fotoalbum van rickjuuh


Even een update van de nano 20 liter cube:

Oeps ongewenste gast??
20171211_175510.jpg


De lilaeopsis begint al lekker te wortelen :)
20171211_175544.jpg
 
Heerlijk als de postbode weer is geweest.

Na lang wachten dan eindelijk mijn spilletjes voor mijn nieuwe bak binnen (op planten na, want ik start de bak pas na de kerstvakantie op).

Ik heb nu een heel diep gat in mn portemonnee, volgens mij te veel spullen kan er denk ik mijn bak 3 keer mee inrichten haha (maar zoals ze zeggen beter te veel keus in stenen dan te weinig) en hele toffe spullen al zeg ik het zelf :D

20171214_194816.jpg
 
Zo de stenen zijn schoongemaakt :D

20171215_102705.jpg


Ik had stiekem gehoopt op 1 iets grotere steen. Maar misschien kan ik die nog scoren bij de lfs (grote steen als focus punt).

Aan de ene kant wil ik mijn aquarium het liefst vandaag nog opstarten. Maar ik merk nu dat het voordeel van veel voorbereidend werk toch wel ideaal.

Ben nu nog aan het twijfelen welke plantenvoeding ik wil gaan gebruiken. Ik neig naar de planted box vloeibare voeding. Iemand suggesties?
 
Planted Box EI is veel beter naar mijn idee, lijkt lastiger maar valt reuze mee!
EI is beter ongeacht waar je de chemicaliën koopt.
De spulen voor de macro elementen zijn zo simpel die koop je overal het zelfde. Kno3 b.v is bij alle leveranciers identiek.
Voor de micro elementen ligt dit anders dat zijn samengestelde producten en variëren dan ook per leverancier.
Persoonlijk vind ik cms+b een prima micro plantenvoeding en die is ook nog eens redelijk goedkoop.
 
Ben nu nog aan het twijfelen welke plantenvoeding ik wil gaan gebruiken. Ik neig naar de planted box vloeibare voeding. Iemand suggesties?
Ligt eraan. Als je mooie groene gezonde planten wilt zou ik kiezen voor de standaard EI
Als je een soil gebruikt met een hoge CEC en je wilt mooie rode planten krijgt moet je dat juist weer niet gebruiken.
 
Vandaag mijn speurtocht een starten naar een grote (moedersteen) voor in mijn nieuwe scape. Ik heb via aquadeco mijn hardscape besteld (wat superfish scapers Mountain rock) werd genoemd. De exacte benaming weet ik dus niet.

Dus vandaag maar eens wat zaken afgaan die open zijn om te kijken of ze iets moois hebben :D
 

Zal ik nodig hebben stefan haha

Kijkend naar de foto's heb jij enig idee wat voor stenen het zijn? Het lijkt op seiryu vindt ik zelf, maar er zit een wit te ader in wat seiryu dan volgens mij weer niet heeft.

Haha ja je kan je maar ergens druk om maken xD
 
EI is beter ongeacht waar je de chemicaliën koopt.
De spulen voor de macro elementen zijn zo simpel die koop je overal het zelfde. Kno3 b.v is bij alle leveranciers identiek.
Voor de micro elementen ligt dit anders dat zijn samengestelde producten en variëren dan ook per leverancier.
Persoonlijk vind ik cms+b een prima micro plantenvoeding en die is ook nog eens redelijk goedkoop.

Daar ben ik het mee eens en het aanmaken van de stockoplossing is ook nogeens erg eenvoudig.
 
Zo eerste opzet van de hardscape:

20171217_204149.jpg


20171217_204154.jpg


20171217_204209.jpg


20171217_204159.jpg


Graag opmerkingen en critiek daar wordt hij alleen maar beter van :D

Alvast bedankt voor jullie feedback !
 
Ziet er best uit. De steen links achter iets meer naar het midden. Nu word de bak te nadrukkelijk gesplitst in 2 helften
En zou wel de stenen beetje van het glas afhouden: kan je het glas makkelijker schoonmaken
 
Substraat hoger op laten lopen geeft echt veel meer diepte. Je kunt niet hoog genoeg gaan tbh.. Dan moet je alleen wel de filter aan de zijkant zetten, weet niet of dat mogelijk is.
 
Substraat hoger op laten lopen geeft echt veel meer diepte. Je kunt niet hoog genoeg gaan tbh.. Dan moet je alleen wel de filter aan de zijkant zetten, weet niet of dat mogelijk is.

Dit is alleen de ondergrond jbl volcano substraat. Hierop komt nog minimaal 4 cm soil. Ik ga even kijken of de filter aan de zijkant kan. Bedankt voor de tip :)
 
Ziet er best uit. De steen links achter iets meer naar het midden. Nu word de bak te nadrukkelijk gesplitst in 2 helften
En zou wel de stenen beetje van het glas afhouden: kan je het glas makkelijker schoonmaken

Dankje cornelius

Ga het morgen meteen aanpassen ! :)
 
Ik ben nu een beetje aan het uitproberen met mijn dennerle scapers flow.

De inlaat van deze filter bestaat uit twee pijpjes die in elkaar worden geschoven (lange aanzuiging).

Is het mogelijk om het tussenstuk er tussenuit te halen waardoor de aanzuiging hoger komt te zitten? Of is dit niet goed voor de doorstroming etc?

Normale hoogte:
20171218_083443.jpg

Verstelde hoogte:
20171218_083506.jpg


Iemand een idee? :D
 
Zal niet veel uitmaken qua stroming denk ik. Wat je mogelijk wel krijgt is dat niet alles van je bodem gezogen zal worden; maar dat zou even uitproberen zijn op deze hoogte en dan zie je het vanzelf wel. Ik voorzie geen problemen. Is dit om minder zweefvuil te houden?
 
Ik heb precies dezelfde filteropstelling met de Scapers flow, maar dat ook omdat het gewoon niet paste. Ik merk iig geen verschil qua stroming, en ook als je de lange versie zou doen zou er ook maar een heel klein beetje meer van de bodem worden gezogen hoor.
 
Ik heb precies dezelfde filteropstelling met de Scapers flow, maar dat ook omdat het gewoon niet paste. Ik merk iig geen verschil qua stroming, en ook als je de lange versie zou doen zou er ook maar een heel klein beetje meer van de bodem worden gezogen hoor.

Thanks Daan dan houdt ik de filter mooi zo :)

Zal niet veel uitmaken qua stroming denk ik. Wat je mogelijk wel krijgt is dat niet alles van je bodem gezogen zal worden; maar dat zou even uitproberen zijn op deze hoogte en dan zie je het vanzelf wel. Ik voorzie geen problemen. Is dit om minder zweefvuil te houden?

Het zweefvuil is een mooie bijkomstigheid. Alleen het is voornamelijk praktisch. Omdat ik de filter toch aan de achterkant wil houden. En op deze manier mijn soil die hoger kan verwerken naar achteren ;)
 
Thanks Daan dan houdt ik de filter mooi zo :)



Het zweefvuil is een mooie bijkomstigheid. Alleen het is voornamelijk praktisch. Omdat ik de filter toch aan de achterkant wil houden. En op deze manier mijn soil die hoger kan verwerken naar achteren ;)
Dat puntje van de scape had ik ook kunnen bedenken ja :stom:
 
Zo nog even met ondergrond (volcano) en de stenen aan het spelen geweest. Meteen ik de inlaat van de filter ingekort. Daardoor kan ik nu meer de hoogte in :)

20171218_192754.jpg
20171218_192745.jpg
20171218_192730.jpg
20171218_192709.jpg


Verbeteringen?

Ik hoor graag feedback haha. Met meer mensen zie je toch vaker dingen anders :D
 
Zou denk ik persoonlijk de stenen wat verder van de voorruit laten beginnen of daar kleinere stenen neer leggen. Zijn vrij aanwezig vind ik, zoals ze nu liggen
 
Heb een v-vorm in de bodem gemaakt en wat stenen geherpositioneerd :D

Ben er zelf nu erg tevreden over. Ik heb nog 1 (lelijke) steen over. Deze wil ik in stukken slaan en gebruiken om accenten te leggen.

20171218_203024.jpg


20171218_203029.jpg
 
Weer lekker ingekort inderdaad :Dk
En als je inderdaad tevreden ben met je hardscape dan zou ik er verder persoonlijk niks meer aan veranderen.
Wel een goed idee om een steen in stukjes te slaan om ernaast te leggen om alles groter te laten lijken en een wat natuurlijkere look te geven, lekker bezig! :thumbs:
 
Zojuist de verlichting voor mijn nieuwe bak besteld :D
Op aanraden van Cornelius en Nigel wordt het de chihiros RGB 30. Specs passen inderdaad goed bij mijn bakken en de reviews over de lamp zijn ook allemaal goed (en ingebouwde dimmer ook ideal :))

Ook meteen om de opstart en de strijd tegen algen in de nieuwe bak te vreminderen een chihiros doctor 3de generatie besteld. Ben erg benieuwd naar het apparaatje ( nog nooit eerder gebruikt)

En nu is het wachten weer begonnen haha :juggle:

Ik hou jullie op de hoogte over ontwikkelingen :D
 

Terug
Bovenaan