Ik zat te denken dat het misschien bacteriebloei is, die je er met filterwatten niet uit gaat krijgen. Maar dat zou niet als stofdeeltjes zichtbaar moeten zijn. Maar goed, ik herken het wel, heel veel kleine deeltjes bij het opstarten van een aquarium of na groot onderhoud. Zou met een paar weken wel opgelost moeten zijn. Gewoon lekker doorgaan met filter laten rijpen en af en toe wat water vervangen.Lijken echt stof deeltjes. Vandaar de watten in het eerste filter kamertje.
Ja ik las van bacteriebloei, maar dat vind ik wat raar bij een 'nieuw' aquarium waar niks is toegevoegd anders dan startbacterie en wat eten elke dag 🙂.Ik zat te denken dat het misschien bacteriebloei is, die je er met filterwatten niet uit gaat krijgen. Maar dat zou niet als stofdeeltjes zichtbaar moeten zijn. Maar goed, ik herken het wel, heel veel kleine deeltjes bij het opstarten van een aquarium of na groot onderhoud. Zou met een paar weken wel opgelost moeten zijn. Gewoon lekker doorgaan met filter laten rijpen en af en toe wat water vervangen.
Helemaal begrijpen doe ik het ook niet. Het lijkt erop dat bacterien zich moeten hechten aan het filtermateriaal of zoiets. Dus alle bacterien die nu het toegevoegde voer opeten, die starten blijkbaar in de waterkolom en moeten hun plaats vinden in het filter? Ik snap ook niet waarom, maar het is wel een bekend verschijnsel.Ja ik las van bacteriebloei, maar dat vind ik wat raar bij een 'nieuw' aquarium waar niks is toegevoegd anders dan startbacterie en wat eten elke dag 🙂.
Maar ik laat het gewoon gaan want moet toch een paar weken draaien. De drijfplanten doen het in ieder geval erg goed hahahaha. Die wortels worden mega lang.
Er zijn twee mogelijkheden waarom je die pieken niet hebt:ammonia en nitiret pieken 😀. maar dat is allemaal 0,0 maar wel 3 nitraat.
Wat voor planten heb je? En zijn deze nieuw gekocht van de winkel en misschien bovenwater (emers) gekweekt? In dat laatste geval kan het zijn dat er eerst heel veel blad zal afsterven. Sowieso hebben heel veel planten moeite met verplaatsingen, in ieder geval de wat planten met stevige stengels. De echte waterplanten met slappe stengels kan het meestal wat minder boeien, die doen het in een aquarium of niet, maar verplaatsen en opnieuw poten vinden ze bij mij meestal helemaal prima.Hmm. Dacht dat het aquarium nog maar een week draaide, maar hij draait al 2 weken. Had er dan al niet wat moeten gebeuren? Ik voer elke dag een beetje voer.
De planten hebben het zwaar maar misschien omdat er geen fosfaat in zit. Heb de lampen ook langer aan gezet, die stonden op 7 uur.
Er was totaal geen fosfaat aanwezig. In het klein aquarium merkte ik ook dat ze het toen minder gingen doen. Dus dat heb ik nu toegevoegd en dan gaan we het zien. Ik had eerste getest en daarna het water toegevoegd.Er zijn twee mogelijkheden waarom je die pieken niet hebt:
1) Alle planten nemen het op voor de groei. Maar goed, als de planten het niet goed doen, klinkt dat niet logisch. Verklaart ook niet waarom er nitraat ontstaat. Heb je ook gekeken of je kraanwater van zichzelf nitraat bevat? Schijnt op sommige plekken zo te zijn. En ik zie dat je plantenvoeding en water uit een ander aquarium hebt toegevoegd, wat ook allebei de nitraat kan verklaren.
2) Je doet misschien niet heel veel voedsel in je aquarium, waardoor de bacterien in het filter het gewoon aankunnen. Dus de ammonia wordt gelijk omgezet naar nitriet en de nitriet naar nitraat, zodat je geen meetbare hoeveelheden ammonia en nitriet in je bak hebt.
Ik ben zelf niet zo van het strak waterwaarden in de gaten houden. Twee weken filter indraaien met dagelijks wat voedsel en dan gaan bij mij de eerste vissen er in. Gewoon niet teveel tegelijk en niet gelijk met kwetsbare dieren en dan komt het bij mij altijd wel goed. Ja, ik test het tegenwoordig wel, maar dat is puur om te controleren of er voor mijn vissen niet teveel NH3 en NO2 in het water zit, niet om te bepalen of het filter gerijpt is.
Wat voor planten heb je? En zijn deze nieuw gekocht van de winkel en misschien bovenwater (emers) gekweekt? In dat laatste geval kan het zijn dat er eerst heel veel blad zal afsterven. Sowieso hebben heel veel planten moeite met verplaatsingen, in ieder geval de wat planten met stevige stengels. De echte waterplanten met slappe stengels kan het meestal wat minder boeien, die doen het in een aquarium of niet, maar verplaatsen en opnieuw poten vinden ze bij mij meestal helemaal prima.
Temperatuur: 22-26 gradenHoewel de pH wel wat ruimte heeft, is dit een malawicichlide en die willen toch wel een wat hogere pH.
Wat moet ik dan maken van dit:nee hoor, tenso mix in een fles,nitraat/kaliumsulfaat oplossing samen in een fles en fosfaat in een fles. 3 flessen totaal
Maar als het je te lastig is, moet je er niet aan beginnen. Als je er zo in staat, wordt het niets.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.