Cindy77
Well-known member
- Lid geworden
- 19 augustus 2024
- Leeftijd
- 48
Ja maar deze was dus al open, helaas..Na openen is het ook vaak vrij beperkt houdbaar. Bij openen handig op de datum er even op te zetten.
Ja maar deze was dus al open, helaas..Na openen is het ook vaak vrij beperkt houdbaar. Bij openen handig op de datum er even op te zetten.
Vervelend is dat he.. maar hevelen gaat niet hier.. daar is de keuken veel te ver weg voor, zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen.Ik heb ook zo'n lijf dat het regelmatig laat afweten, is hevelen niet handiger?
Hmm, zit te denken nu.. voorheen gebruikte ik altijd profito.. en daar zit volgens mij zeker geen koper in, maar toen gingen de garnalen ook dood. Dus misschien ligt het dan toch niet daaraan.. dan weet ik het niet meer.. ik koop maar gewoon af en toe nieuwe dan...Volgens mij zit er in de meeste wel wat koper maar over voeding weet @Cornelius vaak veel te zeggen.
Zover ik weet hebben ze met bv Profito daar geen last van.
Bron: https://www.easylife.eu/products/freshwater/plant-food/profito(including manganese, boron, cobalt, lithium, molybdenum, copper, tin, nickel, fluorine, iodine, aluminium, zinc, selenium and vanadium)
En dan niet alleen wat er in het water zit zoals jij het geleverd krijgt, maar ook wat er aan vervuiling bij jou in huis bij kan komen. Koperen/Loden leidingen wellicht?en wat er in je leidingwater zit...
Men benoemt vaak koper maar eigenlijk kunnen garnalen slecht tegen alle zware metalen zover ik weet dus het kan wat anders zijn.Ik acht het hoogst onwaarschijnlijk dat de plantenvoeding daar een invloed op heeft gehad.
In elke AIO of microbemesting is CU aanwezig. Dat varieert van 0.001 tot 0.0032 ppm. Dus ik ben wel benieuwd welke AIO jij gebruikt
en wat er in je leidingwater zit...
Ja daarom dacht ik bv aan loden leidingen.Men benoemt vaak koper maar eigenlijk kunnen garnalen slecht tegen alle zware metalen zover ik weet dus het kan wat anders zijn.
Ja wel zonde van m'n geld maar denk dat het maar zo is dan.. ik weet geen waterwaardes, helaas.. heb een testkoffer gekocht via marktplaats op advies van hier en helaas zijn de tests die erin zitten niet goed meer. Het gaat om gewone garnalen, heb nu van alles door elkaar zitten want ze kweken toch niet dus dan maakt dat ook niet uit verder. Ik heb vuurgarnalen, gele, blauwe en kleurloze.Ja ok maar dat is zonde van je geld en je moet dat toch kunnen voorkomen. Heb je alle waterwaarden bij de hand en wat voeg je allemaal toe? Om welke soort garnaal gaat het?
Oke dus dan kan ik die plantenvoeding gewoon gerust toevoegen. Ik heb net ververst en dat doe ik meestal erna dus vandaar dat ik nu even kom kijken of er nog reacties waren hier. Maar dan voeg ik het gewoon toe. Het is all-in-one voeding van the planted box. Heb verder geen idee wat er in m'n leidingwater zit want heb geen geld voor een testbox met druppeltests.Ik acht het hoogst onwaarschijnlijk dat de plantenvoeding daar een invloed op heeft gehad.
In elke AIO of microbemesting is CU aanwezig. Dat varieert van 0.001 tot 0.0032 ppm. Dus ik ben wel benieuwd welke AIO jij gebruikt
en wat er in je leidingwater zit...
Oke wel fijn dat ik die dan gewoon kan toevoegen zo, de plantenvoeding. Wat er in het kraanwater zit weet ik niet, dat kan ik helaas niet testen.Profito zit 100% zeker ook koper in.
Bron: https://www.easylife.eu/products/freshwater/plant-food/profito
De Planted box all in one heeft 0,003mg koper er in zitten, dat is vrijwel niets.
Je moet dan behoorlijk overdoseren om op een schadelijke niveau te komen en nitraat is dan al eerder dusdanig hoog dat dat de killer is.
Wat zit er in je kraanwater?
https://www.vitens.nl/Service/Waterkwaliteit/Waterkwaliteitsoverzichten
Dat zou best kunnen, het is een oude flat dus ik denk dan koperen leidingen, geen lood meer hoor. Zo oud is de flat ook weer niet haha. Maar in dat geval kan ik er niks aan veranderen helaas, en word het gewoon af en toe nieuwe garnalen kopen. Heb wel een leuk adresje gevonden nu, 10 stuks voor 3 euro is wel te doen als ik zo af en toe nieuwe moet halen. Vind het alleen wel een beetje zielig voor de garnalen als ze elke keer dood gaan maar goed, ik denk niet dat die garnaal zo ver door denkt haha..En dan niet alleen wat er in het water zit zoals jij het geleverd krijgt, maar ook wat er aan vervuiling bij jou in huis bij kan komen. Koperen/Loden leidingen wellicht?
Na al het andere uitgesloten te hebben moet dat laatste hier het euvel zijn.
Oke dus bij jou werkte de waterverbeteraar juist wel voor de slakken maar niet voor de garnalen? Ik heb het wel in huis maar heb het al heel lang niet gebruikt. Zou het wel eens kunnen proberen weer, om te zien hoe ze daarop reageren.... maar ik heb ook geen idee wat voor leidingen we hier in de flat hebben en hoe die het water beïnvloeden..Ja daarom dacht ik bv aan loden leidingen.
Ik heb het vaker geschreven maar zal het voor TS nog eens vertellen.
Ik haalde appelslakken bij wijze om de hoek, bij een particulier. Binnen een paar uur hingen ze uit hun huisje, leefden nog wel. Uiteindelijk legden ze toch het loodje, met een paar dagen.
Nieuwe slakken gehaald, zelfde verhaal. Aquarium was goed ingedraaid, het was geen extreme belasting voor de bak maar het ging dus weer fout.
Ik ben toen bewust gaan testen met Tetra Aquasafe. En jawel hoor, de slakken bleven leven.
Ik weet niet meer hoe ik het met de garnalen aan heb gepakt, maar die legden ook een voor een het loodje, met waterverbeteraar. Het duurde alleen wat langer dan bij de slakken.
Een keer Tetra Aquasafe gebruikt en 1 keer Seachem Prime. Maakte geen verschil. Omdat ik jaren daarvoor met succes de Japonica's had gehad zonder toeters en bellen, ook zonder waterverbeteraar geprobeerd, mocht dat een oorzaak zijn.
Ik had dit niet verwacht omdat de slakken het wel goed deden met een waterverbeteraar. Ik woon trouwens in Nederland waar we die niet nodig zouden hebben.
Mijn slakken lieten zien dat het soms dus wel degelijk nodig is.
Ik had jaren daarvoor al Caridina multidentata gehad en was met hen nooit tegen problemen aan gelopen. Deze uiteindelijk dus weer aangeschaft en ze leefden nog lang en gelukkig. Maar vuurgarnalen? Nee nooit meer op dit adres.
Oh dat is wel fijn, dan kan ik iig dat even testen. Ik stuur je een privé bericht als ik weet hoe dat moet hahaha . Dank je wel!Ik zit hier je verhaal te lezen en het is vervelend dat je er niet achter komt waardoor de sterfte veroorzaakt wordt.
In de kast heb ik nog een koper testje van sera staan die je mag hebben. Ooit eens verkeerd gekocht en nooit gebruikt. Hij is houdbaar tot 8- 2027. Je mag hem zo hebben, als je die wil stuur dan svp een pm.
Hier staat hij eigenlijk in de weg.
maar ik heb ook geen idee wat voor leidingen we hier in de flat hebben en hoe die het water beïnvloeden..
Ik wist nooit dat ik naast koperen ook loden leidingen had, tot er dus ergens een stukje verf af spatte. Ik heb koper (Cu) gemeten met een testsetje en daar kwam niets uit. Ik wijt het aan het lood maar wie weet wat ik over het hoofd zie.Oke dus bij jou werkte de waterverbeteraar juist wel voor de slakken maar niet voor de garnalen? Ik heb het wel in huis maar heb het al heel lang niet gebruikt. Zou het wel eens kunnen proberen weer, om te zien hoe ze daarop reageren.... maar ik heb ook geen idee wat voor leidingen we hier in de flat hebben en hoe die het water beïnvloeden..
En koop ik gewoon af en toe nieuwe, heb nu een adresje waar ze gewoon wat simpele garnalen door elkaar heeft zitten en waar ze heel weinig voor vraagt dus dan doe ik dat maar af en toe...
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.