Foto album van ColinH


Even een kleine glimp in mijn andere hobby
 
 
Wat een prachtig beest!!! Maar ff… waarom druipt de rat? Moest je die eerst ff wassen of zo?? 😰💦
 
Wat een prachtig beest!!! Maar ff… waarom druipt de rat? Moest je die eerst ff wassen of zo?? 😰💦
Omdat ik die ontdooi in warm water. Dit zijn namelijk diepvriesmuizen. Door de warmte zijn ze goed zichtbaar voor de slangen die warmte "zien".
 
Oh, ik kende het fenomeen “diepvries muis” nog niet. Weer wat geleerd 😂 en heb je daar dan een speciaal muizenontdooipannetje voor of gewoon onder de warme kraan. Ik besef me nu dat ik echt niks weet over het houden van slangen. Machtig prachtige beesten, dat wel!😍
 
Ja klopt en wij geven ook diepvries en levendvoer maar ja dit komt net even anders over.
Er zit ook wel een verschil in hoe het "voer" gekweekt word en dat bij ratten muizen 99% onethisch gebeurt. Bij muggen larvea heb je daar minder last van.
 
Oh, ik kende het fenomeen “diepvries muis” nog niet. Weer wat geleerd 😂 en heb je daar dan een speciaal muizenontdooipannetje voor of gewoon onder de warme kraan. Ik besef me nu dat ik echt niks weet over het houden van slangen. Machtig prachtige beesten, dat wel!😍
Gewoon in een bakje met warm water inderdaad
 
Er zit ook wel een verschil in hoe het "voer" gekweekt word en dat bij ratten muizen 99% onethisch gebeurt. Bij muggen larvea heb je daar minder last van.
99% onethisch kan ik niet beamen of ontkrachten maar dat lijkt me behoorlijk overdreven 😉. Alle kwekerijen waar ik ben geweest zijn wel goed voor hun diertjes hoor.
 
99% onethisch kan ik niet beamen of ontkrachten maar dat lijkt me behoorlijk overdreven 😉. Alle kwekerijen waar ik ben geweest zijn wel goed voor hun diertjes hoor.
Ik wil het bij nader in zien veranderen naar 100%
Het is niet mogelijk ethisch ratten te fokken, én geld er aan verdienen. Alleen hobby fokkers die zelf geld investeren kunnen iets bieden wat ze nodig hebben.

Volgens de nederlandse wet dieren is het verplicht het dier alles te bieden wat hij nodig heeft om aan zijn natuurlijke behoefdes te voldoen. Dat betekend bij een rat
1 dat de kooi groot genoeg is (een broodfokker stopt ze vaak met 10 in een kleine curverbak waar incest en kannibalisme geen gekke verschijnselen zijn)
2 de rat is een bodem dier en het is belangrijk dat er voldoende graaf mogelijkheden geboden moet worden (nog belangrijker dan klim mogelijkheden zelfs)
3 het voedsel voor een rat is alleen al duurder dan wat een rat hoort op te brengen. (Tenzei je brokken geeft van afval producten, waar het minimale aan voedingstoffen zitten en het maximale aan eiwitten en vetten zodat de rat vet gemest word en het zo goedkoop mogelijk kan blijven. Heel misschien dan, zou het kunnen dat er geld aan verdient word.)

Dat is niet mogelijk als je zou bieden wat een rat nodig heeft volgens de normen.
Zwarter kan de markt op marktplaats niet.

Niets tegen slangen hoor, ik heb alleen wat tegen hoe het voer geproduceerd word. Want dit is het áls er geld aan verdient wilt worden. Niets meer dan een product.

In mijn ogen is de enige oplossing dat het verboden moet worden om slangen te fokken en verkopen. Ze horen in het wild waar de natuur zn eigen ding doet. Niet waar de mens vervolgens omstandigheden voor ratten moeten creëeren die nog 100x erger zijn dan onze opgehokte legbatterij kippen waar iedereen al zn probleem mee heeft.

We leven in een wereld waar het geen noodzaak meer is om de wreedheid van de natuur te bevorderen door zelf een aandeel in te hebben. Sterker nog er is geen enkel wreed beest meer wreed dan de mens. Omdat we uit eigen vermaak een slang willen houden bijvoorbeeld.

Ik zeg niet dat je het fout of slecht moet vinden wat je doet. Het is alleen wel zielig, en egoistisch. Dat is niet beledigend bedoeld. Ik stopte mijn hamsters ook in te kleine kooien vroeger, en mijn aquarium is stiekem erg overbevolkt. Niemand is perfect maar ook dat is zielig en egoistisch van mij.
 
16821759202395753886915264013854.jpg

Lampje bij de ali besteld voor de home 80. Moet zeggen dat die behoorlijk fel licht geef. Ga hem installeren en dan maak ik wel even fotos van standaard verlichting en ali licht.

Fotos van de scape volgen nog. Ben nog niet echt tevreden.
 


16821873822411091196664024540277.jpg

Herplaatsing filterhuis. Misschien ga ik ooit voor een HOB. Maar voor nu doe ik het even zo voor meer ruimte van de scape.
 
En Colombo flora base pro zie ik. Ik hoor daar goede berichten over de laatste tijd 😊.
 
Screenshot_20230423_214037_Gallery.jpg

Laag colombo nutribase.
Aan de voorzijde al een strook flora base pro. Ook van colombo.
 
Screenshot_20230423_215007_Gallery.jpg

Florabase erin en een mooi stukje hout. Ik heb vanalles geprobeert. Gezaagd, geknipt, geplakt en gekopieerd. Maar ik kwam toch tot de conclusie dat minder meer is.
Dus een enkel stuk hout is het geworden.

Dit is met de standaard verlichting.
 
16822796517213757727543660795421.jpg

Plantjes ont-steenwollen en ont-geleiën 🫠🫠
 
16822802842802271487975675116974.jpg

Succes!!! Het gras laat ik nog even zo totdat ik zover ben. Want ik weet niet hoelang ik hierover doe aangezien dit me eerste keer is.
 
Crypts zijn geplaatst. Nu het gras nog en dan later nog iets hoger groeiends voor achter het hout.
16822809418677458387326449601299.jpg
 
Je gaat toch van 12 Watt naar 20 Watt? Dan kom ik op 8 watt meer dan dat je had 😅.
 

Terug
Bovenaan