Fototopic: Bouw van een kweekrack voor 12 aquaria


Teflon tape kan om de buis voordat je die in het hulpstuk steekt.
Maar eigenlijk doe je na het lijmen pas lektesten omdat je de lijm verbindingen test op lekken.

Doorvoeren kan je testen met een lang stuk buis te monteren in de doorvoer en de bak vol te zetten met water
Ja precies, tuinkabouter. Ik begin met dat laatste en ga erna lijmen. Updates volgen!
 
wel nice die bakken die zo uit steken wist niet dat da kon dacht dat ze echt ondersteuning in de hoeken nodig hebben maar we gaan het me maken :p
 
wel nice die bakken die zo uit steken wist niet dat da kon dacht dat ze echt ondersteuning in de hoeken nodig hebben maar we gaan het me maken :p
Tja, voor mij is dat ook maar een inschatting hoor. Echter, ik heb ze bewust van 6 mm glas laten maken ipv de standaard 4 mm bij die maat. En er zit niet heel veel water in per bak. Ik denk dat het zo prima gaat
 
Mini-update: De doorvoeren zijn getest en allen waterdicht. Vandaag het PVC grotendeels verlijmd en Electra aangelegd. Kleine stappen vooruit!

Plannen deze week:
- Heb alvast Rasbora Galaxy's besteld om later mee te gaan kweken
- Afvoer naar buiten maken en gat boren naar buiten toe incl alles aansluiten
- Ik hoop dat deze week de filters / verwarmingen binnen komen dan kunnen die volgend weekend er in

En erna indraaien! :)
 
Foto update: zal later wat tekst erbij doen met toelichting en de lessen die geleerd zijn.... ?
09CAFDB2-5B85-469D-9620-9255394F6DF9.jpeg

B27B9FAD-FC97-4DA5-92F8-CC2E735E002E.jpeg

58246F4A-0643-48BB-A5F3-10D4750910BF.jpeg
 
Toelichting:
- 5 bakken aangesloten en geïnstalleerd. PVC werk aangesloten en pijp naar buiten gemaakt voor afvoer. Verwarmingen en sponsfilters aangesloten. Let niet op de rotzooi, ik moet later alles nog netjes wegwerken! Ook kill-eitjes ontvangen en een klein, laag bakje ervoor. Ook dat ga ik eens proberen.
- Artemia kweek opgestart. Infusorien kweek opgestart. Tot op heden waardeloos en geen opbrengst, maar al doende leert men.... :)

Lessen deze week:
- Die staande sponsfilters drijven steeds naar boven, ondanks de zware voet en het uitknijpen van alle lucht uit de spons. Les: voortaan toch de filters met zuignappen
- PVC hoeft niet allemaal verlijmd. Aangezien het alleen als overloop wordt gebuikt staat nergens druk op. Uitgebreid getest zonder te verlijmen: Geen lekkage. Ik kijk het even aan.
- De duurste Eheim 400 luchtpomp werkt goed, maar heeft moeite met 5 bakken blijkbaar. En het is een drama om alle kraantjes zo in te stellen dat er ook overal lucht doorheen gaat
- de website van killivissenencorydoras van Pierre is de beste online leverancier (persoonlijke mening)

Ben even aan het denken, maar dit is het belangrijkste geloof ik.... :)

Wat nog volgt:
- veel Javamos besteld voor de eierleggers
- veel spul van Aliexpress maar duurt lang (oa spul om artemia set te maken)
- luchtkraantjes om lucht naar de filters beter te verdelen
- En ik denk dat er een luchtpomp bij moet

En de bak hieronder is een soort quarantaine / tijdelijke bak. Hierin zitten wat zebra's en sherrybarbelen waar ik mee wil beginnen. Ook wat planten die ik later ga gebruiken in de kweekbakjes. Vandaag voor 80,- aan neocaridina garnalen binnen gekregen, maar zie er nog maar 3 terug. Zouden die opgegeten zijn door de sherry's? Hoop dat ik er morgen toch weer wat terug zie. Intussen zag ik vandaag de sherry's al paren in het javamos terwijl ik in de bak bezig was.... :)

58AE05AE-76E8-48D6-AE16-C82BDF7A9C0F.jpeg
 
Laatst bewerkt:
- Die staande sponsfilters drijven steeds naar boven, ondanks de zware voet en het uitknijpen van alle lucht uit de spons. Les: voortaan toch de filters met zuignappen
Minder lucht geven.

