Wat is er nieuw

Garnalen binnen van rendo

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Omdat ik niet naar het vivarium kon heb ik garnalen besteld bij rendo. Bij hun verzendinformatie stond dat je een email kreeg bij elke verandering van de status dus ik hield mijn mail goed in de gaten. Wat ik ook zag, geen mail. Ook steeds op de site gekeken of de status van mijn bestelling al veranderd was. Vanochtend zag ik ineens dat de status was aangepast naar verzonden, omdat ik eigenlijk even weg moest heb ik even gebeld omdat er geen track en trace code bijstond, er werd niet opgenomen. Nu twee uur later heb ik de garnalen binnen en ik ben niet blij. Ik had gekozen voor de duurste vorm van verzenden omdat het wel om levende wezens gaat. Uitgerekend op de koudste dag van dit jaar worden ze verzonden, zonder bericht dus als ik niet thuis was geweest ( ik wist niet dat ze vandaag geleverd werden) dan waren ze zeker doodgevroren. De verpakking stelde ook niks voor. Ze zaten in een piepschuim box, 1 heatpack voor 3 zakjes garnalen maar die was al ijskoud en een paar luchtzakjes was alles wat erin zat. Het water was ook ijskoud en in de zakjes zat weinig leven. Nu op dit moment liggen de zakjes in de bakken op temperatuur te komen en hoop ik dat de meeste garnalen het zullen overleven. In de eerste instantie leken ze allemaal dood te zijn maar er zat iets beweging in. Van mij krijgt rendo een dikke vette nul, zo ga je niet met beesten om.

Dat klinkt inderdaad als een slechte verzending. Heb je er al contact met ze over opgenomen?

Heb ook weleens zoiets gehad maar is achteraf niet zo handig natuurlijk om ze in deze tijd van het jaar te laten versturen.
De verzendkosten zijn onbetaalbaar als ze met een verwarmde taxi naar je toegestuurd moeten worden natuurlijk.

Ben benieuwd hoe het uitpakt.

Heb ook weleens zoiets gehad maar is achteraf niet zo handig natuurlijk om ze in deze tijd van het jaar te laten versturen.
De verzendkosten zijn onbetaalbaar als ze met een verwarmde taxi naar je toegestuurd moeten worden natuurlijk.

In een verwarmde taxi lijkt me niet te doen nee 😀 Maar een werkende heatpack (of twee) zijn met dit weer geen overbodige luxe en dat moet toch te bereiken zijn lijkt me.

Ik hoop dat het goed gaat komen met deze beestjes.

Biologist, ik heb nog geen contact opgenomen, ik ben op dit moment bezig met overwennen en schade beperken. Zoals het er nu uitziet is er maar 1 dode garnaal. Even aanzien hoe het de komende dagen gaat. Dat er maar 1 dood is daar kijk ik van op want het hele spul lag levenloos in de zakjes. Ik heb het openen van de doos gelukkig gefilmd en het is heel duidelijk te zien dat ze er erg dood bijliggen, alleen het middelste zakje garnalen bewoog. Ik ben behoorlijk geschrokken maar ik geloof dat het meevalt. De reis had alleen niet veel langer moeten duren.

Seabait, ik had gekozen voor de dure en snelle verzending en dat het zo ging winteren wist ik natuurlijk ook niet. Het is een aanname van mij maar ik ging ervan uit dat rendo alleen verstuurde als het verantwoord was.

Je hebt gister met de temperatuur ook weinig geluk gehad.

Helaas heb ik ook slechte ervaringen gehad met Rendo.
Ze zijn onbereikbaar en reageren nooit op de mail.
Had garnalen gekregen met de porseleinziekte.
En garnalen gekregen van een andere soort.
En er waren er bij mij ook al dood toen ze aankwamen.

Rendo kan ook het weerbericht in de gaten houden en de kou van vannacht was dan ook geen verrassing.

Ik bestel daar nooit meer!

Als er meerdere mensen met soortgelijke ervaringen zijn en er verder niet op gereageerd word is het dan geen tijd voor de een onderzoek door de voedsel en waren authoriteit?

Voor mij was de kou wel een verrassing want ik heb ze vorige week al besteld. Een onderzoek? Volgens mij staat ergens in de kleine lettertjes iets over het verzenden van dieren en niet verantwoordelijk zijn. Gelukkig begint het hele spul rond te scharrelen en valt de schade 100% mee.

Ik dacht eigenlijk dat het sowieso verboden was om levende dieren met de post te verzenden in Nederland?

Veldhuis verzendt wel met eigen (verwarmde) auto, en een verzending (van levende have) kost 20 euro. Volgens mij verzenden ze ook naar Duitsland en België voor dezelfde prijs. Dus van Duitsland naar Nederland verzenden zou ook niet zo duur moeten zijn, lijkt mij. 20 euro is natuurlijk wel veel, maar als je een zeldzame soort wilt, of al je in grote hoeveelheden koopt, is het wel de moeite waard.

Ik kan voor 20 euro niet op en neer naar veldhuis rijden dus dan is het niet duur.

Ik kan voor 20 euro niet op en neer naar veldhuis rijden dus dan is het niet duur.
Wat ik er eigenlijk mee bedoel, is dat het niet het geld waard is als je bijvoorbeeld neon tetra's of Apistogramma cacatuoides wil kopen, want die kun je bij je lfs ook halen.

Ze zijn niet per post verstuurd maar via een expressdienst, de kosten €30,-. Ze zijn dan minder dan 24 uur onderweg. Omdat ik 3 verschillende soorten garnalen had konden de verzendkosten er wel uit.

Hoe is het nu afgelopen met alle garries?

Ze zitten inmiddels allemaal in de bakken waar ze in moesten en ze scharrelen rond alsof er niks gebeurd is. Ze zijn nog wel een beetje bleekjes maar dat is normaal na zo'n verhuizing. Verbazingwekkend wat een verschil met vanochtend. In de eerste instantie leken ze bijna allemaal dood te zijn en ik denk dat ze ook niet veel langer onderweg hadden moeten zijn maar tot nu toe is het bij 1 dode gebleven. Pfff doe ik niet nog een keer.

Blij te lezen dat alles nu goed lijkt te komen!

Met dat weerbericht doelde ik niet op jou maar op Rendo zelf 😉

Rendo kan op dag van verzending kijken of er geen extreem (vrieskou of hitte) weer is.

Maar goed, gelukkig lijkt het nog goed te komen.

In nederland zijn er ook die net als aquariaveldhuis, de garnalen zelf thuis komt brengen. Weet zo even niet welke, maar wellicht is dat iets voor de volgende keer.

Wat voor soortjes heb je gekocht? Ben een beetje nieuwsgierig 😀

Gelukkig dat er maar 1 dode is. Dat heb je al snel (ook zonder de kou). Veel plezier van je nieuwe aankoop hoor🙂

Thanks John, als het zo voorspoedig blijft lopen dan gaat dat zeker lukken.

Sanneke, wat betreft het weer voelde ik me ook niet aangesproken hoor. Ik heb orange sakura's gekocht, orange tail tigers ( als dit goed gaat op grind waag ik me aan een duurdere tigersoort) en neocaridina blue jelly (ik vermoed dat deze ook wel blue fairy genoemd worden). Mijn aantal bakken is inmiddels gegroeid naar 12 met allemaal verschillende garnalensoorten en 1 bak waar ik plantjes in kweek ( daar past volgens mij ook heel goed een garnalensoort in 😀). Van mijn gezelschapsbak heb ik afscheid genomen, mijn hart lag toch meer bij de gari's.

12 bakjes!!! Wouw wat gaaf! Ik wist niet dat je er zo veel had!

Ik wil je niet ontmoedigen en laten we hopen dat jij een betere kwaliteit garnaaltjes als ik toen.

-orange sakura; daarvan is de hele groep dood gegaan aan de porseleinziekte. Mijn geluk was dat ik een garnaal kreeg die al eitjes bij zich droeg en daarvan hebben 8 baby's het overleefd! Die 8 baby's zijn nu vermeerderd tot een groep van minimaal 200 stuks en allemaal gelukkig kerngezond en mooi van kleur.

-blue jelly; ik had de blue velvet/dream bij hen besteld maar kreeg dus blue jelly's. Op de mail reageerden ze totaal niet. De blue jelly's waren gelukkig niet ziek, dus daar was ik al lang blij mee. Tot dat ze nakomelingen kregen... Er kwamen voor het grootste deel allemaal gele, oranje en rode jonkies uit. De groep was zo kleur onvast, dat ik ze heb weggedaan.

-orange tail tigers; die zien er kei leuk uit 😀 moest ze even opzoeken, want ik heb zelf nog geen tijgergarnalen. wel een paar andere op het vivarium gekocht 😉

En ik zou mijn gezelschapsbak ook zo omruilen voor twee extra garnalen bakjes hoor 😉

Nou de sakura's zien er wel gezond uit en zijn mooi van kleur. De jelly's zijn wel mooi blauw maar dat zegt dus niks. Ik kan me dat topic van jou nog herinneren. De tigers lijken voor geen meter op die op de foto. Ze lijken meer op tangerine tigers maar dan wat bleker. Ik mag hopen dat ze nog verkleuren naar orange tails en niet naar tangerine tigers want daar heb ik al een bak vol van. Het viel me ook op dat de ene tiger rode streepjes had en de ander donkere, dit zouden donkere moeten zijn. Ik ben bang dat dit een enorme miskoop gaat worden.

Welke heb je op het vivarium gekocht dan, Sanneke?

