Garnaaltjes - willem666


Eigenlijk heel knap dat ie daar toch weet te overleven.

Inderdaad.
En op zich ziet het er zelfs niet eens zo slecht uit, gezien de tijd/omstandigheden:
geen dorre blaadjes, fris groen, mooi witte worteltjes. En het blijft ook laag en compact, geen gestrekte groei, omdat het eigenlijk nog wel iets van licht krijgt.
Het 'kiest' er ahw voor om ter plaatse te blijven en traag te groeien.

In een ander garnalenbakje verwaarloos ik ook een paar stekjes monte carlo (ik weet het: het lijkt bijna een hobby :br:) maar daar valt er echt zo goed als geen licht op de bodem (drijvers en massa's mos slorpen al het licht op).
In die bak reageert de plant totaal anders en stuurt ze uit het horizontale stekje hier en daar lange, sprieterige stengels (10cm en meer) recht omhoog, op zoek naar wat licht.
Eenmaal die topjes boven zijn breken sommige stengeltjes onderaan af om zo meegenomen te worden door de stroming. Dan verankeren ze zich in het mos, dichter bij het licht en beginnen ze daar horizontaal te groeien.

Monte carlo is bijna niet kapot te krijgen ime.
Het heeft meerdere, sterke overlevingsstrategieën alleszins, een meester in het aanpassen aan de situatie maar ook in het aanpassen van de omstandigheden!
Topplantje vind ik!!
:thumbs::r
 
Tvswitch.gif
 
Ik had deze video al eens gepost maar per abuis Offtopic geplaatst dus die zit intussen onder een flink pak sneeuw.
:juggle: Dat zal hier niet zo snel gebeuren denk ik... :D
Dus bij deze nogmaals (aan wie het al zag: sorry voor de dubbelpost) het filmpje (van bedenkelijke kwaliteit) waarop de "geboorte" van een Red Wine garnaaltje te zien is.

Rond seconde 37 zie je hoe een klein garnaaltje uit het ei barst.

 
Het zijn goeie eters zeg.
Wortels van je drijver zien er leuk uit, beetje feeëriek.
 
Laatst bewerkt:
Heftig.
En dat pluk je gewoon buiten en doe je erin?

Ik heb ze vorige zomer geplukt en gedroogd. Nu even in kokend water en in de bak.

Wortels van je drijver zien er leuk uit.

Hehe, het is een beetje een jungle bovenin, ja.
Er hangt ook nog wat cameroon moss, wat plukjes monte carlo, een mini-stekje waternavel en een occasioneel bucephalandraatje tussen de wortels te zweven... :juggle:

Kweken ze ook een beetje Willem?

Bwa, de populatie groeit niet explosief of zo maar ik zie wel geregeld zwangere dames en wat kleintjes nu en dan. Op foto twee zie je een kleintje merk ik nu (rechts onder, beetje vaag...)
Zelfs al een bevalling live meegemaakt... ;)
 
Ik moet zeggen dat de TB hier ook nooit echt hard hebben gekweekt hoor en ondanks wat jong spul nam de groep niet echt toe omdat je zo af en toe ook wel wat uitval hebt. Maar goed als het stabiel blijft dan is dat al mooi lijkt me zo toe.
 
Parelend buce-moss

20200911_215033.jpeg


Van bovenaf (rechts ook wat cameroon moss)

20200911_215237.jpeg


Enkele Bucephanladra's (en een photobombing-vuurtje op een brandnetelblad)

20200912_175143.jpeg
20200912_175106.jpeg

20200912_174851.jpeg
 

Terug
Bovenaan