Garnaal beweegt amper en eet niet


Ik denk zelfs dat die sponsfilter meer filtervolume heeft dan een klein binnenfiltertje, dus dat is wel goed.

plus dat je ook nog eens twee sponzen hebt, dan kun je deze beurtelings schoonmaken

Gaat nu even niet om het wat beter werkt of niet, ik zei het erbij doen tot dat zijn bak goed ingedraaid is. wat ik dus wou zeggen tijdelijk :)
 
Btw, ik lees net dat het een bakje van 20 liter is en daar kan prima een sponsfilter op zoals deze of een Aquaell mini pat of een SF Aquaflow 100. De bak is pas 11 dagen aan het indraaien en ik zou zelf dan nu alsnog de bodem gaan vervangen want dat is wel het beste en dan kun je dat beter nu dan tzt doen.

Btw, heb je wel voldoende onderhoud aan de sponzen gepleegd en zitten deze niet vol?
 
Die man (Liran) is veel te goed voor deze wereld met al die gratis adviezen:D:D

haha klopt!

Btw, ik lees net dat het een bakje van 20 liter is en daar kan prima een sponsfilter op zoals deze of een Aquaell mini pat of een SF Aquaflow 100. De bak is pas 11 dagen aan het indraaien en ik zou zelf dan nu alsnog de bodem gaan vervangen want dat is wel het beste en dan kun je dat beter nu dan tzt doen.

Btw, heb je wel voldoende onderhoud aan de sponzen gepleegd en zitten deze niet vol?

Ja dat weet ik dat die sponsfilters goed zijn, alleen ik bedoelde een tijdelijke 2e filter erbij met wat sponzen van zijn huismeester om toch wat bacterie cultuur te hebben. en nu helemaal als ie ook nu zijn bodem gaat veranderen is het handig.

Maar goed ik kan er ook naast zitten hoor.
 
In het geval van een andere bodem zal dat geen kwaad kunnen inderdaad. Ik heb zelf ook weleens een bodem vervangen bij garnalen en als de filter goed is ingedraaid gaat dat normaliter zonder problemen als je wat zuinig voert.
 
Ja dat klopt maar is toch wel tricky met het feit dat zijn sponsfilter nog niet helemaal is ingedraaid en dan nog zijn bodem.

zou ik toch een tijdelijke 2e filter ingooien. wellicht dat zijn huisbaas er nog 1 heeft liggen die stof hapt. voor een maandje of 1 2 max
 
Of de nitrit-minus werkt zou ik niet weten maar ik zou zelf niet snel middeltjes toevoegen bij garnalen.
Planten zijn idd niet noodzakelijk bij garnalen. Het is ook wat je zelf mooi/leuk vindt. Nooit nieuw gekochte planten direct aan het aquarium toevoegen ivm eventueel aanwezig gif (maar volgens mij wist je dit al).
Mocht je je bodem gaan vervangen en een grindsoort willen, ik heb zelf Dennerle kristal kwartsgrind en dit bevalt mij goed.
 
Ja dat klopt maar is toch wel tricky met het feit dat zijn sponsfilter nog niet helemaal is ingedraaid en dan nog zijn bodem.

zou ik toch een tijdelijke 2e filter ingooien. wellicht dat zijn huisbaas er nog 1 heeft liggen die stof hapt. voor een maandje of 1 2 max

Als de filter niet goed is ingedraaid dan is dat inderdaad een risico en dan zou een extra filter denk ik wel nodig zijn omdat de garnalen nogal gevoelig zijn.
 
Sponsfilterrs zijn prima voor dit soort aguaria, niks mis mee, zou wel wat meer planten in je bak doen en het advies van Diebo een fikse vrachtwagen zout naast zetten en juist eerder het advies van dit forum ten harte nemen
 
3,5 weken verder denk ik toch dat het uitknijpen van een sponsfilter uit een bestaande bak helpt. Die nitriet piek is nooit gekomen en ze zitten ondertussen ook in een 50 liter bak met hetzelfde water en spullen, alleen wat meer grind. Dagelijks heb ik er 4 liter bijgegooid tot de bak vol zat. Ik heb 2x per week mn waardes laten checken in de winkel en check ze dagelijks zelf met teststrips. Alles is prima. Ik heb er ondertussen ook 2 dagen geleden 25 kleintjes bij gedaan van een andere stam en er is er geen een doodgegaan.
 
Foto
 

Bijlagen

  • 15601634257137697102864739312058.jpg
    15601634257137697102864739312058.jpg
    65.1 KB · Weergaven: 97
Die teststrips zeggen helemaal niks en kun je dus best een nietrietpiek gehad hebben, ik had eens voor de grap een opstartende bak mets trips gemeten en gaf een nietriet van 0 aan, met druppels was de nietriet 1 uit diezelfde bak
 
Ja en in de winkel is 2x per week met een apparaat gemeten
 
2x p/w zegt ook weinig, zo'n piek kan met 2 dagen alweer weg zijn als je filter inkickt
 
Mijn teststrips kunnen 0,5 meten nitriet
 
Maar ja weet je ik wil hier geen punt maken of gelijk hebben, ik probeer alleen mijn ervaring te delen.
 
Er is er iig geen dode gevallen
 
Voor de toekomst zou ik liever druppels halen want strips zijn erg onbetrouwbaar. Eigenlijk zonde van het geld die strips.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sid
Fijn dat alles goed is gegaan en iedereen nog leeft. En kijk goed naar het gedrag van je dieren, dat zegt volgens mij ook veel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sid
Maar ja weet je ik wil hier geen punt maken of gelijk hebben, ik probeer alleen mijn ervaring te delen.
Ja maar die ervaring is dus gebasseerd op aggenebbistroep en dat ze 0,5 kunnen meten zegt precies 0,0 over hoe goed ze zijn want dat zijn ze niet
 
Ja maar die ervaring is dus gebasseerd op aggenebbistroep en dat ze 0,5 kunnen meten zegt precies 0,0 over hoe goed ze zijn want dat zijn ze niet

Nee in de winkel heeft hij met een electrisch apparaat mijn water gemeten en met gele vloeistof ook.
 

Terug
Bovenaan