Wat is er nieuw

Foto-album Juwel 240 van Angelawiersma17

• Onderwerp starter Onderwerp starter Angelawiersma17
  • Startdatum Startdatum
Wat kleibolletjes toevoegen bij de wortels kan zeker geen kwaad!

Bak staat er mooi bij!

Dan zal ik daar nog even wat kleibolletjes bij doen! 🙂
Ondertussen ga ik me wat proberen te verdiepen in een CO2 systeem en hoe ik een rode lotus in bedwang ga houden straks 😛

in bedwang in de zin dat hij niet te hoog wordt?
als je bij de rode lotus de langste/grootste bladeren weghaalt (gewoon de steel bij het begin wegknijpen met je nagels), of iig de bladeren die jij te lang vindt, dan "leer" de lotus aan dat hij niet groter wordt. hij zal op z'n tijd weer wat grotere/langere bladeren aanmaken, maar die kun je dan gewoon zonder problemen weer weghalen.

Prachtige bak hoor.
Ik vind zo'n inrichting juist wel mooi. Open in het midden.
Je Lotus zal het midden van de bak prima vinden. Heb ook wel eens gelezen dat hij lager blijft als hij genoeg licht krijgt. Dan hoeft hij er niet naar toe te groeien. Maar of dat zo is...?? Mijn Lotus blijft tot nu toe nog klein.

Ik ben benieuwd naar meer foto's!

Ik was niet meer tevreden met mijn opstelling omdat de groene planten in het midden helemaal omhoog groeiden en de lotus moest in het midden..

Na een avond er mee bezig te zijn geweest was ik er klaar mee! En ik ben totaal NIET tevreden met het resultaat (kan wel janken!)

Heeft iemand tips? 🙁

Before:
993335_0_82_36.jpg

After:
324179_0_82_37.jpg

mijn tip is: laat het even bezinken (letterljk)
Als het minder troebel is ziet het er vast al beter uit.

Ik vind het er wel wat evenwichtiger uit zien en de plantjes moeten ook nog even " gedijen en zullen zich een beetje aanpassen aan hun nieuwe plaats. Dan pas kun je zien of iets geslaagd is...

Dus ... geduld en ook even wennen misschien....

De plaatsing van het mos op een midden tot hoge plek is erg slim!
Niet alleen dat het mos nu lekker veel licht krijgt maar Diamant zalmen leggen hun eitjes in mos.(spreekt uit diamantzalm kweek ervaring ;-) )

Daarnaast zou ik je plantjes eerst even laten staan en laten groeien, kijk even aan hoe het aanslaat. Is het tot de oppervlakte gegroeid, snoei het even en ga dan stekken en plaatsen zoals je het wil hebben. Plantjes moeten ook zelf hun plek vinden.

Let erop dat hoe lichter het kleur groen, hoe meer licht het nodig heeft en rode planten hebben vaak (vloeibaar) planten voeding nodig(!).

Voeding bolletjes ben ik ook voorstander van, laatst bij een maat van mij gebruikt en zijn bak staat nu letterlijk vol met Valisneria!!

ik vind het resultaat alsnog mooi hoor! staat er natuurlijk bij, niet te strak en oogt totaal niet statisch!

maar zelf zou ik niet blikvangers of opvallende dingen in het midden zetten. je hout staat nu samen met je lotus precies in het midden. dit verdeeld de bak een beetje en maakt het zo "symmetrisch".

de opmerking van het mos midden hoog in je bak vind ik wel wat vreemd. mos is over het algemeen wat minder lichtminnend en doen het over het algemeen juist prima met iets minder licht.

ik zou zelf het hout meer naar links halen en de donkergroene planten in het midden ook naar links halen. dan achter het hout een mooi oerwoud met de hoge groeiers, met op de voorgrond de donkergroene planten.. dan aan de linker kant de wat planten met fijnere bladeren met de lotus ervoor. ik heb er verder geen verstand van, ook bij verre geen keurmeester, maar dat lijkt mij mooi bij jou bak.

niet te snel te ontevreden zijn, je bak mag er echt zijn hoor!

Bedankt voor jullie berichten jongens! Dat doet me goed :daisy:
Ik laat het eerst even met rust zoals jullie adviseren en dan zal ik daarna even kijken naar de positionering van het hout, de donkergroene en de lichtgroene planten.

Oja en Zwits,
bedoel je met het vetgedrukte stukje:

"ik zou zelf het hout meer naar links halen en de donkergroene planten in het midden ook naar links halen. dan achter het hout een mooi oerwoud met de hoge groeiers, met op de voorgrond de donkergroene planten.. dan aan de linker kant de wat planten met fijnere bladeren met de lotus ervoor. ik heb er verder geen verstand van, ook bij verre geen keurmeester, maar dat lijkt mij mooi bij jou bak."

Misschien dat dit dan aan de rechterkant moet? Omdat je beschreef dat het hout, hoge groeiers en donkergroene planten ook al links komen. Ik dacht misschien bedoel je rechts 😀

Ik heb de inrichting weer iets aangepast.
De lichtgroene planten meer achterin en de donkergroene meer voor,
ook de stukken hout liggen niet meer zo in het midden 🙂
Ik ben bij de dierenwinkel geweest om te kijken of ze ook de Microgeophagus altispinosa hadden, en die hebben ze helaas niet maar misschien kan hij worden besteld! Ben benieuwd. Ondertussen ben ik aan het kijken voor een testkoffer en ik wil heel graag van m'n draadalg af dus ik moet mij ook verdiepen in een CO2 systeem... ik vind het maar eng!

Hier iig een foto van hoe het er nu bij staat:
742267_0_82_40.jpg

YES! eindelijk heb ik dan ook een CO2 systeem! De set bestaat uit een JBL drukregelaar, een 2 kg fles, een JBL PH controller en een Dennerle flipper.

Daarnaast heb ik ook nog een CO2 checker gekocht van Dennerle, de PH was 8,5 en moet uiteindelijk 7,08 worden aan de hand van de door mij ingestelde KH van 9.

Ik ben benieuwd wat dit voor mijn plantjes gaat doen! Binnenkort zal ik wel weer wat foto's plaatsen. Vooral van mijn tijgerlotus die nu echt mooi begint te groeien!

De waterwaardes maar weer eens gemeten. Ik heb namelijk nog steeds last van draadalg en ook blauw alg denk ik!
Het zijn grote blauw groene plakken en er komen bubbels uit...

Pff ik zal er nog wel even een topic over openen want zo wil ik mijn bakje niet op de foto zetten natuurlijk haha!

De algen worden inmiddels al iets minder, alleen nog veel algen op de ruiten, dus deze moet ik wel elke week schoonmaken maar dit is redelijk normaal dacht ik? Ik heb daarom een nieuwe achterwand besteld en hij moet deze week binnenkomen!

Ik moet nog wel even bedenken hoe ik dat aan ga pakken..

Alle vissen er uit of tot een bepaald level laten zakken en dan de onderkant niet lijmen?? Hmm ik ben er nog niet over uit.

Angelawiersma17 zei:
De algen worden inmiddels al iets minder, alleen nog veel algen op de ruiten, dus deze moet ik wel elke week schoonmaken maar dit is redelijk normaal dacht ik? Ik heb daarom een nieuwe achterwand besteld en hij moet deze week binnenkomen!

Algen op de ruit en daarom een nieuwe achterwand... die snap ik ff niet? 😉

Beste is om heel je bak leeg te halen anders wordt het een bende met water en bodembedekking tussen het glas en de wand.
Kit moet een tijdje drogen ook dus gelijk vullen kan toch niet.
Alles overzetten in bv kuipen en als het ff kan je filter laten draaien tijdens de operatie.

Mijn aquarium was een tijdje overmeesterd door draadalg. Ik had er toen een oude poreuze achterwand in zitten waar de alg zich telkens aan ging hechten. Deze heb ik er toen uit gehaald omdat ik gek werd van die algen. Nu is het draadalg probleem zo goed als weg, alleen de alg op de ruiten moet ik wekelijks verwijderen, en volgens mij is dit "redelijk normaal"? Dus daarom durf ik het nu wel aan om er een nieuwe achterwand in te doen! Gezien de draadalg die nu weg is 🙂

Mooi dat het nu beter is. Op die achterwanden krijg je vrij snel algen en daarom gebruik van die posters die je erachter kunt doen. Dan krijg je daar geen ellende mee in ieder geval.

Dat is waar! Ik heb hem echter al besteld (via marktplaats) mocht deze ook hopeloos zijn met algen dan komt er zeker zo'n poster!

Een aantal berichten verder, een aantal planten, vissen en Co2 flessen verder...
En inmiddels een osmose apparaat besteld.

Ik vind het zo bijzonder dat, toen ik nog thuis woonde m'n planten "als vanzelf" groeiden en sinds ik verhuisd ben wil het gewoon niet aanslaan allemaal.

Ik wou voor mijzelf en jullie even alles op een rijtje zetten. Ik wil gewoon zo graag dat het me een keer gaat lukken om ��k een mooi beplant aquarium te hebben en dit vol te houden. Daarom maak ik een lijstje van alle techniek, voeding en alles en dan hoor ik graag of dit goed is voor een mooie plantengroei.

Het aquarium met de techniek:

- Juwel Rio 240
- Juwel Colour High-Lite T5 54 Watt.
- Juwel Day High-Lite T5 54 Watt.
- Eheim professionel 3 extern filter
- Tetratec, welk type weet ik niet. iets kleiner dan de Eheim

*Het water stroomt links uit een buis met gaatjes en rechts loopt het gewoon uit de buis, niet tegen elkaar in gericht.

*Ik filter over turf sinds begin juni 2016
Daarnaast zitten er keramische buisjes, kool (wat niet meer actief is), witte filterwatten en sponzen.

- Hydor externe verwarming
- Co2 set met JBL PH controller
- PH elektrode van Dennerle
- Co2 checker van Dennerle

-Een osmose apparaat is onderweg!

Plantenvoeding:

Dennerle Scapers Green 1 x 10 ml per week
Profito 1 x 10 ml per week
Easy Carbo 2 x per maand 10 ml
JBL mestballetjes (de 7 balletjes)
Easylife 25 root sticks

Vissenbestand:

6 maanvissen
6 corydoras trilineautus
1 corydoras habrosus
1 altisponosa
1 diamantzalm
3 espei
1 otocinclus
1 L-240

*wellicht zijn de vreemde getallen jullie al opgevallen, deze vissen zijn overgebleven na ziekte, uitval, verhuizingen.. en mogen in mijn bak oud worden. Ze zullen verder niet worden aangevuld.

Is dit oke? Ik zal ook even een collage maken van hoe mijn bak er bij heeft gestaan en hoe hij er nu bij staat.

Hoe ziet je aquarium er nu uit?

Ik heb ook een Juwel Rio 240.
Op de eerste pagina staan in verschillende berichten hoe ik het aquarium verzorg ed.
Heb je even een idee hoe ik het doe.
Niet dat mijn manier perfect is, maar misschien heb je er iets aan 🙂

Edit: Ik lees nu dat je nog een collage gaat maken van hoe je aquarium er nu bij staat.

Oke de collage is nogal wazig geworden helaas.

Meest recent:

25-05-2016
172478_0_82_25052016.jpg

06-08-2016
779446_0_82_06082016nu.jpg

Haha dan hebben jij en ik een andere definitie van lekkahh C�dric 😛

- de voorgrondplanten (Glossostigma elatinoides) zijn als sneeuw voor de zon verdwenen
- het belgisch groen zijn vreemde lange stengels met hier en daar blad
- De rode lotus blijft klein en lijkt haast niet te groeien
- De Hygrophila Difformis kwijnt weg
- Het hoornblad wordt bruin verslijmt gelukkig (nog) niet
- Al m'n rode planten waar ik de namen niet meer van weet zijn verdwenen

Meh, echt lekker kan ik het helaas niet noemen 🙁

Even een update van de waterwaarden, vanavond gemeten:

PH 7,5 volgens druppeltest, PH controller geeft 7.2 aan
KH 11
GH 6
NO3 10 mg/L
NO2 0,0 mg/L
NH3 0,0 mg/L
PO4 0,0 mg/L

Dat die laatsten allemaal 0 zijn, is dat wel goed? :/

Niet zo pessimistisch denken hoor. 😛

Je bak staat er toch mooi bij, of niet? Het komt haast wel weer goed.

Hier heb ik nu ook wel plantjes die het niet goed doen, dat zal altijd wel overal zo zijn.

Bij jou zijn het er blijkbaar wel een aantal meer, maar je bak staat er toch nog goed bij.

Ik hoop dat het binnenkort beter gaat. De planten zien er inderdaad erg slecht uit.

Ze zijn sprieterig. Dit lijkt op licht gebrek.
Daarnaast komen ze ook voeding tekort.
Ik zou zeker druppel testen kopen voor NO3, PO4, Fe, KH en pH.
Met deze waarden kun je de CO2 instellen.
Tevens zou ik de elektrode eens goed ijken. Met verse buffers.

En je plantenvoeding afstellen.

Ik zou een sporen (profito) gebruiken. En een compleet voeding, waarin dus NO3 en PO4 zit.
Carbo kun je mee stoppen.
Regelmatig verversen wekelijks 20%

Kleibollen bij alle moeras planten.

Filter uitstroom allebei aan 1 kant plaatsen. Zonder spray bar. Gewoon met een hoekje net onder het water oppervlak uit laten komen. Idem voor aanzuig.
Hierdoor krijg je een goede verdeling van het water.

Sorry C�dric voor m'n neerslachtigheid 😳
Heb gewoon al een aantal tegenslagen gehad.. en het is gewoon niet fijn als je het telkens probeert en niets helpt.

Natuurlijk weet ik ook wel dat het ene plantje het beter doet dan de ander en ik vind het ook helemaal niet erg als ik zo nu en dan eens wat moet vervangen maar telkens alles zien verpieteren... nou daar wordt ik gewoon niet zo happy van haha! :stars:

Maar toch bedankt voor je compliment!!! Ik geef niet op en gelukkig kunnen we elkaar hier op het forum helpen 🙂

Marcel; ik heb al een druppel testset 😀

Zie hier de resultaten welke ik vanavond heb gemeten:

PH 7,5 volgens druppeltest, PH controller geeft 7.2 aan
KH 11
GH 6
NO3 10 mg/L
NO2 0,0 mg/L
NH3 0,0 mg/L
PO4 0,0 mg/L

Dat van de uitstroom en aanzuiging is een goeie! De aanzuiging loopt bij mij momenteel helemaal tot aan de bodem, moet dit dan juist niet?

Ik zal morgen de spray bar verwijderen 🙂

Aanzuig mag tot op de bodem. Heb je 2 aanzuigen? Je hebt 2 pompen.
Je kunt 1 pomp biologisch maken. Aanzuig middenhoog. En een pomp mechanisch, dan de aanzuig laag.
Bij mechanisch regelmatig pomp verschonen. Bij biologisch, zo lang mogelijk met rust laten.
Beide aanzuigen aan 1 kant. Beide uitstromers ook aan 1 kant.
Krijg je een goede circulatie.

PO4 mag je tot 0,5 mg/l verhogen.

KH naar 5 met osmose water. Dan daarbij de juiste pH instellen.

Ja heb inderdaad 2 aanzuigen.

Ik heb nu links een aanzuig en rechts ook. Hetzelfde voor de uitstroom.

Dit zal ik morgen dan ook veranderen! De 2 aanzuigen links en de 2 uitstromers rechts zonder spraybar.
Ik zat me ook net te bedenken om het turf er uit te halen? Dit zit er sinds begin juni al in dus ik denk dat dat inmiddels wel is uitgewerkt..

Het verhaal van biologisch en mechanisch snap ik niet zo.
Het zijn beide gewoon externe filters die op stroom werken... of bedoel je nu heel iets anders :S

haha, biologisch = afvalstoffen uit het water halen, dus amoniak en nitriet enzo.

dit doe je door een filter met veel poreus materiaal (eheim substrat enzo)

mechanisch = het zichtbare vuil uit het water te halen

dit doe je door veel met sponzen en filterwatten te werken.

dit is even in een notendop hoor.

po4 moet sws omhoog want zonder fosfaat ook geen goeie plantengroei, no3 mag mijn inziens ook wel wat omhoog.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan