Garnalen aquarium


Hoeveel japonica garnalen zou ik er dan bij kunnen doen? 10?
 
Ze worden wel redelijk groot, dus ik zou misschien beginnen met 5. Als je dan merkt dat er nog wat bijkunnen, kun je altijd nog naar 10 gaan. Je vuurtjes zullen wel snel kweken, dus dan lijkt de bak al snel wat voller.
 
ik moet zeggen ik heb nu een jonge betta man die niet naar de choco's omkijkt misschien omdat deze van kleins af aan al bij de garnalen zit hier krijgen de garnalen 1x per 2wkn of zo ook rode bloedworm uit de vriezer zijn ze gek op tel wel ik doe op een 50 garnalen een 5 wormpjes ongeveer denk ik
 
Bij welke winkel heb je de Vio gekocht Rennie, zie ze overal voor 3 keer zoveel geld...
 
Hoi,

Ik ga waarschijnlijk deze week de garnalen aanschaffen maar ik lees op Internet allerlei technieken van hoe je ze moet laten overwennen. Wat is volgens jullie de beste manier?
 
Ik ga voor deze methode:

weet je eigen waterwaarden, zoek uit wat de waterwaardes zijn van het water waar de garnalen nu in zitten.

Komen die overeen?
Dan ga ik voor "plons" - na het op temperatuur laten komen gewoon (zonder transportwater) je bak in.

Scheelt het bijna niets? dan tijdens het op temperatuur laten komen even een het transportwater aanvullen met regelmatig een scheutje uit je eigen bak, daarna als "plons".

Als er heel er veel verschil in zit is het de vraag of je je eigen bak niet beter aan kunt passen en garnalen in de loop van weken/ maanden (afhankelijk hoe groot het verschil is) aan "jouw" water kan laten wennen.

Of natuurlijk: je bak permanent aanpassen.

=

Ik ben lui, dus ik koop het liefst garnalen die al op water zitten wat dicht bij "mijn" kraaanwaterwaardes zit.
;)
 
Ik doe het hetzelfde als Christa. De waterwaardes kun je meestal gewoon navragen bij degene waar je ze koopt. Ik heb de mijne extra maar 1 km van huis gekocht bij iemand die ze op kraanwater hield zodat de waarden overeen zouden komen (wel nagevraagd). Daarna heb ik ze op dezelfde manier overgewend als vissen: zakje in het aquarium laten drijven en elk half uur een kopje water toevoegen.
 
Oke bedankt. Hoelang moet ik ze over laten wennen.?
 
Ik voeg meestal elk half uur een kopje water toe tot er net zoveel toegevoegd water in het zakje zit als er al in zat (in totaal dus de dubbele hoeveelheid van wat er al in zat). Of dat het beste werkt weet ik niet en er zullen vast mensen zijn die het anders doen. Hier heb ik er in ieder geval geen uitval mee gehad
 
Ik druppel altijd.. over te brengen garnalen met transportwater in een plastic bak, dan aquariumwater overhevelen met luchtslang + kraantje, afstellen op druppelen.. laat ik toch zeker 3/4 uur duren.
Dan liefst uitscheppen.
 
Of je moet overwennen is dan ook nog maar de vraag. Als de waterwaarden aardig overeenkomen dan is het bij een wat sterkere garnaal niet eens zo nodig. Zijn er wel redelijke verschillen in de waterwaarden dan zou ik het wel doen. Een verschil van een paar tiende punt in bv de ph kunnen ze best aan hoor.
 
Helaas was er nog een klein beetje nitriet in het aquarium . Dus zal nog weer een weekje moeten wachten :(
 
Ja je kan beter geen risico nemen hoor.
 
Ik gebruik altijd de druppel methode
Duurt meestal een uurtje of 2
 
Dat is helemaal waar en vooral bij de wat duurdere kun je zeker beter geen risico nemen.
In veel gevallen weet je ook de omstandigheden van de bak waar ze uitkomen niet.
 
Hoi hoi


De waterwaardes waren in orde dus heb ik vandaag de Garnalen kunnen kopen.
Dit is wat ik gekocht heb:

10� Vuurgarnaal
5x Japonica garnaal

Zijn nu aan het overwennen, dus daar ben ik voorlopig wel zoet mee. Zodra ze in de bak arriveren zal ik weer eens een fotootje plaatsen :)

Mvg
Rennie
 
Ben benieuwd naar de foto's :D
 
Tot nu toe gaat alles goed met de garnalen (foto's volgen :) )
Kan ik nu wat nieuw water toevoegen want het waterpeil was al naar beneden gegaan maar ik durf eigenlijk niet nieuw water toetevoegen. Of is dit geen probleem?

Mvg
Rennie
 
Als dat maar een beetje is dan zal dat weinig invloed hebben denk ik zo. Tenzij de waarden heel erg afwijken.
 
Even nog een ander vraagje :)
Ik heb in de garnalen bak momenteel last van draadalg. Ik heb al op Internet gelezen dat je daar speciale middeltjes voor hebt maar ik ben bang dat die schadelijk zijn voor garnalen. Is dit ook zo? En zijn er nog andere manieren? Om dit te verhelpen?

Mvg
Rennie
 
Zou geen middeltjes inzetten inderdaad..
Als het echt draadalg is zou ik het toch echt op een natuurlijk manier proberen te bestrijden.. http://www.aquascaping-blog.com/draadalg

Garnaaltjes zijn nu eenmaal gevoelige rakkers ;)
Daar komt bij dat middeltjes vaak ook weer niet goed zijn voor de andere beplanting.
 
Draadalg is een co2 tekort en ik zou de verlichtingsduur anders terugbrengen en kijken of de stroming wel goed is.
 
jessicapilon zei:
Draadalg is een co2 tekort en ik zou de verlichtingsduur anders terugbrengen en kijken of de stroming wel goed is.

Stroming is prima! Heb nu inderdaad het lichtgehalte naar max 8 uur gebracht . Dus hoop dat het een beetje effect heeft.

Mvg
Rennie
 
Dat zou ik zo eerst proberen want middeltjes kunnen vaak niet goed uitpakken met garnalen. Veel drijvers erin kan ook goed werken hoor. Zelf heb ik dat hier ook namelijk in alle bakken.
Die zitten in de Vio40 denk ik.
 
Ik ben ook alvast benieuwd naar de foto's!

En wieweet krijg je wel jongen van je vuurgarnalen, al bijna zeker.
 
Jaaa net de eerste zwangere vuurgarnaal gespot, ben benieuwd :)

Mvg
Rennie
 
Mooi dan krijg je dus gezinsuitbreiding.
 
Spannend! Leuk dat je ook met de garnalen hobby begonnen bent, ik heb zelf ook sinds een paar maanden een garnalenbak en een tijdje geleden de eerste baby's gekregen. Ongeveer een 30 stuks denk ik. Heb wel een panty om het filter gedaan, maar ken jouw filter niet dus weet niet of het nidig is. Ben ook benieuwd naar de foto's van je bakje. Wilde deze zelf ook, maar vond hem te duur. Tof dat jij een mooi prijsje kon afspreken.

Groetjes!
 

Terug
Bovenaan