Fototopic: Bouw van een kweekrack voor 12 aquaria


Frank0

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2020
Berichten
238
Leeftijd
49
Aangezien ik in een hobby hok 100 cm ruimte over had heb ik besloten een kweekrack te gaan bouwen. Ik ga hier een verslag maken van de bouw met foto's en mijn gedachten erachter. Tips welkom! Overigens heb ik momenteel geen enkel aquarium, dus dit is echt bouwen vanaf nul. Los komt er in de woonkamer een aquarium van 220x70x70, maar dat wordt een apart topic.

Het idee is een rack van 200 hoog, 80 breed en 40 diep. Hierin 5 schappen, waarbij op de onderste 4 op elke schap 3 bakken van 40x25x25 komen te staan, of mogelijk op de onderste een grotere bak.

Hierbij continue waterverversing middels een druppelsysteem en een overloop in elke kweekbak. Filtratie met sponsfilters en verwarming in elke bak apart. Het rack wordt gemaakt naar het idee van DIY Joey op Youtube. Doel is niet alleen het kweken van vissen, maar ik wil ook zelf alles gaan bouwen (behalve de aquaria) en dus leren. Ik heb nog geen ervaring met overlopen, pvc verlijmen, afvoer maken etc etc. Kortom een autodidactisch verhaal, waarbij ik teer op mijn ervaring van vroeger (15 jaar geleden een bak van 160 cm gehad) en uiteraard al jullie ideeën op dit forum!

Dat is het in een notedop. De rest volgt de komende weken!


IMG_3835.jpg


IMG_1664.jpg
 
ben op het moment zelf ook met een stelling bezig ik vraag me alleen af waarom zoon kleine maat bak ik kweek garnalen en dan is zoon 54 liter bakje tog echt wel nodig wil je sireuse productie hebben het water verversen doe ik hier maar heel weinig heb veel drijf planten die filteren alles in combinatie met een spons filter
 
Even meedenkend : 200cm/5 = 40.
40-25 cm bakhoogte is 15cm... moet je ook nog de dikte van de liggende balk eraf halen.
houd je ongeveer 10-12cm werkruimte over? heel beperkt hoor :deal:

Wat wil je overigens gaan houden/kweken? zou net als mijn voorganger ook opperen om meer grotere bakjes te plaatsen.
of zeg 1 lange bak maar verdeeld met roosters? dan hoef je per bak maar 1 verwarming te kopen en 1 overloop te maken.

Ben benieuwd naar het verdere verloop! ben zelf (samen met vaders) een stelling aan het maken om 2x 180x50x50cm op te plaatsen.
 
ben op het moment zelf ook met een stelling bezig ik vraag me alleen af waarom zoon kleine maat bak ik kweek garnalen en dan is zoon 54 liter bakje tog echt wel nodig wil je sireuse productie hebben het water verversen doe ik hier maar heel weinig heb veel drijf planten die filteren alles in combinatie met een spons filter

Ik zit vast aan die 40 cm diepte en 80 cm breedte. Heb niet meer ruimte. Enige wat ik zou kunnen doen is minder bakjes zetten en die groter te maken. Bv 40x40. Ik hoef geen productie te maken trouwens en wil er ook niks op verdienen of zo. Mijn doel is om te proberen steeds moeilijkere soorten te gaan kweken. Ik wil beginnen met bv ramirezi en barbus tittea bijvoorbeeld. Er zitten dus niet meer dan 3 vissen in een bakje. En wellicht wat garnalen. Heb ook gedacht aan een eigen guppylijn te gaan beginnen.... Maar ziks wat vee ruimte nodig heeft. Daarnaast bestel ik nu eerst 6 bakjes voor twee planken. De onderste twee laat ik leeg. Dan kan ik eventueel daar grotere neerzetten.

Even meedenkend : 200cm/5 = 40.
40-25 cm bakhoogte is 15cm... moet je ook nog de dikte van de liggende balk eraf halen.
houd je ongeveer 10-12cm werkruimte over? heel beperkt hoor :deal:

Wat wil je overigens gaan houden/kweken? zou net als mijn voorganger ook opperen om meer grotere bakjes te plaatsen.
of zeg 1 lange bak maar verdeeld met roosters? dan hoef je per bak maar 1 verwarming te kopen en 1 overloop te maken.

Ben benieuwd naar het verdere verloop! ben zelf (samen met vaders) een stelling aan het maken om 2x 180x50x50cm op te plaatsen.

Ik laat 40 cm tussen de balken, dus 15 cm werkruimte. En ja, dat is krapjes..... Alternatief is minder planken en minder bakjes.... ;-). Ik moest een keuze maken. Ik kan nog wijzigen. Ik wilde eens kijken naarmate het rack vordert....
Zoals ik zei dacht ik aan eenvoudige en kleine visjes (ramirezi, cherry barbeel, guppen, galaxy rasbora etc). Volgens mij heb ik daar voorlopig genoeg aan. Ik hoef geen winst te maken of zo. Het is puur de uitdaging.
Een bak verdelen met roosters heb ik niet aan gedacht, maar lijkt me erg bewerkelijk? Hoe plaats je die roosters dan?
 
PS: wat wel zou kunnen is de bakjes iets langer maken (bv 45 of max 50 cm) en die iets buiten het rack laten uitsteken aan de voorkant zit ik te denken. Dat scheelt ook in de werkruimte omdat ik er dan aan de voorkant makkelijker in kan... Hier moet ik even op broeden.
 
En klaar. Plannen iets gewijzigd op jullie advies. ?. De bovenste schap is ruimer gemaakt (ten koste van de onderste) om grotere bakken te kunnen plaatsten!
Ik denk dat ik begin met 6 bakken van 50x25x25 op de middelste schappen. Ik ga ze dus iets laten uitsteken en 50 cm maken ipv 40. Die eerst aansluiten, leidingen, licht etc etc en met die ervaring verder denk over de rest.
ik ga morgen v Wolferen bellen en bestellen.
PS: krijg foto niet recht! ?
7E9A6B6C-FA2F-4238-9B96-80AF0FFE3FDC.jpeg
 
Nou heb ik hier niet heel veel verstand van, maar hoef je de liggende delen niet te ondersteunen? Of zijn 2 schroeven op elke hoek hier voldoende voor?
 
Zou er op zijn minst nog een soort van stalen hoekverbinding 40x40x40 onder de liggers plaatsen.
 
Wat voor schroeven heb je gebruikt om de lengte liggers vast te maken? lengte en diameter?

schroeven kunnen doorgaans meer hebben dan men denkt, en zo gigantisch veel gewicht hoeft 1 laag niet te dragen.
 
Mls die schroeven iets van 4*70 zijn is dat sterk zat.
maar het zou mooier zijn als je de liggers even een cm had ingelaten in de stijl
 
Gaat ook niet zo zeer om de afschuifbelasting van de schroef, meer dat het hout op deze manier uit kan zakken
 
Nou heb ik hier niet heel veel verstand van, maar hoef je de liggende delen niet te ondersteunen? Of zijn 2 schroeven op elke hoek hier voldoende voor?
Zou er op zijn minst nog een soort van stalen hoekverbinding 40x40x40 onder de liggers plaatsen.
Wat voor schroeven heb je gebruikt om de lengte liggers vast te maken? lengte en diameter?

schroeven kunnen doorgaans meer hebben dan men denkt, en zo gigantisch veel gewicht hoeft 1 laag niet te dragen.
Mls die schroeven iets van 4*70 zijn is dat sterk zat.
maar het zou mooier zijn als je de liggers even een cm had ingelaten in de stijl
Gaat ook niet zo zeer om de afschuifbelasting van de schroef, meer dat het hout op deze manier uit kan zakken

Ik snap jullie zorgen hoor. Dit is op het kanaal van degene die het zo ontworpen heeft ook uitgebreid besproken. Ik overweeg nog latten onder elke schap te zetten danwel hoekverbindingen. Echter, ze zitten verlijmd vast inclusief 4 stuks 8x0,6 schroeven op elke hoek. Het zit echt muurvast hoor. Ik heb letterlijk aan elke schap gehangen met mn hele gewicht (90 kg) en hij gaf geen krimp. Als ik het uitreken kom ik op 5x2,5x2,5 = 31 kg per bak en dat 3 x is zeg ongeveer 95 kg.

De bakken hebben een levertijd van 2 weken, dus ik denk er nog even over na. Wellicht ga ik ze toch nog ondersteunen met iets...

Intussen moet ik nadenken over de volgende stap. Dat worden de leidingen, dus ik moet pvc gaan bestellen. Bochten, T stukken, lijm, etc. Ook een gatenboor om de afvoer naar buiten te maken. Plan is om van het afvoerwater een stroompje in de voliere te maken die er naast staat. Hebben de vogels een watervalletje.... :)

Meteen een vraag: Wat raden jullie aan vwb verlichting? Ik wil LED lampen. Er hangt al een controller met dimfunctie etc. Nu kan ik standaard ledblokjes doen, maar ik wil eigenlijk iets wat ook de planten goed doet groeien. Dat is geen doel op zich, maar een paar plantjes gaan er wel in. Iemand tips?

O, en waar bestellen jullie PVC spul?
 
je zou led breed straler kunnen kopen kunnen ook tegen water en online gaan ze voor goed koop
 
Ik vind de bakjes trouwens wat krap voor de vissen die je in gedachten hebt. Voor guppen en misschien de galaxy's niet een heel groot probleem maar of je wat fellere vissen zoals ramirezi's erin wilt houden... Kan mij voorstellen dat ze zeker tijdens het kweken vrij agressief zullen worden. En sherry barbelen doe je er gewoon geen plezier mee.
 
bij wildkamp hebben ze een heel groot arsortiment buizen en leidingen voor normale prijzen
 
Ik vind de bakjes trouwens wat krap voor de vissen die je in gedachten hebt. Voor guppen en misschien de galaxy's niet een heel groot probleem maar of je wat fellere vissen zoals ramirezi's erin wilt houden... Kan mij voorstellen dat ze zeker tijdens het kweken vrij agressief zullen worden. En sherry barbelen doe je er gewoon geen plezier mee.
Het was ook maar een voorbeeld. Ik heb ze vroeger ook in deze bakjes gekweekt. Maar zoals ik in het begin ook al aangaf heb ik nog 2 schappen over om later grotere bakken te nemen. Ik ben nog een beetje zoekende moet ik eerlijk bekennen. Op de bovenste plank heb ik sowieso veel meer ruimte. En intussen overweeg ik sowieso iets grotere te bestellen. Ik zou ook kunnen kiezen voor 2 bakken per plank ipv 3... Lastige keuzen... :)
 
Laatst bewerkt:
bij wildkamp hebben ze een heel groot arsortiment buizen en leidingen voor normale prijzen

Ja klopt. Ik heb zelfs ene Wildkamp om de hoek zitten. Probleem is dat ze in coronatijd max 4 mensen binnen laten en telkens als ik daar kom staan ze rijen dik voor de deur... :). Maar ik kan inderdaad even op hun website kijken.

Kennen jullie deze: link ? Heeft ook heel veel keus?
 
Gisteren de bakken besteld. Ik heb na enige twijfel de bestelling iets aangepast:
3 bakken van 50x25x25
1 bak van 50 x 40 x25
1 bak van 50 x 30 x 25

Alleen met PVC doorvoer in de bodem om een overloop te maken. Levertijd 1-2 weken. Deze week vast wat PVC spul bestellen.
 
Gisteren de bakken besteld. Ik heb na enige twijfel de bestelling iets aangepast:
3 bakken van 50x25x25
1 bak van 50 x 40 x25
1 bak van 50 x 30 x 25

Alleen met PVC doorvoer in de bodem om een overloop te maken. Levertijd 1-2 weken. Deze week vast wat PVC spul bestellen.

welke maatgeving pvc ga je gebruiken?
 
welke maatgeving pvc ga je gebruiken?
32 mm. ik vond 25 wat krap (en bij een aantal zaken zoals Wildkamp slecht verkrijgbaar) en meer leek me overkill...

ben benieuwd hoe die doorvoer er uit ziet en werkt (worden klemdoorvoeren). Ik kan in de bak zelf gewoon een staande PVC buis er op zetten als overloop? Weet iemand waar ik 32 mm korfjes kan krijgen die er op kunnen om te voorkomen dat visjes / slakjes er in terecht komen?
Ken iemand de Maggie muffler? link
 
32 mm. ik vond 25 wat krap (en bij een aantal zaken zoals Wildkamp slecht verkrijgbaar) en meer leek me overkill...

ben benieuwd hoe die doorvoer er uit ziet en werkt (worden klemdoorvoeren). Ik kan in de bak zelf gewoon een staande PVC buis er op zetten als overloop? Weet iemand waar ik 32 mm korfjes kan krijgen die er op kunnen om te voorkomen dat visjes / slakjes er in terecht komen?
Ken iemand de Maggie muffler? link
En alleen een filterkorfje gebruiken zonder het koppelstuk. Is wel te verlijmen aan de buis of op een verloopstuk dat past toch. Is redelijk rekbaar
 
Kleine wijziging in de plannen, want ik heb naast bovenstaande bakken nog een oud 100 x 40 x 40 aquarium van zolder gehaald (waarvan ik dacht dat ik die niet meer had :). Deze opgebouwd met een grote sponsfilter. Ik hoop deze week de kweekbakken te krijgen en met het leidingwerk te kunnen beginnen.

En, ik kon het niet laten.... bij de vissenboer meteen wat zebravissen en barbus titteya meegenomen. Deze soorten gaan mijn eerste kweekuitdagingen worden. Ik wil simpel eens kijken of het me lukt eitjes te krijgen en de jongen groot te brengen. Heb er zin in!
 
Ik krijg het NIET voor elkaar de foto's recht te projecteren, maar jullie snappen het idee! De eerste 5 bakken zijn vandaag geleverd!

Ik heb alleen enorm ruzie met het bevestigen van de standpijp in de bak. het 32mm doorvoeren, maar mijn 32 mm pvc buis past wel in het klem-uiteinde, maar niet in het deel dat in de bak uitkomt. Ik snap er geen fluit van. Alsof die diameter 2 mm te breed is. Topic met vraag hierover hier.... Iemand? Lijkt wel of er een verloopstuk tussen moet...

FAEBF9DE-E792-4E98-BD38-B55D03DDC2F5.jpeg
 
Nu nog even de vraag hoe ik alles ga testen op lekkages zonder alles eerst te lijmen.... ?. Als ik het vastlijm en er zit een lek, krijg ik het niet meer los.... ?
 
Teflon tape kan om de buis voordat je die in het hulpstuk steekt.
Maar eigenlijk doe je na het lijmen pas lektesten omdat je de lijm verbindingen test op lekken.

Doorvoeren kan je testen met een lang stuk buis te monteren in de doorvoer en de bak vol te zetten met water
 

Terug
Bovenaan