Wat is er nieuw

Garnalen gaan dood en planten zich niet voort

Misschien toch eens overwegen om tabletten tegen wormen en vlooien te gebruiken. Kan bijvoorbeeld via een DAP.
Ja die heb ik de laatste 2x ook gehaald maar ja destijds stond ik er niet bij stil hoe snel je dat gif aan je handen hebt. Ook al hou je alleen de pipet vast dan nog gaat het snel verkeerd.

Garnalen doen het over het algemeen beter in een volle bak
omdat daar veel schuilplaatsen zijn en er ook veel organische materiaal is dat ze kunnen eten.

Misschien toch eens overwegen om tabletten tegen wormen en vlooien te gebruiken. Kan bijvoorbeeld via een DAP.
Ook dan moet je goed opletten, want er zijn ook tabletten die een uitwendig effect hebben. En dan komt het (zeker als de behandeling recent is) nog steeds aan je handen.

Ja dat zou kunnen als ik alleen met m'n eigen dier te maken had.. maar ik heb oppashondjes. Die zijn dus niet van mij.. ik moet gewoon beter opletten dat ik mijn handen was voordat ik iets in de bak ga doen.

Garnalen doen het over het algemeen beter in een volle bak
omdat daar veel schuilplaatsen zijn en er ook veel organische materiaal is dat ze kunnen eten.
Volle bak met vissen of met planten? Ik heb een hele volle bak.. vooral met planten. Vis is ook gewoon genoeg voor een 50 cm bakje.. dus dat is het niet. Schuilplaatsen zijn er zat..

Ik kwam er net achter dat er toch nog 1 blauwe garnaal in zit. Echt de enige nog. En dit lijkt mij een vrouw maar dat was wel 1 van de weinige waarvan ik ook dacht dat het een vrouwtje was.. heb ik gelijk of is het toch een man?
20250518_223251.jpg
20250518_223253.jpg
20250518_223256.jpg
20250518_223302.jpg

Bijlagen

• 20250518_223300.jpg
    20250518_223300.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 10
Lijkt mij een mannetje en ik twijfel of dat wel een Neocaridinia garnaal is.

Lijkt mij een mannetje en ik twijfel of dat wel een Neocaridinia garnaal is.
Ah nou, als dit al een mannetje is, dan was de rest dat zeker haha.. er waren er 2 waarover ik twijfelde of het vrouwtjes waren, de rest waren op zeker mannen.. dat schoot dus al niet echt op, 8 mannen op slechts 2 vrouwen..

Ik heb zitten denken, en ik denk dat er naast vlooien spul van kat en hond, evt nog wel meer chemicaliën in de bak kunnen zijn gekomen.. ik doe bijv voordat ik ga verversen, mijn handen goed wassen met zeep.. wel zeepvrije zeep maar toch.. misschien dat dat er ook iets mee te maken heeft.. verder gebruik ik in de keuken vaak van die schoonmaakdoekjes, en dat doe ik ook voordat ik aan de slag ga in m'n aquarium, even een schoonmaakdoekje over het aanrecht.. En daarna ga ik daar van alles staan doen, met de plantjes en met de stofzuiger die ik dan even neerleg maar daarna ook weer de bak ermee in ga.. kortom, er kan van alles in gekomen zijn.
dus ik denk dat als ik nieuwe garnalen ga halen, ik sowieso even goed ga opletten op dat ik meer vrouwen dan mannen krijg, 6 vrouw, 4 man ofzo.. en daarna ga ik wel gewoon dat spul gebruiken wat ze verkopen als waterverbeteraar. Dat haalt ook giftige stoffen uit het water. Ik had alleen het idee dat het ook de plantenvoeding neutraliseerde waardoor die slechter gingen groeien maar anders doe ik eerst die waterverbeteraar erin en pas de dag erop de plantenvoeding pas. Eens kijken of het dan beter gaat.

Hier staat eigenlijk de meest duidelijke afbeelding als het om geslacht bepalen gaat.
https://shrimpinaintez.com/sexing-your-shrimp
Ja op zich wist ik dat wel al maar ik heb die man gewoon wat laten scheppen want die zei dat er dan vast wel mannen en vrouwen bij zouden zitten. Pas thuis toen ik ze eruit liet dacht ik, shit, volgens mij zijn dit alleen maar mannen. Maar goed, dat verklaart nog niet waarom de garnalen altijd dood gaan en zich nooit voortplanten bij mij. Heb natuurlijk eerder ook al aquariums gehad, had er op den duur zelfs 3 en in geen van allen bleven ze leven, heb nog nooit jonkies gehad. Ik ga eens elke keer als ik ververst heb die waterverbeteraar gebruiken, eens kijken of dat wat helpt.

Ik was vaak een uur van te voren mijn handen en spoel ze grondig schoon.
Geen speciale zeep maar gewoon de goedkoopste milde handzeep die er is.
Vlak er voor spoel ik ze nog een keer grondig.

Schoonmaak doekjes kunnen wel een probleem vormen afhankelijk van wat daar in zit.
Alles met chemicaliën houdt ik uit de buurt.

Welke waterverbeteraar heb je het precies over?

Ik was vaak een uur van te voren mijn handen en spoel ze grondig schoon.
Geen speciale zeep maar gewoon de goedkoopste milde handzeep die er is.
Vlak er voor spoel ik ze nog een keer grondig.

Schoonmaak doekjes kunnen wel een probleem vormen afhankelijk van wat daar in zit.
Alles met chemicaliën houdt ik uit de buurt.

Welke waterverbeteraar heb je het precies over?
Ik heb deze in huis...
20250520_171224.jpg

Dat is in principe gewoon zeoliet, doet vrij weinig behalve geld kosten als je het mij vraagt.
Als je met veel amoniak zit dan kan het een uitkomst bieden om het naast een water wissel toe te voegen zodat het de amoniak aan zich bind maar zou het verder niet doen.

Dat is in principe gewoon zeoliet, doet vrij weinig behalve geld kosten als je het mij vraagt.
Als je met veel amoniak zit dan kan het een uitkomst bieden om het naast een water wissel toe te voegen zodat het de amoniak aan zich bind maar zou het verder niet doen.
https://www.cichlidenkwekers.nl/zeoliet-als-filtersubstraat/

Het neemt organische stikstof op maar ik vraag me af of het ook andere organische stoffen opneemt.

Als je met veel amoniak
Is dat niet anorganisch en dat neemt zeoliet niet op volgens mij.

Is dat niet anorganisch en dat neemt zeoliet niet op volgens mij.

Zijn diverse studies geweest en zeoliet kan nh3 en nh4 verwijderen/omzetten/binden.

Zo maar wat links:
https://www.lenntech.com/zeolites-removal.htm
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1387700321005335

Er is sowieso al wat discussie of dit uiteindelijk niet gaat lijden tot een gebrek aan voedsel voor de bacteriën.
Misschien een keer een leuke voor experts uitgedaagd.

Maar terug on topic, filtermedium toevoegen zou niet nodig hoeven zijn als onderhouds regime.
Meer potjes is vaak meer problemen.

Oke, als ik dit zo lees is dat dus de oplossing ook niet haha.. ik ga nog 1 keer ergens vuurgarnalen halen, en dan letten op dat ik zowel mannen als vrouwen heb, en dan ga ik het nog een keer proberen.. maar als ze weer dood gaan, dan komen er japonica garnalen in. Die bleven idd wel leven bij mij, maar ik zou het zo leuk vinden als de gewone garnalen zich eens zouden voortplanten bij mij.. lijkt me zo leuk, die kleintjes in m'n bakje..

Ik haak pas laat aan, maar 26 graden is wel erg warm voor neocaridina. Sommige bronnen noemen 24 graden als de max, terwijl andere 26 aanhouden als max. Zelf houd ik ze rond de 22-23 en ik heb echt bulten aan garnalen. Je zou eens kunnen kijken of je het kunt verlagen. Doe dan niet direct van 26 naar 23, maar doe een graad minder per dag/2 dagen.
Daarbij is de GH en KH ook belangrijk voor garnalen. Vooral dat deze stabiel blijft. Een waarde tussen de 2-10 en die stabiel houden zou uiteindelijk wel succes moeten geven. Als je te grote waterwissels doet (40% vind ik persoonlijk veel voor garnalen) dan bestaat de kans op imbalans en te grote schommelingen in de waarden. Zelf doe ik eigenlijk amper waterwissels in de garnalenbak, waar ik met 8 ben begonnen en inmiddels te veel om te tellen heb.
Nitriet is echt een killer en als er vissen sterven, is de kans op nitriet ook zeker aanwezig. Als dit te lang erin blijft, kan dat ook een negatief effect hebben. Misschien kan je filter het net aan en is een dode vis of garnaal net teveel rottend materiaal.

Qua temp kan @BlupGup wellicht iets zeggen maar de neo s kunnen volgens mij tijdelijk prima op wat hogere temperaturen.
Voor bv de Taiwan Bee kan dat anders liggen en die hou ik meestal op max 22 graden.

Nou, dat is wel duidelijk nu.. dat het doodgaan van de garnalen wel degelijk te maken heeft met het water wisselen.
Gisteren water ververst, 50%. Daarna zag ik de laatste garnaal nog vrolijk rond scharrelen en plukken aan blaadjes enzo en nu net kijk ik in de bak en ligt ie dood. Dus er gaat iets mis tijdens het water wisselen, ik zou alleen niet weten wat precies.
Ga nog 1 keer ergens goedkoop vuurgarnalen vandaan halen en dan eens kijken als ik die easylife filtermedium toevoeg, hoe dat gaat. En gaan ze dan nog dood, dan neem ik geen gewone garnalen meer maar ga ik een paar japonica garnalen halen. Die hebben het in mijn grote bak ook jarenlang goed gedaan.
20250521_190113.jpg

Ik haak pas laat aan, maar 26 graden is wel erg warm voor neocaridina. Sommige bronnen noemen 24 graden als de max, terwijl andere 26 aanhouden als max. Zelf houd ik ze rond de 22-23 en ik heb echt bulten aan garnalen. Je zou eens kunnen kijken of je het kunt verlagen. Doe dan niet direct van 26 naar 23, maar doe een graad minder per dag/2 dagen.
Daarbij is de GH en KH ook belangrijk voor garnalen. Vooral dat deze stabiel blijft. Een waarde tussen de 2-10 en die stabiel houden zou uiteindelijk wel succes moeten geven. Als je te grote waterwissels doet (40% vind ik persoonlijk veel voor garnalen) dan bestaat de kans op imbalans en te grote schommelingen in de waarden. Zelf doe ik eigenlijk amper waterwissels in de garnalenbak, waar ik met 8 ben begonnen en inmiddels te veel om te tellen heb.
Nitriet is echt een killer en als er vissen sterven, is de kans op nitriet ook zeker aanwezig. Als dit te lang erin blijft, kan dat ook een negatief effect hebben. Misschien kan je filter het net aan en is een dode vis of garnaal net teveel rottend materiaal.
De temperatuur stond wat hoger voor de danio erytromicron die erin zaten. Maar die zijn ook allemaal dood gegaan op 2 na, dus daar hoef ik het in principe niet voor te doen meer. Ik zal hem eens wat gaan verlagen, heb alleen een lastige thermostaat dus moet even kijken of dat met een graad gaat lukken.
Ik zou bij een echte garnalen bak ook geen grote waterwissels doen maar hier zitten ook vissen bij natuurlijk. Maar heb gisteren 50% ververst en vandaag de laatste garnaal ook dood gevonden. Dus dat zou het best wel eens kunnen zijn, te grote waterwissels. Zo'n kleinere bak is natuurlijk al veel lastiger om in balans te houden, en als je dan veel water gaat wisselen, gaat het helemaal schommelen. Maar om echt goed te kunnen stofzuigen, is het eigenlijk wel nodig. Maar goed, als ik weer nieuwe garnalen heb, zal ik eens gewoon 1 emmer eruit halen ipv de 2 die ik nu doe.. scheelt me ook weer sjouwen haha.
Nitriet zou ik wel kunnen meten met een strip dus ik zal eens wat beter in de gaten gaan houden. Alleen dan zit je dus weer met het probleem; als er teveel nitriet in de bak zit, dan moet je wel een grote waterwissel gaan doen. En dan gaan dus die waardes weer opnieuw schommelen. Dat geldt ook zo voor de gh en kh. Maar misschien wissel ik idd wel gewoon teveel water, dat zou best kunnen met zo'n klein bakje.

Dat is balen.

Die strips zijn veel te onbetrouwbaar.
Zou eerst beginnen met het aanschaffen van een set druppeltesten en ook het kraanwater eens gaan testen.
Koffertje van colombo zit alles in wat je in principe nodig hebt.
Als het vloeibaar steen is zo hard kan dat ook problemen opleveren.
Helemaal met een forse waterwissel die ook nog eens (vroegtijdig) vervellen kan triggeren.

Als je middeltjes toe zou willen voegen zou ik zeggen alleen seachem prime heeft misschien wat zin mocht er wat chloor, amoniak of nitriet in je kraanwater zitten.
Filtermedium (zeoliet) heeft invloed op de hardheid van het water namelijk.

Maar om echt goed te kunnen stofzuigen, is het eigenlijk wel nodig.
garnaaltjes zijn nog heel klein als ze vrij gaan zwemmen
als je de hele bodem afgaat met een stofzuiger denk ik dat 80% in je emmer zit

Wat voor soort had je eigenlijk?
Garnalen bedoel je? Ze werden verkocht als blue Pearl garnalen. Maar of ze dat ook echt waren weet ik niet. Ik weet wel wat van garnalen maar niet zoveel van welke soorten enzo.

Dat is balen.

Die strips zijn veel te onbetrouwbaar.
Zou eerst beginnen met het aanschaffen van een set druppeltesten en ook het kraanwater eens gaan testen.
Koffertje van colombo zit alles in wat je in principe nodig hebt.
Als het vloeibaar steen is zo hard kan dat ook problemen opleveren.
Helemaal met een forse waterwissel die ook nog eens (vroegtijdig) vervellen kan triggeren.

Als je middeltjes toe zou willen voegen zou ik zeggen alleen seachem prime heeft misschien wat zin mocht er wat chloor, amoniak of nitriet in je kraanwater zitten.
Filtermedium (zeoliet) heeft invloed op de hardheid van het water namelijk.
Ik zal eens gaan kijken naar zo'n koffer van colombo om aan te schaffen van mijn vakantiegeld.
Dan zal ik ook eens het kraanwater testen.

Een koffer is altijd handig om in huis te hebben en de Colombo is goed betaalbaar denk ik.

De temperatuur stond wat hoger voor de danio erytromicron die erin zaten. Maar die zijn ook allemaal dood gegaan op 2 na, dus daar hoef ik het in principe niet voor te doen meer. Ik zal hem eens wat gaan verlagen, heb alleen een lastige thermostaat dus moet even kijken of dat met een graad gaat lukken.
Ik zou bij een echte garnalen bak ook geen grote waterwissels doen maar hier zitten ook vissen bij natuurlijk. Maar heb gisteren 50% ververst en vandaag de laatste garnaal ook dood gevonden. Dus dat zou het best wel eens kunnen zijn, te grote waterwissels. Zo'n kleinere bak is natuurlijk al veel lastiger om in balans te houden, en als je dan veel water gaat wisselen, gaat het helemaal schommelen. Maar om echt goed te kunnen stofzuigen, is het eigenlijk wel nodig. Maar goed, als ik weer nieuwe garnalen heb, zal ik eens gewoon 1 emmer eruit halen ipv de 2 die ik nu doe.. scheelt me ook weer sjouwen haha.
Nitriet zou ik wel kunnen meten met een strip dus ik zal eens wat beter in de gaten gaan houden. Alleen dan zit je dus weer met het probleem; als er teveel nitriet in de bak zit, dan moet je wel een grote waterwissel gaan doen. En dan gaan dus die waardes weer opnieuw schommelen. Dat geldt ook zo voor de gh en kh. Maar misschien wissel ik idd wel gewoon teveel water, dat zou best kunnen met zo'n klein bakje.
Oh no 🙁 Ook de laatste dus gesneuveld. Persoonlijk vind ik 50% teveel in bijna alle gevallen, maar ik begrijp het wanneer er teveel nitriet opbouw is. En de meningen zijn erover verdeeld, wat wijsheid is. Als je het doet om de bodem te stofzuigen, dan zou je eventueel ook met een pipet kunnen werken om het vuil op te blazen en dan met een dun slangetje het afzuigen. Zelf laat ik het liggen, ook al ziet het er misschien niet zo "fris" uit. Dieren als garnalen, slakken en kleine bodemdiertjes gedijen er bij mij goed bij over het algemeen.

Als je bij het testen toch nitriet blijkt te hebben en bij de eerstvolgende waterwissel nog steeds, dan is dat mogelijk ook een indicatie dat je filter het niet of nauwelijks trekt. Ik kon zo niet snel vinden wat voor filter het is, maar het lijkt op een intern aquaflow ding van superfish mogelijk? Misschien toch een klein extern filtertje halen, die wat meer media capaciteit heeft en daardoor ook een grotere buffer kan aanleggen voor schommelingen in ammoniak in je water.

Zelf heb ik de Colombo koffer ook voor testen, zijn niet super duur als je ziet wat ervoor terugkrijgt:
https://fritskuiper.nl/product/colombo-aquatest-testlab-professional-testkoffer-zoetwateraquarium/

Al is voor nitriet een strip m.i. ook goed genoeg. Als je ook maar enige verkleuring hebt op de strip voor de nitrietwaarde, dan is het een slecht teken.

Hopelijk heb je het probleem gauw te pakken en kun je gerust genieten van je mooie aquarium 🙂

Garnalen bedoel je? Ze werden verkocht als blue Pearl garnalen. Maar of ze dat ook echt waren weet ik niet. Ik weet wel wat van garnalen maar niet zoveel van welke soorten enzo.
Dat zijn Neo s en die zijn vrij sterk . Als die op kraanwater zitten en je ververst met kraanwater van dezelfde temp dan kan dat denk ik niet de oorzaak zijn.
Per saldo veranderd er volgens mij na verversen dan weinig.

Nou, inmiddels weet ik het dus wel.. want er zat blijkbaar toch nog een garnaal in en ook die ligt dood.. dus toch maar even met de strips getest en ja hoor, volop nitriet. Maar het is natuurlijk logisch dat wanneer er van alles dood gaat, de nitriet ook stijgt..
Hoe dan ook ga ik dus nu de bak opnieuw voor 50% verversen of misschien wel iets meer. Dat moet nu echt even.

Waardes, met strips;
22-05-2025
NO3: 25
NO2: 0
GH: 6, 16, 16
KH: 3
PH: 7,2
20250522_175525.jpg
20250522_175848.jpg
CL2: 0

No2 is nitriet, no3 is nitraat.
Gh van richting de 16 is wel flink aan de hoge kant, zou zelf richten op 4 tot 8.
No3 (nitraat) is tot ongeveer 50mg/l wel te doen met neocaridina en 25 zou geen problemen moeten geven.
Sterker nog 25mg/l no3 is waar ik op stuur aan plantenvoeding.
Daarnaast heeft die test strip geen ammoniak (nh3) die is ook zeker nodig.

Ik vermoed dat het hier vooral in de GH zit, het water is vloeibaar steen.
Filtermedium zal dat probleem verergeren.

Verversen heeft geen zin in mijn ogen behalve als je dat doet met osmose water.

Laatst bewerkt:
Hier staat nitriet 0.
Ohh hahaha, jeetje, helemaal in paniek hier maar ben in de war! Dacht dat NO3 nitriet was maar natuurlijk is dat nitraat.. shit, driekwart van de bak ververst voor niks haha..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan