Garnalen van leidingwater overzetten naar osmose?


Hoe dik is je bodem dan inclusief lava en powersand? Ik heb ongeveer dezelfde afmetingen maar hier is 4 liter al veel om te gebruiken.

13cm aflopend naar 4cm. Ik heb die store gemaild, gezegd welke bak ik ging kopen en dat was genoeg zeiden ze. Maar waar het hoog ligt ligt wel wat meer powersand en lavagesteente.

Ik moet die bak nu toch niet leeghalen ofzo om iets te veranderen he?
 
13cm aflopend naar 4cm. Ik heb die store gemaild, gezegd welke bak ik ging kopen en dat was genoeg zeiden ze. Maar waar het hoog ligt ligt wel wat meer powersand en lavagesteente.

Ik moet die bak nu toch niet leeghalen ofzo om iets te veranderen he?


Nee leeghalen zou ik zelf niet doen nu je aan het indraaien bent. Gewoon kijken hoe het gaat en bevalt.
 
Zo'n laag is veel te dik,is leuk bij scape bakken die niet zo lang staan maar na verloop is de kans groot dat er problemen komen.
Niks aannemen hier,gewoon naar winkelpersoneel blijven luisteren en ben je het zo beu met de hobby! :juggle::sorry:
 
Zo'n laag is veel te dik,is leuk bij scape bakken die niet zo lang staan maar na verloop is de kans groot dat er problemen komen.
Niks aannemen hier,gewoon naar winkelpersoneel blijven luisteren en ben je het zo beu met de hobby! :juggle::sorry:

Het is je vergeven. Ik heb nog mensen hoog zien scapen op youtube, zoals the green machine. Die leggen daar gewoon powersand en lavastenen onder.

Ik houd mijn hartje nu toch vast hoor Seabait, welk onheil voorspel je? Bodemrot? Met Ada? De bak zal zoals die nu staat minstens 2 jaar draaien op 23 graden en er komt nog een twinstar nano plus in om te “ontsmetten”. Plus de planten en bacteriën doen toch het werk daar?

En er wordt hier niets gejongleerd of ik had al nieuwe garnalen staan. Maar ik denk er teveel over na zodat er teveel verandert. Ik zit nog altijd aan mijn eerste kolonie garnalen en de tweede komt pas als deze bak goede waardes uitmeet. ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben ook altijd huiverig voor zo n dikke bodem want er kan eigenlijk met zo n laag geen zuurstof komen.
 
Wat ik gisteren van de vittatas las is dat ze veel sterven omdat ze kieskeurige eters zijn. Daarom vereisen ze een periode tot 6 maanden indraaien alvorens je ze mag toevoegen. I

Dit geldt volgens mij voor alle soorten Otocinclus.
 
Shit... Dat wordt dus die zijkant verlagen.
De kunst is dit te doen zonder waterverkleuring.

Ik ga gewoon luisteren. Ik heb mos en planten op komst dus doe dit asap. Op de inlaat komt nog een filterguard maar die is nu bij de mini japonicas. Ze krijgen dan later hun spons terug....

Huidig plantenbestand staat nog niet op vaste plaats.

DSC_0260.JPG
 
Erg leuk ingericht hoor.

Thanks, de scape vormde zichzelf. Soms zit het eens mee :) Op de steen komt bovenaan en op de platte stukken koraalmos en op het hout naast de steen Fissidens Fontanus. Wat een quest planten te vinden die op elkaar afgestemd zijn. Zal een mix van Zuid Amerika en Azië worden. :D Ohja er komt ook nog een tapijt dwergnaaldgras over heel de voorkant.

Maar euh....
Wat denk je? Bodem verlagen of niet? Er is Ada bacter 100 en Ada Tourmaline mee in verwerkt. Dat zit standaard verwerkt in dat powersand en ik strooide nog Ada Bacter 100 bij op verschillende hoogtes. Tis geen standaard voedingsbodem en die korrel laat toch vrij veel door?
 
Jij blijft ook wel bezig zeg met je bakjes.
Ziet er wel goed uit! Zelf heb in de nano een bodem van 8cm achter naar 4cm voor en ik heb hier verder (nog) geen problemen mee.
Wat voor verlichting heb je er trouwens boven zitten?
 
Jij blijft ook wel bezig zeg met je bakjes.
Ziet er wel goed uit! Zelf heb in de nano een bodem van 8cm achter naar 4cm voor en ik heb hier verder (nog) geen problemen mee.
Wat voor verlichting heb je er trouwens boven zitten?

Er is een Juwel Helialux Spectrum boven. Maar ik kan ze nog niet dimmen omdat ik de smartcontrol pas volgende maand kan bestellen, en dan wellicht op krediet bij bol.com met “later betalen.” Ze zal dan wellicht nooit zo fel branden als op de foto hoor :) Nu wachten op op de levering van wat mossoorten en dan even pauze. Blut!

Ja ik weet dat ik veel geklooid heb, maar nu heb ik tenminste ruimte. Garnalen in 65L is toch een enorm verschil met 15L. Beter 1 showbak dan overal nano’s verspreid die lawaai maken. Ik overweeg nog een grotje te scapen in de 65L maar wil deze maal veel planten en die tot recht laten komen. Het grotje zou misschien overkill zijn.

Waar de grond hoog ligt komen overigens diepwortelende planten die uit het aquarium groeien en bloeien. En er ligt powersand en lavagesteente onder? Echt stikken kan dat dan toch niet? Toen ik het water mineraliseerde zag ik de waterstroming de hele bak rond gaan. Waar het zand het hoogst ligt botst het terug over de grond en bewegen de grassprietjes zachtjes mee.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals John ook al opmerkte zie je die dikke bodems vaak bij scapers en die laten de bak in de regel geen 2 jaar intact. Of dit dus met zekerheid voor problemen gaat zorgen durf ik niet te zeggen maar de kans erop bestaat wel en je moet zelf dan de keuze maken om de bodem al dan niet te verlagen.
 
Zoals John ook al opmerkte zie je die dikke bodems vaak bij scapers en die laten de bak in de regel geen 2 jaar intact. Of dit dus met zekerheid voor problemen gaat zorgen durf ik niet te zeggen maar de kans erop bestaat wel en je moet zelf dan de keuze maken om de bodem al dan niet te verlagen.

Maar de bodem is na 2 jaar ongeveer uitgeput dus dat zou dan nog meevallen. Ook ga ik op schalen voederen en het water maniakaal onderhouden. Deze staat knal in het zicht dus zal zeker nooit verwaarloosd worden :D



Weet je dan al welke?

Ik wist welke :) Ik dacht aan een Echindorus palaefolius. Maar die vraagt weing co2 terwijl mijn fissidens fontanus en koraalmos dat wel meer nodig hebben. Denk je dat een plant die niet veel co2 nodig heeft er aan kan lijden?
Die Enichondorus maakt niet echt bloemen, maar daar komt een Thaise Lotus bij.
 
Ik heb diverse Echino s in de bak met de EI en veel co2 en dat geeft niet hoor.

Op schalen voeren zet vaak weinig zoden aan de dijk want ik deed dat ook en ze pakken dan wat voer tussen de pootjes en nemen dat mee dus het gaat dan alsnog de hele bak door.
 
Ik heb diverse Echino s in de bak met de EI en veel co2 en dat geeft niet hoor.

Op schalen voeren zet vaak weinig zoden aan de dijk want ik deed dat ook en ze pakken dan wat voer tussen de pootjes en nemen dat mee dus het gaat dan alsnog de hele bak door.

Oh yes. Dan komt die Echindorus linksachteraan met daartussen Thaise Lotus als drijfplant. Zijn er middenzone planten die ook diepwortelen?

Ja dat is zo, ik zie dat dikwijls bij de mini japonicas. Ze nemen hun eten en gaan ermee weg. Als ik bloempollen geef vechten ze er onderling voor een stukje. Rode muggenlarf valt ook goed in de smaak. Bloederig :)
 
Hoi hoi.

Sorry ik was laaaang weg. En ja intussen is er een wildgroei gekomen.

Ik heb toch die kogelvissen en mini japonicas daar samen in gedaan. Het werd wat zielig samen in 15L daarna 30L. Dus nu alles samen in 65L. Het blijft zo tot de volgende scape binnen x aantal jaar of problemen. Eigenlijk veel moeite voor niets gedaan haha. Maar ik krijg er wel rust van naar te kijken. Ik heb een screenshot gemaakt want vorig bestand was te groot. :)

Screenshot_20190504-192239.png
 
Gaaf, maar vind de drijvers net wat te laag qua wortels. Doen in mijn ogen een beetje afbreuk aan de scape
 
Lekker groen hoor en ik zou die wortels ook snoeien voor het aangezicht.
 
Ja het is wel waar dat ie om onderhoud vraagt :) De wortels zijn gesnoeid.

Ik heb achter de schermen wel enorme problemen gehad. Ik bestelde drijfplanten maar kreeg er ongedierte bij. Ik gebruik ze als tussendoortje voor de kogelvissen door ze met de pincet in het water te duwen. Maar een kleine maand later zijn die beestjes er nog. Lijkt wat op bladluis maar ze zijn met veel minder. Vraag me geen foto want ik krijg al geen garnaal scherp op beeld :D

Ik heb daar eerst bewust een slakkenplaag in laten manifesteren voor mijn kogelvisjes, maar krijgen ook levend voer zoals muggenlarven, watervlooien en artemia. Wellicht snoepen ze ook wel eens een garnaaltje want er zwemmen ook kleintjes bij. Dus best geen red wines bij plaatsen :) Ik ga overschakelen naar eten op sticks om vervuiling tegen te gaan.

Verder is iedereen wel blij in het water, voldoende plaats om te zwemmen, verbergen, jagen, verkennen, ...Wij ook veel blijer dat alles vereenvoudigd is en er maar 1 aquarium staat.

Owja, mijn mini pelia beweegt niet? De fissidens fontanus zie ik nog groeien, hetzij traag. Maar die mini pelia staat gewoon stil? Ik geef tropica growth en echt minimaal co2, anders lopen de andere planten te hard voor. s Nachts blaas ik zuurstof.
 
Probeer niet een vergelijking met Greenmachine te doen.
Die halen om de week de bak weer leeg en het draait daar alleen om die ene fotoshoot
 
Iets van Springstaartjes denk ik. Een skimmer wil dan nog weleens helpen.
 
Ik geef tropica growth en echt minimaal co2, anders lopen de andere planten te hard voor. s Nachts blaas ik zuurstof.

Zuurstof zal er dan denk ik co2 uitjagen en je moet oppassen dat de co2 s ochtends niet zo laag is dat bij het aangaan van het licht er veel minder co2 aanwezig is. Ik laat daarom de co2 ook 2 uur eerder aangaan.
 
Probeer niet een vergelijking met Greenmachine te doen.
Die halen om de week de bak weer leeg en het draait daar alleen om die ene fotoshoot

Daarin heb je gelijk. Dat zand ligt op zijn hoogste 13cm, maar eigenlijk is dat maar een laagje van enkele centimeters omdat daaronder lavastenen liggen. Dat laat veel water door, houdt zuurstof vast en bacteriën hechten zich daar goed aan vast. Daaronder ligt nog eens powersand van Ada.

Toegegeven, ik herhaal dit niet meer want door alle waarschuwingen hier een kleine schrik gepakt :D

Zuurstof zal er dan denk ik co2 uitjagen en je moet oppassen dat de co2 s ochtends niet zo laag is dat bij het aangaan van het licht er veel minder co2 aanwezig is. Ik laat daarom de co2 ook 2 uur eerder aangaan.

Ja maar die co2 deed mijn gras de hoogte in schieten en mijn Belgisch groen groeit de bak al uit. Alles groeit supersnel behalve de mini pelia. Die is zelfs blijven stilstaan toen ik meer co2 gaf. Ik heb al overwogen te stoppen met co2 omdat het evengoed/slecht met co2 gaat :) De fissidens fontanus gaat traag, maar is na een dikke maand wel iets gegroeid.

Ik zou zo graag bosjes krijgen uit die mini pelia om die grote drakensteen meer finesse te geven :)

Ow en neen dt zijn geen springstaartjes, het leeft boven water op het blad en is zwart van kleur. Voornamelijk aanwezig op de mosselplantjes.
 
Er zijn veel soorten springstaartjes volgens mij maar die leven toch ook juist aan het oppervlak? Heb je er een foto van misschien?
 
This is the best I could do. Ingezoomd en ge screenshot.
De kruimeldief to the reescue :) heb wel de indruk dat ze blijven terugkomen.

Screenshot_20190506-095418.png
 
Misschien ook een topic in plagen openen als je momenteel weinig kan met de link die ik eerder gaf. Ik weet zo niet welk gespuis dit kan zijn.
 
Laatst bewerkt:
Bladluis? Of is het daar te klein voor?
 
Ja wellicht bladluis. Ik knijp ze nu dood met de pincet en herleid ze tot garnalenvoer :) wat op keer herleid wordt tot kogelvis voer... The circle of life. Heb al overwogen om extra genen van dwergkogelvissen toe te voegen. Nog een extra vrouwtje. Nu is dat wellicht broer en zus.

Screenshot_20190507-104212.png


Screenshot_20190507-104135.png
 

Terug
Bovenaan