Ik dacht eigenlijk dat het sowieso verboden was om levende dieren met de post te verzenden in Nederland?

volgens mij maken ze wel onderscheid tussen gewerveld en ongewerveld. dus garnalen/slakken wel maar levende gekko´s en vissen weer niet.

er zijn ook aardig wat Nederlandse bedrijven die verzenden via post.. zou toch niet zo zijn dat ze allemaal iets doen wat niet mag :S

Nou de sakura's zien er wel gezond uit en zijn mooi van kleur. De jelly's zijn wel mooi blauw maar dat zegt dus niks. Ik kan me dat topic van jou nog herinneren. De tigers lijken voor geen meter op die op de foto. Ze lijken meer op tangerine tigers maar dan wat bleker. Ik mag hopen dat ze nog verkleuren naar orange tails en niet naar tangerine tigers want daar heb ik al een bak vol van. Het viel me ook op dat de ene tiger rode streepjes had en de ander donkere, dit zouden donkere moeten zijn. Ik ben bang dat dit een enorme miskoop gaat worden.

Welke heb je op het vivarium gekocht dan, Sanneke?

Stom is dat he, ik dacht dat Rendo een super goed bedrijf was. Maar ik heb ook geleerd nu om nooit uit te gaan van de recencies. Want ik had een negatieve recensie geschreven en die hebben ze mooi niet geplaatst 😀

Hopelijk kleuren je tijgertjes nog bij.

Op het vivarium heb ik best wel wat garnaaltjes gekocht. Het fijne vond ik dat je kan zien wat je koopt, gezien mijn ervaring met rendo 😉

15 Crystal Black/Red met Taiwan gen, van de beruchte John en Jessica.
10 Bloody Mary van chris garnalenshop, om mijn groepje Rode sakura's uit te breiden en wat nieuw bloed te geven.
10 Spotted head met pintogen van Mark, onlineaquariumspullen.nl
5 Snow White van Eric van den Nieuwenhuisen

Weet je wat stom is, ik heb van mijn red sakura slechts 1 keer een handjevol baby;s gehad. Die willen gewoon niet kweken, vandaar dat ik er een paar nieuwe bij heb gezet.

Ze zijn de eerste nacht goed doorgekomen. De tigers en jelly's zitten nog voorzichtig in een donker hoekje van de bak, de sakura's scharrelen heel tevreden rond (niet gestressed).

Recensies op de site van een bedrijf lees ik wel maar daarvan wist ik dat ze deze in eigen beheer hebben dus dat de negatieve toch niet geplaatst worden. Je hebt ook recensies via google en ik zag gisteren dat ze daar heel wat slechter scoren. Ik denk dat ik daar ook maar een recensie achter ga laten.

Sanneke, hoeveel bakken heb jij dan? Volgens mij ook al heel wat. Mooie aankopen heb je gedaan, helaas kon ik niet naar het vivarium. Is maar goed ook want anders had ik nu misschien wel 16 bakken gehad 😀.

Vreemd dat je red sakura zo slecht kweekt, het is een van de gemakkelijkste garnalen om te houden. Het zal iig niet aan de verzorging liggen, ik ben ervan overtuigd dat deze prima is bij jou.

Mooi dat ze het zo goed als allemaal overleeft hebben Yilleke!

Volgend jaar kun je misschien wel naar de beurs toe Yilleke😉

Ze zijn de eerste nacht goed doorgekomen. De tigers en jelly's zitten nog voorzichtig in een donker hoekje van de bak, de sakura's scharrelen heel tevreden rond (niet gestressed).

Recensies op de site van een bedrijf lees ik wel maar daarvan wist ik dat ze deze in eigen beheer hebben dus dat de negatieve toch niet geplaatst worden. Je hebt ook recensies via google en ik zag gisteren dat ze daar heel wat slechter scoren. Ik denk dat ik daar ook maar een recensie achter ga laten.

Sanneke, hoeveel bakken heb jij dan? Volgens mij ook al heel wat. Mooie aankopen heb je gedaan, helaas kon ik niet naar het vivarium. Is maar goed ook want anders had ik nu misschien wel 16 bakken gehad 😀.

Vreemd dat je red sakura zo slecht kweekt, het is een van de gemakkelijkste garnalen om te houden. Het zal iig niet aan de verzorging liggen, ik ben ervan overtuigd dat deze prima is bij jou.

Das wel een goede tip om recensies te zoeken via google en niet via de eigen site!

Waarom mijn rode sakura's niet kweken is mij ook een raadsel, de oranje Sakura's kweken als een gek!
Beide zitten ze in een 60 liter aquarium en beide hebben gezelschap van Cory's.
Mijn citroengarnalen hebben honderden jongen gebracht en hebben nu al een paar maanden een kweekstop, maar dat schijnt vaker voor te komen.
De White Pearls kweken wel weer gewoon heel goed.

Heb nu 10 bakjes staan 😉

Gelukkig zijn je garnaaltjes de nacht alvast goed doorgekomen!

Zelf kijk ik nooit bij recensies op de eigen site van een firma want ik heb altijd het gevoel dat ze daar "een vinger bij in de pap hebben".

Hebben ze ook John.

Helaas is er gisteren toch nog een orange sakura gaan hemelen. Zo te zien kwam deze niet door de vervelling want er zat een dikke witte streep op de rug. Nu maar hopen dat het hierbij blijft.

Ik hou er vaak rekening mee dat 10% kan uitvallen hoor door de overgang. Dat moet je vaak wel incalculeren als je garnalen overzet of koopt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan