Wat is er nieuw

GarField's low tech Rio 180

Lijken echt stof deeltjes. Vandaar de watten in het eerste filter kamertje.

Lijken echt stof deeltjes. Vandaar de watten in het eerste filter kamertje.
Ik zat te denken dat het misschien bacteriebloei is, die je er met filterwatten niet uit gaat krijgen. Maar dat zou niet als stofdeeltjes zichtbaar moeten zijn. Maar goed, ik herken het wel, heel veel kleine deeltjes bij het opstarten van een aquarium of na groot onderhoud. Zou met een paar weken wel opgelost moeten zijn. Gewoon lekker doorgaan met filter laten rijpen en af en toe wat water vervangen.

Ik zat te denken dat het misschien bacteriebloei is, die je er met filterwatten niet uit gaat krijgen. Maar dat zou niet als stofdeeltjes zichtbaar moeten zijn. Maar goed, ik herken het wel, heel veel kleine deeltjes bij het opstarten van een aquarium of na groot onderhoud. Zou met een paar weken wel opgelost moeten zijn. Gewoon lekker doorgaan met filter laten rijpen en af en toe wat water vervangen.
Ja ik las van bacteriebloei, maar dat vind ik wat raar bij een 'nieuw' aquarium waar niks is toegevoegd anders dan startbacterie en wat eten elke dag 🙂.
Maar ik laat het gewoon gaan want moet toch een paar weken draaien. De drijfplanten doen het in ieder geval erg goed hahahaha. Die wortels worden mega lang.

Ja ik las van bacteriebloei, maar dat vind ik wat raar bij een 'nieuw' aquarium waar niks is toegevoegd anders dan startbacterie en wat eten elke dag 🙂.
Maar ik laat het gewoon gaan want moet toch een paar weken draaien. De drijfplanten doen het in ieder geval erg goed hahahaha. Die wortels worden mega lang.
Helemaal begrijpen doe ik het ook niet. Het lijkt erop dat bacterien zich moeten hechten aan het filtermateriaal of zoiets. Dus alle bacterien die nu het toegevoegde voer opeten, die starten blijkbaar in de waterkolom en moeten hun plaats vinden in het filter? Ik snap ook niet waarom, maar het is wel een bekend verschijnsel.

De bank is een stuk helderder. Vandaag even wat metingen gedaan.
Ammonia 0
Nitriet 0
Nitraat 3
Fosfaat 0

Raar. Ik heb nu 20 liter oud mijn andere bak gehaald ivm waterwissel. Misschien dat dit de boel opstart.
Ik heb wat plantenvoeding en fosfaat toegevoegd.

Hmm. Dacht dat het aquarium nog maar een week draaide, maar hij draait al 2 weken. Had er dan al niet wat moeten gebeuren? Ik voer elke dag een beetje voer.
De planten hebben het zwaar maar misschien omdat er geen fosfaat in zit. Heb de lampen ook langer aan gezet, die stonden op 7 uur.

ammonia en nitiret pieken 😀. maar dat is allemaal 0,0 maar wel 3 nitraat.

ammonia en nitiret pieken 😀. maar dat is allemaal 0,0 maar wel 3 nitraat.
Er zijn twee mogelijkheden waarom je die pieken niet hebt:
1) Alle planten nemen het op voor de groei. Maar goed, als de planten het niet goed doen, klinkt dat niet logisch. Verklaart ook niet waarom er nitraat ontstaat. Heb je ook gekeken of je kraanwater van zichzelf nitraat bevat? Schijnt op sommige plekken zo te zijn. En ik zie dat je plantenvoeding en water uit een ander aquarium hebt toegevoegd, wat ook allebei de nitraat kan verklaren.
2) Je doet misschien niet heel veel voedsel in je aquarium, waardoor de bacterien in het filter het gewoon aankunnen. Dus de ammonia wordt gelijk omgezet naar nitriet en de nitriet naar nitraat, zodat je geen meetbare hoeveelheden ammonia en nitriet in je bak hebt.

Ik ben zelf niet zo van het strak waterwaarden in de gaten houden. Twee weken filter indraaien met dagelijks wat voedsel en dan gaan bij mij de eerste vissen er in. Gewoon niet teveel tegelijk en niet gelijk met kwetsbare dieren en dan komt het bij mij altijd wel goed. Ja, ik test het tegenwoordig wel, maar dat is puur om te controleren of er voor mijn vissen niet teveel NH3 en NO2 in het water zit, niet om te bepalen of het filter gerijpt is.

Hmm. Dacht dat het aquarium nog maar een week draaide, maar hij draait al 2 weken. Had er dan al niet wat moeten gebeuren? Ik voer elke dag een beetje voer.
De planten hebben het zwaar maar misschien omdat er geen fosfaat in zit. Heb de lampen ook langer aan gezet, die stonden op 7 uur.
Wat voor planten heb je? En zijn deze nieuw gekocht van de winkel en misschien bovenwater (emers) gekweekt? In dat laatste geval kan het zijn dat er eerst heel veel blad zal afsterven. Sowieso hebben heel veel planten moeite met verplaatsingen, in ieder geval de wat planten met stevige stengels. De echte waterplanten met slappe stengels kan het meestal wat minder boeien, die doen het in een aquarium of niet, maar verplaatsen en opnieuw poten vinden ze bij mij meestal helemaal prima.

Er zijn twee mogelijkheden waarom je die pieken niet hebt:
1) Alle planten nemen het op voor de groei. Maar goed, als de planten het niet goed doen, klinkt dat niet logisch. Verklaart ook niet waarom er nitraat ontstaat. Heb je ook gekeken of je kraanwater van zichzelf nitraat bevat? Schijnt op sommige plekken zo te zijn. En ik zie dat je plantenvoeding en water uit een ander aquarium hebt toegevoegd, wat ook allebei de nitraat kan verklaren.
2) Je doet misschien niet heel veel voedsel in je aquarium, waardoor de bacterien in het filter het gewoon aankunnen. Dus de ammonia wordt gelijk omgezet naar nitriet en de nitriet naar nitraat, zodat je geen meetbare hoeveelheden ammonia en nitriet in je bak hebt.

Ik ben zelf niet zo van het strak waterwaarden in de gaten houden. Twee weken filter indraaien met dagelijks wat voedsel en dan gaan bij mij de eerste vissen er in. Gewoon niet teveel tegelijk en niet gelijk met kwetsbare dieren en dan komt het bij mij altijd wel goed. Ja, ik test het tegenwoordig wel, maar dat is puur om te controleren of er voor mijn vissen niet teveel NH3 en NO2 in het water zit, niet om te bepalen of het filter gerijpt is.
Er was totaal geen fosfaat aanwezig. In het klein aquarium merkte ik ook dat ze het toen minder gingen doen. Dus dat heb ik nu toegevoegd en dan gaan we het zien. Ik had eerste getest en daarna het water toegevoegd.
Ik ben 2 weken terug wel begonnen met een startbacterie dus met weinig belasting kan de boel het waarschijnlijk gewoon aan inderdaad.

Wat voor planten heb je? En zijn deze nieuw gekocht van de winkel en misschien bovenwater (emers) gekweekt? In dat laatste geval kan het zijn dat er eerst heel veel blad zal afsterven. Sowieso hebben heel veel planten moeite met verplaatsingen, in ieder geval de wat planten met stevige stengels. De echte waterplanten met slappe stengels kan het meestal wat minder boeien, die doen het in een aquarium of niet, maar verplaatsen en opnieuw poten vinden ze bij mij meestal helemaal prima.

Ik weet zo niet uit mijn hoofd. In ieder geval makkelijke planten die bij de winkel al onder water stonden. Maar we gaan het zien.
Ik moet eerst maar eens kijken of de panty's eruit kunnen en mijn hout onder water blijft staan hahaha. dan kan ik daar java varens in/op/aan zetten.
Als die eruit zijn kan ik eens kijken of ik er al wat vissen in kan zetten.

De invloed van startbacteriën is minimaal, daar zou ik geen kortere indraaitijd voor rekenen.
Verder kan het optreden van de ammoniak/ nitriet piek variëren van nauwelijks meetbaar tot meerdere hoge pieken over een tijdsspanne van een week tot 6 weken. Er zijn zoveel factoren die meespelen dat je niet kunt stellen dat er iets niet klopt als je op week 2 nog geen piek hebt gezien.

