Wat is er nieuw

Garnalen gaan dood

Javamos dat te weinig licht krijgt wil wel bruin worden maar dat zal niet de oorzaak zijn. dat heb ik hier namelijk ook wel.

Ik ben ook erg benieuwd. In mijn 10 literbak gaat het al jaren goed. Ik heb behoorlijk wat crypto geoogst en een stukje spiderwood (aquarium-planten.com) erin geplaatst. De dag erna 20 lijken, 50% verschoond, dag erna 10 dode garnalen.
Hout eruit gehaald, waterwissel, weer 20 doden.
Bij waterwissel bij de bodem stinkt het ook. Lijkt wel zuurstof tekort.
Filtermateriaal ook vervangen. Als de lamp aangaat zitten alle garnalen net onder de oppervlak, net als de slakken. Als de lamp even aanstaat verhuist alles weer richting de bodem. De hele kleine zichtbare organismen zitten ook richting oppervlak, terwijl die normaal ook rond en in de bodem zitten. Als ik met mijn hevel door de bodem ga, komen er veel dode organismen uit en stinkt. De bodem is niet rot; er komen geen luchtbelletjes uit als ik er doorheen ga.

Ik ben benieuwd hoe het met jouw bak nu gaat. Als het bij mij zo blijft, moet ik de hele bak opnieuw opstarten...

Het is alweer bijna 2 weken geleden sinds de laatste update.

De quarantaine bak gaat nog steeds alles super. Geen uitval gezien en verschillende garnalen zijn daar weer zwanger.
Mijn vaste aquarium is niet zoveel verandert.
Tot eergisteren elke dag wel weer 1 of meer dode garnalen gevonden. Maar dat had ik ook wel verwacht. 2 weken geleden had ik het filterhuis helemaal schoon gemaakt en als ik het vergelijk mijn mijn quarantaine bak dan gingen daar de eerste 1,5 week ook nog garnalen dood.
Ik moet zeggen dat ik vandaag en gisteren geen dode garnalen meer heb gezien, maar het aantal garnalen in mijn aquarium is nu wel enorm afgenomen.
Ik zal het de komende dagen in de gaten blijven houden.

Het zou mooi zijn als het nu eindelijk eens zou zijn opgehouden met het dood gaan van de garnalen, maar het blijft erg raar als een 'vies filterhuis' daar de reden van zou zijn geweest.

Ik zal ook blij zijn als ik de garnalen ooit weer van de quarantaine bak weer naar het grote aquarium kan verhuizen, zo'n sponsfilter maakt toch behoorlijk wat herrie in de huiskamer/

Een te vieze filter kan voor verkeerde waarden zorgen, maar ja achteraf is het altijd lastig vast te stellen hoor.
Ik hoop dat het tij zich nu dan keert en datr het goed zal blijven gaan.
Hou ons maar op de hoogte.

@Boomtak
Als ik het zo lees dan is je bodem niet ok.

Een te vieze? Hoe viezer ,hoe beter, dat is de functie van een filter.

Tenzij hij niet meer stroomt, Dan krijg je dode bacterie.
dan slechts een gedeelte schoonmaken,dat hij weer loopt.

Nooit helemaal blinkend schoonmaken.

Het rare is dat de waterwaarden die ik elke keer heb gemeten gewoon goed waren.

Ik heb het filter ook niet blinkend schoon gemaakt hoor. Het ging over het filterhuis. Ik heb eerst alle filtermatten eruit gehaald en toen de afhevelslang in het filterhuis gestoken.
Daar kwam wel wat drap uit. Daarna heb ik de filtermatten weer teruggezet.

Ik heb om de dag een deel water ververst. Hout had ik er al uit gehaald en een vers filter ge�nstalleerd. Geen overmatige uitval meer; 1 � 2 overdag, maar dat is gebruikelijk, gezien de hoeveelheid garnalen. Ook zitten de garnalen en slakken niet meer aan de oppervlakte, maar gewoon weer op, rond en in de bodem.
Ik denk dat bij mij het hout de boosdoener was. ��n klein stukje weer terug geplaatst als test, alles ok. De rest van het hout zit nu in een bakje water en plaats ik over een tijdje terug.

In mijn filtertje heb ik binnenin mech balletjes zitten die ik steeds uit het oude filter haal en in een nieuw filter plaats. Zo heb ik altijd de juiste bacteri�n in mijn filter die zich snel kunnen vermenigvuldigen. Misschien is dat ook een idee voor jouw filter?

Sterkte

Sinds mijn laatste update heb ik geen dode garnalen meer gezien.

Ik zie echter helemaal niet meer zoveel garnalen meer in het aquarium. Als ik er in een paar minuten 10 kan tellen is het veel. Ik verwacht dat er in totaal dan ook niet meer dan een stuk of 25 garnalen over zijn.

De vraag is dan ook of het probleem nu over is en alles vanaf nu weer kan gaan herstellen.

Ik wil binnenkort een hoop gaan veranderen. Ik heb een beetje genoeg van de juwel vision 180. Er zitten veel krassen op het glas, de achterwand bevalt me niet. Ik vermoed nog steeds dat die misschien rot is en dat dat misschien de boosdoener is. En als laatste kan ik niet zo goed tegen de bolle voorruit. Wanneer ik van dichtbij lang in het aquarium wil kijken ga ik helemaal scheel kijken.
Ik heb dan ook een nieuwe Rio 180 besteld en die krijg ik volgende week. Dan wil ik alles rustig opnieuw gaan opbouwen en een maandje later alle garnalen daarin. Hopelijk ben ik dan definitief van de problemen af.

Ik hoop dat de ellende nu voorbij is voor je. Alvast veel plezier met het inrichten van je nieuwe bak en neem de tijd om hem goed in te laten draaien.

Ik kijk er erg naar uit. Heb zoveel plannen met het inrichten van de bak.
Vanaf dan wil ik ook weer een topic in het fotoalbum hier gaan bijhouden dat is er de vorige keer niet van gekomen.

Ik hoop wel dat ik de reden van de garnalen sterfte in het andere aquarium nog kan vaststellen voordat de nieuwe helemaal af is. Elke dag ben ik er nog mee bezig en probeer ik te achterhalen wat het toch zou kunnen zijn (of zijn geweest).

Ik denk dat het moeilijk is om dat nu nog te achterhalen maar het is het belangrijkste dat het vanaf nu goed gaat denk ik.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan