Garnalen dagen zonder voer?


Kjell..

Well-known member
Lid geworden
15 maart 2017
Berichten
432
Leeftijd
29
Een kennis van mij heeft een nanobakje met vuurgarnalen. Het staat nu ongeveer 2 maanden. Nu vroeg deze of het mogelijk is om de garnaaltjes alleen te laten tijdens vakantie. En zo ja hoelang zouden ze zonder voer kunnen? T gaat om 14 dagen vakantie.
 
Het kan zeker geen kwaad. Als wij op vakantie gaan dan geef ik ze veel eten en dan kunnen ze wel wat voort. Ik heb wel niet zo veel garnalen dus er is niet echt concurrentie. Ik heb de japonica garnaal en die kan je wel even zonder eten ze eten namelijk algen als ik ze geen eten geef.
 
Je kan ze voor het weggaan even goed en wat extra voeren en dan de nodige bladeren erbij doen zoals bv moerbei of brandnetel.
 
Garnalen kunnen goed enige tijd zonder voer omdat ze micro-organisme eten zoals algen. 14 dagen is wel aan de lange kant.
Je kan zoals eerder vermeld wel een aantal bladeren in de bak gooien zodat je daar van kunnen eten. Catappa en dergelijke gaan over het algemeen een aantal weken mee dus dat helpt zeker.

Je kan ook vlak voor de vakantie extra voeren met echinenea, snow pops en novacrabs tabletten. Die hebben geen negatief effect op de waterwaardes als die pak hem beet korter dan 2-3 dagen in het water liggen.
 
Met de eerst goed gedroogte bladeren van bomen zijn ze weken bezig, zo hebben ze altijd iets.
 
Als je buren hebt die je lief aan kan kijkenof een kennis misschien, je kan een paar ijsblokjes maken met een dosis voedsel die ze dan nodig hebben. Het enige wat je dan hoef te vragen is dat ze zn ijsblokje met voedsel in het water gooien voor je. Al is het 1 keer in het midden van die 2 weken. Ik vind 14 dagen ook vrij lang. Ik geef mn garnalen 2-3 keer zo veel eten als me vissen tegenwoordig.
 
Toen ik de garnalen nog had in een 30L bak ben ik meerdere keren 2 weken weg geweest. Dat is altijd goed gegaan, wel gaf ik ze de week ervoor dan elke dag eten. Ik ook maakte ongeacht vakantie of niet altijd alleen het voorraam schoon, zodat er altijd een laag algen op de andere 3 ruiten zat.

In hun nieuwe bak hoeven ze hun voedsel niet meer, er zijn blijkbaar lekkerdere dingen te vinden🤷
 

Terug
Bovenaan