Wat is er nieuw

Garnalen spartelend op hun rug

blablabla

Well-known member
Lid geworden
12 oktober 2009
Kan iemand mij helpen? Ineens liggen garnalen op hjn rug te spartelen, sommigen zijn al dood. Ik heb geen nieuwe planten erin gezet (slakkenmiddelvergiftiging kan t niet zijn)
Wel heb ik wat plantjes verplaatst. De temp is nu 25 graden.

Ph : 6
Cu:0
No2:0

Ik heb net 50% van t water ververst en de actieve kool vernieuwd.

Neem aan dat door het verzetten van de plantjes de bodem wat omgewoeld is of niet?
Hoe groot is de bak?

De bak is 30 L. Vorige week maandag heb ik wat plantjes verplaatst. Het filter heeft niet stilgestaan. Ik heb een fijne zandbodem

Misschien handig om te vertellen dat ik bio-co2 gebruik. (Mengsel van suiker water en gist).

Na een week zal het verzetten van de plantjes niet ineens de oorzaak zijn lijkt me en zou ik het eerder bij je co2 toevoeging zoeken.
Doen ze het nu al beter na het verversen?

De co2 heb ik eruit gehaald. Al zat deze er al weken en weken in. Er zijn gelukkig nog wat garnalen over. Zolang ze op de bodem lopen is alles goed. Zodra ze willen zwemmen, draaien ze na een poosje op hun rug en vallen ze op de grond. Ik zie nu gelukkig geen garnalen spartelen, maar de bodem is geen prettig gezicht :/

Ik zou vandaag nog maar een paar keer wat verversen.
Welke garnalen zijn het en wat is de ph van je kraanwater?

Weet je ook de kh want garnalen kunnen best wat co2 verdragen maar niet teveel in de regel.
Je no2 is netjes 0 en het is al een week geleden dat verplaatsen.

Is er verder nog iets aan de garnalen te zien want enkele kenmerken doen me aan de porseleinziekte denken. Dan kunnen ze moeilijk zwemmen en komen vaak raar neer en verkleuren wat melkachtig zeg maar.
Hoe lang heb je ze en zijn er ook nieuwe recent bijgeplaatst??

Het zijn vuurtjes. PH van t kraanwater kan ik zo meten. De kH meten heeft helaas geen zin meer denk ik. (Net 60%ververst). Ze verkleuren eigenlijk niet. Ze vallen gewoon om bij het zwemmen en spartelen dan op hum rug op de grond. Ze proberen zich aan planten vooruit te trekken, maar dat lukt ze niet altijd. De dode garnalen heb ik eruit gehaald, ik zag dat ze elkaar op gingen eten. Een paar kleintjes leven nog, het is niet zo dat alleen de kleinsten doodgaan. De garnalen die er nog zijn, verstoppen zich in het hout.

Het lijkt wel of ze hun ori�ntatie kwijt zijn. De zwemmen niet netjes recht, maar gek golvend of scheef.

Vorige week maandag heb ik er wat nieuwes bij gedaan. Deze kwamen van hetzelfde adres als de vorige garnalen

Met de kh zou je met de ph ongeveer kunnen uitrekenen wat de co2 waarde was. Wellicht is dat wel te hoog geweest.
Ik durf zo niet te zeggen wat de oorzaak is. Gister was er dus niks aan de hand en opeens openbaart zich dit dus?

Gisteren was alles prima. Ik twijfelde nog om de kH te meten, stom dat ik dat niet gedaan heb.
Juist omdat ik het vanochtend zag, dacht ik ook aan co2. Ik weet niet waarom ik het niet gemeten heb.

Ik heb gezocht naar de verschijnselen van een co2 vergiftiging, maar de garnalen springen niet tegen de ruiten en bewegen ook niet sneller dan anders.

De symptomen lijken erg op die van vergiftiging en in dit geval denk ik toch dat er iets mis is gegaan met de co2 toevoeging.
Waren toch aan het spartelen zei je?

Vreemd hoor maar bij garnalen zie je vaak dat ze zomaar omvallen zonder een aanwijsbare reden.

Ja op de bodem trappelen ze met hun pootjes, maar ik heb niet kunnen vinden dat dat een symptoom is van een co2 vergiftiging. Maar misschien keek ik op de verkeerde site.

Las net ook dat stukje over co2 vergiftiging en garnalen maar hoeft niet altijd precies hetzelfde te gaan natuurlijk.
Dat springen hebben ze misschien in jouw bakje vannacht al gedaan bv.

Belangrijkste is hoe ze zich nu gedragen,gaan er nog steeds dood?

Als het misschien toch de co2 is geweest dan zou ik zelf wel de kh en ph nu gaan meten om te zien wat er op het moment nog inzit. Je kan beter het zekere voor het onzekere nemen.

PH kraanwater: 8
Ph aqua nu: 7-7,5
Kh: 7

Ik heb nog een dood garnaaltje gevonden.
De levende garnalen gedragen zich zover ik kan zien weer normaal gelukkig.

Gelukkig maar idd.
Nou niet meer zelfgemaakte bioco2 toestanden op het bakje zetten hoor! 😉

Zou er misschien iets aan je handen gezeten kunnen hebben?
Bijvoorbeeld anti-vlooien en tekendruppels voor honden en katten zijn erg gevaarlijk voor garnalen. Deze trekken in je handen, waardoor handenwassen niet helpt. Als je de dagen nadat je ze aangebracht hebt, of de hond of kat geaaid hebt, ermee in het aquarium gaat, dan is dat dodelijk voor garnalen.

Kan er misschien zoiets aan de hand zijn?

Ik durf met mijn crystal's helemaal niks, voeg niets toe, geen plantenvoeding.. niks, zeker geen bio-co2.. blijft toch gekloot om het stabiel toe te voegen, eigenlijk lukt het gewoon niet.
Nadeel is dat een deel van de planten het prut doen 😉
Voordeel is dat ik vooralsnog (afkloppen) de garnaaltje zie floreren.
Ik denk dat garnaaltjes gebaad zijn bij 'rust en regelmaat' qua waterwaardes en verdere omstandigheden, in plaats van dat je blijft zoeken naar het (zelden haalbare) ideaal, met als risico schommelingen.

@Marlonneke
Dat is een echt risico inderdaad.. denk er zelf ook niet altijd aan, handen wassen voordat je het aquarium in gaat.

Ik durf ook niks meer te gebruiken net als Mark dus.
Met een kh van 7 die je had en een ph van 6 zit je volgens mij veel te hoog met de co2 voor garnalen. je bakje is denk ik te groot geweest.
Kh7 en Ph6 is namelijk rond de 200mg co2.

@kellemes: dat anti-vlooien/teken spul is nog gemener, want je handen wassen schijnt niet of nauwelijks te helpen. Het trekt op ��n of andere manier in de huid als je ermee in aanraking komt, maar wordt toch afgegeven als je ermee in het water gaat. Dus zelfs na een paar dagen (ik heb gelezen dat het pas na 7 dagen weer veilig is) en flink wat keren handenwassen loop je nog steeds een risico.

Op de verpakking staat dat b.v. honden er niet mee mogen zwemmen. Je denkt dan dat ze dat zeggen, omdat zwemmen de werking aantast, maar dat is niet zo. Het is puur ter bescherming van het leven in de sloot. Kun je nagaan wat voor troep dat is, als het in een sloot met weet ik veel hoeveel liters al effect heeft...

Dat zwemmen heeft te maken,met mindere werking op de hond.
Maar,dat is voor 2 dagen.

In de sloot zal het geen invloed hebben ,hoor.
Hij zwemt trouwens niet in een sloot, wel op groter water.

@Marlonneke: Ja, ik begrijp het, ik gebruik geen anti-vlooiendruppels meer voor de kat, maar vroeger wel.. die druppels (voor in de nek) trekken in de huid en wordt (zoals je zegt) langzaam afgegeven, dan heeft handen wassen waarschijnlijk geen zin meer inderdaad.

Je hoeft er toch niet met je handen aan te zitten? Pilletjes, dat is een heel ander verhaal. Dat is elke keer weer een minidrama in huis 😀

Pilletje voor de hond/kat bedoel je?
Vond ik met onze katten altijd een drama ja, kat in een halve wurgklem, pil derin, bek dichthouden..
Met de ene kat was het zo gepiept, met de ander werd het oorlog 😉

Ja voor de kat, sorry. Gaat hier net zo, bl�ren of ie vermoord wordt. Het is dat je er niet onderuit komt om af en toe is te ontwormen.

Wij verkruimelen het door nat kattenvoer, eet normaal brokjes dus als we dan blikvoer geven dan wordt het in 1 hap opgegeten, met pil en al 😉

Dacht dat dat niet mocht? Nou dan ga ik dat ook mooi proberen, had weleens een hele geprobeerd maar dat spuugt ie gewoon uit.

Door het voer verwerken, stukje worst, instoppen, door elkaar mengen.
Wedden dat het lukt?

Dennis_89 zei:
Dacht dat dat niet mocht? Nou dan ga ik dat ook mooi proberen, had weleens een hele geprobeerd maar dat spuugt ie gewoon uit.

Fijn malen.. en kies dus voor voer wat ie mega-lekker vind, iets wat ie normaal niet krijgt zeg maar..
Als je mij een stuk chocola geeft dan eet ik 't ook in een hap op, ookal heb je er anti-wormmiddel in gedaan, maakt me niet uit 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan