fotoalbum van rickjuuh


Geweldig man! Zeer gaaf zo! Alleen die grote verwarming hè:D
Ja daar dat is een doorn in het oog. Maar toch is deze al de kleinste die ik kon vinden.

Dus wachten tot alles ga groeien en dan horizontaal ergens achter plaatsen denk ik ;)
 
Mooi hoor Rick.
Is het nog meegevallen met de planten aankoop?

Het totaal kostte 56 euro dus dat is ver onder het verwachtte bedrag.
Ik heb 2 in vitro monte Carlos gebruikt, 1x eleocharis en 1x hydrocotyle

De rest van de planten zijn allemaal pot. Maar vanochtend was de nieuwe levering net binnen dus had ik lekker frisse planten :)

Meestal zijn die vitro potjes nooit zo duur toch?

Omdat ik regelmatig bij mijn LFS kom kreeg ik de nodige korting ;) de in vitro waren nu 5 euro per stuk dus dat is niet te duur :)
 
Zojuist de verlichting voor mijn nieuwe bak besteld :D
Op aanraden van Cornelius en Nigel wordt het de chihiros RGB 30. Specs passen inderdaad goed bij mijn bakken en de reviews over de lamp zijn ook allemaal goed (en ingebouwde dimmer ook ideal :))

Ook meteen om de opstart en de strijd tegen algen in de nieuwe bak te vreminderen een chihiros doctor 3de generatie besteld. Ben erg benieuwd naar het apparaatje ( nog nooit eerder gebruikt)

Kende ik beide niet. Nog tevreden?
 
Vito vind ik toch wel prijzig hoor.
Qua prijs - hoeveelheid verhouding is in vitro altijd voordeliger dan planten in pot.

Een bijkomend voordeel van de in vitro planten vind ik voornamelijk in de opstart erg fijn. Ze zijn namelijk geheel alg en slak vrij waardoor er geen algen in de nieuwe bak terecht komen.

Wanneer je erg veel geduld hebt kun je de plantjes helemaal uit elkaar halen uit de in vitro potjes. Ik denk dat je dan bij bijvoorbeeld micranthemum monte Carlo al snel richting de 100 planten per potje gaat.

Dus wanneer de kans er is probeer ik altijd voor in vitro te gaan
 
Kende ik beide niet. Nog tevreden?
De chihiros RGB is echt een aanrader! Zeker in combinatie met de dimmer die optioneel bij bestelbaar is. Als ik ooit nog een nieuwe bak koop dan komt er weer een rgb boven. Prijs kwaliteitverhouding is super!

De chihiros doctor 3de generatie zit nu vanaf donderdag in mijn nieuwe bak. Dus lastig om daar al een uitspraak over te doen. Al moet ik zeggen dat de fijne mist die het apparaat maakt er behoorlijk tof uitziet! :D
 
Dan ga ik eens zoeken bij ome Ali :D
Kijk anders eens op wish daar hebben ze het sowieso daar heb ik zowel de rgb led als de chihiros docter besteld. Wat langere levertijd maar voor dat geld is het het wachten wel waard!
 
Rick, zit er ook een schema bij met hoeveel lumen er worden afgegeven bij de andere standen van de schakelaar?

Nee helaas, de dimmer met afstandsbediening die ik heb is een 10 traps dimmer.

Ik heb helaas geen par meter anders had ik hier wat meer over kunnen zeggen.

Het enige bij mij bekende is de output op 100% dit is 1790 lumen.
 
Nee helaas, de dimmer met afstandsbediening die ik heb is een 10 traps dimmer.

Ik heb helaas geen par meter anders had ik hier wat meer over kunnen zeggen.

Het enige bij mij bekende is de output op 100% dit is 1790 lumen.

Gewoon kijken naar de algen en plantjes groei:D
Nee idd wel jammer dat dat niet is aangegeven, zo kun je ook niet echt goed iets inschatten....
Maar bij de opstart zou ik zo laag mogelijk starten en dan langzaam opbouwen!
 
Gewoon kijken naar de algen en plantjes groei:D
Nee idd wel jammer dat dat niet is aangegeven, zo kun je ook niet echt goed iets inschatten....
Maar bij de opstart zou ik zo laag mogelijk starten en dan langzaam opbouwen!
En wat zou jij qua plantenvoeding doen Daan tijdens de opstart?

Ik gebruikt planted box all in one
 
En wat zou jij qua plantenvoeding doen Daan tijdens de opstart?

Ik gebruikt planted box all in one

Doe je aan EI? Dus 50% verversen per week? Dan maakt dat niet zo uit.
Heb je trouwens ADA soil? Want dan moet je de 1e week elke dag de helft verversen
 
Heel mooi ingericht. Vind het inrichten van kleine aquaria altijd moeilijker. Maar bij jou is het uitstekend gelukt.
Dankje! :D

Ik moet zeggen dat ik ook een hoop lay-outs heb geprobeerd totdat ik bij deze uitkwam. En het is natuurlujk afwachten wat de planten gaan doen voordat ik deze scape een succes kan noemen haha :)

Ik heb er in ieder geval alles aan gedaan om het een succes te maken.

Ps. De hardscape heeft me heel wat uren gekost zowel het zoeken in verschillende winkels dan het positioneren van alle stenen en het spiderwood
 
Doe je aan EI? Dus 50% verversen per week? Dan maakt dat niet zo uit.
Heb je trouwens ADA soil? Want dan moet je de 1e week elke dag de helft verversen
Ik doseer inderdaad EI. Wat zou jij doen meteen de gehele dosis of langzaam opbouwen?
Ik heb jbl proscape plantsoil. Ze adviseren hierbij iedere 2-3 dagen de eerste week een 50% waterwissel te doen
 
Ik doseer inderdaad EI. Wat zou jij doen meteen de gehele dosis of langzaam opbouwen?
Ik heb jbl proscape plantsoil. Ze adviseren hierbij iedere 2-3 dagen de eerste week een 50% waterwissel te doen

Oh oké dan moet je die verversingen aanhouden idd.

Nou ik ververs mijn kleine bakje met water uit de Rio waar ik de EI op toepas, en op het begin heb ik dat ook zo gedaan. Maar minder doseren op het begin is wel aan te raden, maar ook weer niet veel minder. De EI gaat toch uit van overschotten!
 
Maar minder doseren op het begin is wel aan te raden, maar ook weer niet veel minder. De EI gaat toch uit van overschotten!

Daar dacht ik dus inderdaad ook aan dus ik ga de eerste twee weken 75% doseren en daarna opbouwen om in week 4 100% te doseren
 
En ik heb ze besteld.

Nu eens na de chihiros doctor 3de generatie kijken

De chihiros doctor is natuurlijk niet essentieel voor een succesvol aquarium.

Maar ik heb er al langere tijd positieve verhalen van gehoord. En door de scherp geprijsde elektrode op wish ben ik overgegaan tot aanschaf.

Het voordeel van de chihiros 3de generatie vind ik dat deze in verschillende aquaria kan worden gebuikt. Dus bijvoorbeeld in een bak van 30 liter, maar ook in een van 500 liter.
 

Terug
Bovenaan