1. !!Een bezoek aan onderstaande sponsors houdt deze deze snelle server in stand. Dank voor uw support!!

Fundulopanchax sjostedti

Discussie in 'Killivissen' gestart door Peter74, 11 apr 2017.

View Users: View Users
  1. Peter74

Peter74

Lid geworden:
    31 jan 2015
    Sinds zondag heb ik een koppel Fundulopanchax sjostedti. Het betreft deze variant. Ik ben er steeds voor gewaarschuwd dat deze dieren flinke rovers zijn die mogelijk een gevaar voor alle ander vissen zou kunnen zijn/worden.

Op dit moment zit ik echter met het omgekeerde probleem: Sinds ik ze losgelaten heb, verstoppen ze zich. Het vrouwtje heb ik sinds zondag nog maar 1x gezien. Het mannetje lag zondagavond in een donkere hoek onder de aanzuiging van de pomp, maar heb ik gisteren en vandaag ook niet meer gezien.

Wat moet ik hiermee? Ze moeten op zeker moment eten. Hoe lang kan ik het aanzien en ze de kans geven om tot rust te komen? Als deze bak te stressvol voor ze is, huisvest ik ze wel op zolder.

2. tomansky

tomansky

Lid geworden:
    6 aug 2011
    Ik had vorige week exact hetzelfde probleem. Indien mogelijk flink wat drijf planten toevoegen. Wat ik ook heb gedaan is (tijdelijk) de tl verlichting dimmen.. ik heb ongeveer 50% 'bekleed' met aluminium folie, om zo de bak wat donkerder te krijgen.

Na verschillende voer sessies kwamen ze langzaam te voorschijn, nu ze minder schuw zijn heb ik de aluminiumfolie verwijderd.

Bij mij hadden ze ook wel een aantal dagen nodig.

Succes!

3. TS
    Peter74

Peter74

Lid geworden:
    31 jan 2015
    En toen was ie er alweer :-)
    Met excuus voor de slechte fotokwaliteit:
    2017-04-12 18.01.27.jpg

Hij hangt daar inderdaad krampachtig onder een overhangend stukje steen met een uitstekende pluk Riccia. Wennen aan het licht is dus inderdaad waarschijnlijk de verklaring.

4. TS
    Peter74

Peter74

Lid geworden:
    31 jan 2015
    Een update: De schuwheid is volledig over. Als ik voor de bak kom staan komen ze naar het glas onder het voerklepje :-)

Wel een andere zorg: De man lijkt een knik te hebben in het achterlijf tussen de rugvin en de staart:
    2017-05-10 20.53.43.jpg

Verder ziet hij er (in mijn ogen) gezond uit:
    2017-05-10 20.54.34.jpg

Is dit een vergroeiing?