Toevallig zelf ook met een stelling van 3 aquaria bezig geweest. Ik heb uiteindelijk de Eheim air 500 gekocht en daar super tevreden over. Voor het verdelen van de lucht heb ik onderstaande kraantjes gekocht alleen dan 2x in de 5-weg versie: https://www.devisvoerwebwinkel.nl/a...oebehoren/luchtkraan-3-weg-verchroomd-messing
 
Minder lucht geven.

Toevallig zelf ook met een stelling van 3 aquaria bezig geweest. Ik heb uiteindelijk de Eheim air 500 gekocht en daar super tevreden over. Voor het verdelen van de lucht heb ik onderstaande kraantjes gekocht alleen dan 2x in de 5-weg versie: https://www.devisvoerwebwinkel.nl/a...oebehoren/luchtkraan-3-weg-verchroomd-messing

In hoeverre zou minder lucht erdoor pompen ervoor zorgen dat ze niet gaan drijven?
Heb wel is zo'n ding met voet in mijn hand gehad.. maar kan mij niet voorstellen dat zoiets überhaupt drijft?
 
In hoeverre zou minder lucht erdoor pompen ervoor zorgen dat ze niet gaan drijven?
Heb wel is zo'n ding met voet in mijn hand gehad.. maar kan mij niet voorstellen dat zoiets überhaupt drijft?
Hmm lastig uit te leggen maar toevallig had ik zelf dit probleem ook. Toen zitten spelen met de lucht toevoer en sinds ik het een tandje terug heb geschroefd blijven ze netjes met de voetjes op de bodem. Ben het met je eens als je ze vast pakt zijn ze best zwaar en lastig voor te stellen, maar drijven gingen ze.

Intern loopt de luchtslang helemaal door tot aan de voet van het filter waar het door een relatief kleine opening weer naar boven moet. Mijn theorie is dat bij te veel lucht er wat lucht naar de spons zelf ontsnapt en hierdoor het filter meer drijfvermogen geeft. Mijn opmerking was echt uit eigen ervaring van twee dagen terug ;)
 
Update:

- Tijdens het indraaien er achter gekomen dat de standpijpen te hoog waren. De standpijp had ik 1,5 cm onder de aquariumrand geplaatst. Wat blijkt: de oppervlaktespanning is zo groot dat het water pas 1 cm BOVEN de pijp er ook echt in gaat stromen... En alles zat al vastgelijmd. Dus met veel pijn en moeite in de bakken aan het zagen gegaan en het probleem opgelost gelukkig

- verder draait alles goed. Gisteren 2 hoogzwangere zebravissen bij wijze van test alvast in een bak gedaan en dat gaat prima. Misschien dit weekend al een man erbij en zien hoe dat gaat

- ik struin veel op Aliexpress en de bekende online websites in NL om spul te verzamelen. Zo heb ik DEZE ontdekt. Op youtube goede reviews en naast kweekbak ook als extern filter te gebruiken. Ik ga het eens proberen

- In de grote reservebak al 10 Neocaridina garnalen gedaan en ben meteen verliefd. Komend weekend ga ik er meer halen

- ook killi eitjes binnen gekregen. Dat wordt een separaat avontuur! Mogelijk voer voor een apart topic. :)

- Verder overweeg ik in één van de bakken ADA amazonia te doen en het water aan te zuren om wat vissen te kunnen kweken die niet op mijn leidingwater met Ph 8,0 kunnen

- tot slot, en dat is het laatste deel van de opbouwfase, moet de continue waterverversing gemaakt worden. Ik heb druppelnippels al getest en die werken perfect. Moet alleen nog alles installeren

- En dáárna overweeg ik de plank eronder met nog 3 bakken te bezetten.... :)

Ik zal later nog wat foto's toevoegen.
Groet!
 
goed idee je zou gewoon lava stene er in kunnen gooie en dan een klim plant
 
dit is het druppelsysteem dat er op gaat. Net getest: op de langzaamste stand komt er 1 liter per 2 uur uit. Dus 12 liter/dag wat 30% per bak is. Dat is wat veel dus ik ga experimenteren met een lagere druk.
Desalniettemin: ik zet de kraan open, de volgende dag dicht en dan heb ik 30% water ververst in ALLE bakken zonder enige moeite... ??
A82DBCF9-6EEE-4B5E-9866-B759B0F02FCC.jpeg
DD822625-DA0C-4C49-A3B9-044C3D1FC00C.jpeg
 
No3 en PO4 omlaag brengen zonder waterwissels.
Je zit dan alleen nog met de hormonen, eiwitten etc van je vissen waarvoor je de wissels gaat uitvoeren.

Maar in theorie kan je dan aanzienlijk meer voeren zonder dat het de groei gaat belemmeren op het gebied van meetbare afvalstoffen
 
No3 en PO4 omlaag brengen zonder waterwissels.
Je zit dan alleen nog met de hormonen, eiwitten etc van je vissen waarvoor je de wissels gaat uitvoeren.

Maar in theorie kan je dan aanzienlijk meer voeren zonder dat het de groei gaat belemmeren op het gebied van meetbare afvalstoffen
Duidelijk! Dank!
 
het handige van een klimplant is dat je het limiet kan op zoeken je leest ook bij mensen die dit doen dat het opgegeven moment te veel uit het water haalt als je dan zoon klim plant te groot laat woorden
 
het handige van een klimplant is dat je het limiet kan op zoeken je leest ook bij mensen die dit doen dat het opgegeven moment te veel uit het water haalt als je dan zoon klim plant te groot laat woorden
Ik heb daar nooit van gehoord, maar ik vind het wel een uitstekend idee. De wortels halen de afvalstoffen er uit en je laat intussen de plant gewoon de bak uit groeien... :)
 
Ja, dat is eigenlijk hetzelfde principe als drijfplanten ;) En er is tegenwoordig een hele industrie omheen gebouwd, veel gewassen die je in de winkel koopt zijn al op deze manier gekweekt. Zoek maar eens op hydroponics. Voor aquaria is het grote voordeel dat het co2 uit de lucht wordt gehaald en je die dus niet in het water nodig hebt.
 
No3 en PO4 omlaag brengen zonder waterwissels.
Je zit dan alleen nog met de hormonen, eiwitten etc van je vissen waarvoor je de wissels gaat uitvoeren.

Maar in theorie kan je dan aanzienlijk meer voeren zonder dat het de groei gaat belemmeren op het gebied van meetbare afvalstoffen
het handige van een klimplant is dat je het limiet kan op zoeken je leest ook bij mensen die dit doen dat het opgegeven moment te veel uit het water haalt als je dan zoon klim plant te groot laat woorden
Ja, dat is eigenlijk hetzelfde principe als drijfplanten ;) En er is tegenwoordig een hele industrie omheen gebouwd, veel gewassen die je in de winkel koopt zijn al op deze manier gekweekt. Zoek maar eens op hydroponics. Voor aquaria is het grote voordeel dat het co2 uit de lucht wordt gehaald en je die dus niet in het water nodig hebt.

Iemand enig idee welke klimplanten dan het beste zijn? Aangezien mijn reservebak (waar de later te gebruiken kweekvissen alvast in gaan) toch in de schuur staat, heb ik daar alle ruimte voor. Zou ordinaire hedra een idee zijn? Die groeit hard en makkelijk en staat genoeg in mijn tuin... :)
 
Dit is een gaaf project.
Benieuwd hoe het de komende weken gaat :)
 
Dit is een gaaf project.
Benieuwd hoe het de komende weken gaat :)
Dank! Ik blijf dit topic bijhouden. Ik maak zo een apart topic over de te kweken vissen.

De planning nu:
- zebra vissen
- barbus tittea
- Galaxy Rasbora
- Rasbora Brigittae
- misschien neocaridina's
 
Zou ordinaire hedra een idee zijn? Die groeit hard en makkelijk en staat genoeg in mijn tuin... :)
Great minds..

Sinds gister heb ik een stukje hedra in een glas met water staan om te zien of die wil aan slaan. Of het gaat werken durf ik nog niet te zeggen maar ik ben het dus ook aan het proberen.

IMG_1195 (2).JPG
 
Dit gaat helaas niet aanslaan.. je zou dan een tak moeten hebben waar de bladeren van de Klimop uitgroeien en niet alleen de bladeren.
 
Het onderste stukje is een deel van een tak en er zitten al twee wortels aan. We gaan het zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brem
Great minds..

Sinds gister heb ik een stukje hedra in een glas met water staan om te zien of die wil aan slaan. Of het gaat werken durf ik nog niet te zeggen maar ik ben het dus ook aan het proberen.

Bekijk bijlage 301245

great minds, think alike! :)

Dit gaat helaas niet aanslaan.. je zou dan een tak moeten hebben waar de bladeren van de Klimop uitgroeien en niet alleen de bladeren.

En ik vrees dat Brem gelijk heeft. Ik heb eerder ook stekken van hedra gemaakt. Beste is idd om een stukje tak / stengel moet hebben van het einde van een plant. Alleen een blad werkt meestal niet. De wortels groeien alleen uit de stengel, niet uit het blad. (Voor zover ik weet)
 
- Verder overweeg ik in één van de bakken ADA amazonia te doen en het water aan te zuren om wat vissen te kunnen kweken die niet op mijn leidingwater met Ph 8,0 kunnen

Hou er rekening mee dat als je ververst met kraanwater dat de bodem vrij snel zal uitwerken. Het beste is om bij een ph verlagende bodem te werken met osmosewater.
 
Ik zag overigens dat @Merethe wat Pothos in de aanbieding heeft, mocht je interesse hebben.


Ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen van Merethe met deze plant in het aquarium :)
 
Scindapsus is een heel makkelijke plant die het prima doet in het aquarium. Ik heb nu een stuk of 10 stekjes uit mijn aquaria groeien. Ze groeien in het aquarium wat langzamer dan in de pot en de bladeren blijven wat kleiner, maar zodra de wortels zijn gevormd groeit het wel gewoon door.
 
als je klimop google krijg je van alles te zien aan klim planten ik weet niet de naam er is 1 klim plat die veel mensen gebruiken voor filter doel einde zou je dan moeten google
 
Hou er rekening mee dat als je ververst met kraanwater dat de bodem vrij snel zal uitwerken. Het beste is om bij een ph verlagende bodem te werken met osmosewater.

Ja daar ben ik ook bang voor. Dan is het nog een optie de verversing in die bak niet, of bv maar 1-2 dagen / week aan te zetten

Scindapsus is een heel makkelijke plant die het prima doet in het aquarium. Ik heb nu een stuk of 10 stekjes uit mijn aquaria groeien. Ze groeien in het aquarium wat langzamer dan in de pot en de bladeren blijven wat kleiner, maar zodra de wortels zijn gevormd groeit het wel gewoon door.

Ik heb net op internet wat besteld. Of heb jij nog stekken die je op wilt sturen in een envelop? En meteen een vraag: kan ik ze onder water planten in het begin of moet het blad boven water staan?
 

Terug
Bovenaan