Jha hoor , ik importeer regelmatig vis uit buitenland , maar dan vooral betta en kamfa's uit thailand en indonesie , gebruik jan sabbman als transhipper .
Verzenden levendbarende goed ? Straks of morgen verwacht ik een foto van de groep , ik zal deze ook hier posten , met verzendkosten en handeling kosten van transchipper is het 100 dollar + 35 euro
Ja, ik ken Jan Saßman wel.
Smaken verschillen maar zelf vindt ik het niet mooi en wat kitsch lijken. Maar goed voor de liefhebbers vast een hot item.
Het is idd een geheel persoonlijk preferentie of niet... Dat zal altijd wel zo blijven. En maar goed ook. Zou ook een beetje saai worden als iedereen dezelfde voorkeuren zouden hebben...
Dank je.
Deze vindt ik dus to much en die uit de post van Stan vindt ik dan wel weer mooi omdat het natuurlijker lijkt.
Ja, dat klopt. Men kan behoorlijk doorschieten in kweekvormen. Wil je echt de mooiste en de meest verschrikkelijke creaties zien dan moet je eens bij menig japanse sierguppenkweker zijn. En daar wordt herhaaldelijk flink over de grens van het welzijn van de vissen gegaan om maar met een fantasierijke danwel fantasieloze kweekvorm aan te komen. Nu zeg ik wel "Japan" doch in bijna geheel Azië zijn ze dol op verschrikkingen aan kweekvormen. Of dat nu guppen of andere vissen moeten gaan betreffen. Het moet allemaal daarzo gepaard gaan met veel kleur en vormen. En zelfs bling bling is iets waar ze dol op zijn en dat is in middels bij bepaalde kweekvormen aan vissen reeds bereikt.
Gaat het uiteindelijk erom wat reclame te maken voor 50 dollar gentechvisjes?
Hoe zuur wordt de hobby hier verziekt eigenlijk.
In dit topic wordt er door niemand bewuste reclame gemaakt mbt gen-gemodificeerde guppen. Hier wordt gen-modificatie enkel bespreekbaar gemaakt. En of dat nu positief of negatief benaderd wordt is een ander verhaal... 😉
Wat ik wel vind is dat men tegenwoordig met zulke rare lichaamsvormen aankomt qua kweekvormen (niet enkel guppen hoor) dat men voorbij het welzijn van de vissen gaat. Dat moet zekers gezegd worden...
Zn kleur mutatie kan erg ongevaarlijk zijn (of niet) maar we doen het niet voor de vis.
Daar zeg je idd wat. Er zijn verscheidene kleurmutaties die niet schadelijk zijn voor de vis en er zijn een paar die idd schadelijk "kunnen" zijn. Eén ervan is bijvoorbeeld het zwart-gen die bij een hoge dichtheid op het lijf tot tumoren kunnen leiden. Of het ino-gen (albino en lutino) dat een vis een gevoelig zichtsvermogen oplevert. Nu is lutino wel gunstiger als albino waarbij nog enigszins concentraties van melanophoren aanwezig zijn. Maar beide ino-genen geven gewoon een een grotere lichtgevoeligheid (en een verminderd zichtsvermogen) t.o.v. zwarte ogen. Om dus maar twee voorbeelden aan te geven.
Het gaat altijd om een winstmodel.
Niet altijd. Ja, er is een markt voor verrassingexemplaren aan guppen doch worden er ook sierguppen (mooi of afgrijselijk) gekweekt als prerstige-zaak als siergupkweker zijnde dat bedoelt is voor het showsegment en niet voor de commercie. Maar ik snap jouw insteek wel.
Ik denk dat mensen die mutaties kopen daarom niet minder respect hebben.
Beide groepen mogen er zijn en moeten wel respect voor elkaar hebben.
Ik wil geen rare tulp maar mocht ik dat willen hoef ik daarvoor niet gezien worden als respectloos. Toch ?
Het is ook maar hoe men er tegenaan kijkt.
Ik weet niet wat ik van genmod denk. Maar mijn voorkeur gaat wel naar wildkleur. Dat vind ik gewoon speciaal. Omdat de natuur "het zo bedoeld heeft"
Nou, dat snap ik terdege. Want ik hou mij met zowel wild- als kweekvormen bezig waarbij wildvorm een stapje voor heeft bij mij. dat is altijd al zo bij mij geweest dat wildvormen een wat grotere voorkeur bij mij kent.
Wat ik wel denk is dat mensen die de voorkeur aan dit soort guppen geeft, meer met hunzelf en hun eigen eisen bezig zijn. Dan met de behoefdes van een vis.
Deze uitspraak zou ik wel tussen haakjes willen plaatsen. Ja, er is een groep die bij het opzetten van een nieuwe kweekvorm het welzijn van de vissen terzijde laat. Doch de andere groep zet een nieuwe lijn op met wel degelijk het welzijn van de vissen serieus in het oogbeschouw te nemen.
Ik durf best te geloven dat bijvoorbeeld @stanovic geen moment twijfeld en deze vissen niet in een natuurlijk ogende bak zou stoppen al zou hij 10 keer de kans hebben. Bij speciale vissen hoort iets speciaals 😄
Dat klopt. Ik zou een kweekvorm niet zo snel in een biotoopbak gaan plaatsen. Mijns inziens klopt het dan gewoon niet als ik dat wel zou gaan doen.
Ik zie enkel volledige inzet in kweken van hybride's ...
Op mijn site geef ik aan met zowel wild- als kweekvormen me bezig te houden. Wat kweekvormen aangaan, da's een deel hybridevorming en een deel waarbij wildvormen op bepaalde eigenschappen in lijnkweek worden gezet. Dat laatste staat dan nog eens los van de normale wildvormen waar geen lijnkweek aan te pas komt waarbij de genendiversiteit zoals dat in een wilde populatie ook voorkomt trouw gebleven wordt. Dus enkel volledige inzet in kweken van hybride's is dan incorrect.
Leuk hè dat
@stanovic een impressie geeft van een kweekvariant!
🙂😉
Ja, leuk,, hè... en met al die ophef... 😉