Foto album van ColinH


Hahaha we begrijpen elkaar verkeerd. Het Ali lampje zou 20 watt moeten zijn. En de superfish lamp is 12 watt. 32 watt combo als je zo mag rekenen.
 
16822833276747940755177939250246.jpg

Lekker vullen en dan richting me bed denk ik.
 
Ah op die fiets, begreep er al geen snars van šŸ˜…. Ja dat verklaard veel meer idd qua lichtintensiteit. Zit er nog een dimmer tussen?
 
Nee geen dimmer helaas. Maar mocht dat nodig zijn dan heb ik wel wat liggen. Hij heeft 3 standen wit/blauw, blauw/rood of alles aan.
Bekijk het even op wit/blauw en als het te heftig is een dimmer erbij.
 
16823615249863282664887829375989.jpg

Achtergrond planten toegevoegd en de eerste bewoners.
1 borstelneus en 3 garnalen.
 
Het zal ook afhangen hoeveel zonlicht je daar hebt maar ik had het persoonlijk niet gedaan in de vensterbank.
 
16831313148007340849699066058881.jpg

We zijn nu een week verder en de eerste algen komen op het glas. Ik ga het in de gaten houden of het erger word en dan handel ik daar wel naar. Misschien dat deze plek niet gaat werken.
Nu de vrouw des huizes nog overhalen om hem ergens anders neer te zetten.
Wish me luck šŸ¤žšŸ¤žšŸ¤ž
 
Weer een ruime week verder en ik zie duidelijk de groei in de planten. Ik heb wat drijfplanten toegevoegd vandaar ook de andere uitstroom voor het filter. Dit vanwege wat draadalg in de bak.
En ik moet zeggen dat het me niet tegenvalt. De verplaatsing van de bak is nog een gevoelig punt maar dat komt vast wel goed. Ik ga binnenkort kijken voor een schooltje vissen en ik ben al op zoek naar een mooie betta, maar ik ben nog niks prachtigs tegengekomen.....

1683813928190724903758301538215.jpg
 
En met deze hongerleijers gaat het ook goed
 
Je zou eventueel ook van dat melkwitte plakfolie aan de raamkant kunnen plakken. Dan is het niet gelijk zo donker als bij een achterwandposter.
 
Hij staat nu op de tafel dus de luxaflex kunnen nu dicht. Ik borstel me elke dag wel een ongeluk met dat draadalg maar het lijkt niet minder te worden.
Ik ben al geminderd met de vloeibare voeding en hoop dat dit voldoende zal zijn.
 
Ik zou de aanbevolen dosis gebruiken want de planten moeten eten. Draadalg is normaliter gerelateerd aan co2 en met veel lichtinval en zonlicht zul je denk ik te weinig co2 hebben gehad.
 
Kijk het even aan Colin en eens met John. Het kan zijn dat je bakje nog steeds een bult licht krijgt. Eerst deze aanpassing maar even afwachten.
 
Ok bedankt voor de tips. De luxaflex blijven dicht tot het directe zonlicht eraf is. De draadalg lijkt inderdaad minder te worden. Maar volgens jullie had ik ook me COĀ² kunnen verhogen? Ik voeg dit elke ochtend vloeibaar toe.

Hier volgen wat foto's na (weer) een bezoekje aan mij lfs šŸ˜…šŸ˜….

16846443475851780258564884517605.jpg
16846443679584060765751333186157.jpg
 
Ok. Helaas staat er geen samenstelling op de fles. Alleen dat het bestaat uit opgeloste organische stoffen die COĀ² bevatten en inderdaad dat het algengroei tegengaat.
 
Hier nog even het stukje wat Corne erover heeft geschreven en hoe het dus werkt.

als de plant gaat assimileren gaat het glucose produceren.
Dit dient als grondstof voor de vorming van de meeste andere organische stoffen die de plant nodig heeft om zicht te ontwikkelen.
De vorming van deze andere organische stoffen uit glucose noemen we 'voortgezette assimilatie'. Glucose kan gemakkelijk weer worden
omgezet in energie en is tevens de basiseenheid voor het belangrijkste bouwmateriaal van planten: cellulose.

Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)

Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiƫntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.
 
Vloeibare co2 is geen echte co2 maar meer een bestrijdingsmiddel tegen algen. Het voegt heel erg weinig koolstof toe aan je bak.

Precies, het klinkt misschien vreemd maar de beste algenbestrijding is en blijft hetzelfde, meer planten in je bak en de alg gewoon uithongeren.
 
Precies, het klinkt misschien vreemd maar de beste algenbestrijding is en blijft hetzelfde, meer planten in je bak en de alg gewoon uithongeren.
Nou deels ben ik het daar niet mee eens want als je ze wil uithongeren door voeding te verminderen dan komen de planten ook in de problemen door een tekort aan voeding.
Dat kan ook weer algen geven. Algen komen in de regel door tekorten en die moet je dus oplossen.
In het geval van draadalg is dat meestal een tekort aan co2.
 
Precies, het klinkt misschien vreemd maar de beste algenbestrijding is en blijft hetzelfde, meer planten in je bak en de alg gewoon uithongeren.

Het is inderdaad wel zo dat het destijds bij mij keerde toen ik het licht dempte en tegelijk meer snelgroeiers toevoegde.

Ik moet wekelijks flink snoeien.
 
Als je het licht vermindert dan is de vraag naar voeding lager en dan kan het tekort dus opgelost of verminderd worden. Hoe meer licht, des te groter de vraag naar voeding.
 
Het is inderdaad wel zo dat het destijds bij mij keerde toen ik het licht dempte en tegelijk meer snelgroeiers toevoegde.

Ik moet wekelijks flink snoeien.
Welke snelgroeiers als ik vragen mag.
 
16869212414038650156201693801193.jpg


Hier maar weer eens een updatje. Heb een handjevol drijfplanten toegevoegd en heb de bak achter grotedeels gesloten luxaflex neergezet en alles lijkt op pauze gezet. Het enige wat nu nog groeit zijn de drijvers.

Maar de betta komt helemaal op me af voor eten dus ik ben helemaal gelukkig.
 

Terug
Bovenaan