenlijk een compliment.
 
Vallisneria staat er ook om bekend dat het niet goed tegen carbo kan al lees je ook wel andere geluiden zo af en toe.
Volgens mij zie ik iets van 3 soorten planten dus de vraag naar voeding zal minimaal zijn.
Ik neem aan dat dit nog wel zal veranderen.
 
Bedankt voor de tip over die alles in 1 voeding John!
Als ik dit ga gebruiken, hoef ik dan ook geen profito/scapers green meer te gebruiken?

Nu bestaat de beplanting voornamelijk uit Valisneria inderdaad. Daarnaast heb ik nog een tweetal stekjes van de rode lotus en nog een vermoedelijk cryptocoryne-achtige plant.

Deze planten hebben het de afgelopen tijd "overleefd". Ik ben sinds kort gestart met het toevoegen van osmose water bij het water verversen en ik heb er een andere bodem in zitten. Als we een maandje verder zijn wil ik voorzichtig proberen om meer planten toe te voegen.




Ik heb nog even een aantal foto's toegevoegd van de alg.
Volgens mij zijn het twee soorten, de een hecht zich aan de planten als een soort haartjes en de ander is donkerder van kleur en lijkt meer op plukjes.

Haartjes alg
651195_0_82_14037940_1245975572142612_62677850_o.jpg


458321_0_82_14045179_1245975502142619_1127246119_o.jpg


941898_0_82_14045263_1245975525475950_614288638_o.jpg


366837_0_82_14059975_1245975508809285_1200774008_o.jpg


Vermoedelijk andere, donkerdere plukjes alg gevonden op de Valisneria achterin.

574555_0_82_14044902_1245975532142616_247304426_o.jpg


585698_0_82_14060514_1245975565475946_263670670_o.jpg
 
die alles in 1 zit alles al in, dus ook sporenelementen.

en die sporenelementen is wat je juist ook toedient met je profito/scapers green.

alleen wat je met die alles in 1 dus nog extra toedient zijn oa fosfaten en nitraten

dus dan hoef je de profito en scapers green niet meer te gebruiken.
 
Angelawiersma17 zei:
Bedankt voor de tip over die alles in 1 voeding John!
Als ik dit ga gebruiken, hoef ik dan ook geen profito/scapers green meer te gebruiken?

Als je deze voedingen nog hebt staan, kun je ook een flesje NPK booster kopen van dennerle.
Kun je dan minimaal doseren, naast je huidige voeding.

Als dit dan op is, kun je een complete voeding kopen.

Ik gebruik nu Festal (compleet(5ml/100L/week) + (sporen(3ml/100L/week). Erg zuinig in gebruik.
Zelf gebruik ik van allebei 1ml per dag op 300 liter.
 
hebben jullie ook een idee welke algen dit kunnen zijn?
Ik denk namelijk niet aan draadalg.


De laatste 2 foto's is denk ik penseelalg omdat deze alg vaak te vinden is op dode voorwerpen en dit blad van de valisneria was al los van de plant.

Bij de andere foto's denk ik aan pelsalg of baardalg
 
Ik denk zelf dat het baardalg is.

Dit zal met de juiste waterwaardes wel minder worden. Probeer meer CO2 in het water te krijgen. Dus lagere pH.

De alg zit nu op slechte delen van de plant. Daarnaast zullen je planten eerst weer moeten gaan groeien. Dit doen ze als alles compleet is.
Dus alle voeding.

Zelf gebruik ik bij nieuwe planten of planten welke het slecht doen, de power tabs van dennerle.
Hierdoor slaan de planten goed aan.
Daarna kunnen ze, als de capsule uitgewerkt raakt, langzaam overgaan op de voeding in het water.
 
Baardalg kan je ook krijgen door een ander voedingstekort dan enkel co2.
 
Angela je moet je Valisneria iets omhoog trekken, die staat te diep in het zand.

Mooie, frisse, open inrichting.
 
Gisteren heb ik een nieuw plantje aangeschaft. De hydrocotyle leucocephala oftewel, de braziliaanse waterklimop! :D
Ik ben er erg blij mee, hij is mooi fris groen en ik hoop dat hij het goed gaat doen in m'n bakje :)

Nog bedankt voor de tip Paul, ik heb de Valisneria meer adem gegeven ;)
 
Gisteren heb ik een nieuw plantje aangeschaft. De hydrocotyle leucocephala oftewel, de braziliaanse waterklimop! :D
Ik ben er erg blij mee, hij is mooi fris groen en ik hoop dat hij het goed gaat doen in m'n bakje :)

Nog bedankt voor de tip Paul, ik heb de Valisneria meer adem gegeven ;)


Och dat is een mooie plant. Ideaal om dingen te verbergen.
Als je de stengel doorknipt dan gaat deze meer vertakken, dus wordt voller.
Af en toe gewoon helemaal weghalen kan ook. En de toppen weer planten.
Is hij ook weer helemaal fris van onderen.

Oh angela wat heb je mooie rode haren!
 
Jaa ben er ook erg blij mee! Zowel met de plant, als met mijn rode haren hahaha :p
 
Jaa ik ben benieuwd hoor hoe hij in mijn bak gaat groeien. Ik heb trouwens m'n CO2 s'nachts nu uit staan en hij gaat om 13.00 uur 's middags weer aan. Vervolgens springen de lampen om 14.00 uur aan. Om 21.00 uur gaat de CO2 uit en om 22.00 gaan de lampen uit. Ik zie nu echter dat de PH om 13.00 uur 7.7 is en gedurende de dag daalt hij weer naar pakhembeet 7.1

Is dit niet schadelijk voor de vissen?
 
afhankelijk van de KH kan je de PH zelfs een hele punt laten zakken middels CO2
dit zonder schadelijk te zijn voor de vissen
 
Oke.. Maar is het niet vervelend voor de vissen dat die PH dan elke dag zo schommelt?
 
Zolang dat niet erg veel is dan kan dat geen kwaad hoor. Ik werk op dezelfde wijze met de co2 als dat jij dat doet en bij het aangaan van de verlichting is de ph dan ook hoger. Dat zakt dan door de toevoeging van co2 heel geleidelijk.
 
Oké! Ik zie de vissen ook geen ander gedrag vertonen dan normaal dus dan zit het vast goed allemaal! De co2 checker is inmiddels al een stuk groener! :D

Nog even een ander nieuwtje, begin deze week heb ik een goudvis opgehaald bij iemand van marktplaats (uit een kom) en hij heeft een plekje bij ons in de vijver gekregen :) Hij is een stuk kleiner dan de andere goudvissen maar hij zwemt al goed met ze mee!! Alsof hij er al jaren in zit :p

Ik heb een nieuwe Co2 slang besteld en andere slangen voor de beide filters. Ik had doorzichtige slangen en telkens vol met alg. Ik hoop door deze donkere slangen dat de alg minder kans krijgt.

Ook heb ik het drijfplantje Limnobium laevigatum besteld en een rode middenzone / voorgrond plant: Alternanthera reineckii Mini. Eigenlijk durfde ik hem niet te bestellen ivm de algen e.d. Maar ik kon hem niet weerstaan :rolleyes:

Het probleem met de camallanus worm is nog niet helemaal klaar. :mad: Er steekt nog 1 worm uit m'n altiponsa, ik ga de kuur dit weekend nog een keer herhalen. Hopelijk is deze parasiet dan verdwenen.

Stapje voor stapje, beetje bij beetje komen we er wel! Geduld is zeker een zeer schone zaak. Vooral met deze hobby! Maar ik geef niet op! :daisy:
 
Update:

De nieuwe plantjes zijn geplaatst en ik heb garnaaltjes gehaald. Ik twijfel nu echter of het wel Japonica garnalen zijn :help:. Ik was op zoek naar Japonica garnalen en kwam een advertentie tegen op MP. Mevrouw had ze al voor me in een bakje gedaan en toen leken het wel op Japonica's. Nu ik ze thuis in m'n bak heb zitten lijken ze echter meer een blauwe kleur te hebben en volgens mij hebben Japonica's dat niet?!

Hier weer een paar foto's.

659131_0_82_dsc_0024.jpg


394632_0_82_dsc_0028.jpg



129224_0_82_dsc_0034.jpg


313985_0_82_dsc_0038.jpg


369187_0_82_dsc_0047.jpg
 
Volgens mij zijn het nog hele jonge Japonicas. De mijne waren in het begin ook zo.
Nu zijn ze zoals in de link van John.
Mijn laatste nieuwe zien er ook zo uit, als jou garnalen.
Ook wat blauwig. Denk door het voer.
 
Ik heb er een apart topic over geopend bij identificatie. Ik hoop ontzettend dat het toch Japonica's zijn omdat die er om bekend staan een handje mee te willen helpen tegen de algjes... Niet dat ik deze garnaaltjes dan weg zou doen maar ik zou het wel jammer vinden.
 
Je hebt mini japonica en 'gewone' japonica. Wellicht zijn dit de mini's.
 
De nieuwe slangen zijn geplaatst, dus dat is ook weer voor elkaar. De camallanus worm is helaas nog niet helemaal verdwenen, wellicht dat ik komend weekend nogmaals de kuur ga herhalen.

Even wat fotootjes van het fire koppeltje, mevrouw heeft haar oog laten vallen op een rotspartij en ze wil niemand in de buurt van haar paleisje.. oké meneer fire mag af en toe wel even komen buurten :smitten:

meneer
266426_0_82_img_20160908_2144412.jpg


mevrouw
699658_0_82_img_20160908_2201022.jpg


kiekeboe :foto:
755468_0_82_img_20160908_2158552.jpg
 
Even weer een totaal overzichtje! Ik heb namelijk nieuwe planten toegevoegd. :smitten:
De namen van de toegevoegde planten:

  • Anubias heterophylla
  • Anubias nana
  • Cryptocoryne moehlmannii
  • Egeria najas
  • Hemiographis colorata
  • Microsorium pteropus Latifolia

Ik was in gesprek met de meneer van de aquarium afdeling en hij vertelde mij iets wat ik niet begreep. Ik had aan hem uitgelegd dat ik nu met osmose water bezig ben omdat de KH van ons kraanwater 13 is.

Ik dacht namelijk dat door deze hoge KH mijn planten nauwelijks tot niet groeiden. Hij zij juist dat ik blij zou moeten zijn met zo'n hoge KH want dan kan de zuurtegraad ook niet veel schommelen. Volgens hem moet ik gewoon kraanwater gebruiken zonder osmose en dat de vissen een PH van 8 met een KH van 13 niet erg vinden :juggle:.... Ik begreep er niets van.. :stars: Mocht iemand dit kunnen verklaren of toe kunnen lichten dan hoor ik dat graag.

Oja! Zo grappig!!! :p Ik was zojuist dus mijn nieuwe planten aan het plaatsen en ik kwam bij de grot van mevrouw Fire, nou die naam past precies bij haar! Ze hapte zo in mn vingertop en wou hem een beetje heen en weer schudden, haha! Prachtig! Ik plaatste snel de Anubias heterophylla en liet mevrouw met rust :sorry:

867359_0_82_16.jpg


413871_0_82_18.jpg
 
Jaa het is nu nog een beetje wazig haha :rolleyes:
En de plantjes moeten zich nog fijn gaan voelen, over een weekje maar weer eens zien! :foto:
 

Terug
Bovenaan