Wat is er nieuw

Garnalen schimmel?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guppy101
  • Startdatum Startdatum
G

Guppy101

Guest
hallo

Wat zou dit zijn op de rug van mijn garnaal. Die was mooi rood toen die aankwam en nu wordt die precies roze/wit op haar rug. Het zijn nieuwe garnaaltjes van donderdag. Verder zien ze er niet ziek uit en zijn druk bezig met alles opkuisen.

Groetjes

IMG_4782.JPG

Dat noemen ze een rugstreep en krijgen de wat oudere garnalen vaker vooral de vrouwtjes.
Dus geen zorgen is heel normaal! 😉

Ik zie geen rugstreep maar het is vrij normaal dat ze minder intens worden bij het ouder worden.

Voor alle zekerheid zal ik mn leesbril even poetsen John😀😀😉

Zie je geen streep op de rug? heb je wel de foto aangeklikt?
Als je na het poetsen nog geen streep ziet zou ik gelijk ff naar de Pearl gaan John! 😀

Oooooooooooooooooo, ja nu zie ik het maar ik dacht dat je een neonstreep bedoelde😀😀. Dit is me vroeger hier nooit opgevallen bij de Vuurtjes en was me ook niet bekend dat ze zo n streep kunnen krijgen bij het ouder worden:sorry:

Iemand heeft mij gezegd dat mijn gh te laag is voor garnalen. Ik heb een gh van 8. Ik heb er ook eentje gevonden ondertussen die dood is:'(. Ze waren allemaal mooi rood als ze aangekomen waren. Kan dat zijn dat het door die lage gh is?

Ik zou aannemen van niet neocardina zijn vrij sterke garnalen .

Iemand heeft mij gezegd dat mijn gh te laag is voor garnalen. Ik heb een gh van 8. Ik heb er ook eentje gevonden ondertussen die dood is:'(. Ze waren allemaal mooi rood als ze aangekomen waren. Kan dat zijn dat het door die lage gh is?

Lijkt me niet want een gh van 8 is zo heel laag nog niet.
Hoe heb je ze precies laten overwennen?

Lijkt me niet want een gh van 8 is zo heel laag nog niet.
Hoe heb je ze precies laten overwennen?

Met de druppelmethode. Ze zijn erin sinds donderdag. Normaal gezien zijn het allemaal jonge garnalen.

Ik las volgens mij dat er donderdag toen je ze kreeg ook 1 dood was toch?
Die van de foto is echt een wat oudere dame hoor.

Gh van 8 lijkt me prima hoor.

Ik las volgens mij dat er donderdag toen je ze kreeg ook 1 dood was toch?
Die van de foto is echt een wat oudere dame hoor.

Ja er is eentje die de gewenning niet overleeft heeft. Ik heb ze 3 uur laten wennen eer ze de aquarium in zijn gegaan.

Vandaag heb ik eentje dood gevonden op den bodem, dicht bij mijn uitlaat. Ik moet wel zeggen dat ik rond mijn uitlaat een net had gespannen omdat mijn garnalen altijd in de filter verdwenen. Meschien is die zo in moeilijkheden geraakt :juggle:.

Zo te zien zijn er dus toch ook wel oudere beestjes tussen dan. Meschien is het dan allemaal gewoon toeval. Hopelijk vallen er nog niet meer beestjes dood.

Wat geven jullie voor eten allemaal? Hier krijgen ze het voedsel van sera shrimps natural, af en toe een algen tablet. Meschien moet ik nog meer varieren?

Komt vast goed met ze!
Je kan een hoop variëren maar noodzakelijk is het niet hoor en is wat je nu geeft al goed en genoeg.

Ik ben meschien weeral te vlug met reageren lol. Beestjes moeten waarschijnlijk ook wel wat wennen aan hun nieuw omgeving.

Ik had geprobeert om een stuk courgette te geven, maar die gaat drijven. Hoe houden jullie die op de bodem?

Met een vorkje bv

Nee in de courgette,als het vorkje zwaar genoeg is blijft het op de bodem natuurlijk.

Ik gebruik daarvoor een grote sateprikker omdat ik bij de garnalen liever geen metalen meer in de bak doe. een mal heeft me dat garnalen gekost maar dat zal ook van de samenstelling van het vorkje afhangen.

Zucht, weer een garnaal die de geest gegeven heeft :'(.

Ik heb ook mijn vissen eruit gehaald. Deze worden momenteel met bactopuur behandeld in een ziekenhuisbak. Ik had al een topic geopend daaromtrent bij ziekten. Enkele van mijn vissen hadden een wit knobbeltje op hun bek. Eerst zoutbadje gegeven verlede week. Heeft niets afgeholpen. Omdat er 1 vis bijgekomen is met een knobbeltje heb ik dus besloten om ze te behandelen met bactopiur direct in een aparte bak, dit om mijn bacteriecultuur niet te beschadigen in mijn filter.

Er zijn nu op een paar dagen tijd 3 garnalen gesneuveld. 2 vermist en nog 5 die ik zie maar dan met dat witachtig iets op hun rug.

Ik weet wel niet wat mijn vissen nu hebben bacterie of schimmel dus weet ik ook nog niet of die bactopuur direct het goed middel is.

In mijn aquarium heb ik nog niets behandeld.

Pff ik begin hier toch stilletjes aan radeloos te worden :'(.

Wat moet ik nu met mijn aquarium uitvangen? Behandelen of niet ?

Laatst bewerkt door een moderator:
Klinkt niet zo best , maar waarom iets toevoegen aan het bestand als er al iets niet in orde is ?

Klinkt niet zo best , maar waarom iets toevoegen aan het bestand als er al iets niet in orde is ?

Alles was wel 3 weken stabiel tot de vrijdag. Dus dacht ik dat het geen kwaad meer kon. De garnaaltjes zijn er donderdag bijgekomen

Hoe bedoel je 3 weken stabiel? lees bv in een bericht van 2 weken terug iets over schimmel bij je vis(sen),heb je toen medicijnen in de bak gebruikt?

Nee geen medicijnen gebruikt, het verbeterde niet maar verslechteren ook niet. Ik weet ook niet juist wat het is. Er waren ook andere leden die ook in zo een situatie zaten en hun vissen zijn 2 jaar oud en nog steeds met dat bolletje op hun bek. Dus aangezien er niets veranderde heb ik niets ondernomen. Enkel een paar zoutbadjes gegeven.

Tot vrijdag dus. Dan heb ik gezien dat er nog een visje een bolletje kreeg op zijn bek. Maar de garnalen waren er toen al in.

Maar ik weet dus niet of het een bacterie of schimmel of iets anders is. Ben maar begonnen met bactopuur in ziekenhuisbak om maar met iets te beginnen en zien of het verbeterd of niet.

Vervelend allemaal,achteraf niet zo handig om de garnalen te nemen maarja...
Wanneer heb je voor het laatst water ververst?

Gisteren heb ik 50% ververst

Ben ik nu verkeerd als ik zeg dat er bij heel veel mensen een paar garnalen uitvallen de eerste dagen na introductie?
Ik zie dat hier precies vrij veel passeren en niemand die zich er dan veel zorgen om maakt de eerste dagen.

Meer nog, nu en dan lees ik zelfs berichten als: "och, maar drie stuks uitval, dat valt nog mee! Is niet zo abnormaal bij introductie van een groepje garnalen. Het kan erger.."
Dus waarom lees ik dan hier niet dat een beetje uitval niet zo uitzonderlijk is en niet perse problematisch is?

Misschien kan Cécile een fotootje posten van de overige aangetaste garnalen aangezien de openingsfoto van dit topic eigenlijk niets ongewoons laat zien?
Goed mogelijk dus dat ze zich (zoals in het geval van de openingsfoto) onnodig zorgen maakt om iets dat eigenlijk normaal is...

En tenslotte, het is misschien een beetje vergezocht hoor, maar er wordt er in veel vergelijkbare topics ook gevraagd in hoeverre elke gevonden dode garnaal ook echt een dode garnaal is.
Het zou echt niet de eerste keer zijn dat een vervelling aanzien wordt voor een dode garnaal.... En aangezien garnalen graag van jasje wisselen na een verhuis naar een nieuwe bak of na een waterverversing zou het altijd kunnen dat er veel velletjes liggen en dat de vervelde exemplaren een beetje verborgen zitten of zelfs een beetje anders zijn van kleur in vergelijking met de kleuren net na introductie...
Ik zou dus ook een fotootje vragen van de dode exemplaren om dit uit te sluiten...

Just my two cents...

En het kan ook handig zijn als referentie om te weten op welke waterwaardes ze zaten bij de kweker...

Ok, toch wel wat hoop gevend honey, bedankt

waterwaardes ga ik eens opvragen.

En een foto zal ik vanavond posten. Ben niet thuis nu.

De waterverversing van gisteren was mijn wekelijkse verversing. Dus niets speciaal aan gedaan.

Ben ik nu verkeerd als ik zeg dat er bij heel veel mensen een paar garnalen uitvallen de eerste dagen na introductie?
Ik zie dat hier precies vrij veel passeren en niemand die zich er dan veel zorgen om maakt de eerste dagen.

Meer nog, nu en dan lees ik zelfs berichten als: "och, maar drie stuks uitval, dat valt nog mee! Is niet zo abnormaal bij introductie van een groepje garnalen. Het kan erger.."
Dus waarom lees ik dan hier niet dat een beetje uitval niet zo uitzonderlijk is en niet perse problematisch is?

Een eerste dag oke door alle mogelijke stress maar als er dagen na de introductie nog garnalen doodgaan en zeker met vuurgarnalen dan is er naar mijn menig echt iets aan de hand,de eerste dagen zijn juist spannend voor iemand die net een nieuwe groep heeft kan ik uit ervaring zeggen.
Dus dat is mijn reden dat je van mij niet leest dat een beetje uitval niet uitzonderlijk is want daar ben ik het niet mee eens.
Je opmerking over vervellingen die voor een dode garnaal aangezien kunnen worden is zeker niet gek,daar heb je helemaal gelijk in.

Een eerste dag oke door alle mogelijke stress maar als er dagen na de introductie nog garnalen doodgaan en zeker met vuurgarnalen dan is er naar mijn menig echt iets aan de hand,de eerste dagen zijn juist spannend voor iemand die net een nieuwe groep heeft kan ik uit ervaring zeggen.

Oké, ik snap je punt.
Maar zoals je zelf zegt: 'de eerste dagen zijn juist spannend'. De garnalen zitten amper drie dagen in de bak wat toch echt niet lang is? Ik besefte niet dat wat als 'normale uitval' beschouwd wordt beperkt bleef tot enkel de eerste dag...
Als ik bvb lees dat de kubotai uitgevangen zijn om te behandelen lijkt het me niet zo onlogisch dat er daardoor ook wat stress in de bak is geweest tijdens het vangen, kan dat de aanpassingsperiode misschien verlengd hebben aangezien de garnalen net in de bak zaten toen?

Alleszins: een foto of video van de andere aangetaste garnalen kan misschien al verduidelijking brengen. Want met de garnaal op de foto bovenaan het topic is er toch geen merkbaar probleem!?

Ik moet wel zeggen dat de eerste garnaal dood is gegaan bij het overwennen.

De tweede heb ik gevonden dezelfde dag dat ik de vissen uitgevangen heb.

En de derde vandaag, maar gisteren heb ik mijn wekelijks waterverversing gedaan + onderhoud van mijn bakje.

2 zijn spoorloos of goed verstopt.

Dus stress kan ook wel een oorzaak zijn als ze zo stressgevoelig zijn.

Maar vanavond neem ik wel nog een foto. De laatste dode garnaal heb ik nog niet kunnen uithalen dus die kan ik nog fotografieren. De andere zijn wel al de prullenbak in.

Of de ziekte van de vissen ook de garnalen kan treffen weet ik niet maar ik zou denken dat die kans erg klein is.

Oké, ik snap je punt.
Maar zoals je zelf zegt: 'de eerste dagen zijn juist spannend'. De garnalen zitten amper drie dagen in de bak wat toch echt niet lang is? Ik besefte niet dat wat als 'normale uitval' beschouwd wordt beperkt bleef tot enkel de eerste dag...
Als ik bvb lees dat de kubotai uitgevangen zijn om te behandelen lijkt het me niet zo onlogisch dat er daardoor ook wat stress in de bak is geweest tijdens het vangen, kan dat de aanpassingsperiode misschien verlengd hebben aangezien de garnalen net in de bak zaten toen?

Het kan natuurlijk altijd maar er horen juist geen garnalen dood te gaan na een verhuizing maar dan moeten wel de omstandigheden goed voor ze zijn net als bij vissen.
Dus is het spannend als je net nieuwe garnalen hebt hoe dat vergaat want als bv de waterwaarden teveel afwijken of sowieso niet in orde zijn kan het heel snel gaan.
Vandaar mijn vermoeden dat er iets aan de hand is bij Cecile vanwege de dode garnalen.

Mijn ervaring is dat garnalen enkel gevoelig zijn voor directe stress om het zo maar te noemen dus bv het uitvangen van de garnalen,het transport en overzetten naar een andere omgeving.
Dan zie je ze duidelijk bleker worden maar tijdens het onderhoud of vissen uitvangen merk ik nooit stress bij ze,is vaak zo dat ze zelfs op mijn arm komen zitten als ik onderhoud doe.

Ik ga vanavond ook nog eens mijn waterwaarden testen. Meschien kunnen die ook wat meer duidelijkheid geven.

Verder heb ik ook nog modderkruipers rondzwemmen. Aan hen zie ik niets abnormaal. Ook aan het gedrag van de garnalen zie ik niets mis. Hun kleur is wel veranderd. Die waren enkele uren na het overzetten mooi rood van kleur, nu is dat anders. En de vissen die zwemmen ook nog vrolijk en eten goed. De slakken doen het ook goed.

Het verschalen duurt dat lang?

Welke waarden test ik het best?
Nitriet, ammoniak, gh, kh en ph?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan