Wat is er nieuw

Foto-album Juwel 240 van Angelawiersma17

• Onderwerp starter Onderwerp starter Angelawiersma17
  • Startdatum Startdatum
Nou als je niks gezegd had, dan zag ik die laag niet hoor.

Maar over die zwevende deeltjes. Heb je er misschien eens bij stil gestaan dat je ook TEVEEL stroming kunt hebben?
Kijk. Die deeltjes gaan dus blijkbaar niet naar de plek waar je ze wilt hebben. De filter. Maar ze worden constant rondgepompt, als een wervelwind.
Met andere woorden, ze krijgen geen kans om op de bodem te belanden.
Ik had mijn pomp in het begin op vol vermogen draaien. Alles bleef dwarrelen. Pomp staat nu bijna op zijn zachtst. Plus geen spray bar. Maar groot buisje, soort lily pipe.
Probeer dat eens.
Ik ben van mening dat je wel wat stroming in de bak moet hebben, maar er hoeft geen storm te staan.

Edit:

Die SF eruit halen.
Spray bar weg. Haaks uitstromer, net als die andere.

Eventueel kun je één uitstromer verplaatsen naar je flipper, en daar naar ONDEREN te laten blazen.

Dus linksboven naar rechts laten blazen. Rechtsboven naar rechtsonder laten blazen.
Allebij de aanzuig linksonder. (of links en rechts omgewisseld)
Maar je wilt het liefst een volledige rondgang door het aquarium.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het meedenken en de tips!

Ik vraag me alleen wel het volgende af.. die spraybar zorgt voor beweging aan het wateroppervlak. zal alleen de uitstroom zonder spraybar ook voor voldoende beweging zorgen denk je?

En de kaamlaag en het zweefvuil vallen ook wel mee idd, het is niet dramatisch ofzo maar het is wel aanwezig en ik wil niet dat het erger wordt. Het liefst zie ik het verdwijnen.

Ook ik vind het zweefvuil goed meevallen.

De intake/filterkorf van je filter is schoon?

Heb ook een tijdje een spraybar gebruikt, maar vind t niks.

Zelf gebruik ik nu zo'n mond stukje van jbl, geeft bij mij een goede flow in me bak.

Bedankt voor het meedenken en de tips!

Ik vraag me alleen wel het volgende af.. die spraybar zorgt voor beweging aan het wateroppervlak. zal alleen de uitstroom zonder spraybar ook voor voldoende beweging zorgen denk je?

En de kaamlaag en het zweefvuil vallen ook wel mee idd, het is niet dramatisch ofzo maar het is wel aanwezig en ik wil niet dat het erger wordt. Het liefst zie ik het verdwijnen.

Als je de uitstroom niet te diep plaatst. Dus 1-2 cm onder water. Dan zie je (als je via de deksel over je water kijkt) genoeg stroming aan het oppervlak. Je ziet het een beetje wervelen.
Dit geeft al voldoende uitwisseling.

Ik zie het nu niet echt wervelen maar de drijfplantjed bewegen wel een beetje. Ik laat het eerst zo, alles moet maar even bezinken. Ook omdat ik vandaag weer in de bak bezig ben geweest 🙂

Een update met een totaaltje! Vandaag nieuwe planten geplaatst:
  • Hygrophila stricta tai
  • Rode tijgerlotus
  • Micranthemum umbrosum
  • Microsorum pteropus Mini
  • Blyxa japonica
  • Limnophilla sessiliflora
KHh_1oQTeyGgunKGraYeprKmFlYV6U_S.jpeg

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik hoop echt dat ze nu wel snel aanslaan en dat de alg het niet weer wint..

Ik geef nu 50 ml complete plantenvoeding per week (zondag 20 ml, dinsdag 10 ml en donderdag 20 ml) en elke zondag ververs ik 40 liter water. Hierbij doe ik 20 liter osmose water en 20 liter kraanwater terug.

De co2 checker is nu groen en de ph zit gemiddeld op 6.8

Ik zal deze week ook weer even alle andere waterwaardes opmeten.

Weer een foto update! De plantjes zijn al aardig gegroeid in deze paar dagen 😀 Wel hebben de algen 2 grote bladeren van mijn Anubias te pakken gehad. De rest van de bladeren zien er nog goed uit. Opvallend is dat de aangetaste bladeren ook beschadigd zijn. Ik heb de alg zoveel mogelijk verwijderd en we gaan vrolijk verder. :daisy:

Totaaltje

QjZicnR7Z-P_7M-YTwEtwpjpCeeJD1Bn.jpeg

Linkerkant

Midden

Rechterkant

Drijfplanten

Ik vind je bak er erg netjes bij staan hoor!! Planten mooi groen en fris! Roodkopjes zijn ook mooi op kleur.

Bedankt allemaal! Hieronder nog even een filmpje :daisy:

Wat is je bak mooi geworden Angela!
Ik miste nog iets roods in je bak, maar zag net op je filmpje dat je lotus nog wat verlegen is 😉
Als die dalijk de hoogte in gaat groeien dan krijg je een heel ander gezicht 😀

Je kunt een kleibolletje bij de wortels doen als je dat nog niet hebt.

Mooi stuk hout heb je trouwens! Die staat een beetje verstopt opgesteld,, maar is erg mooi!

Wat is je bak mooi geworden Angela!
Ik miste nog iets roods in je bak, maar zag net op je filmpje dat je lotus nog wat verlegen is 😉
Als die dalijk de hoogte in gaat groeien dan krijg je een heel ander gezicht 😀

Je kunt een kleibolletje bij de wortels doen als je dat nog niet hebt.

Mooi stuk hout heb je trouwens! Die staat een beetje verstopt opgesteld,, maar is erg mooi!

Thanks!!! De lotus is idd rood en de Ammania gracilis (in het midden) zou ook rood moeten worden en de Rotala wallichii (links voorin) ook.

En bedankt voor het compliment m.b.t het hout. Het is inderdaad een beetje verstopt. Ik weet nooit zo goed wat ik er nou mee moet haha :juggle:

Ziet er mooi uit, en stoppen die vissen ooit eens met zwemmen😀

Nou... Als ze stoppen met zwemmen dan is er iets niet helemaal goed denk ik!!! Hahaha 😛

De Micranthemum Umbrosum wordt een beetje een rommeltje van takjes die omhoog groeien, moet ik deze los knippen en terug planten? Ik weet sowieso niet echt hoe ik dit plantje moet behandelen :help::S

Zoals ik het lees; de lange uitlopers (die omhoog groeien) weghalen en ervoor of er naast terugplaatsen zodat het een matje wordt.

Enig nadeel is dat die krengen steeds weer uit het zand komen en naar boven vliegen :stars:

ik druk eigenlijk altijd 1 rij bladeren onder het zand anders blijft het nooit staan, nooit problemen mee gehad

Plan van Tuinkabouter lijkt me niet verkeerd en als ze eenmaal goed wortel schieten dan staan ze ook beter vast. Ik druk ook van sommige planten weleens een blaadje in de bodem, maar dat is geen probleem hoor.

Vandaag niet zo'n leuke waarneming 🙁

Mijn apistogramma agassizi vrouwtje ziet erg bleek, is niet geïnteresseerd in voedsel en lijkt wat gedesoriënteerd...
Ik heb er een apart topic over geopend bij Ziekten. Ik vraag me af waarom ze ineens zo ziek is en als ik haar zo zie ben ik bang dat ze er morgen wel eens niet meer zal zijn... :'(

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan