Al een ruime tijd heb ik zo nu en dan eens in dit topic binnen gespiekt. Maar vandaag heb ik eens de tijd genomen om vanaf pagina 1 alles door te lezen! Ik ben zelf speciaal achter de pc gekropen ! (wat niet veel meer gebeurt in tijden van smartphones
😛!) De computer word eigenlijk enkel nog in de week voor werk gebruikt... Maar dat terzijde!
Tja Ouders!
😀 Ik ben ook ooit wild en enthousiast begonnen! lang geleden in vervlogen tijden.... nog voor ik hier op het forum zat. Ik denk dat ik een jaar of 13 moest geweest zijn? (15 jaar geleden... voor sommigen hier niet eens zo lang voor mij even meer als de helft van mijn bestaan!
😛) Toen ik ook teruggefloten ben geweest door mijn ouders!
🙂 Tja De aquarium-"hobby" ... Inderdaad herken ik hier heel veel van wat verteld werd! Ik zou en wou en ging! Ik had mij inmiddels al 2 jaar goed ingelezen! En vroeg en kreeg ook zonder problemen boeken over de aquariumhobby! (Die ik nog steeds heb en zo nu en dan raadpleeg

Uiteindelijk was het zover! Ze zouden eens meegaan naar de winkel met mij! Helaas was toen de dichtstbijzijnde aquariumwinkel even 30 min met de wagen en niet goed toegankelijk met openbaar vervoer. Daar aangekomen beginnen kijken naar de visjes kwam de verassing! Ja je krijgt een aquarium! Ik helemaal blij! 2 jaar lang "gestudeerd" hiervoor! Mijn moeder die altijd iets heeft van " als je iet doet moet je het helemaal goed doen!" Dus 280-300 liter was de optie! De verkoper die tja... een verkoper is... Stel de Juwel Vision 280 voor! Prachtig aquarium (als hij leeg is tenminste...!) Maar heel belangrijk " door zijn gebogen voorruit lijkt het aquarium en de vissen groter..." (bla bla ...) Maarja.. sponsor ouder was overtuigd dus daar ging de keuze en jawel vision 280! Ik al helemaal blij dat er toch een aquarium was... ondanks mijn keuze voor een externe filter was... Grind mee (keuze van de sponsors uiteraard!) en op advies: voedingsbodem en de planten! Ik zag het natuurlijk voor mij!
😀 Het aquarium als centraal pronkstuk in de living! Wauw! Maar eenmaal thuis bleek dit niet het geval. Maar ja je bent al enorm blij met wat je toegekregen hebt! Dus laat staan in discussie gaan ! after al hebben zij alles betaald toch? Het aquarium vloog in een "vergeten" hoek van de woning waar amper passage en beweging was. Op een verdiep zonder water in da nabijheid.... Allemaal mooi en wel! Maar.... Je met begrijpen dat de vision 280 niet de eenvoudigste bak is... door zijn hoogte en vreemde vorm is het onderhoud moeilijk! (zeker voor een 13 jarige!) daarboven het moeten halen en lozen van water in emmertjes een verdiep lager voor dit volume... En dan nog erbovenop dat je aquarium in een ruimte staat waar je nagenoeg nooit komt??? Dusja! "zie wel dat de hobby niets voor u is!" ... :/ verschillende factoren natuurlijk! Had ik toen geweten wat ik nu weet (en hadden garnalen en nano visjes toen al toegankelijk geweest....) Ik had mij zelf een 50 liter aquarium aangeschaft eventueel op de beperkte ruimte in mijn kamer gezet en volledig mijn goesting gedaan! Ik ging veel meer plezier gehad hebben op deze manier! En de kans dat er een groter aquarium in de living zou mogen komen te staan ging re�ler geweest zijn! Maar ja goed! Vanaf dan heb ik telkens de aquariums die langskwamen zelf aangeschaft/gekregen/gevonden (marktplaats en 2dehands.be zijn overspoeld van de gratis bakken!) Allemaal in een vergeten hoekje geplaatst uiteraard zolang je thuis woont.... (ik denk maar aan je schuur of serre? Ik kan mij inbeelden dat je hier niet elke dag langskomt? Of je grootouders thuis?) Maar het virus bleef! Inmiddels woon ik alleen en droom ik nog altijd van die 3 meter bak die ik ooit wel nog eens wil! (gelukkig heb ik wel de kans gehad om dit eens te hebben ! Maar dit is een ander verhaal!) Helaas past een aquarium langer als 50cm niet eens in mijn living
😉! En nu is er ook nog die vriendin die haar neus optrekt voor een aquarium! laat staan een groter of een ander
😛! Mijn ouders hun eerste blik toen ze langskwamen en een aquarium zagen staan was weer van " och neen! nog steeds !!???? Zoek een echte hobby!" maar hij staat waar hij voor mij hoort te staan! De plaats waar je elke dag bent! En als ik eens een maandag (maandag is aquarium grote opkuisdag
😉! geen zin heb om hem te onderhouden (want ja iedereen heeft dit wel eens!)dan word ik daar elke dag aan herinnerd en geconfronteerd! en gebeurt het uiteindelijk toch de dinsdag of woensdag hierop! Maar ik weet dat als ik dit zelfde aquarium ergens op een zolder zet of in een tuinhuis waar ik niet elke dag ben, dan tja.... als ik de maandag geen goesting heb dan zal het mss in het beste geval pas weer de maandag er op zijn dat ik het aquarium een onderhoudsbeurt geef!
Moraal van het lange verhaal! Je hebt hier samen gevoegd meer als 1000 jaren aan kennis en wijsheid hier op het forum rond"hangen"(typen)! gebruik deze!
Beslis zelf! Als ze al akkoord zijn met een aquarium kijk dan zelf wat je je kan permitteren! Kijk op marktplaats! koop een bak onder je budget zodat je nog overhoud voor de komende kosten. Een klein aquarium is ook heel mooi!
En zet je aquarium op een plaats waar je er elke dag van kan genieten! (of walgen als je op maandag geen zin had in het onderhoud!
Voila! sorry voor het kappen van je topic! Je bent op de goede weg! Maar ik heb hier 1 puntje veel zien voorbijkomen waar je wat licht overgegaan bent. Dit type "bak" is van een kunststof dat heel poreus word! Het is niet gemaakt voor langdurige bloedstelling aan water en licht! laat staan de temperatuur van je verwarmingsstaaf! ik heb in eenzelfde bak een kweek appelslakken grootgebracht en tegen dat deze groot genoeg waren was de bak zo broos dat ik hem niet meer kon verzetten! de handvaten braken gewoon af! Het telkens schommelen van de waterhoogte wat typisch is aan een aquarium is nefast hiervoor! Kijk rond ! Meld je aan op de "gratis 'jouw gemeente'" facebookpagina! Ik zie hier elke week wel een aquarium of guppy's passeren dat gratis weg mag !
😉