Garnaal beweegt amper en eet niet


S

Sid

Guest
Hallo allemaal,

Mijn naam is Sid, sinds gisteren heb ik 21 citroengarnaaltjes in mn bak. Ik heb half water uit een bestaande bak en half in laten draaien een week.
Als het lukt voeg ik een foto toe. Ik heb kienhout erin, mosballen, mosgras, pluk mos, gezonken schip, sponsfilter, kiezels, walnootblad en elzenknopjes.
De waardes zijn volgens het stripje prima. No3 0, no2 0, GH 16, KH 3/6, pH 6,8.
Ik heb mineralen gestrooid. Ze doen het allemaal heel goed.
Ze zijn rustig en fladderen heel soms op en neer. Grazen de hele tijd.
Maar 1 garnaal lag gister nogal stil en soms op zn zij, maar vanmorgen lag deze ergens anders, waar hij of zij nu al de hele dag ligt en ook niet eet. Kan het zijn dat het vervellen is of een beschadiging ergens dat hij of zij nu ligt bij te komen en mineralen opneemt?
Ik zie wel een donker vlekje in de zij en bij de anderen niet. Zou het stress zijn van de reis? Ik denk al twee dagen dat ie dood gaat maar allicht is het iets anders? Iemand enig idee?

Alvast hartelijk dank voor reactie's.

Groetjes Sid

15590701433965425628233850279439.jpg


15590702325203986936875180340128.jpg
 
Een week indraaien met alleen 50% water uit een draaiende bak is niet voldoende, hoe ben je op het idee gekomen dat dat voldoende zou zijn?

De bak moet minimaal 4 weken indraaien, nu meet je nog geen No2 maar dat kan over een week heel anders zijn.
 
Ik heb enkel planten gebruikt uit een bestaande goed draaiende bak en geen voedingsbodem onder de kiezels. Degene die mij heeft geholpen heeft al jaren garnalen en ik heb zelf veel gelezen. Het zou in theorie moeten kunnen toch? Het no2 piekt door nieuwe plantjes en bestrijdingsmiddel toch? Of heb ik nu iets over het hoofd gezien? Ik heb ook een geel flesje gebruikt van terra voor nieuwe bakken om nitraat te verwijderen en ph en kh verlagen. Het lijkt goed te gaan met allemaal behalve die ene vanaf het begin.
 
Zeker garnalen zijn gevoelig voor slechte waterkwaliteit, helaas liggen slechte waterwaardes wel op de loer door het zo snel opstarten van de bak.
Nee planten nemen geen no2 (nitriet) op maar no3 (nitraat).

Heb je de garnalen nieuw? het kan altijd voorkomen dat een paar het niet redden na een verhuizing.
 
Ja ik heb ze gisteren opgehaald in Amersfoort met de trein vanuit Utrecht. Het bakje waarin de dame ze me heeft verkocht stonk naar afwasmiddel dus ik vind het een wonder dat ze nog leven. Waardoor zouden de waardes slecht kunnen worden? De plantjes zaten al in een bestaande goede bak. Heb ik iets over het hoofd gezien?
 
Of heb ik nu iets over het hoofd gezien?
Ja, je hebt over het hoofd gezien dat er in water nagenoeg geen nitrificerende bacteriën zitten en de planten ook amper wat mee brengen.Dit betekent dat het bakje zoals elke nieuwe opgestarte bak van 0 af aan moet indraaien. Bereid je maar voor op een nitrietpiek in de derde week.

Deze kan er zijn zonder dat je het meten kunt, omdat je mogelijk op de verkeerde momenten meet.
Dat nu de waardes goed zijn volgens het stripje zegt niets. In de eerste week is nog weinig te verwachten, wellicht einde eerste en de tweede week NH3/4 maar dat kun jij niet meten met een stripje.

Stripjes zijn sowieso erg onbetrouwbaar, geven regelmatig bv aan dat er geen NO2 in het water zit terwijl die waarde met druppeltesten bv 0,2 blijkt te zijn, of omgedraaid.

Aangezien je bakje niet ingedraaid is raad ik je aan een aantal druppeltesten te kopen, om nu te beginnen NH3/4 en NO2
 
Ga ik zeker doen. Is het slim om ze te verhuizen eventueel? Die arme garnaaltjes mogen niet doodgaan door mijn fout.
 
Als dat een optie is zou ik dat zeker doen, wel even rustig laten wennen aan het nieuwe water.

En Nitriet piekt niet door nieuwe plantjes en/of bestrijdingsmiddelen, maar door de opstartcyclus
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nitrificatie
 
Is er geen middel die dit tegen gaat? Verhuizen is echt de beste optie?
 
Hoe lang draaid je bak?
Volgens mij is die bodem ook niet geschikt voor garnalen.

Btw water uit andere bak geeft niet echt veel zoden aan de dijk.

Praat je over ingedraaide filter dan oke. Maar water?

Maar ik denk dat John of Antje je meer over garnalen en leefwijze van ze kan vertellen.
 
Is er geen middel die dit tegen gaat? Verhuizen is echt de beste optie?
Ik ken geen middeltje dat dit tegen gaat, anders zouden we ook niet meer 'ouderwets' minimaal 4 weken indraaien, voor garnalen zelfs liever nog een paar weken langer.
 
Ik kan een tussenwand maken in een bak van mn huisbaas en mn pompje en filter erin hangen. Of hij dat leuk vind betwijfel ik, maar hij wil vast ook niet dat ze dood gaan. Die bak bestaat al jaren en hij gaat goed.
Als er echt niks tegen te doen is, dan moet dat maar even 3 weken.
 
Ik heb hem 1,5e week geleden gevuld met alles behalve de garnalen. Beetje dom, maar ik ga iets regelen om ze te verhuizen. Als ik alles lees hier dan zullen ze hoe dan ook dood gaan. De bodem is niet gekleurd met verf. In de winkel zei de man dat het kon. Meestal nemen mensen kleinere steentjes.
 
Weet eerlijk gezegd niet of dat een betere oplossing is. Zou het mogelijk zijn om één van zijn sponzen klein beetje uit te knijpen in jouw bak zodat je wat bacteriën toevoegd? Niet te veel of eerst even in een beker ofzo.
En niet teveel voeren.
 
Dat heb ik zojuist gedaan, dat ik dat niet eerder had bedacht...maar ja, dan komt nog steeds die piek of niet?
 
Nog mooier zou zijn als je van je huis baas wat ingedraaid filtermateriaal (uit zijn filter) mag hebben. Dan nog is er een risico maar de kans erop wordt kleiner en mogelijk verloopt het ook minder heftig.
 
Ik heb zojuist een van zijn sponzen een beetje uitgeknepen onder water. Het water is nu nogal troebel tot bruin. De garnalen grazen rustig verder hhh. Moet ik dit herhalen volgende week? Ik heb de testen gevonden en ga ze morgen halen.
 
Nog mooier zou zijn als je van je huis baas wat ingedraaid filtermateriaal (uit zijn filter) mag hebben.
Zou op zich mooi zijn, maar daar kun je denk ik weinig mee op een sponsfilter.
 
Ik heb zojuist een van zijn sponzen een beetje uitgeknepen onder water. Het water is nu nogal troebel tot bruin. De garnalen grazen rustig verder hhh. Moet ik dit herhalen volgende week? Ik heb de testen gevonden en ga ze morgen halen.
Hoop dat dit helpt. Zou het nu eerst even aankijken. Garnalen zijn geen grote vervuilers dus dat scheelt.
Hou het gedrag van je garnalen in de gaten. Mocht dit veranderen (stil zitten, boven in de bak gaan zitten) dan grote waterversing doen.
 
Hartelijk dank voor al jullie hulp. Ik ga alle tips uitvoeren en hopelijk gaan ze niet dood door mijn stommiteit.
 
Zou op zich mooi zijn, maar daar kun je denk ik weinig mee op een sponsfilter.
Had even gemist dat het om een sponsfilter gaat. Jammer maar helaas moet het dan anders.
 
Je zou ook nog catappablad kunnen toevoegen. Eten ze graag van.
 
Moet ik dit herhalen volgende week?
Ik zou het bij deze ene keer laten, het verdere verloop heeft gewoon tijd nodig, hopelijk gaat het allemaal goed, iig goed blijven meten en meteen 50% (of meer) verversen mocht je Nitriet gaan meten.
 
Bedankt!!! Ga ik zeker doen!
 
De bodem vindt ik ook niet ideaal want daar gaat makkelijk eten en vuil tussen zitten en rotten.
 
Iemand ervaring hiermee? Het klinkt ideaal.
Vanmorgen heb ik 25% water ververst. De waardes zijn goed. Die ene is overleden helaas, de andere 20 scharrelen erop los. Het overtallige voer heb ik verwijderd en de dode ook. Ik heb ook 5 slakjes weggehaald en alleen 4 posthoornslakjes laten zitten, omdat ze nog veel poepen, maar ook wel nuttig zijn.Ze gaan vrijwel niet naar boven de garnalen, dus het lijkt nog goed te gaan. Ze zwemmen niet zoveel heen en weer als bij mn huisbaas, er is veel mos bij hem, dus allicht voelen ze zich veiliger. Als ik dit middel mag geloven komt er dan nooit meer een nitrietpiek. Is het waar of een verkooppraatje?

Screenshot_20190529-115713_Samsung Internet.jpg
 
Dit zou eventueel een nitriet tegen kunnen gaan als je net ff iets te veel bezig geweest bent met de bodem of filter. maar niet echt bij een Opstartfase.

Nogmaals zoals eerder gezegd is als er echt producten waren die echt werkte was de advies van 4 weken opstart ook niet meer nodig en achterhaalt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sid
Geen ervaring met dat spul, maar het gaat nu nog goed omdat de Nitriet meestal pas in de tweede week of derde week komt
 
Als jouw bak goed draait, krijg je geen nitriet.
Moet wel je filter goed draaien.
Dat het goed om gezet wordt.

Verrder weggegooid geld.

Maaar, werd iets gezegd over je slechte bodem.

Dat hoort zo niet,, he. zo grof.

Zag dat je een sponsfilter hebt, en geen zuurstof planten.
 
De bodem daar zijn de meningen over verdeeld. Plantjes hoefden niet volgens de diebo. Daar zitten ze net als in de natuur in een poeltje water met een blad en wat mos. Ik heb er net zelfgekweekte cabomba bijgedaan, dat zat er gister wel in, maar ik heb t eruit gehaald na een bezoek aan de aquariumzaak, omdat het niet nodig zou zijn. En wat het product betreft, ondanks het leegknijpen van een sponsfilter van een bak die al jaren draait, zou ik toch een piek krijgen volgens de kenners hier omdat ik hem pas 11 dagen geleden heb gevuld en twee dagen geleden nieuwe garnaaltjes erin heb gedaan. Er is er 1 van de 21 overleden na die reis en verder doen ze het goed. De bak is wat donker door een walnootblad en elzenknopjes, dat trekt weer weg. Ik heb dus waarschijnlijk nog geen goeddraaiende bak, anders zou ik niet vrsgen naar dit product.

1559127308805260090887248195133.jpg
 
Ik zou als ik jou was. ook een interne filter aanschaffen. Kan een aquael zijn of superfish aquaflow 200. ook de bodem veranderen. en ingedraaide spons in de interne pomp plaatsen. en die mee draaien.

zoals John al zei gaat er voedsel tussen zitten en gaat rotten en dat gaat je waterwaardes veranderen.

maar dit is mijn advies, doe daar je voordeel mee ~Meester Frank Visser
 
Haha ok meester visser. Ik zal de bodem veranderen maar is dat nu echt een goed idee in verband met stress voor de beestjes? Ik ga vandaag kijken naar zo'n filter, maar de mensen die ik ken hebben alleen een sponsfilter en dat gaat hartstikke goed. Ik heb natuurlijk maar 20 liter en daarom zijn twee filters misschien dan wel beter? Sorry voor al mn vragen, iedereen zegt wat anders en ik wil het zsm begrijpen zodat ze hopelijk niet doodgaan door mijn onwetendheid. Niemand die ik ken heeft dus een ander filter dan spons, hoe kan ik dan aan zulk residue komen, vraag ik me af.
 
Ik denk zelfs dat die sponsfilter meer filtervolume heeft dan een klein binnenfiltertje, dus dat is wel goed.

plus dat je ook nog eens twee sponzen hebt, dan kun je deze beurtelings schoonmaken
 
Haha ok meester visser. Ik zal de bodem veranderen maar is dat nu echt een goed idee in verband met stress voor de beestjes? Ik ga vandaag kijken naar zo'n filter, maar de mensen die ik ken hebben alleen een sponsfilter en dat gaat hartstikke goed. Ik heb natuurlijk maar 20 liter en daarom zijn twee filters misschien dan wel beter? Sorry voor al mn vragen, iedereen zegt wat anders en ik wil het zsm begrijpen zodat ze hopelijk niet doodgaan door mijn onwetendheid. Niemand die ik ken heeft dus een ander filter dan spons, hoe kan ik dan aan zulk residue komen, vraag ik me af.

Wil je echt begrijpen dan zal je de proces van nitrificatie eens moeten opzoeken en of Marcel ( @biljoenblik ) zou je daarbij een uitleg kunnen verschaffen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nitrificatie

https://aquaforum.nl/threads/het-nitrificatie-process.4234/

https://www.aquainfo.nl/ammoniak-naar-nitriet-nitrificatie/

http://aquariumfluisteraar.wikidot.com/het-opstarten-van-het-aquarium

https://www.visaquarium.nl/a/hoge-nitriet-gehalte-aquariumwater
 

Terug
Bovenaan