Garnaaltjes - willem666


Kan ook zijn dat je niet koud genoeg ververst, juist die temperatuursverschillen zorgen ervoor dat ze goed door de vervelling heen komen
 
weet je de gh?

Oeps...
Zou het wel eens kunnen checken (op voorwaarde dat mijn test niet over datum is... :rolleyes:)
Maar misschien wat meer GH+ toevoegen dus?

Mijn TDS meter (dezelfde als de jouwe ;)) zegt 151. Dus de waarde op de display, nog niet vermenigvuldigd.
Op hoeveel zit jij?


Kan ook zijn dat je niet koud genoeg ververst, juist die temperatuursverschillen zorgen ervoor dat ze goed door de vervelling heen komen

Oké, ik ga er op letten. :thumbs:
Het wordt sowieso bijna het moment om de verwarming te verwijderen.
De afgelopen periode heb ik al ververst met (osmose)water op kamertemperatuur. In de wintermaanden verwarm ik het water wel een beetje omdat het dan echt te koud is (16 graden max) om puur te gebruiken.
 
Net ff gekeken, TDS hier in de bak is 215 PPM Willem.
 
Net ff gekeken, TDS hier in de bak is 215 PPM Willem.

Thanks!
Dat is toch wel een verschil, ja.
Ik mikte eigenlijk op 150 TDS volgens de meter. :rolleyes: (omdat ik dacht zo op 200/250 microsiemen te zitten)
Misschien toch een beetje verhogen dus.
 
Ik heb toevallig gisteren ververst en was al een tijdje geleden waardoor de TDS meerendeel nog een stukje hoger is zelfs.
 
Ik heb toevallig gisteren ververst en was al een tijdje geleden waardoor de TDS meerendeel nog een stukje hoger is zelfs.

Dan ben ik misschien ietwat te spaarzaam met de mineralen inderdaad... :mad:
Ik zal er eens wat zout in strooien. ;)

Ze lijken zich vooralsnog prima in hun vel te voelen...
20190601_164343.jpg
 
Daarom zou ik idd nog niet gelijk ingrijpen.
 
Daarom zou ik idd nog niet gelijk ingrijpen.

Het zouten was maar een grapje hoor.
Ik ga het misschien wel vanaf de komende verversing (gisteren net ververst) geleidelijk aan lichtjes beginnen ophogen.
 
Zorg er in ieder geval voor dat je GH boven de 5 is.
 
Dat is prima zelfs, dan zou ik alleen de tds wat verhogen met wat kraanwater, valt mij erg mee dat je tds zo laag is gezien je GH.
 
valt mij erg mee dat je tds zo laag is gezien je GH.

Tja, ik gebruik een (goedkope) TDS meter. Volgens sommige bronnen moet je de waarde maal 1,5 doen om om te zetten naar microsiemen, volgens andere bronnen maal twee...
Ik ging er (gebaseerd op de hoeveelheid zouten die ik toevoeg om aan de waarde te komen) eigenlijk van uit dat de "maal twee"- factor de juiste is. Ook omdat Backplay me dit ooit gezegd heeft (hij had meerdere meters waaronder deze)
Dus ik vermoed eigenlijk dat ik bij 150 TDS op ongeveer 300 microsiemen zit...
Vandaar dat ik niet echt hoger durfde te gaan.
Sowieso: Ik weeg de GH+ af en baseer me vooral op het juiste gewicht bij het verversen.


Het is een een vrij goede (stabiele) meter maar de onduidelijkheid omtrent de omzettingscoëfficiënt is de extra prijs die je betaalt bij een goedkoop model als dit...
 
Ik ken je meter niet, maar veelal geven de goedkope meters ook prima waarden af, en wat zal het in onze hobby matige manier uitmaken als je 115 meet en eigenlijk is het 120?
 
Backplay heeft er eens een behoorlijk aantal getest en ze gaven allemaal een andere waarde aan maar ja voor onze hobby zal dat weinig uitmaken zoals Ton terecht al opmerkt.
 
Ik ken je meter niet, maar veelal geven de goedkope meters ook prima waarden af, en wat zal het in onze hobby matige manier uitmaken als je 115 meet en eigenlijk is het 120?
Backplay heeft er eens een behoorlijk aantal getest en ze gaven allemaal een andere waarde aan maar ja voor onze hobby zal dat weinig uitmaken zoals Ton terecht al opmerkt.

Ik bedoelde het anders eigenlijk.
Jullie spreken over verschillen door de eventuele afwijking in meetresultaten maar ik bedoelde het verschil in de conversiefactor... Het is wel belangrijk dat je de juiste omzetting weet en hanteert natuurlijk...
Want: Mijn meter meet TDS in ppm en dat is niet exact hetzelfde als geleidbaarheid in microsiemens.
Dus om de geleidbaarheid te kennen moet de ppm waarde die mijn meter geeft vermenigvuldigd worden met een conversiefactor om de geleidbaarheid (microsiemens) te bekomen. En verschillende meters hanteren een verschillende omzettingsfactor...

Volgens Backplay was dat bij mijn model meter maal twee maar bij sommige modellen is het maal 1,56

Wanneer ik dus 150ppm TDS meet betekent dit een geleidbaarheid van ofwel

- 300 microsiemens (tds x 2)
- 234 microsiemens (tds x 1,56)

Is toch iets anders dan eventuele lichte schommelingen in de meetresultaten.
 
Afgelopen dagen steeg de temperatuur tot 31 graden bij mijn Wine red garnaaltjes... :stars:
Tijdens de heetste momenten was ik niet thuis dus het enige dat ik kon doen was 's avonds wat proberen koelen. Maar teveel water verversen vinden ze niet zo leuk. En een te grote en plotse daling van de temperatuur leek me eigenlijk ook te riskant.

Dus zitten ze al de ganse week op minimaal 27 graden met een paar piekmomenten...

Maar tot nu toe heb ik geen uitval gezien. Ze zijn allemaal goed actief, de kleintjes groeien goed en ze eten enthousiast!
Hopelijk blijft het zo!

Een fris netelblaadje om de dag te beginnen...

20190728_151740.jpg
 
Mooi dat je geen uitval hebt gehad met deze temperaturen!
Volgens mij zijn ze extra mooi rood gekleurd omdat ze het warm hebben:D
 
Volgens mij zijn ze extra mooi rood gekleurd omdat ze het warm hebben:D

:D
Ik merk sowieso dat ze meer eten dan anders de laatste dagen. Het lijken wel hongerige wolven.

Mooi dat je geen uitval hebt gehad met deze temperaturen!

Toen ik zag dat het water 31 graden was vreesde ik wel even het ergste moet ik zeggen.
Teveel koelen leek me niet slim omwille van de schok maar ook omdat het dan toch weer geleidelijk aan zou stijgen met nog meer schommelingen tot gevolg..
Teveel verversen ineens is ook al niet ideaal..
Dus ja, wat doe je dan?
Ik heb beslist om niet teveel in te grijpen, aanvankelijk ververst en druppelgewijs gekoeld tot 27 graden. En gehoopt op het beste. ;)
Om niet teveel water te verversen gedurende de week bewaar ik telkens een fles met aquariumwater die ik koel en gebruik bij de volgende koelactie.
 
Mooie foto Willem en onvoorstelbaar dat ze 31 hebben aangekund zeg.
 
onvoorstelbaar dat ze 31 hebben aangekund zeg.

Ja, inderdaad!
En twee keer zag ik die temperatuur om 22u30, geen idee hoe warm het water rond 4 uur 's middags was maar het zal zeker niet frisser geweest zijn...

Maar toch waren de garnalen allemaal in topvorm, ze leken zelfs extra sportief te zijn. :)
 
Laatst bewerkt:
Je moet je geen zorgen maken! :)

Ah, nu ga ik op twee oren kunnen slapen, thx Cédric!

Zijn Belgische garnalen, die snappen niet

Uhu.
Jaja.
Op die manier.
Ik snap het.
Juist ja.

Maaaaar Théa, helaas heb ik slecht nieuws voor je...
Eigenlijk is het omgekeerd:
Ze komen namelijk uit het exotische Nederland (made by Seabait) dus hun verstand hebben ze daar gekregen.
Maar door een paar maanden in België te wonen transformeerde hun weerbaarheid compleet!
De hypersensitieve nederlandse prinsesjes werden gaandeweg rechtgeaarde belgische je m'en foutisten.
They don't care!
;)

:sorry:Théa.
 
Laatst bewerkt:
Om niet teveel water te verversen gedurende de week bewaar ik telkens een fles met aquariumwater die ik koel en gebruik bij de volgende koelactie.
Dat is slim bedacht :thumbs:
 
Mooi garnaaltje Willem en met deze en de rode Blub ben jij wel rood ingesteld volgens mij :D :D
 
Mooi garnaaltje Willem en met deze en de rode Blub ben jij wel rood ingesteld volgens mij :D :D

Lol
De rode blob zat in mijn andere bak maar is voorlopig niet meer terug opgedoken.
Ik merk dat er meer en meer garnaaltjes zonder (of met minder) wit verschijnen. Sommige zijn zeer donker rood, richting zwart!

Edit: ze houden wel altijd de vier witte staartpuntjes...
 
Mooi garnaaltje!
Wat is het kleine plantje voor op de steen?
 
Wat is het kleine plantje voor op de steen?

Dat is een beetje wazig geworden tijdens uploaden.
Het is een ienie-mini-stekje monte carlo, heeft zich vastgehecht aan de steen.
Maar door weinig licht en weinig (eigenlijk geen) voeding blijft het zeer klein, de groei ligt quasi stil. ;)
 
@quistero: hier zie je het plantje wat beter.
Dat is het resultaat van een jaar groeien... :rolleyes: :D
Eigenlijk valt dit onder de noemer plantenmishandeling bedenk ik me ineens. :br:


20191228_215354.jpg
 
Eigenlijk heel knap dat ie daar toch weet te overleven.
 

Terug
Bovenaan