Vandaag even wat drijfplantenwortels korter gemaakt.
Ook even gekeken of het hout al nat genoeg is ..... ik kon er 1 panty uit halen maar de 2e nog niet dus de 3e nog helemaal niet.

Even de planten beter bekeken met een vergelijking van de eeste foto .... Het is 1 plant die het niet goed doet, de anderen zijn wel gegroeid en de Hygrophila corymbosa is mooi vol aan het worden.
1 van de planten van de winkel aktie (ben de naam vergeten) doet het minder goed. Maar er zaten ook draden in van de wortels van de drijvende planten dus het leek slechter dan dat het echt is.

Gewoon rustig 4 wk indraaien en af en toe wat voer verkruimelen.

Dat doe ik ook John. Sowieso moeten eerst die panty's er ook uit hahaha.

Een foto van de planten aan de linkerkant.

De voorste komen worteltjes onderaan de bladeren. De Hygrophila is een stuk voller geworden en de megagroeier zitten ook nieuwe koppen op. Dus het gaat minder slecht als ik dacht.
Gelukkig.

Voor nu wordt het dierenbestand:
Een school corydora red stripe
Een paar opruim garnalen
Appelslakken
Een school Hyphessobrycon pulchripinnis – Citroen Tetra
En dan wil ik nog iets anders erbij. Een dwerggoerami of dwergcyclide die niet in het zand graast .... of iets anders leuks.

Ow, ik krijg deze link van me vriendin:
https://aquainfo.nl/artikel/chindongo-saulosi/

Chindongo/Pseudotropheus Saulosi
Muilbroeders. Mooie blauwe man met 2 gele vrouwen? Even verder lezen en zoeken 😀.

EDIT: Dat wordt hem toch niet denk ik als ik het zo lees.
Dit zijn vrij rustige soorten en gaan het niet leuk vinden tussen de saulosi's.

Laatst bewerkt:
Hoewel de pH wel wat ruimte heeft, is dit een malawicichlide en die willen toch wel een wat hogere pH.

Hoewel de pH wel wat ruimte heeft, is dit een malawicichlide en die willen toch wel een wat hogere pH.
Temperatuur: 22-26 graden

PH: 7,5-8,5

GH: 12-16

Mijn PH is 7,5 en zit aan de grens. Mijn GH is wel een stuk lager (8).
Maar als het niet met de tetra's gaat wordt het toch al niks.

Dat durf ik niet te zeggen, al schijnen ze behoorlijk territoriaal te zijn.

Contact met iemand gehad en die gaf aan dat Cichliden en tropen gaat niet goed samen.
Ergens op dit forum stond dat de rustige vissen het niet fijn gaan vinden bij de cichliden.
Dus dan niet. Leek me een leuk diertje want vind zo'n muilbroeder erg grappig. maar als het niet samen gaan, gaat het niet samen. Ik vind het gedrag van een scholenvis wel erg leuk dus die wil ik sowieso.
Dan zoek ik wel iets anders wat er mogelijk bij kan. Zal best genoeg keus zijn om iets leuks te vinden. En anders maar niet. Wordt de school groter 🙂.

Gaat toch hoofdzakelijk om de corydoras.

Het hangt van de bakgrootte af en van het karakter van de cichliden. Ik heb T. elliotti's en die jagen de cory's zonder pardon weg uit hun broedzone, maar verder gebeurt er weinig.
Maar de cory's moeten natuurlijk wel voldoende ruimte hebben om ergens heen te vluchten. En dat hangt dus af van de grootte van de broedzone in relatie tot je bakformaat af. En er zijn cichliden die blijven jagen op de indringer. Dat is natuurlijk niet echt een goede combinatie.
Of de combinatie cichliden- corydoras dus wel of niet kan, is een kwestie van goede research doen....

Ik vindt het een gok in een meterbak maar inderdaad hangt het van de soort af.

Ik hou niet van gokken met levende dieren dus geen cichliden

Ik krijg op de bodem een soort van bruine draadalg achtig iets.
Gewoon laten gaan en op balans wachten of moet ik wat gaan doen?
En algaanslag op de ruiten maar daar doe ik verder niks aan (alleen de voorkant), dat komt wel weer goed heb ik bij de vorige gemerkt. Maar die bruine draadzooi op het zand ken ik net.
Hij draait nu bijna 3 weken. Geen ammonia en nitriet aanwezig. Ik geeft wel plantenvoeding en fosfaat. Er zit een beetje nitraat in (3).

Dat is hoogstwaarschijnlijk bruinalg, dat is gebruikelijk bij de opstart.
Ik heb trouwens nog een kleine cichlide gevonden die geschikt zou kunnen zijn voor jouw bak icm cory's, als je zorgt voor voldoende schuilplaatsen en mogelijke broedplaatsen: Thoricthys scolofi. Ik heb zijn iets minder dan 2x zo grote neef (T. elliotti) samen met C. paleatus. En dat gaat goed.
Ik kan je wel helpen met wat tips/ adviezen voor de inrichting.

Vandaag maandag. De wekelijkse controle en waterwissel dag.
Deze heeft ammonia 0, nitriet 0, fosfaat 0, nitraat 0 ...... Dat is wel erg weinig van alles. Vorige week had ik een beetje nitraat en heb fosfaat toegevoegd. Moet ik nu nitraat toevoegen of de planten wel voeding te geven?

Aangezien je planten het een stuk beter doen als ze voeding krijgen, is dat wel een wijs plan.

Plantenvoeding heb ik toegevoegd, en fosfaat .... Ik heb geen los nitraat dus die zal ik morgen even halen.
Ik ben geen fan van plantenvoeding incl. nitraat en fosfaat omdat niet elke bak dezelfde balans heeft.

weleens naar de producten van aquariumbemesting.nl gekeken? Daarmee kun je nitraat fosfaat, mikro-elementen allemaal apart doseren en het is meestal nog goedkoper ook dan de All in one drankjes.

wel eens naar gekeken maar volgens mij moest je dan zelf van alles mengen en heb je overal potjes/flesjes.
Voor nu vind ik dit makkelijker. Plantenvoeding zonder fosfaat en nitraat. En dan apart fosfaat en dan nu ook nitraat.

Ik heb 6 flessen staan: 3x voor dagelijks gebruik en 3 voor bijvulling. Maar in principe ben je er met 3 flessen. Je kunt met gedestilleerd water of osmosewater gaan werken, dan heb je meer flessen nodig, maar het kan ook prima met kraanwater....

Je hebt nu ook 3 flessen....

Ja, ik heb daar recent ook naar gekeken. Ik voegde al wel nitraat, fosfaat en sporenmix apart toe. Bij aquarium bemesting zag ik dat je tenso dan ook weer in twee aparte flessen moet doen voor mij ook weer net een fles teveel.

nee hoor, tenso mix in een fles,nitraat/kaliumsulfaat oplossing samen in een fles en fosfaat in een fles. 3 flessen totaal

Maar als het je te lastig is, moet je er niet aan beginnen. Als je er zo in staat, wordt het niets.

nee hoor, tenso mix in een fles,nitraat/kaliumsulfaat oplossing samen in een fles en fosfaat in een fles. 3 flessen totaal

Maar als het je te lastig is, moet je er niet aan beginnen. Als je er zo in staat, wordt het niets.
Wat moet ik dan maken van dit:

Maak makkelijk uw eigen plantenvoeding:

Los 32gr Tenso Cocktail (1 zakje) op in 1 flesje van 500ml.
Los 66gr Magnesiumsulfaat (MgSO4) en 28gr Kaliumsulfaat (K2SO4) samen op in een apart flesje van 500ml.

Ziet er toch voor mij uit als twee flesjes. En dan nog nitraat en fosfaat. Of mis ik iets?

je hebt niet alles nodig wat aangeboden wordt.
één fles met K2SO4 + KNO3
één fles met KH2PO4
één fles met tensomix

Van de eerste oplossing geef ik 4 doppen één keer per week, van de 2e één en van de derde 2 doppen en dan komen mijn planten niets tekort en aan het einde van de week is de voeding zo goed als op.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan