Wat is er nieuw

Garnalen gaan dood en planten zich niet voort

Ik heb ook zo'n lijf dat het regelmatig laat afweten, is hevelen niet handiger?
Vervelend is dat he.. maar hevelen gaat niet hier.. daar is de keuken veel te ver weg voor, zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen.

Heb hier ook een lange slang.
Zit een snelkoppeling aan de inlaat slang van het filter, klik hem daar aan, kraan open en wachten tot het water eruit is.
Daarna emmer in de wasbak met een pomp en dan pomp ik er weer water in.

Tillen met emmers doe ik ook niet als ik het kan voorkomen.

Ik hang de slang gewoon in de bak en zuig met de mond even aan en daarna vul ik weer door een slang aan de kraan te koppelen.
Bij het afzuigen heb ik een korfje op de slang voor alle zekerheid.

in de zomer gebruik ik hier een sicce pompje wat ik met een gardena koppeling op een bredere slang aansluit en vul dan de 3 regentonnen, zitten die vol dan gaat het rechtstreeks de tuim in. Zo wordt het herbruikt ipv gelijk het riool in.

Ja ik geef de tuin nooit water dus hier loopt het bij het terrasje gelijk een putje in. Water stimuleert alleen maar het onkruid om te groeien en dat willen we niet :DD

Nou, inmiddels waren alle garnalen dood en heb ik net bij iemand hier in de buurt nieuwe gehaald voor een heel leuk prijsje. Ik denk door haar ook de oorzaak te weten; de plantenvoeding. Ik gebruik een all-in-one plantenvoeding zoals hier aangeraden is omdat daar ook fosfaat en nitraat in zit maar het grote nadeel daarvan is dat er dus ook een heel klein deel koper in zit. En daar kunnen garnalen heel slecht tegen. Zij had trouwens 40 bakken in haar huis staan haha, wist niet wat ik zag toen ik binnen kwam en dat was nog maar de helft want de rest stond boven, iets van 24 bakken in haar slaapkamer... beetje uit de hand gelopen hobby noemt ze het dan hahaha.. maar ze vertelde dat zij eigenlijk helemaal geen voeding geeft aan haar planten, en alles doet het goed daar. Alleen 1 keer per week een waterwissel en dat was het. Ik weet nu zeker dat het aan de plantenvoeding ligt want bij mij gaan ze elke keer dood na een waterwissel en wat doe ik direct na de waterwissel? Juist ja, plantenvoeding erin! Dus helaas hebben deze garnalen even een beetje pech, of ik haal zo nog wat water eruit, dat kan ook, want ik had dus vandaag een waterwissel gedaan en daarna plantenvoeding erin gegooid.. ik zag op de achterkant van de verpakking dat er 0,2 % koper in zit. Niet veel maar ik denk dus wel teveel voor garnalen. Jammer dat er dan op de verpakking juist staat dat die voeding veilig is voor vissen en garnalen, terwijl dat dus niet zo is.

Heeft iemand tips voor welke plantenvoeding ik dan wel kan gebruiken, eentje waar wel fosfaat en nitraat in zit maar geen koper? Ik ga niet met poeders en gedoe aan de gang, gewoon iets wat in een flesje zit wat je er zo in kan kiepen.

Volgens mij zit er in de meeste wel wat koper maar over voeding weet @Cornelius vaak veel te zeggen.
Zover ik weet hebben ze met bv Profito daar geen last van.

Volgens mij zit er in de meeste wel wat koper maar over voeding weet @Cornelius vaak veel te zeggen.
Zover ik weet hebben ze met bv Profito daar geen last van.
Hmm, zit te denken nu.. voorheen gebruikte ik altijd profito.. en daar zit volgens mij zeker geen koper in, maar toen gingen de garnalen ook dood. Dus misschien ligt het dan toch niet daaraan.. dan weet ik het niet meer.. ik koop maar gewoon af en toe nieuwe dan...

Ja ok maar dat is zonde van je geld en je moet dat toch kunnen voorkomen. Heb je alle waterwaarden bij de hand en wat voeg je allemaal toe? Om welke soort garnaal gaat het?

Ik acht het hoogst onwaarschijnlijk dat de plantenvoeding daar een invloed op heeft gehad.
In elke AIO of microbemesting is CU aanwezig. Dat varieert van 0.001 tot 0.0032 ppm. Dus ik ben wel benieuwd welke AIO jij gebruikt
en wat er in je leidingwater zit...

Profito zit 100% zeker ook koper in.
(including manganese, boron, cobalt, lithium, molybdenum, copper, tin, nickel, fluorine, iodine, aluminium, zinc, selenium and vanadium)
Bron: https://www.easylife.eu/products/freshwater/plant-food/profito

De Planted box all in one heeft 0,003mg koper er in zitten, dat is vrijwel niets.
Je moet dan behoorlijk overdoseren om op een schadelijke niveau te komen en nitraat is dan al eerder dusdanig hoog dat dat de killer is.

Wat zit er in je kraanwater?
https://www.vitens.nl/Service/Waterkwaliteit/Waterkwaliteitsoverzichten

En dan niet alleen wat er in het water zit zoals jij het geleverd krijgt, maar ook wat er aan vervuiling bij jou in huis bij kan komen. Koperen/Loden leidingen wellicht?
Na al het andere uitgesloten te hebben moet dat laatste hier het euvel zijn.

Ik acht het hoogst onwaarschijnlijk dat de plantenvoeding daar een invloed op heeft gehad.
In elke AIO of microbemesting is CU aanwezig. Dat varieert van 0.001 tot 0.0032 ppm. Dus ik ben wel benieuwd welke AIO jij gebruikt
Men benoemt vaak koper maar eigenlijk kunnen garnalen slecht tegen alle zware metalen zover ik weet dus het kan wat anders zijn.

Men benoemt vaak koper maar eigenlijk kunnen garnalen slecht tegen alle zware metalen zover ik weet dus het kan wat anders zijn.
Ja daarom dacht ik bv aan loden leidingen.

Ik heb het vaker geschreven maar zal het voor TS nog eens vertellen.

Ik haalde appelslakken bij wijze om de hoek, bij een particulier. Binnen een paar uur hingen ze uit hun huisje, leefden nog wel. Uiteindelijk legden ze toch het loodje, met een paar dagen.
Nieuwe slakken gehaald, zelfde verhaal. Aquarium was goed ingedraaid, het was geen extreme belasting voor de bak maar het ging dus weer fout.

Ik ben toen bewust gaan testen met Tetra Aquasafe. En jawel hoor, de slakken bleven leven.

Ik weet niet meer hoe ik het met de garnalen aan heb gepakt, maar die legden ook een voor een het loodje, met waterverbeteraar. Het duurde alleen wat langer dan bij de slakken.

Een keer Tetra Aquasafe gebruikt en 1 keer Seachem Prime. Maakte geen verschil. Omdat ik jaren daarvoor met succes de Japonica's had gehad zonder toeters en bellen, ook zonder waterverbeteraar geprobeerd, mocht dat een oorzaak zijn.

Ik had dit niet verwacht omdat de slakken het wel goed deden met een waterverbeteraar. Ik woon trouwens in Nederland waar we die niet nodig zouden hebben.
Mijn slakken lieten zien dat het soms dus wel degelijk nodig is.

Ik had jaren daarvoor al Caridina multidentata gehad en was met hen nooit tegen problemen aan gelopen. Deze uiteindelijk dus weer aangeschaft en ze leefden nog lang en gelukkig. Maar vuurgarnalen? Nee nooit meer op dit adres.

Ik zit hier je verhaal te lezen en het is vervelend dat je er niet achter komt waardoor de sterfte veroorzaakt wordt.
In de kast heb ik nog een koper testje van sera staan die je mag hebben. Ooit eens verkeerd gekocht en nooit gebruikt. Hij is houdbaar tot 8- 2027. Je mag hem zo hebben, als je die wil stuur dan svp een pm.
Hier staat hij eigenlijk in de weg.

Ja ok maar dat is zonde van je geld en je moet dat toch kunnen voorkomen. Heb je alle waterwaarden bij de hand en wat voeg je allemaal toe? Om welke soort garnaal gaat het?
Ja wel zonde van m'n geld maar denk dat het maar zo is dan.. ik weet geen waterwaardes, helaas.. heb een testkoffer gekocht via marktplaats op advies van hier en helaas zijn de tests die erin zitten niet goed meer. Het gaat om gewone garnalen, heb nu van alles door elkaar zitten want ze kweken toch niet dus dan maakt dat ook niet uit verder. Ik heb vuurgarnalen, gele, blauwe en kleurloze.

Oke dus dan kan ik die plantenvoeding gewoon gerust toevoegen. Ik heb net ververst en dat doe ik meestal erna dus vandaar dat ik nu even kom kijken of er nog reacties waren hier. Maar dan voeg ik het gewoon toe. Het is all-in-one voeding van the planted box. Heb verder geen idee wat er in m'n leidingwater zit want heb geen geld voor een testbox met druppeltests.

Profito zit 100% zeker ook koper in.

Bron: https://www.easylife.eu/products/freshwater/plant-food/profito

De Planted box all in one heeft 0,003mg koper er in zitten, dat is vrijwel niets.
Je moet dan behoorlijk overdoseren om op een schadelijke niveau te komen en nitraat is dan al eerder dusdanig hoog dat dat de killer is.

Wat zit er in je kraanwater?
https://www.vitens.nl/Service/Waterkwaliteit/Waterkwaliteitsoverzichten
Oke wel fijn dat ik die dan gewoon kan toevoegen zo, de plantenvoeding. Wat er in het kraanwater zit weet ik niet, dat kan ik helaas niet testen.

En dan niet alleen wat er in het water zit zoals jij het geleverd krijgt, maar ook wat er aan vervuiling bij jou in huis bij kan komen. Koperen/Loden leidingen wellicht?
Na al het andere uitgesloten te hebben moet dat laatste hier het euvel zijn.
Dat zou best kunnen, het is een oude flat dus ik denk dan koperen leidingen, geen lood meer hoor. Zo oud is de flat ook weer niet haha. Maar in dat geval kan ik er niks aan veranderen helaas, en word het gewoon af en toe nieuwe garnalen kopen. Heb wel een leuk adresje gevonden nu, 10 stuks voor 3 euro is wel te doen als ik zo af en toe nieuwe moet halen. Vind het alleen wel een beetje zielig voor de garnalen als ze elke keer dood gaan maar goed, ik denk niet dat die garnaal zo ver door denkt haha..

Ja daarom dacht ik bv aan loden leidingen.

Ik heb het vaker geschreven maar zal het voor TS nog eens vertellen.

Ik haalde appelslakken bij wijze om de hoek, bij een particulier. Binnen een paar uur hingen ze uit hun huisje, leefden nog wel. Uiteindelijk legden ze toch het loodje, met een paar dagen.
Nieuwe slakken gehaald, zelfde verhaal. Aquarium was goed ingedraaid, het was geen extreme belasting voor de bak maar het ging dus weer fout.

Ik ben toen bewust gaan testen met Tetra Aquasafe. En jawel hoor, de slakken bleven leven.

Ik weet niet meer hoe ik het met de garnalen aan heb gepakt, maar die legden ook een voor een het loodje, met waterverbeteraar. Het duurde alleen wat langer dan bij de slakken.

Een keer Tetra Aquasafe gebruikt en 1 keer Seachem Prime. Maakte geen verschil. Omdat ik jaren daarvoor met succes de Japonica's had gehad zonder toeters en bellen, ook zonder waterverbeteraar geprobeerd, mocht dat een oorzaak zijn.

Ik had dit niet verwacht omdat de slakken het wel goed deden met een waterverbeteraar. Ik woon trouwens in Nederland waar we die niet nodig zouden hebben.
Mijn slakken lieten zien dat het soms dus wel degelijk nodig is.

Ik had jaren daarvoor al Caridina multidentata gehad en was met hen nooit tegen problemen aan gelopen. Deze uiteindelijk dus weer aangeschaft en ze leefden nog lang en gelukkig. Maar vuurgarnalen? Nee nooit meer op dit adres.
Oke dus bij jou werkte de waterverbeteraar juist wel voor de slakken maar niet voor de garnalen? Ik heb het wel in huis maar heb het al heel lang niet gebruikt. Zou het wel eens kunnen proberen weer, om te zien hoe ze daarop reageren.... maar ik heb ook geen idee wat voor leidingen we hier in de flat hebben en hoe die het water beïnvloeden..

Ik zit hier je verhaal te lezen en het is vervelend dat je er niet achter komt waardoor de sterfte veroorzaakt wordt.
In de kast heb ik nog een koper testje van sera staan die je mag hebben. Ooit eens verkeerd gekocht en nooit gebruikt. Hij is houdbaar tot 8- 2027. Je mag hem zo hebben, als je die wil stuur dan svp een pm.
Hier staat hij eigenlijk in de weg.
Oh dat is wel fijn, dan kan ik iig dat even testen. Ik stuur je een privé bericht als ik weet hoe dat moet hahaha . Dank je wel!

maar ik heb ook geen idee wat voor leidingen we hier in de flat hebben en hoe die het water beïnvloeden..

Zo lang de ph niet onder de 6.5 komt is er niets aan de hand.
Daaronder kan het een probleem vormen omdat koper op lost echter heb je dan meer problemen dan dode garnalen.
Natte voeten is bijvoorbeeld zo'n probleem omdat je waterleiding zo lek als een zeef is.

Waterleiding bedrijven zorgen wel dat dat niet gebeurt want die hebben geen zin in gigantische schade claims.

En ja ik gooi rustig een stuk koper buis bij garnalen in bij een neutrale Ph, niets aan de hand.
Het koper leiding verhaal is ook zo'n hardnekkige fabel die maar op blijft duiken.

https://www.aquaticplantcentral.com/threads/copper-pipes-and-keeping-shrimp.33289/

https://forum.aquariumcoop.com/topi...pes-in-your-house-a-problem-for-shrimpsnails/

https://www.plantedtank.net/threads/copper-and-shrimp-myth-vs-truth.178476/

Etc etc etc etc.

Oke dus bij jou werkte de waterverbeteraar juist wel voor de slakken maar niet voor de garnalen? Ik heb het wel in huis maar heb het al heel lang niet gebruikt. Zou het wel eens kunnen proberen weer, om te zien hoe ze daarop reageren.... maar ik heb ook geen idee wat voor leidingen we hier in de flat hebben en hoe die het water beïnvloeden..
Ik wist nooit dat ik naast koperen ook loden leidingen had, tot er dus ergens een stukje verf af spatte. Ik heb koper (Cu) gemeten met een testsetje en daar kwam niets uit. Ik wijt het aan het lood maar wie weet wat ik over het hoofd zie.

Ik zie iig dat ik niet de enige ben met het probleem dat garnalen gewoon niet blijven leven. Het zal een beetje een mysterie blijven denk ik. Albert heeft wel nog een testsetje voor koper op de bus voor me gedaan, dan kan ik dat iig nog even testen. Komt daar niks uit verder, dan houdt het een beetje op denk ik. En koop ik gewoon af en toe nieuwe, heb nu een adresje waar ze gewoon wat simpele garnalen door elkaar heeft zitten en waar ze heel weinig voor vraagt dus dan doe ik dat maar af en toe...

En koop ik gewoon af en toe nieuwe, heb nu een adresje waar ze gewoon wat simpele garnalen door elkaar heeft zitten en waar ze heel weinig voor vraagt dus dan doe ik dat maar af en toe...

Koop dan eerst een testkoffer.
Straks blijkt de oorzaak vrij simpel op te lossen.
Zou een beetje zonde zijn van de dieren.

Of je besluit om geen garnalen meer te houden en iets wat niet om de haverklap dood gaat....
Ik ben van mening dat dieren (zelfs geen garnalen) wegwerpartikelen zijn.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan