Garnalen gaan dood


retb

Well-known member
Lid geworden
15 april 2010
Berichten
97
Locatie
Eindhoven
Ik heb nu een jaar een juwel vision 180, met voornamelijk vuurgarnalen en corydoras panda. Dit is eigenlijk het hele jaar goed gegaan tot 1 week geleden. Toen begon de ellende.

Op vivarium had ik 2 mooie planten gevonden die ik al lange tijd zocht; Crypto Balansae & Echinodorus vesuvius.
Toen ik thuis kwam heb ik deze eerst een nacht in een emmer water laten weken en de volgende dag nog eens goed afgespoeld voordat ik ze in het aquarium heb gedaan.
Dat ging een week goed. Aan het einde van de week zag ik ineens wat dode garnalen, een dode corydoras panda en wat dode visjes (rasbora kubotai denk ik). Toen zag ik meteen dat er iets goed mis was.

Even op internet gezocht en toen zag ik verhalen dat je nieuwe planten eigenlijk veel langer dan 1 dag moet laten weken voordat je ze in het aquarium zet.
Ik heb toen direct de planten uit het aquarium gehaald en een 50% waterwissel gedaan.
De dagen daarna deed ik elke dag nog een 10% waterwissel.
Dit leek een paar dagen goed te gaan. Maar sinds afgelopen woensdag zag ik elke dag weer garnalen omvallen. Begon met 4 per dag en gisteren vond ik er wel een stuk of 8.
Ik vraag me nu dus af of het wel door de nieuwe planten komt.

Ik heb de afgelopen week de waterwaarden 2x gemeten en die lijken normaal:
PH 7,5
KH 10
GH 8,4
NO2 0
NO3 20

Nu ben ik weer verder gaan zoeken en zag ik dat rottend hout ook voor de garnalen sterfte kan zorgen. Ik heb 2 grote stukken hout in het aquarium staan. Het grote stuk heb ik er nu uit gehaald. Het voelt op de meeste plaatsen nog wel hard aan. Maar op sommige plaatsen kan ik makkelijk stukjes hout verwijderen. Zou dat ook nog het probleem kunnen zijn? Of heeft iemand anders misschien nog idee waar ik de oorzaak kan zoeken. Ik begin een beetje door al mijn ideeen te raken.

Hieronder nog een foto van hoe groot het hout is en wat voor stukken ik er af kon trekken:
retb2015-1.jpg
 
Hout kan soms zacht zijn maar dat hoeft niet perse rot te zijn denk ik. dat kun je zelf het beste beoordelen denk ik. Gif dat op de plantjes heeft gezeten kan invloed op de garnalen hebben maar ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat het iets doet met de vissen. in mijn bakken met vissen spoel ik dan ook nooit de planten .
Sterfte van de 2 visjes kan toeval zijn misschien. Wellicht is de sterfte van de garnalen toch aan die plantjes nog te wijten. Dat is achteraf moeilijk te zeggen vind ik. Je waarden die je post lijken niet de oorzaak. Of het hout echt rot is kun je dus eigenlijk alleen zelf bepalen.
 
Ik heb het hout er voor nu uitgehaald en weer een 50% waterwissel gedaan.
Hopelijk komt de bak nu weer een beetje tot rust.
 
Heb jij je bodem al eens bekeken? of er belletjes uit komen.
Of maak je die ook regelmatig schoon?
Dikker dan 2 1/2 cm, krijg je dood water.
Zet jij er planten in de bodem, kan dat vrij komen.
 
Ik heb in alle bakken zo n 4 a 5 cm bodem zitten. Af en toe de bodem een beetje los maken kan geen kwaad en ik pak dan vaak even een vork hiervoor. Het is wel toeval dat de ellende begint na de aanschaf van die planten.
 
Ik woel de bodem regelmatig om. Soms zie je dan wel 1 a 2 kleine belletjes omhoog komen, maar dat is dan ook alles.
De plaats waar ik de nieuwe planten heb gezet is wel iets minder vaak omgewoeld. Daar had ik namelijk eerst een stuk hout staan wat ik heb verplaatst om de nieuwe plantjes een plaats te kunnen geven.

Dikte van de bodem is daar denk ik rond de 3 centimeter max.
 
Als je veel nh3/4 in de bodem zou hebben losgemaakt dan wordt dat weer in no2 omgezet en die is 0. Zou dus denken dat er weinig is losgekomen. Dus dat lijkt me ook niet de directe oorzaak want de visjes kunnen wel wat hebben hoor.
 
Misschien verwacht ik iets te snel resultaat.
Gisteren nog 3 dode garnalen gevonden en vandaag ook weer 3. Het is in ieder geval minder dan de 8 van zaterdag.
Hopelijk zijn het er morgen weer wat minder.
 
Balen zeg.
Als ik het goed begrijp zit het hout en planten al niet meer in de bak toch en heb je daarna nog ververst?
Zou dan geen oorzaak meer mogen zijn normaal gesproken.
Heb je toevallig ook nog nieuwe garnalen of andere dieren op de beurs gekocht die in deze bak zitten?
 
Dat klopt. Planten en hout zijn er uit.

Het rare is ook dat de garnalen die nog wel allemaal in leven zijn zich doodgewoon gedragen zoals altijd. Zwemmend door de bak en zodra er eten is zijn ze allemaal beneden te vinden.

Morgen zal ik weer checken of er nog nieuwe uitval is.
 
Er is dus niets aan de garnalen te zien als ik het goed begrijp voordat ze zomaar doodliggen?? Geen afwijkend gedrag of afwijkende kleur??

Wat eventueel zou kunnen misschien is dat ze al een hoeveelheid gif binnen hebben gekregen maar ik zou denken dat ze dan vrij snel om zouden gaan vallen.
Mag ik vragen waar je ze hebt gekocht?
 
Ik zal vanavond eens goed kijken of ik iets raars zie aan de garnalen.

Ik had afgelopen januari 35 garnalen gekocht en daar is het bij gebleven. Dat waren er 10 bij de lfs en 25 op marktplaats.
Nu zijn het er denk ik nog een stuk of 100 in dit aquarium.

Over kool filteren heb ik nog niet geprobeerd. Even kijken waar ik dat vandaan kan halen.
 
Bij mijn vorige garnalenbakje bleek het aan het hout te liggen, daar zaten kleine metaal deeltjes in. Elke dag een dode garnaal. Toen ik doorhad dat het aan het hout lag leefden er nog wel een paar, maar die waren al te veel aangetast helaas. Ze deden verder niet gek ofzo, gewoon aan het scharrelen en eten.

Ik hoop dat de rest gezond blijft!
 
Aan ijzer gaan ze niet dood,hoor.
Ik heb er fietsspaken i hangen, waar ik voedsel aan hang.

Je weet niet wat je ziet,zoveel vuurgarnalen.
 
Metalen als koper zal snel funest zijn maar wat hogere gradaties cb/cr stellen veel ijzer ook niet op prijs. Hangt ook af dus van welke garnaal je houdt.
 
Vandaag 2 dode garnalen. Ik zag er eentje omvallen. Heel apart. Op een gegeven moment valt de garnaal op zijn zij en dan komt hij niet meer overeind. Al zijn pootjes bewegen nog een tijdje maar daarna is ie toch echt dood.

Nadat ik de 2 garnalen eruit heb gehaald heb ik maar weer een kleine waterverversing gedaan. Lijkt me dat ik niet bezig kan blijven met waterwissels.

Ook heb ik vanavond weer wat plantjes teruggezet. Het kan eigenlijk niet van de planten komen deze zijn er al meer dan een week uit.
De planten die ik heb teruggezet heb ik de hele week 2x per dag afgespoeld en in telkens in nieuw water laten weken, daar zou dus ook niks meer vanaf kunnen komen.
 
Zo te lezen is dit ellende veroorzaakt na de toevoeging van planten, dat alleen al geeft al een indicatie dat je planten NIET gifvrij zijn.

Ten tweede:je bent niet de enige die zijn garnalen verloren heeft na toevoeging planten van vivarium, op FB zag ik veel hetzelfde problemen voorbijkomen! De standhouders hebben via mail ook toegegeven dat ze NIET gifvrij zijn!

Dat gif kan je niet met no3, ph , no2 etc. Meten........

Planten eruit en het liefst minimaal 1 week in emmer

Conclusie: het ligt aan je planten ;)
 
Inderdaad op het gek forum ook al mensen voorbij zien komen met garnalensterfte na toevoeging van plantjes gekocht op vivarium...
 
Of het ze nou nooit verteld is.

Herhaaldelijk wordt er hier op gehamerd. !!

Die bosjes kopen ze over uit weet ik waar.
Of die hier ook wat in doen, weet ik niet.

Weet wel ,dat ik er een paar weken mee heb gewacht.
 
Zou een gat in de markt kunnen zijn.. aquariumplanten 'gegarandeerd gifvrij'.
Dan weet ik wel waar garnalenhouders voortaan hun planten kopen.
 
Die heb ik. Voordeel als je al lange tijd hebt staan.
Pas naar 3 verstuurd, de laatste ziet ze vanavond pas.

Bij mij stikt het van de garnalen.
 
Dacht toch effe een mailtje te sturen naar APO over het hoe en wat.. kreeg het volgende antwoord.

Onze planten zijn niet behandeld met gif, onze kwekerij verdelgt op een natuurlijke manier. Import planten zoals cabomba en densa komen uit buitenland en die kunnen zeker behandeld zijn. Het is altijd raadzaam om bij gevoelige dieren planten goed te spoelen en de cabomba en densa zeker 2 dagen in schoon water met een watervoorbereidings middel.

Dus zoals we al wisten.. voor de zekerheid altijd een tijdje laten weken, zelf kies ik voor nog iets langer dan 2 dagen.
 
Het kan inderdaad bijna alleen aan de planten hebben gelegen. Dat was de enige wijziging in het aquarium. Wat ik wel raar vind is dat een week nadat ik de planten verwijderd had en verschillende waterwissels later er elke dag nog steeds een paar garnalen doodgaan.
 
Kan het ook zo zijn dat ze van een vergiftigde garnaal hebben gegeten en daarom dood gaan? Deze cirkel zou dan wel lastig te doorbreken zijn. Ik haal dode garnalen wel zo snel mogelijk uit het aquarium maar ik ben er ook niet de hele dag.
 

Terug
Bovenaan