Garnalen van leidingwater overzetten naar osmose?


S

schildpad

Guest
is dat mogelijk?

Ik heb een kolonietje mini japonicas in een nano. Maar ik startte nu een 65L op waar het een waar garnalenparadijs wordt. Daar ze zich niet mengen met andere soorten, dacht ik eraan om ze daar bij te plaatsen.
Ik ben bekend met de druppelmethode. Maar mijn lfs heeft mij altijd gewaarschuwd dat bij een te grote ph schommeling de dieren sterven.

Ze gaan van ph 8 naar ph 6. En van 500 a 550 us naar 300 us. Ik hoop dat het mogelijk is want dat is dan weer een bakje minder in huis. Het wordt wat veel :oops:
 
Mag ik vragen waarom je de ph in de nieuwe bak zo laag hebt? Daar zitten nog geen garnalen in en de mini-japonica zijn de eerste? Of zitten er al meerdere garnalen in de bak?

Ik denk dat het verstandiger zou zijn om de komende tijd gewoon waterwissels te doen en hiermee steeds iets meer water uit de 65L te gebruiken. Dat je op deze manier het water heel langzaam laat zakken van de kleine bak naar de waarden van de grote bak. Maar zoveel ervaring heb ik nou ook weer niet, hier alles op 'normale' waarden gehouden
 
Mag ik vragen waarom je de ph in de nieuwe bak zo laag hebt? Daar zitten nog geen garnalen in en de mini-japonica zijn de eerste? Of zitten er al meerdere garnalen in de bak?

Ik denk dat het verstandiger zou zijn om de komende tijd gewoon waterwissels te doen en hiermee steeds iets meer water uit de 65L te gebruiken. Dat je op deze manier het water heel langzaam laat zakken van de kleine bak naar de waarden van de grote bak. Maar zoveel ervaring heb ik nou ook weer niet, hier alles op 'normale' waarden gehouden

De bak is pas aan het indraaien voor Taiwan Bees Red Wine. Sowieso komt daar niets in tot de waardes volledig ok zijn he ;)
Zou gewoon handig zijn als de mini japonicas erbij mogen. Maar ze zijn al heel hun leven een ph van 8 gewoon. Kan best zijn dat de ph wat onder de 6 zakt. Er zit 12L ph verlagende bodem in. Ik volg de waterwissels zoals Ada ze aanbeveelt. Ook is de bak opgestart met 2L powersand wat behandeld is met Ada bacter 100 en Ada tourmaline bc.
Komende weken komen daar planten in en ergens in mei het leven.
 
Ik denk wel dat ze het overleven, zal vooral een verkorting van de levensduur zijn. vissen zullen het op een (te) hoge temperatuur wel overleven, alleen leven ze een stuk minder lang.

Kijk eens naar de ramirezi. Het beste richt je daar een speciaalbak voor in met de juiste waarden, maar ze overleven het wel in een gewone bak. Of ze dan heel lang blijven leven is de vraag
 
Het is een zeer slecht plan mini-japonica's samen te zetten met taiwanners of soortgelijke garnalen, de japonica's kweken als konijnen en zullen gaan overheersen waardoor je taiwanners uiteindelijk het onderspit zullen delven
 
Daar heeft Antje zeker een punt en je zult dan de groep Japonica s niet te groot moeten laten worden want anders is het snel gedaan met de TB. Voor wat betreft de waterwaarden vindt ik het een grote gok want de ph zal onder de 6 uitkomen en dat zijn ze niet gewend.
 
En als ik de overkweek mini japonicas wegdoe?

Die 65L ging een speciaalbak voor TB worden, maar zoek plaats :D het zou ruimte scheppen mits ze samen kunnen. De bedoeling is de TB te laten overheersen natuurlijk.
Ik heb nog een speciaalbak kogelvisjes waar eventueel nog wat mini japonicas bijkunnen :6
 
Als je zuur zeer zacht water gaat gebruiken voor je garnalen dan zullen die erg veel problemen krijgen met vervellen.... Gogle maar eens waaruit hun exo skelet bestaat....! En waar ze dat dan vandaan halen....!
 
Als je zuur zeer zacht water gaat gebruiken voor je garnalen dan zullen die erg veel problemen krijgen met vervellen.... Gogle maar eens waaruit hun exo skelet bestaat....! En waar ze dat dan vandaan halen....!

Maar zijn de mineralen speciaal voor garnalen dan niet beter dan gewoon leidingwater? Als ik dat constant op 300 us hou en gevarieerd voeder zal dat vervellen toch goed meevallen? Ze gaan bovendien naar een bak met thermostaat zodus constante temperatuur.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je zuur zeer zacht water gaat gebruiken voor je garnalen dan zullen die erg veel problemen krijgen met vervellen.... Gogle maar eens waaruit hun exo skelet bestaat....! En waar ze dat dan vandaan halen....!

Je moet in elk geval om dat te voorkomen de gh op peil houden en ik werk naast de osmose met gh+ mineral. Zo heb ik altijd een gh van rond de 7.
 
Je moet in elk geval om dat te voorkomen de gh op peil houden en ik werk naast de osmose met gh+ mineral. Zo heb ik altijd een gh van rond de 7.

Ik heb de gh+ van Bee Shrimp en dan nog mineraalpoeder van Shrimps Forever die niets aan de waterwaardes verandert. Dat is speciaal voor hun kleur, weerstand en vervellen.
Het is niet zomaar osmose, maar verrijkt met mineralen. Ik denk dat de ph schommeling een groter probleem wordt.
 
Ik weet dat vuurgarnalen het niet goed doen op een lage ph maar geen idee hoe het met deze gaat.
Is ook geen Taiwan Bee speciaalbak meer als je er een ander soort garnalen in doet natuurlijk.
Zo start je in een korte tijd een aantal bakjes op en nu ga je alweer inkrimpen,gaat wel alle kanten op bij je... ;)
 
Ik weet dat vuurgarnalen het niet goed doen op een lage ph maar geen idee hoe het met deze gaat.
Is ook geen Taiwan Bee speciaalbak meer als je er een ander soort garnalen in doet natuurlijk.
Zo start je in een korte tijd een aantal bakjes op en nu ga je alweer inkrimpen,gaat wel alle kanten op bij je... ;)

Ja vijf werd wat veel, dus vereenvoudigen. Ik kan de mini japonicas ook gewoon bij de kogelvisjes zetten? :| dat wint ook plaats en zo blijft de 65L gereserveerd voor de TB.
Maar er is nu wel een stilstand tot de ph verlagende bodem moet vervangen worden, hopelijk :)

Maar er komen nog 2 otocinclus affinis bij hoor. Een schooltje voor bovenaan zou fijn zijn, maar dat zet ik maar uit mijn hoofd.
 
Volgens mij kun je otos beter in een groep houden maar dat moet je even nakijken ;)

Ja de vittatas wel, maar de affinis zou hoe groter de school te rustiger zijn. Ik heb een bakje van 60x30x35. Wat is dan toelaatbaar? Een stuk of 6 a 8?
 
Ja volgens mij word dat meestal vanaf 6 aangeraden! Let op ik heb hier zelf geen ervaring mee dus hoop dat iemand hierop kan inspringen.
 
Hoe bedoel je dit?

Naar luidt zouden 2 tot 3 affinissen gaan op 60cm maar zijn de vittatas wat aggressiever dus moet de school groter zijn.

Heb je 12 liter ph verlagende bodem in de 60x30 gedaan?

Ja berekend volgens dit. https://www.azaqua.nl/aqua-soil/aqua-soil-amazonia (zie tabel)
Maar daar ligt nog powersand en lavagesteente onder. Er is voldoende watercirculatie.
(Nuja, het zijn enkele liters minder want had overschotten.)
 
Ja volgens mij word dat meestal vanaf 6 aangeraden! Let op ik heb hier zelf geen ervaring mee dus hoop dat iemand hierop kan inspringen.

Misschien kan ik ze niet eens houden, de ene site zegt ph 6 tot 8 de andere 7 tot 8. En de gh van de garnalen moet ook al lager zijn. Zal niet gemakkelijk worden een juist vissenbestand samen te stellen die dan op keer nog eens vreedzaam met de garnalen zijn. Corydoras is ook geen optie omdat ik gras ga aanleggen.
 
Nog gefeliciteerd trouwens! ;)

Gewoon enkel bij garnalen laten zou ik zeggen! :daisy:

Thanks. Toch eens goed gekeken en de otocinclus affinis zou in principe wel moeten lukken, minimale groep 5 stuks. Ze zijn heel vreedzaam, ik lees niet eens dat ze hun eigen geslacht opeten. Alleen dat de jongen apart moeten gehouden worden voor andere vissen.

Garnalen zijn heel leuk, maar ik mis toch een visje :) vooral aan de bovenkant een schooltje nanovisjes zou gewenst zijn, niet groter dan 3cm en ook zo een 6 stuks. ze moeten wel van sterke stroming houden.
 
Jamaar ik geloof toch eerder dat ze minimaal per 5 gehouden moeten worden na een avondje lezen.
Daar ben ik het wel mee eens. Zijn volgens mij echte groepsdieren en heb ze hier nog nooit agressief zijn, vind ze eerder sullig, grappig en gemoedelijk.
 
Daar ben ik het wel mee eens. Zijn volgens mij echte groepsdieren en heb ze hier nog nooit agressief zijn, vind ze eerder sullig, grappig en gemoedelijk.

Hele leuke vissen, en nuttig. Daarom denk ik toch daar een 5 stuks van te kopen zodra het aquarium klaar is.
 
Hoe nuttig ze zijn durf ik niet te zeggen. Lees vaker dat ze alg eten/opruimen maar of mijn oto's zijn geen grote alg(aufwuchs)eters of het alg groeit hier sneller dan zij kunnen eten :br::D

Dus alleen kopen omdat je ze leuk vindt en niet omdat jij je ruiten niet zelf wilt schoonmaken ;)
En liever je bak een tijd laten draaien zodat deze wat gerijpt is voordat je ze toevoegd.
 
Hoe nuttig ze zijn durf ik niet te zeggen. Lees vaker dat ze alg eten/opruimen maar of mijn oto's zijn geen grote alg(aufwuchs)eters of het alg groeit hier sneller dan zij kunnen eten :br::D

Dus alleen kopen omdat je ze leuk vindt en niet omdat jij je ruiten niet zelf wilt schoonmaken ;)
En liever je bak een tijd laten draaien zodat deze wat gerijpt is voordat je ze toevoegd.

Ja ze zijn sowieso ook leuk he. :D Ik wil een klein vissenbestand erbij en tot op heden vervult de affinis het plaatje. Zijn ze dan even moeilijk als de vittatas? Daar moet je een half jaar wachten voor ze in de bak mogen.
 
Maand of 2 zou ik wel wachten ja. Eten ook niet echt alg, al weten ze met bruinalg hier heel snel raadt!

Ik heb altijd voldoende eten alvorens ik zulk dier aanschaf :) reeds een koffertje vol garnalenvoer waar algentabletjes bij zijn. Ze zouden dat ook eten?

Eneuh, ik neem aan 2 maanden nadat de bak beplant is? Want nu draait hij een kleine week in met een beetje planten. De meeste planten moet ik nog aanschaffen. Er is wel een drakensteen in en hout, maar verder niets. En omdat het een OptiWhite aquarium is verwijder ik ieder spatje vuil langs binnen en buiten op het glas.
 
de affinis het plaatje. Zijn ze dan even moeilijk als de vittatas?
Om eerlijk te zijn geen idee. Weet wel dat ze vaak onder de verkeerde naam worden verkocht. Denk dat voor beide soorten geldt dat je ze beter pas later kunt toevoegen aan het aquarium. Heb zelf denk ik 2 verschillende soorten want mijn oudste oto's hebben een andere tekening maar bij beide soorten nog nooit agressie gezien.
 
Om eerlijk te zijn geen idee. Weet wel dat ze vaak onder de verkeerde naam worden verkocht. Denk dat voor beide soorten geldt dat je ze beter pas later kunt toevoegen aan het aquarium. Heb zelf denk ik 2 verschillende soorten want mijn oudste oto's hebben een andere tekening maar bij beide soorten nog nooit agressie gezien.

Wat ik gisteren van de vittatas las is dat ze veel sterven omdat ze kieskeurige eters zijn. Daarom vereisen ze een periode tot 6 maanden indraaien alvorens je ze mag toevoegen. Ik las van andere soorten, maar het zal toch de affinis worden. Ik zal goed opletten de juiste soort te kope en 2 maanden beginnen tellen als de planten er in zijn verwerkt.

Dan komt er een 65L met 15 red wine garnalen en later komen daar 5 otocinclus vittatus bij. Moest er nog een garnaalvriendelijk schoolvisje zijn die zich vanboven in de bak bevinden, het zou ideaal zijn. De bak is 35cm hoog.
 

Terug
Bovenaan