Garnalen kamertemperatuur


Vanmorgen al het water op 1cm na ververst, vergeten nadien te meten, op dit moment zit er ongeveer 0.15mg/l no2 in, vanavond nogmaals testen om te kijken of het omhoog gaat, vanavond de bak van de garnalen ververst en tot mijn verbazing zag ik dat er al 1 ver in de zwangerschap zit, eitjes zijn ongeveer appelgroen. Morgen ga ik een doorzichtige bak aanschaffen bij de action waarin ik het drachtige vrouwtje kan gaan plaatsen, even javamos er bij in, zodra dan de jongen zijn geworpen kan ik deze met kweek ieder gaan voeren los van de rest van de garnalen, of zal ik hem in de bak laten en kijken waar het schip strand, ze zitten namelijk nu in een bak met enkel een porseleinen holle boomstam.

Viel me trouwens op dat 2 a 3 garnalen vaak naar boven zwemmen en zich dan met hun rug naar beneden te laten vallen, soms gaan ze dan na een paar cm weer verder maar 1 of 2x vielen ze ook tot de grond, dit deden ze ongeveer 3 minuten lang, daarna niet weer gezien, andere garnalen zwemmen vrolijk rond en peuzelen zo nu en dan een beetje alg etc weg
 
tot mijn verbazing zag ik dat er al 1 ver in de zwangerschap zit, eitjes zijn ongeveer appelgroen.
Groene eitjes zijn zeker mogelijk, maar omdat je zegt ''appelgroen'', ben je wel zeker dat het eitjes zijn en niet 'green fungus'?

Dit zijn groene eitjes (geborgen).
4a778b6de41fd82aef14fbc45aa7e369.jpg





Dit is een vorm van 'green fungus' (uitwendig).
4kpQaoa.jpg
 
Groene eitjes zijn zeker mogelijk, maar omdat je zegt ''appelgroen'', ben je wel zeker dat het eitjes zijn en niet 'green fungus'?

Dit zijn groene eitjes (geborgen).Bekijk bijlage 326330




Dit is een vorm van 'green fungus' (uitwendig).Bekijk bijlage 326331
Gaat bij mij echt om de bovenste afbeelding(wel zwanger gelukkig), kan helaas geen scherpe foto er van maken waar je het op ziet.

Toch benieuwd wat dan nu het beste is om te gaan doen
 
  • Leuk
Waarderingen: Sol
Viel me trouwens op dat 2 a 3 garnalen vaak naar boven zwemmen en zich dan met hun rug naar beneden te laten vallen, soms gaan ze dan na een paar cm weer verder maar 1 of 2x vielen ze ook tot de grond, dit deden ze ongeveer 3 minuten lang, daarna niet weer gezien, andere garnalen zwemmen vrolijk rond en peuzelen zo nu en dan een beetje alg etc weg
Zijn de waterwaarden in hun nieuwe onderkomen nog goed? :)
 
Zijn de waterwaarden in hun nieuwe onderkomen nog goed? :)
Nitriet was gister 0.05, vandaag 0.10 voor een kleine waterwissel, nitraat was 0,0
pH was 7.5
Temperatuur 25 graden
Kh 8
Dh 14
 
Goed nieuws!

Gisteravond het water gecheckt en nitriet was 0.0, nitraat was 20 en pH 7.2.
Al met al prima waardes voor mijn garnaaltjes, vanmorgen heb ik ze over gezet, viel mij op dat er 3 van de garnalen moeite hadden met vervellen, ze hebben er 2 uur over gedaan waarna ik ze een handje heb geholpen, echter lag er daarna helaas 1 dood in de bak, de rest vervelde prima en hadden nergens last van, ik ga eind deze week de bak klaarmaken voor een Betta, wat naaldgras op de bodem zetten en tevens 1 of 2 garnalen flatjes waar de garnalen in kunnen schuilen wanneer de Betta er in gaat. Gezien ik voor een half moon Betta ga zou het dan goed moeten gaan, ik wacht met het toevoegen van de Betta tot de populatie wat groter is, mijn gok is dat er nu een stuk of 30 garnalen in de bak zitten
 
Ben bang dat dit aquarium een gigantische miskoop is geweest, of het komt door het filter materiaal of het feit dat er al garnalen in zitten weet ik niet maar nitrietwaarden lopen weer op, word er inmiddels gek van dat dat klotending niet werkt.
 
30 garnalen in een 30 liter bak? Voor zover ik las kun je tussen de 10 en 50 garnalen per liter houden, maar dit vond ik behoorlijk dieronvriendelijk dus probeer het bij maximaal 3/4 per liter te houden. Lees het en der ook mensen die er veel meer in kleine bakken hebben zitten wat wel goed gaat
 
dan voer je denk ik te veel en niet genoeg planten.
je hebt ook geen planten die het water echt filteren zit alemaal in bodem wat drijf planten zou je water waarde prima moeten houden
 
Overigens is niet het aquarium de miskoop maar het filter, investeer in een extern hob-filter en je zal aanzienlijk minder problemen hebben
 
waterpest en dit Hob- filter is goed voor mijn aquarium?
 
is dit ook een goed filter, kan meerdere filtermedia in en is bij een lfs, mocht ik er dan wat mee hebben kan ik er persoonlijk naartoe. ook handig voor het geval ik een groter aquarium neem.
 
Nee dat filter is ook prut (te klein voor een gedegen filterinhoud) ik bedoel deze https://www.aquaplantsonline.nl/dennerle-scaper-s-flow-hang-on-buitenfilter.html op aquariumfiltering moet je niet bezuinigen, goedkoop is duurkoop en een te klein filter zoals van jouw link zal de problemen alleen maar in stand houden
Ik heb deze nou een paar weken lopen, een hartstikke fijn en stil filter. Het start na een waterwissel ook weer heel makkelijk op.
Bonus dat er al een spons op de inlaat zit dus dat het veilig is voor garnalen.
 
Ik moet zeggen dat ik de Dennerle Scaper's Flow al flink vind blazen op 60 liter. Nou is het filter bij mij nog harstikke schoon dus dat zal beslist minder worden maar houd er rekening mee dat je hem zonder aanpassingen (kraantjes ertussen) niet kunt knijpen.
En ik betwijfel of je als HOB er kraantjes tussen kunt zetten.

Edit: mocht je voor de Scaper's Flow gaan dan even Googlen want het kan goedkoper dan in de link die Antje je als voorbeeld gaf.
Edit 2: Ik stuur je PM
 
Laatst bewerkt:
Garnalen kunnen allemaal op kamer temperatuur Carinina en Neocaridina.
25 of 26 graden is veel te warm voor vuurgarnalen, die overleven een winter nog in een buitenvijver.

Een hogere temperatuur heeft nog meer nadelen waaronder algengroei, hoe lager de temperatuur hoe minder kans op algen.
Garnalen hebben we een gezonde algengroei nodig trouwens.

Het beste kan je gewoon een sponsfilter bij garnalen houden stroming hebben ze niet nodig en ze kunnen alleen maar opgezogen worden.
 
Heb een filtosmart 60 overgenomen, deze loopt nu anderhalve week en de waterwaarden blijven nu goed stabiel. eindelijk word het tijd om de bak klaar te maken voor een betta, weet iemand toevallig nog een plek waar ze een black samurai halfmoon betta verkopen?
 

Terug
Bovenaan