Wat is er nieuw

Fotoalbum aquarium R&I 180x100x60 (Kwartelei)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kwartelei
  • Startdatum Startdatum
K

Kwartelei

Guest
Hi,

Even voorstellen; wij (Ruben & Iris) zijn 'nieuw' op dit forum en hebben sinds 2,5 maand ons eerste aquarium.

Na vele maanden van informatie inwinnen, waaronder hier op het aquaforum, hebben we eind april (2016) eindelijk de knoop doorgehakt en ons aquarium besteld bij de Rifwachter. Na ongeveer acht weken was het dan eindelijk zover; ons waterballet werd afgeleverd (4 man sterk). Alle wensen waren prima verwerkt in het uiteindelijke aquarium en past perfect tussen de zit/tv-hoek en de eettafel.

Afgeleverd 1 juli 2016:
IMG-20160702-WA0000.jpg

Bij Utaka hebben we toen onze eerste plantjes gekocht:

Eettafel aanzicht (08/09/2016, na terugkomst vakantie Kroatië):
IMG_20160908_204032.jpg

zit/tv-hoek (08/09/2016):
IMG_20160908_204925.jpg

Ons visbestand (24/09/16):
- 10 st. pterophyllum scalare rio nanay (vandaag opgehaald bij Jos)
- 20 st. Corydoras Gold Laser
- 35 st. hyphessobrycon takasei (koffieboontetra)
- 6 st. microgeophagus ramirezi
- 18 st. Caridina Japonica
- 18 st. Taiwan Bee garnalen
- 12 Appelslakken (kleurvariatie blauw/geel)

Beplanting:
- 6 st. Ludwigia repens
- 12 st. Sagittaria subulata
- 6 st. Saururus Cerneer
- 1 st. Echinodorus Hot Pepper
- 10 matjes Lilaeopsis Novea-Zelandiae
- 5 st. Anubia Barteri 'Coin Leaf'
- 4 st. Echinodorus Bleheri
- 1 st. Rode Tijgerlotus
- 1 st. Echinodorus Ozelot

Techniek:
- Bioloog (100x60x40), drievaks (gevuld met keramische pijpjes, zeoliet & bioballs)
- Eheim Compact+ 3000
- Eheim Classic 600 (bodemdrain)
- Aqua medic 1000
- 4 x JMB LED (1500 mm), 2 x Community Red Natural, 2 x Community Blue Bright
- Dennerle Thermotronic Eco-Line 40 watt

Waterwaardes (23/09/2016):
Ph: 7.2
Kh: 3.5
Gh: 5.5
NO2: 0
NO3: 20
PO4: 0.05
FE: 1.0
SiO2: >6
NH4: 0

Deze waardes zijn de afgelopen 2-3 weken stabiel (we zijn 2 weken geleden begonnen met CO2 toevoegen, ipv Carbo). Momenteel zitten we op ~120 bellen / minuut (begonnen van 60 bellen / minuut). Onze CO2 continue-test is nog steeds niet 'limoentjesgroen' zoals Gilles adviseert, dus bouwen het langzaam op (om de 3/4 dagen).

Plantvoeding: 24 ml / dag (automatisch in 8 spitzjes gedurende de dag)

Tot nu toe lijkt de bak redelijk goed te settelen; we hebben 2 weken geleden wat last van algen gehad maar die lijken redelijk teruggedrongen sinds we gestart zijn met de CO2 toevoeging. Wel vinden we de plantengroei nog wat achterblijven na 2 maanden, sommige Sagittaria is echt wel gegroeid de afgelopen 2 maanden, echter sommige planten lijken niet gegroeid te zijn...

Waar het om gaat (the pics):
volgen hopelijk vanavond (de zon staat er nu wel aardig in te schijnen...)

Alle tips & commentaren zijn welkom!

Groeten
Ruben & Iris

Sodeknetters....Wat een supermooi aquarium zeg!!
En dat je zowel vanaf de eettafel als van de zithoek zo'n mooi aanzicht hebt.
ik blijf deze zekers volgen.

dat is een hele plons water... zo ongeveer een 1000liter plons 😀

maar even serieus, dit is jullie 1e aquarium? meeste mensen beginnen met een 60cm bakkie en gaan steeds groter :juggle: dus hoe groot is de bak die jullie over 5 jaar hebben staan??? 😀

Wat een gaaf formaat, en dapper om meteen zo groot te beginnen! Ziet er schitterend uit!

Ben wel benieuwd of dat goed gaat, de garnalen met de baarzen en de maanvissen.

Hoe wordt de plantenbemesting automatisch toegediend?

Wat houdt de bodemdrain in?

Laatst bewerkt:
Onderstaand zoals beloofd wat foto's zoals de bak er 24/09/2016 bijstaat:

Vanaf de eettafel:
IMG_20160924_202145[1].jpg

Close-up van de nieuwe Rio Nanay's en wat Cory's op de bodem
IMG_20160924_202152[1].jpg

Leuk bijkomend effect dat de tetra's nu ook wat 'beter' scholen met wat groters in de bak.
IMG_20160924_202317[1].jpg

Vanaf de bank:
foto.jpg

Daarnaast was het gisteren weer raak, één van de ramirezi koppeltjes hebben weer een nestje gebouwd. Na een grondige schoonmaakbeurt van het uitgekozen blad was het eerst aan moeders de beurt om de eitjes te leggen, waarna het mannetje de eitjes moest bevruchten:
IMG_20160924_171954[1].jpg

IMG_20160924_171945[1].jpg

Close-up vanaf de bank met rechts onderin het nestje op de saururus cernuus:
IMG_20160924_202828[1].jpg

IMG_20160924_202419[1].jpg

Dank voor de positieve reacties!

dat is een hele plons water... zo ongeveer een 1000liter plons 😀

maar even serieus, dit is jullie 1e aquarium? meeste mensen beginnen met een 60cm bakkie en gaan steeds groter :juggle: dus hoe groot is de bak die jullie over 5 jaar hebben staan??? 😀

Ja, eigenlijk wat aangestoken door mijn schoonvader begonnen we ongeveer een jaar geleden ons in te lezen voor ons eigen aquarium. Na hem eerst uitgedacht te hebben op de werkkamer, achter de eettafel hangend aan de muur en tegen de muur naast de bank uiteindelijk toch besloten om hem direct te doen zoals we het als 'ultiem' voor ogen hadden in dit huis.
Iris wilde ook graag maanvissen in het aquarium, dus een wat groter formaat is dan ook zeker een pré..

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik na het bestellen toch wel eens 's avonds in bed heb gelegen met spookbeelden dat de bak te massief in huis zou zijn, dat het wellicht een tijdelijke 'passie' zou zijn, etc..
Het lijkt tot nu toe goed uit te pakken 😀

Wat een gaaf formaat, en dapper om meteen zo groot te beginnen! Ziet er schitterend uit!

Ben wel benieuwd of dat goed gaat, de garnalen met de baarzen en de maanvissen.

Hoe wordt de plantenbemesting automatisch toegediend?

Wat houdt de bodemdrain in?

De garnalen en maanvissen/baarzen (mis)match, ja die is me al wel vaker verteld (lees afgeraden)... Ik moet eerlijk bekennen dat ik de taiwan bee garnalen erg mooie garnalen vindt en dit een 'test'-groepje is om te kijken of dit standhoudt in het aquarium. Gezien het formaat en de beschutting hoop ik dat de garnalen voldoende schuilplekken hebben, anders zullen de baarzen/manen een hopelijk zeer gewaardeerde (doch prijzige) lunch hebben..

Plantenbemesting wordt via een doseringspomp toegediend (deze)

Met de bodemdrain bedoel ik de bodemafvoer die naast de overloop is geplaatst, zie onderstaande foto, ter bevordering van de bodemcirculatie. De drain is aangesloten op het potfilter met mechanisch filter.
Untitled.jpg

Wat betreft de plantengroei ben ik wel benieuwd naar jullie ideeën, want tot nu toe kunnen wij nog niet echt een lijn ontdekken in wat internet bied. Dit is wat we momenteel toedienen/doen:

Plantenvoeding: 24 ml / dag plantenvoeding

Verlichting: 180 watt JMB LED, met onderstaand schema:
06:30 licht aan op 30%
08:00 licht naar 50%
12:00 licht naar 30%
12:30 licht naar 0%
15:30 licht naar 30%
16:00 licht naar 50%
20:00 licht naar 30%
22:00 licht naar 20%
22:15 licht naar 10%
22:30 licht naar 0%

CO2: 120 bellen / minuut
06:00-12:00
15:00-21:00

/ruben

Mooi formaat zeg! Mooi stuk hout erin en erg leuk ook dat het een doorkijkbak is. Hopen dat je andere vissen van de Taiwan Bee's afblijven, zijn inderdaad wel hele mooie garnalen!

Nette bak hoor, blijft mooi om te zin dat ik niet de enige "gek" ben met een doorkijk bak 😛

Nah gek.. dubbel genieten zou ik eerder willen zeggen! 😀

@tuinkabouter: Aangezien jij een aantal maanden voor ons aan je aquarium begonnen bent hebben we meermaals bij je (af)gekeken hoe jij bepaalde zaken in je bak hebt gedaan, dank nog daarvoor! 😉

Prachtige bak heb je daar! Echt fenomenaal!

Welke plant is dat die daar bovenaan drijft?

Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen maar volgens mij is het de Ceratopteris Thalictroides (ofwel fijn eikenblad). Wij hebben hem genomen omdat hij de oppervlakte snel zou bedekken, wat prettig voor de maanvissen zou zijn.

/ruben

Het lijkt inderdaad op een Ceratopteris maar na verder op te zoeken lijkt mij het meer een pteroides te zijn want de thalictroides heeft meer gevederde bladeren terwijl de pteroides meer gelobde bladeren heeft zoals op de foto het geval is. Zeker weet ik het natuurlijk niet, maar als het een pteroides zou zijn, des te beter, want die drijft veel beter.

Over wat nu precies welke Ceratopteris is bestaat veel onduidelijkheid. Kasselman heeft het bij de thalictroides over meerdere (uit het hoofd: 5) vormen die wel of niet aparte soort zij: hoogcariabel in elk geval.
Maar het goede nieuws is alle Ceratopteris drijven prima, ook het andere dan C. pteroides (wij hebben ondertussen 3 vormen gehad die niet pteroides zouden moeten zijn).
Conclusie: niet al te druk om maken Ruben en Iris, jullie Ceratopteris gaat vast doen waarvoor 'ie is aangenomen.

@Kwartelei graag gedaan he 😛

maar hebben jullie nou 3 continu testers erin hangen?
hoe lossen jullie de CO2 op in het water?
en waar is de uitstroom van het bioloog?

@Stino Ik heb nog even nagekeken bij Utaka (waar we de plant hebben gekocht) en zij hebben enkel de Ceratopteris thalictroides in voorraad, dus verwacht toch echt dat het de Thalictroides is. Desalniettemin hij groeit als kool en doet zijn werk dus prima.

@Kwartelei graag gedaan he 😛

maar hebben jullie nou 3 continu testers erin hangen?
hoe lossen jullie de CO2 op in het water?
en waar is de uitstroom van het bioloog?

Ja, momenteel hebben we er 3 in hangen om te kijken of de waardes door de bak heen redelijk gelijk zijn (ofwel er een goede stroming in de bak zit). Dit lijkt momenteel zo te zijn en zodra we op 'limoentjes'-groen zitten wil ik het ook beperken tot 1 (ter controle of waardes stabiel zijn).

CO2 wordt opgelost door middel van de Aqua Medic reactor 1000.

De volgorde vanaf het aquarium is overloop (boven de CO2 tester in onderstaande foto) -> bioloog -> opvoerpomp -> Aqua Medic -> uitstroom (via het grijze uitstroommondje).
(De groene eheim sproeibuis is van de potfilter die loopt via bodemafvoer (rode cirkel) -> potfilter -> uitstroom sproeibuis.)

Untitled.jpg

De stroming is volgens mij hard genoeg dat het water niet direct weer de overloop inloopt en er is een lichte rimpeling op het wateroppervlakte (de Eheim compact+ 3000 staat ongeveer op 2/3 van zijn volle kracht).

/ruben

zo zeg wat mooi
en dat voor de eerste bak :petjeaf:af hoor
mooi opgesteld ook kan je mooi van beide kanten van de bak genieten

groet

jaap

@tuinkabouter: langzaam beginnen de CO2 testers groener te worden, echter limoengroen is het nog niet, dus hebben we nu afgelopen donderdag de bellen opgedraaid naar 160 bellen / minuut..

Daarnaast voor de liefhebber een aantal plaatjes van het aquarium 'under the hood' (oftewel het bioloog en kabelbende/-ellende). By no means de perfecte set-up, maar toen ik het internet afschuimde om de techniek voor onze bak uit te zoeken vond ik dit altijd wel interessante foto's, dus doe er je voordeel mee 🙂:

IMG_20160930_183407.jpg

IMG_20160930_183306.jpg

IMG_20160930_183318.jpg

IMG_20160930_183333.jpg

/ruben

@tuinkabouter Nee, de pomp staat aan, de bak + bioloog zit ook redelijk vol op dit moment..

Daarnaast onderstaand de wekelijkse foto update (30/09/2016):

Vanuit de eettafelhoek:
IMG_20160930_203921.jpg

Rotspartij met lekker smaakje, I guess (en een dappere garnaal in de spleet):
IMG_20160930_204101.jpg

IMG_20160930_204108.jpg

Vanaf de bank:
IMG_20160930_204305.jpg

IMG_20160930_204321.jpg

Close-up van één van de cory's:
IMG_20160930_204338.jpg

Spacy vooraanzicht:
IMG_20160930_204223.jpg

En als afsluiter van de week en close-up van de manen:
IMG_20160930_204512.jpg

IMG_20160930_204530.jpg

Qua ontwikkelingen in de bak zijn er helaas deze week 2 corydora's overleden. 1 kwamen we tegen in het gras (Lilaeopsis Novea-Zelandiae), deze lag er waarschijnlijk al even want de medebewoners hadden hem al behoorlijk aangetast. Daarnaast hebben we eersgister een corydoras 'geholpen' want dit lag nadat hij even aan het tuimelen want geweest voor dood op de bodem op zijn zij en had enkel nog wat stuipktrekkingen gedurende een lange periode..

Waterwaardes 30/09/2016:
pH: 7.0
KH: 3.5
GH: 6.0
NO3: 5
NO2: 0.025
PO4: 0.05
SiO2: >6
NH4: 0

Toevoegingen
CO2 naar ~160 bellen / minuut
Bemesting 24 ml / dag
Nitraat 6 ml/dag

/ruben

IMG_20160930_204101.jpg

Wat een prachtig 'beginnersbakje' :smitten:

Jammer van de Cory's.
Die op de close up foto ziet er eerlijk gezegd erg dof en wat mager uit. En lijkt een orange laser ipv een goldlaser.

Hopelijk sterken ze wat aan de komende tijd en gaan er niet meer dood.

Iemand toevallig enig idee wat het zou kunnen zijn? Ze ademen ook steeds vrij snel, maar gedragen zich meestal druk en gezellig. De ene cory hebben we dus dood gevonden, maar die andere ging als een soort raket draaiend om zijn as door het water en storte toen bijna dood neer...zou het door het CO2 toevoegen komen?? Aangezien andere waarden van het water stabiel/ goed zijn. Foto is overigens niet helemaal representatief...qua kleur zij ze in het echt donkerder/ intenser met een groenige (?) glans

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan